№ 583
гр. Велико Търново , 01.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XI СЪСТАВ в публично
заседание на тринадесети октомври, през две хиляди и двадесета година в
следния състав:
Председател:ПЕНКО ЦАНКОВ
Секретар:ЦВЕТАНКА Й. ЗИНЕВА
като разгледа докладваното от ПЕНКО ЦАНКОВ Административно
наказателно дело № 20204110201351 по описа за 2020 година
Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от „ИНТРА ТТ" ЕООД, ЕИК **********, със седалище
и адрес на управление в гр. В.Търново, ул. „Х.Димитър" № 45, вх. А, ап.1,
представлявано от управителя Т Р Т, срещу НП № РД- 05-24/18.08.2020г., издадено от
Директор на регионална здравна инспекция - В.Търново. Навеждат се оплаквания за
незаконосъобразност на обжалваното постановление, обективиращи, според
жалбоподателя, неговата отмяна. Моли съда да отмени изцяло НП. В съдебно
заседание, дружеството жалбоподател, чрез своя управеител поддържа подадената
жалба и направените в нея искания.
Въззиваемата страна, чрез своя процесуален представител оспорва подадената
жалба и направеното с нея искане. Излагат се твърдения, според които обжалваното
НП е законосъобразно и правило. Претендира заплащане на направените по делото
разноски.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено следното:
Административнонаказателното производство е образувано с АУАН № 000053
от 03.08.2020г., съставен от Н Г Г (гл. инсп. при дирекция "Обществено здраве", отдел
ДЗК при РЗИ- В.Търново) в присъствието на св. А С и Д С, срещу „ИНТРА ТТ" ЕООД,
1
ЕИК **********, със седалище и адрес на управление в гр. В.Търново, ул.
„Х.Димитър" № 45, вх. А, ап.1, представлявано от управителя Т Р Т.
При описание нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено е
прието, че на 08.07.2020г., около 15.20ч., в гр. В. Търново, при извършена проверка на
Снек-бар , находящ се в гр. В. Търново, на бул. "България" № 1, стопанисван от
„ИНТРА ТТ" ЕООД, ЕИК **********, било констатирано, че в момента на проверката,
служител от обслужващия персонал, работел зад бара и обслужвал клиенти с поставена
маска на лицето, не покриваща носа и устата.
Описаното бездействие било квалифицирано от контролния орган като
административно нарушение на разпоредбите на раздел I, т. 4, във вр. с т. 1, от
Приложение № 3 на Заповед № РД - 01-3369 от 30.06.2020г. на министъра на
здравеопазването, във вр. с чл. 63, ал.4 от Закон за здравето. АУАН е бил връчен на
управителя на дружеството на 03.08.20г.
Въз основа на съставения АУАН, при възприета в идентичност и пълнота
фактическа обстановка е издадено НП № РД- 05-24/18.08.2020г., издадено от Директор
на регионална здравна инспекция - В.Търново, с което на „ИНТРА ТТ" ЕООД, ЕИК
**********, за извършеното административно нарушение на разпоредбите на раздел I,
т. 4, във вр. с т. 1, от Приложение № 3 на Заповед № РД - 01-3369 от 30.06.2020г. на
министъра на здравеопазването, във вр. с чл. 63, ал.4 от Закон за здравето и на
основание чл.209 а, ал.2, вр. с ал. 1, вр. с чл. 209а, ал.4 пр.1 от Закон за здравето, е
наложена имуществена санкция от 500,00лв. /пет хиляди/ лева.
Наказателното постановление е било връчено на въззивното дружество на
25.08.2020г., като в законоустановения срок, на 27.08.20г., е била депозирана, пред
наказващия орган, въззивна жалба.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се
събраха доказателства, които да оборват така установените факти.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема, че жалбата е
допустима, а разгледана по същество е основателна.
При извършената служебна проверка, съдът констатира съществени нарушения
на императивни законови разпоредби в производството по установяване на
административното нарушение и налагане на административно наказание на
жалбоподателя, които опорочават издаденото НП, до степен на незаконосъобразност.
2
Съдът приема, че в съдържанието на АУАН не са отразени обстоятелствата, при
които е извършено деянието, съобразно установените в закона (чл. 42, т. 4 от ЗАНН)
изисквания. В конкретния случай не е налице установяване, респективно отразяване
основен, подлежащ на доказване факт, а именно самоличността на лицето, от
обслужвашия персонал, за което се твърди, че не е изпълнило вмененото му
задължение, при обслужване на клиентите на търговския обект, да бъде с поставена
маска на лицето, която да е покривала носа и устата му. Установяването и
закрепването на посочените обстоятелства е от съществено значение за предмета на
доказване на делото, и в частност за извършването на процесното нарушение, тъй като
от свидетелските показания се установява наличието на повече от един служител на
въззивното дружество, към момента на проверката, които са се намирали в
помещението.
Допуснатото съществено нарушение на процесуалните правила се е пренесло и
в обжалваното наказателно постановление, в което отново не е отразена в пълнота
фактическата обстановка по нарушението.Това от своя страна обективира извод за
допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.
На следващо място въззивният съд приема, че в хода на
административнонаказателното производство са допуснати и нарушения на
разпоредбите на чл. 42, т.5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, изразавящи се в посочване на
непълна, или неправилна правна квалификация на извършеното деяние, като конкретен
състав на административно нарушение. В съдържанието на АУАН и на НП, Описаното
бездействие било квалифицирано от контролния орган като административно
нарушение на разпоредбите на раздел I, т. 4, във вр. с т. 1, от Приложение № 3 на
Заповед № РД - 01-3369 от 30.06.2020г. на министъра на здравеопазването, във вр. с чл.
63, ал.4 от Закон за здравето. АУАН е бил връчен на управителя на дружеството на
03.08.20г.
От една страна при описание на нарушението и на обстоятелствата, при които
същото е извършено липсва отразяване, според което, твърдяното за извършено деяние
да нарушава, въведена, от министъра на здравеопазването, с нарочна заповед, на
временни противоепидемични мерки, в условия на обявена извънредна епидемична
обстановка.
В тази връзка липсва посочване на разпоредбата на чл. 2 от Закон за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020 г., който създава правна основа за издаване на посочените
заповеди.
На следващо място в АУАН и в НП, като нарушена законова разпоредба, е
3
посочена разпоредбата на чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето. Съгласно тази норма, при
обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването
въвежда, със заповед, временни противоепидемични мерки по предложение на главния
държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област. Такива
твърдения, не се съдържат в съдържанието на обжалваните актове.
От друга страна, разпоредбата на чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, не съдържа състав на
административно нарушение, а изпълва препращащата диспозиция на предвидения в
разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закон за здравето такъв. Цитираната разпоредба
предвижда, че който наруши или не изпълни въведени от министъра на
здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако
деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при
повторно нарушение – от 1000 до 2000 лв. При това освен бланкетната разпоредба на
чл. 63,ал. 4 от ЗЗ, следва да се посочи и с какъв акт е въведена противоепидемичната
мярка и нейното съдържание, което в случая е изпълнено. (на раздел I, т. 4, във вр. с т.
1, от Приложение № 3 на Заповед № РД - 01-3369 от 30.06.2020г. на министъра на
здравеопазването, във вр. с чл. 63, ал.4 от Закон за здравето).
В конкетния случай, и с оглед на особения субект на нарушението (търговец,
юридическо лице, извършеното деяние съставлява административно нарушение
съобразно разпоредбата на чл. 209 а, ал. 2 от ЗЗ, визираща, че когато нарушението по
ал. 1 е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена
санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение от 2000 до 5000 лв.
Императивните разпоредби на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН изискват в АУАН и в
НП, освен пълно описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е
извършено и посочване на правната квалификация на нарушението, с описание на
актовете и заповедите, към които тя препраща. Това е от съществено значение с оглед
гарантиране правото на санкционираното лице да узнае какво точно нарушение се
твърди, че е извършено, и за какво точно нарушение му е наложено административно
наказание. Противното представлява неотстранимо нарушение на процесуалните
правила, което съществено накърнява правото на защита на нарушителя и ограничават
възможността му да се защити по адекватен начин. От друга страна възпрепятстват
извършването на съдебен контрол за законосъобразност на приложимата от
наказващия орган санкционна разпоредба.
Поради изложените съображения, съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. първо от ЗАНН, съдът
4
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № РД- 05-24/18.08.2020г., издадено от Директор на регионална здравна
инспекция - В.Търново, с което „ИНТРА ТТ" ЕООД, ЕИК **********, със седалище и
адрес на управление в гр. В.Търново, ул. „Х.Димитър" № 45, вх. А, ап.1,
представлявано от управителя Т Р Т за извършено на 08.07.20г., в гр. В. Търново,
административно нарушение на разпоредбите на раздел I, т. 4, във вр. с т. 1, от
Приложение № 3 на Заповед № РД - 01-3369 от 30.06.2020г. на министъра на
здравеопазването, във вр. с чл. 63, ал.4 от Закон за здравето и на основание чл.209 а,
ал.2, вр. с ал. 1, вр. с чл. 209а, ал.4 пр.1 от Закон за здравето, е наложена имуществена
санкция от 500,00лв. /петстотин/ лева.
Решението подлежи на обжалване, в 14-дневен срок, от получаване на
съобщението, пред Административен съд Велико Търново
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
5