Решение по дело №180/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 344
Дата: 28 февруари 2020 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20207050700180
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ …………../………………2020г., гр.Варна.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, трети касационен състав, в публично съдебно заседание на тринадесети февруари през две хиляди и двадесета  година, в  състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КИПРОВ                                                          ЧЛЕНОВЕ:ЯНКА ГАНЧЕВА

ДАРИНА РАЧЕВА

при участието на секретаря Теодора Чавдарова

и прокурора С. С.,

като разгледа докладваното от съдия Ганчева КНАХД180/2020г.

по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК вр. чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на М.Й.Т., ЕГН ********** от гр. Варна, срещу Решение № 121/09.12.2019г. постановено по НАХД № 349/2019г. на Районен съд - Провадия, с което е потвърдено Наказателно постановление № 6426/20.09.2019г. на Началник отдел „КРПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“-гр. София, с което на М.Й.Т. за нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона по пътищата /ЗП/, вр. чл. 37, ал.1, т.3 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, е наложена глоба в размер на 1 000 лв. на осн. чл. 53, ал.1, вр. чл.26, ал. 2 от ЗП.

Касаторът твърди, че решението на РС-Провадия е неправилно и постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Преповтаря изцяло основанията за отмяна на НП, посочени във въззивната жалба. Моли да се отмени решението на РС-Провадия и да се постанови друго, с което да се отмени НП. В с.з. касатора редовно призован не се явява. В депозирана писмена молба процесуалният представител на касатора поддържа касационната жалба и моли за отмяна на въззивното решение.

Ответникът Агенция „Пътна инфраструктура“-София, в депозирано възражение по касационната жалба поддържа, че решението на ВРС е правилно, законосъобразно и обосновано, постановено при правилно приложение на материалния и процесуалния закон. Твърди, че касаторът не е посочил нито едно основание за порочност на въззивното решение, като посочените възражения представляват основания за порочност и отмяна на НП, но не и за отмяна на съдебното решение. Счита, че РС-Провадия е обсъдил всички възражения на жалбоподателя, като е приел, че НП е издадено законосъобразно от компетентно длъжностно лице и при спазване на всички процесуални и материални законови разпоредби. Моли да се потвърди въззивното решение. В с.з. процесуалния представител на ответника оспорва  жалбата.

Представителят на ВОП намира обжалваното решение за правилно и законосъобразно, поради което пледира за оставянето му в сила.

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от легитимирана страна и пред надлежния съд, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:

Производството пред РС-Провадия е образувано по жалба на М.Й.Т. против НП № 6426/20.09.2019г. на Началник отдел „КРПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“-гр. София, с което за нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона по пътищата /ЗП/, вр. чл. 37, ал.1, т.3 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, му е наложена глоба в размер на 1 000 лв. на осн. чл. 53, ал.1, вр. чл.26, ал. 2 от ЗП.

За да се произнесе по спора РС-Провадия е установил от фактическа страна, че на 28.08.2019г., в 10:12 часа, на път А2 (АМ Хемус), на 100 метра, след разклон за път ІІІ-208 в посока гр .София-гр. Варна, докато е управлявал и осъществявал движение на състав от ППС с пет оси - МПС с две оси марка „Мерцедес“ модел „Актрос“ с per. № ****** и полуремарке с три оси с per. №******, жалбоподателят е бил спрян за проверка от служители на Агенция „Пътна инфраструктура“. В процеса на проверката е било направено измерване, при което е било констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, както следва: измереното натоварване на задвижващата (2-ра) единична ос на ППС е било 12.490 т., при максимално допустимо натоварване 11,5 т., съгласно чл.7, ал.1, т.4, б.“А“ от Наредбата и при измерено разстояние между осите 1,36 метра, сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето била 27.005 т., при максимално допустимо натоварване 24 т., съгласно чл.7, ал.1, т.3, б.“Б“ от Наредбата. Измерването е било извършено с техническо средство-ролетка 1301/18 (5м) и ел. везна DFW-KR №118829. Измерените параметри на управляваното ППС показвали, че то е извънгабаритно по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата. За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата. Водачът е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а” от ЗП.

За констатираното нарушение на 28.08.2019г. е издаден АУАН, с който на М.Й.Т. е възведено обвинение по чл. 26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона по пътищата /ЗП/, вр. чл. 37, ал.1, т.3 от Наредба №11/03.07.2001г. Въз основа на АУАН е издадено и НП, с което на жалбоподателя е наложена глоба. При тези установявания въззивния съд е приел в мотивите си, че от събраните по делото доказателства безспорно е установено деянието, за което е наложено административното наказание, като е осъществен състава на чл. 26, ал.2, т.1 б. "а" от ЗП, вр. чл. 37, ал.1, т.3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ. Деянието е установено по надлежния ред и с годен измервателен уред. Въззивният съд е обсъдил възраженията на жалбоподателя свързани с установяване на мястото на извършване на нарушението и начина на измерването, като е приел същите за неоснователни, предвид показанията на разпитания свидетел – актосъставител и очевидец на нарушението. Последните са приети като логични и последователни и кореспондиращи изцяло с установената фактическа обстановка по делото. Обсъдил е и размера на определеното наказание. В заключение съдът е преценил, че при правилно установена фактическа обстановка административно-наказващият орган е направил правилни и обосновани правни изводи, като в крайна сметка законосъобразно е ангажирал отговорността на жалбоподателя.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.  В жалбата по същество се релевират същите възражения, които са били възведени и пред РС-Провадия и, които са получили законосъобразен отговор с обжалваното решение. Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:

При постановяване на решението районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуални правила, извършил е цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление, съгласно задължението по чл.312 и чл.313, ал.1 НПК, приложим по препращане от чл.84 ЗАНН. В тази връзка е изследвал дали акта за установяване на административно нарушение е издаден при спазване на разпоредбите 40 - 43 ЗАНН, дали наказателното постановление съответства на изискванията за съдържанието му по чл.57 ЗАНН и дали наказващият орган при издаване на постановлението е спазил процедурата по чл.52 и сл. от с.з., като е направил законосъобразен извод, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяването на обжалвания акт. Районният съд не е нарушил и процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства.

Като е стигнал до извод  за законосъобразност на НП, въззивният съд е постановил законосъобразен съдебен акт. Касационният състав споделя решаващите изводи на РС-Провадия. Правилно въззивният съд е констатирал липсата на допуснати нарушения на процесуалните правила, както и такива на материалния закон.

Касационният съд намира, че деянието правилно е квалифицирано като нарушение на  чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" ЗП - нарушена е въведената от законодателя обща забрана без разрешение на администрацията, стопанисваща пътя, да се извършва движение на извънгабаритни и тежки ППС в обхвата на пътя. Безспорно са доказани обективните елементи от състава на нарушението: - процесното ППС има характеристики на извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/2001 г. – представлява състав от ППС с пет оси- МПС с две оси и полуремарке с три оси. То е тежко, тъй като измереното натоварване на задвижващата (2ра) единична ос на МПС е 12.490, т., при максимално допустимо натоварване 11.5, т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 4, б. "а" от Наредбата и при измерено разстояние между осите 1.36 м., сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 27.005 т. при максимално допустимо натоварване от 24т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 3, б. "а " от Наредбата   (съгласно чл. 3, т. 2 от същата наредба, при превишаването на нормите по чл. 7 ППС е тежко) ; - за движението на тежки и извънгабаритни ППС се изисква разрешение по  чл. 26, ал.2, т.1, б."а" от ЗП, каквото касаторът е нямал в момента на проверката;

Основното възражение на касатора е по приетото от решаващия съд относно мястото на извършване на нарушението. Съдът споделя доводите на  РС-Провадия, че в АУАН и НП ясно е посочено мястото на извършване на нарушението, като същото е точно конкретизирано, видно и от показанията на разпитания свидетел, който потвърждава, че нарушението е извършено на автомагистрала Хемус, посока София-  Варна на 100 метра след разклона за път 208. Мястото на извършване на нарушението е основен признак на нарушението и е абсолютно задължителен реквизит, както в АУАН, така и в НП. В случая такова е посочено ясно и няма допуснато нарушение на процесуалните правила, което да обуслови незаконосъобразност на НП.

