Решение по дело №162/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 260063
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 31 март 2021 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20215640200162
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер  260063                               11.03.2021г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На осми март                                      през две хиляди и двадесет и първа година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков                   

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 162 по описа за 2021 година

                       Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                       Обжалван е Електронен фиш серия К №3380349 на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП на И.В.Т. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.

                       Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят, поради което го обжалва в срок. Ел.фиш бил съставен в нарушение на закона. Били допуснати съществени процесуални нарушения, неправилно бил приложен и материалния закон. Неправилно бил приложен чл.189 ал.4 от ЗДвП. Нарушението било установено с мобилна система АТСС/ ARH CAM S1/ в присъствие на контролен орган. А чл.189 ал.4 от ЗДвП предвиждал това да се прави в отсъствие на контролен орган и според ТР 1/2013 на ВАС това се правело само със стационарно техническо средство, предварително обозначено и функциониращо в отсъствие на контролен орган. Съществените процесуални нарушения били, че липсвали данни кога бил издаден Ел.фиш. Датата на издаване била необходима с оглед давностните срокове по чл.34 ал.1 от ЗАНН. Анализират се сроковете по чл.34 от ЗАНН. Прави се извод, че без дата на издаве ел.фиш бил в нарушение на закона.

 Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.

 Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.

 Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

 На 11.02.2020г., в 11,24 часа, в гр.Хасково, на бул.“Г.С.Раковски“ до Завод „Мир“ в посока към центъра на града, в населеното място, е било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство АТСС /ARH CAM S-1/ №1174ba на преминал лек автомобил марка „**********“ с регистрационен номер **********. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 83 км/ч, в населено място – при разрешена максимална скорост от 50 км/ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на жалбоподателя И.В.Т..

При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен фиш серия К №3380349, с който на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100 лв.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53 от  ЗАНН.

Електронният фиш е относително нов инструмент в административно-наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм реквизити, а откъм правни последици – иначе казано с електронен фиш могат да се налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.

Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно постановление по чл.57 от ЗАНН.

Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон – ЗДвП – в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – в случая е посочена – ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство – в случая е посочен, собственика, на когото е регистрирано превозното средство – в случая е посочен, описание на нарушението – направено е, нарушените разпоредби – в случая са посочени, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане – в случая са посочени.

Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити, изискуеми по закон – чл.189 ал.4 от ЗДвП.

Нещо повече – предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните работи.

Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано – видно от представените протоколи за проверка.

В административната преписка е представен Протокол за извършена проверка №59-С-ИСИС/01.10.2019г. на система тип АТСС /ARH CAM S-1/ №1174ba, от който става ясно, че техническото средство е калибровано на 01.10.2019г. – преди конкретното замерване на скоростта. Използваното техническо устройство е преминало последваща проверка за техническа годност.

Замерената от техническото средство скорост е 83 км.ч, а отразената в ЕФ – 80 км.ч. Това означава, че АНО е намалил скоростта с 3 км.ч. – което разбира се е в полза на жалбоподателя. Това не е случайно. Използваната мобилна система за видеоконтрол дава възможно отклонение/ грешка/ при измерване до 3%. Ето защо с Писмо вх.№14399/20.07.2011г. на МВР до Директорите на СДВР и ОД-МВР/ в адм.преписка/ е указано за определени трафик контрол системи /измежду които и използваната/  при издаване на ЕФ да се изваждат 3 км/ч под 100 км/ч от отчетената скорост – като гаранция за правилно измерена скорост – в полза на водача.

Детайлната уредба на работата със система за автоматизиран технически контрол от месец май 2015г. се съдържа в Наредба 8121з-532 от 19.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, с последно изменение в сила от 16.01.2018г.

Съобразен е и чл.8 ал.1 от Наредбата, където е предвидено, че мястото на разполагане на АТСС се определя така, че измерителят му да сработва след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта – т.е както е направено и в случая – видно от фотоснимка.

Видно от представения Протокол за използване на техническо средство или система е, че е било изпълнено изискването на чл.10 ал.1 от Наредбата и е попълнен Протокола по приложението по чл.10 ал.1.

Съобразен е и чл.10 ал.3 от Наредбата, който предвижда, че при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда / такава приложена в адм.преписка/.

Протоколът по чл.10 ал.1 от Наредбата е по утвърдения образец, съдържащ се в Приложението към чл.10 ал.1.

Така в крайна сметка жалбоподателят И.В.Т. е нарушил задължението си по чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП определя скоростите на движение на различните категории МПС в и извън населено място както и по автомагистрала и скоростен път. Именно такъв е конкретния случай. Жалбоподателят се е движел в населено място, при максимална допустима скорост от 50 км.ч. – със 80 км.ч

Превишението на скоростта е с 30 км.ч. За това нарушение нормата на чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП предвижда наказание глоба в размер на 100 лв.

Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.

Това е и наказанието, наложено на жалбоподателя.

Описанието на нарушението в Ел.фиш е кратко, но точно и съдържа всички съставомерни признаци на административното нарушение.

Повече не е необходимо.

Доводите в жалбата не се споделят от съда.

За контрол на скоростта по пътищата се използват както стационарни, така и мобилни системи / както в случая/.

Възможността за използването на мобилни системи изрично следва от чл.2 от Наредба 8121з-532 от 19.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, който предвижда, че стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Не само, че могат да се използват мобилни системи, но те могат да се поставят и в движещи се служебни автомобили и мотоциклети и това изрично е предвидено в чл.11 ал.1 от Наредба 8121з-532 от 19.05.2015г.

Използването на мобилна система не е в противоречие с чл.189 ал.4 от ЗДвП. Това е така, защото след изменението на ЗДвП от 2015г. и приемането на Наредба 8121з-532 от 12.05.2015г., Тълкувателно решение №1/26.02.2014г. загуби актуалност, тъй като бе променен самия материален закон и по-точно самия чл.189 ал.4 от ЗДвП /ДВ.бр.19/2015/. След това има още 2 изменения през 2016 и 2017г., като дори последното е било в сила към момента на извършване на конкретното нарушение.

Разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП в действащата й към момента на извършване на адм.нарушение редакция не означава, че заснемането трябва да се върши в отсъствие на контролния орган, а означава, че електронният фиш се издава в отсъствието на контролен орган и нарушителя – и това е ясно казано в текста на члена.

Аргумент за това е и предвидената в Наредба 8121з-532 от 12.05.2015г. в чл.7 ал.1 възможност за използване на мобилни автоматизирани системи за заснемане, които винаги в определен момент се включват от контролния орган / и изключват от него/ и тъй като се поставят в патрулни автомобили или други МПС или навън на терена, заснемането става автоматизирано от техническото средство, но в присъствие на контролния орган. И това не е нарушение на закона, нито на процедура по ЗДвП, нито на процедура по ЗАНН, нито на процедура по Наредбата.

Теоретичните разсъждения за сроковете в чл.34 от ЗАНН нямат пряко отношение към настоящия казус. Както бе отбелязано, реквизитите на Ел.фиш са ясно определени, има утвърден образец и издадения и атакуван фиш има всички необходими реквизити и е по образец.

Ето защо съдът намира, че в конкретния случай се установява безсъмнено извършването на описаното в Електронния фиш административно нарушение, няма допуснати съществени процесуални нарушения, спазена е предвидената процедура, поради което същият ще следва да се потвърди.

Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

                     ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №3380349 на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП на И.В.Т. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.

 

                      Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                           Районен съдия: /п/ не се чете

 

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.