Решение по дело №1327/2020 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 1164
Дата: 3 август 2020 г. (в сила от 3 август 2020 г.)
Съдия: Вяра Иванова Камбурова
Дело: 20202100501327
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 9 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Номер V-  168                                                      Година 2020,03.08                                       град Бургас

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ІІ-ро Гражданско отделение, V-ти въззивен състав

На    тринадесети юли      две  хиляди и двадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:Вяра КАМБУРОВА

                                            ЧЛЕНОВЕ:Галя БЕЛЕВА

                                                                мл.с.Александър МУРТЕВ                                                             

                                                              

Секретар   Таня Михова

като разгледа докладваното от съдията В.Камбурова

въззивно гражданско дело  номер 1327 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.258 и сл. от ГПК и е образувано по повод въззивна жалба вх.№779/10.03.2020, подадена от Главна дирекция ,,Гранична полиция“-МВР на РБ, адрес: гр..София, бул,,Княгиня Мария Луиза“ №46, чрез пълномощника- юрисконсулт Янка Табакова, с адрес на призоваване:гр. Елхово, ул.,,Морава“№1, срещу Решение №20/24.02.2020г., постановено по гр.д.№685/2019г. по описа на Районен съд- Средец.

 С посоченото решение, Районен  съд Средец е осъдил ГД,,Гранична полиция“-МВР на РБ, да заплати на С.Д.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, по иска с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, във вр. с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР сумата от 210,74 лева, представляваща дължимо допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд за периода 01.09.2016 г. – 30.09.2019 г., получен след преобразуване на положени часове нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху тази сума от 30.10.2019 г. до окончателното ѝ изплащане, както и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК направените по делото разноски в размер на 300,00 лева, представляваща адвокатско възнаграждение.

              Със същото решение,  ГД ,,Гранична полиция“-МВР на РБ, е осъдена да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд – Средец държавна такса в размер на 50,00 лева, държавна такса от 5,00 лева  в случай на издаване на изпълнителен лист, както и разноски за експертиза в размер на 150,00 лева.

 С жалбата срещу решението в частта, с която исковете са уважени се изразява недоволство  от него и се иска отмяна му. Жалбоподателят счита, че същото е постановено при съществено нарушение на материалния закон, не е съобразено с приложимите към изплащането на претендираното възнаграждение норми, не е мотивирано.

На първо място изразява становище, че претенцията за м.август 2016г. също е погасена по давност, противно на това, което първоинстанционният съд е приел. Подчертава, че при изчисляване времето, отработено от ищеца, съответно за компенсиране на положения извънреден труд, е приложима нормативната уредба в специалния закон-ЗМВР. Заявява, че КТ не намира субсидиарно приложение по отношение на държавните служители като цяло, както и на тези от тях, работещи в МВР, тъй като нито в ЗДС, вито в ЗМВР има непряко препращане към нормите на КТ, че за неуредените в тези закони случаи КТ се прилага съответно. Счита, че тъкмо напротив, във всички случаи в които законодателят е счел, че материята следва да се уреди идентично на тази в КТ, препращането е пряко, чрез посочване на конкретни правни норми.

Посочва, че по законова делегация на съответните норамативни актове са приети подзаконови такива-наредби, които съгласно чл.7,ал.2 ЗНА се отнасят до норамтивния акт от по-висока степен, чиито разпоредби детайлизира.

              Счита, че основният спорен въпрос по делото е точното прилагане на закона и тълкуване на правните норми, относими към нормалната продължителност на нощния труд и заплащането на допълнителното възнаграждение за него на лицата, работещи по служебно правоотношение в системата на МВР с оглед приетото от съда, че е налице празнота в правната уредба, изразяваща се в липса на норма за преобразуване на часовете, положен нощен труд и налагащо запълването й с друга норма, регламентираща сходна материя.

Навеждат се доводи, че за процесния период е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г /обн. ДВ 60 от 2 август 2016, изм. и доп. ДВ бр.99 от 13.12.2016/ и Наредба №8121з-908 от 02.08.2018г /обн.Дв бр.67 от 14.08.2018г./ Счита, че посочените наредби изчерпателно уреждат основанието и ридът на изплащане на възнагражденията за нощен труд на държавните служители в МВР и са неприложими разпоредбите на НСОРЗ, издадена на основание КТ, която се прилага единствено и само за работници и служители по трудово правоотношение, какъвто ищецът не е за процесния период.

Посочва също така, че защитата на служителите на МВР се изразява в по-високо заплащане и по-висока степен на социална закрила, намиращи приложение в компенсирането на извънредния труд, почивките, отпуските и други придобвик, по-благоприятни в сравнение с тези на държавните служители по ЗДСл и на лицата работещи по трудово правоотношение по КТ. 

Излага доводи, че разпоредба идентична на тази на чл.9,ал.2 НСОРЗ не е предвидена в наредбите по чл.187,ал.9 ЗМВР, защото за държавните служители нормалната продължителност на дневния и нощен труд съвпада и коефициентът би бил 1.  

Иска се, атакуваното решение да бъде отменено и съдът да постанови  ново, с което предявените искови претенции да бъдат отхвърлени като неоснователни.

              Претендират се направените в производството пред двете инстанции  разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Представя списък на разноски.

Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна. Претендира се присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

В срока по чл.263, ал.1 от ГПК  не е депозиран отговор.

 Страните не се явяват и не се представляват в с.з.