На следващо място, обосновано въззивният съд не е споделил тезата на нарушителя, че техническото средство, с което са направени измерванията не е калабрирано, не е лицензирано и няма заверка от Българския институт по метрология. Измерването е извършено с техническо средство ролетка 1301/18 /5м/ и електронна везна DFW-KR № 118829. На основание чл. 26, ал.1 във връзка с чл. 38, ал.1 от Закона за измерванията /ЗИ/, контролът на средствата за измерване се извършва чрез одобряване на типа, първоначална проверка и последваща проверка, които се извършват от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на ДАМТН. Измервателните уреди, с които е извършено измерването на ППС, попадат в обхвата на "средство за измерване", чиято легална дефиниция е дадена от законодателя с § 1, т. 27 от ДР на ЗИ - техническо средство, което има метрологични характеристики и е предназначено да се използва за измервания самостоятелно или свързано с едно или повече технически средства. Посочените уреди подлежат на последваща проверка, удостоверена със съответния знак, съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗИ. По делото пред РС-Провадия са представени сертификат за съответствие DIN 50049-2.1 с декларация за съответствие, заявление за последваща периодична проверка с опис на извършени последващи проверки, удостоверение за признаване на одобрен тип средство за измерване №06.07.4603 с приложение, с които е удостоверено извършването на метрологичен контрол върху средствата за измерване, използвани при контролната проверка на водача. Отделно е представено и ръководство за работа с електронната везна с протокол за проведено обучение. От така събраните доказателства, се установява, че извършените измервания при проверката от служителите на АПИ са достоверни  и точни и че резултатът от измерването не е повлиян от субективната преценка на длъжностното лице. Нещо повече, нарушителят е присъствал по време на извършване на измерването, не се е противопоставил на установеното при проверката и описано в АУАН, съставен непосредствено след това, не е възразил срещу направените констатации и в срока по чл. 44 от ЗАНН, подписал е и разписка, с която декларирал, че управляваното от него тежко ППС не притежава разрешение, което да съответства на констатираните при проверката параметри на ППС, издадено по реда на раздел IV от Наредба №11, с оглед на което обосновано въззивният съд е приел, че в случая е налице ППС, попадащо в кръга на визираните в  чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП, за движението на които в обхвата на пътя е било необходимо разрешение на администрацията, стопанисваща пътя.

При това положение обосновано въззивният съд е приел, че с деянието си М.Й. е нарушил разпоредбата на  чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП, вр. чл. 37, ал.1, т.3 от Наредба №11/03.07.2001г., като по този начин е осъществил както от обективна, така и от субективна страна, състава на административното нарушение по чл. 53, ал. 1 от ЗП.

Напълно се споделят и доводите на въззивния съд, че наказващият орган правилно е индивидуализирал наложеното административно наказание глоба, доколкото го е определил в минималния предвиден от законодателя размер. С оглед на това размерът на наложеното административно наказание се явява определен при съблюдаване на правилата за неговата индивидуализация, регламентирани в чл. 27 от ЗАНН, както и на целите на същото, визирани в чл. 12 от ЗАНН.

При извършената извън обхвата на касационната жалба служебна проверка на обжалваното решение, не се установиха пороци във връзка с  неговите  валидност и допустимост, поради което същото следва да се остави в сила.

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК , съдът,

 

                                              Р    Е    Ш    И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 121/09.12.2019г. постановено по НАХД № 349/2019г. на Районен съд - Провадия, с което е потвърдено Наказателно постановление № 6426/20.09.2019г. на Началник отдел „КРПМ“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“-гр. София, с което на М.Й.Т. за нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закона по пътищата, вр. чл. 37, ал.1, т.3 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, е наложена глоба в размер на 1 000 лв. на осн. чл. 53, ал.1, вр. чл.26, ал. 2 от ЗП.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      

 

 

         ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                              2.