Въззивната жалба е постъпила в срока по чл.259, ал.1 ГПК, подадена е от надлежно упълномощен представител на страна, която има правен интерес от обжалване на първоинстанционното решение и следователно същата е допустима за разглеждане по същество.

Бургаският окръжен съд, при служебната проверка валидността и допустимостта на обжалваното решение, на осн. чл.269 ГПК намира, че същото е валидно и допустимо. Като взе пред вид събраните по делото доказателства, становищата на страните и като съобрази Закона намира, че същото е правилно и законосъобразно.

В исковата  молба ищецът Н., чрез адв.Желева, е предявил срещу ГД „Гранична полиция“ МВР, искове с правно основание чл.178, ал.1, т.3 вр.чл.187,ал.5,т.2 ЗМВР и чл.86 ЗЗД за осъждане на ответника да му заплати сумата от 273 лв., представляваща допълнително възнаграждение за 42 часа извънреден труд, положен от ищеца през периода 01.09.2016 г. - 30.09.2019 г.,  ведно със законната лихва върху главницата, считано от предявяването на иска до окончателното изплащане на задължението, както и направените разноски по делото.

Ищецът твърди, че през процесния период е полагал труд на длъжност полицай-водач на следово куче в МГПВ в ГПУ-Средец към РДПГ-Елхово,  което е на структурно подчинение към ГД „Гранична полиция“ при МВР. Твърди, че през процесния период е положил общо 300 часа нощен труд, който след преизчисляването му с коефициент 1,143 възлиза на 342 часа дневен труд, съответно води до наличие на извънреден труд в размер на 42 часа, за които му се следва възнаграждение в размер на 273 лв., но същото до момента не му е платено. В съдебно заседание на 10.02.2020г. искът е изменен по размер като след изменението се претендират 210,74  лева възнаграждение за извънреден труд за 32,46 часа.

Ответната страна е депозирала отговор на исковата молба, в който се оспорва предявения иск по основание и размер. Не оспорва обстоятелството, че ищецът е държавен служител по служебно правоотношение.

Страните ангажират доказателства в подкрепа на становищата си.

По делото няма спор, че за периода от 01.09.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е полагал труд на посочената в исковата молба длъжност. Не се спори, че страните са обвързани от служебно правоотношение по ЗМВР, тъй като ищецът е държавен служител, и приложимият закон, уреждащ този вид обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на ЗДСл – арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. По делото няма спор, че предвид характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е полагал труд през нощта (22. 00 – 06. 00 часа), а отработеното работно време се е изчислявало сумарно.

Спорен въпрос по делото е алгоритъмът на изчисляването на положените часове труд, респективно дължи ли се превръщане на часовете, положен нощен труд в дневен и следва ли да се заплаща извънреден труд за така преобразуваните часове труд.

От заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, прието по делото като обективно и компетентно изготвено, се установява, че за процесния период ищецът е положил труд на 28 нощни смени от по 12 часа и са отчетени 227 отработени часове нощен труд. Положеният нощен труд не е бил преизчислен с коефициент 1,143 за превръщането му в дневен такъв. Съобразно заключението, часовете нощен труд приравнени с коефициент 1,143, се равняват на 259,46 часа. Разликата между двете величини (259,46-227) е 32,46 часа-положен извънреден труд, за което се дължи допълнително възнаграждение в размер на 210,47 лв. Оплакването на въззивника в жалбата се свежда до това, че по отношение на служителите на МВР следва да се прилагат наредбите, издадени от министъра на вътрешните работи, които уреждат реда за организация и разпределяне на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, а не Наредба за структурата и организацията на работната заплата, тъй като се касае за специална уредба.

Според нормата на чл.187, ал.9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Текстът на чл.3, ал.3 от Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г /действала през процесния период/ сочи, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период, а в Наредба №8121з-407 от 11.08.2014г. изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 (чл.31, ал.2 от Наредбата). Такава изрична разпоредба за преобразуване на часовете положен нощен труд липсва в Наредба №8121з-776/29.07.2016г. Липсата на такава норма не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен,  (каквато изрична забрана би поставила в неравностойно положение  държавните служители в МВР по отношение на другите държавни служители, а също и спрямо работниците и служителите, работещи по трудови правоотношения), а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ от 26.01.2007г.), като в чл.9, ал.2 от същата е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т.е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1, 143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно време. Както бе коментирано по-горе, 227  часа нощен труд, положен от ищеца през исковия период, приравнени с коефициент 1,143, възлизат на 259,46 часа и разликата между двете величини дава часовете труд, които следва да бъдат заплатени 32,46 часа.

По гореизложените  съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по своето основание / след направеното и прието изменение/. Основание за преобразуването на часовете нощен труд в дневен с коефициент 1.143 предвид липсата на специална уредба за служителите в МВР, е субсидиарно приложимата за тях Наредба за структурата и организацията на работната заплата - чл.9, ал.2 от нея.

Предвид изложеното въззивната жалба се явява неоснователна, а обжалваното решение като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.

С оглед изхода на разноски се дължат на въззиваемата страна, но такива не са поискани, поради което съдът не дължи произнасяне.

На основание чл.280, ал.3, т.3 ГПК решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Мотивиран от гореизложеното, Бургаският окръжен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО Решение №20/24.02.2020г., постановено по гр.д.№685/2019г. по описа на Районен съд- Средец.

               Решението  не подлежи на обжалване.

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                            ЧЛЕНОВЕ: