Решение по дело №30/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 71
Дата: 5 март 2020 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20207270700030
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 05.03.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на дванадесети февруари две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря Ив. Велчева и с участие на прокурор Я. Николова от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Хр. Димитрова КАНД № 30 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на И.Р.И.,***, депозирана чрез адвокат Я.Д.от Адвокатска колегия – София, срещу Решение № 90/02.12.2019г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 282/2019г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 19-0323-000741/13.09.2019г., издадено от началника на РУ - Велики Преслав към ОД на МВР - Шумен, с което на И.Р.И., е наложено на основание чл. 179, ал. 2, предл. I от ЗДвП административно наказание „глоба“ в размер от 200 /двеста/ лева за нарушение на чл. 20, ал. 2 от ЗДвП.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Твърди, че приписаното му нарушение не е доказано по несъмнен начин, поради което отправя искане за отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него наказателно постановление. В съдебно заседание, редовно и своевременно призован, жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Ответната страна, ОД на МВР – Шумен, не изразява становище по жалбата, а в съдебно заседание, редовно и своевременно призована, не се явява и не се представлява.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество същата се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 25.08.2019г. касаторът, управлявайки собствения си мотоциклет „Ямаха ИЗФ Р1“ с рег. № Н0451К, се движел по път I-7 /Първи клас №7/, в община Върбица, в посока към яз. Тича /с. Иваново/ в участък с последователни завои. Времето било ясно, пътното платно било сухо.

На км 146+700 в посока към с. Иваново при навлизането в десен завой със скорост, несъобразена с релефа на местността - на дясна крива, водачът И. загубил контрол над управлявания от него мотоциклет и навлизайки в пътната лента на насрещно движещия се в обратната посока влекач „Скания“ с рег. № РР 2819 ВМ с прикачено полуремарке с рег. № Н0216ЕК, собственост на „Викитранс 2022“ ЕООД, с водач Х.Р.Х., управляваният от жалбоподателя мотоциклет се блъснал в резервоара на влекача. Вследствие на удара били причинени имуществени щети по двете моторни превозни средства. Поради това били сигнализирани органите на полицията.

Свидетелите П.Г.П.и И.М.И., служители при РУ - Велики Преслав, били изпратени по сигнал на местопроизшествието като на място установили и двамата водачи, както и разположението на моторните превозни средства. Влекачът с полуремаркето се намирал в пътната лента в посока от яз. Тича към Омуртагов мост, респ. в неговата пътна лента за движение, като от гумите на влекача в дясната част на неговата пътна лента имало спирачни следи с дължина не повече от метър. В онази част от платното за движение, в която се е движел управляваният от касатора мотоциклет, имало спирачна следа с дължина около 4 - 5 метра, която започвала от средата на неговата пътна лента и завършвала в резервоара на влекача.

В резултат свидетелят П. съставил Протокол за ПТП №1601297 от 25.08.2019г., в който били описани щетите на МПС, а именно на мотоциклета - деформирана предна джанта, спукана предна гума, охлузен преден фар и спойлер, както и охлузен резервоар на влекача отляво. За констатираното нарушение на водача бил съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия GA, номер 14127 от 25.08.2019г., който бил връчен лично и подписан от водача на мотоциклета без възражения. Актосъставителят посочил, че с горното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 20, ал.2 от ЗДвП. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не било депозирано писмено възражение.

Въз основа на този акт наказващият орган издал процесното наказателно постановление.

Въззивният съд на база установената фактическа обстановка приел, че актът и обжалваното НП са издадени от материално компетентни лица по смисъла на закона, при спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, като при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административнонаказателното производство по налагане на санкция на жалбоподателя. Съдът достигнал и до решаващия извод относно безспорната установеност на приписаното на касатора нарушение на чл. 20, ал. 2 от ЗДвП, вменяващ задължение на водачите при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. В процесния случай, съдът приел, че санкционираният субект не е спазил това императино изискване, доколкото не е съобразил скоростта си на движение с релефа на местността, в частност на дясна крива, в резултат на което е загубил контрол над управлянатия мотоциклет и е причинил ПТП с влекача. Съдебният състав приел в могивите си, че невъзможността да предотврати настъпилото ПТП се дължи на движението на мотоциклета с несъобразена скорост, с което касационният жалбоподател е осъществил простъпката, визирана в чл. 179, ал. 2, предл. 1 от ЗДвП.

Преценката на районния съд досежно доказаността на нарушението въз основа на съвкупния доказателствен материал е правилна и обоснована. Съдът е изложил убедителни съображения, съответстващи на данните по делото. Въз основа на доказателствата, събрани, проверени и анализирани по надлежния ред, съдът обосновал крайния си извод касателно доказаността на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, които изводи се споделят напълно от касационната инстанция. В тази връзка, настоящият съдебен състав намира за неоснователни оплакванията в жалбата, досежно нарушение на материалният закон.

Извършеното нарушение от страна на касатора е доказано по един несъмнен и безспорен начин, а изложените в АУАН и НП фактически констатации се подкрепят от показанията на разпитаните по делото свидетели, посетили произшествието като служители в ОД на МВР - Шумен. Показанията на полицейските служители сочат наличието на причинна връзка между настъпилото произшествие и факторите, с които водачът е следвало да се съобрази - пътната обстановка с конкретните условия, каквито в случая се явяват състоянието на пътя и релефа на местността, за да може да намали скоростта при необходимост и да спре, както изискват правилата за движение, за да избегне вредоносния резултат. Разпоредбата на  чл. 20, ал. 2 от ЗДвП предвижда, че „водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие“. Видно от словесното описание на извършеното нарушение, водача на МПС, не се е съобразил с атмосферните условия и релефа на пътя, като от фактическата обстановка в АУАН и постановлението, както и от събраните доказателства се установява, че релефът е дясна крива, поради което следва да се приеме, че скоростта на управляваното от И. превозно средство не е съобразена с тях. Санкционираното лице е имало задължението да се съобрази с релефа на пътя и е следвало да предвиди, че би било възможно да възникване опасност от отклонение на мотоциклета при движение в завой, като съобрази скоростта на движение. След като е допуснал причиняване на самостоятелно ПТП, водачът И. се е движил с несъобразена скорост. Той не е успял да спре при така избраната от него скорост на движение, в резултат на което се е блъснал в товарния автомобил „Скания“, движещ се в насрещното платно. Отговорността на нарушителя е ангажирана на основание чл. 179, ал. 2, предл. 1 от ЗДвП за нарушение, изразяващо се в движение с несъобразена с пътните условия скорост, вследствие на която е причинено ПТП, а не за превишение на максимално допустимата за участъка скорост, за което нарушение законодателят е въвел специфичен ред на установяването му, посредством техническо средство. Санкционната норма на чл. 179, ал. 2 от ЗДвП не поставя изискване за посочване каква трябва да бъде скоростта на движение /с конкретни параметри/, при превишаване на която да се ангажира отговорността на нарушителя. В цитираната разпоредба изрично е предвидена административнонаказателна отговорност за водач, който, поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал. 1, причини пътнотранспортно произшествие, освен в случаите, когато деянието не съставлява престъпление. Именно скоростта трябва да бъде съобразена с конкретната ситуация на пътното платно, така че, при необходимост, водачът да не е лишен от възможността да предотврати евентуалното пътнотранспортно произшествие, в това число намалявайки скоростта си, а в крайни случаи и като преустанови движението на превозното средство. В настоящия случай деецът не е предотвратил произшествието, което навежда на извода, че избраната от него скорост не е била съобразена с факторите, посочени в  чл. 20, ал. 2 от ЗДвП. Всяка скорост, която не позволява на водача да намали скоростта и да спре пътното превозно средство, като по този начин е станал причина за осъществяване на пътнотранспортно произшествие, е несъобразена скорост. Пътнотранспортно произшествие по смисъла на § 6, т. 30 от ДР на ЗДвП е събитие, възникнало в процеса на движението на пътно превозно средство и предизвикало нараняване или смърт на хора, повреда на пътно превозно средство, път, пътно съоръжение, товар или други материални щети. Писмените и гласни доказателства от своя страна сочат с категоричност, че са настъпили материални щети, които са лесно установими, без да са необходими специални технически познания.

За разлика от хипотезите на неправилно избрана скорост на движение, изгубването на контрол /чл. 20, ал. 1 от ЗДвП/ може да се дължи на заспиване на водача, отклоняване на вниманието му, разсейването му, в резултат на което превозното средство се отклонява от праволинейното си движение, опасно се скъсява дистанцията с движещо се странично или пред него превозно средство и т. н. Съдебната практика приема, че отсъствието на постоянно упражняван контрол върху автомобила е самостоятелно нарушение на правилата за движение и може да бъде осъществено само, доколкото не е налице нарушение на режима на скоростта. Поради което, настоящият състав не споделя изложените от касатора доводи, че деянието е било съставомерно по чл. 20, ал. 1 от ЗДвП, визиращ загуба на контрол и че липсвали доказателства, подкрепящи обвинителната теза за допуснато нарушение на чл. 20, ал. 2 от ЗДвП.

Предвид изложеното и с оглед несъобразяването на скоростта на движение, правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на касационния жалбоподател. Не е било допуснато съществено процесуално нарушение при издаване на НП, понеже в АУАН и в НП са описани в достатъчна степен всички елементи от състава на административното нарушение и няма съмнение, че тези факти индивидуализират в достатъчна степен нарушението от обективна страна, поради което няма основание да се счита, че е налице нарушено право на защита на привлеченото към отговорност лице.

До аналогично становище е достигнал и районният съд, което налага извод за неоснователност на касационното оспорване. Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, настоящият съдебен състав не намира основания за неговата отмяна. Служебната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК не установи основания за нищожност или недопустимост на атакуваното решение.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 90/02.12.2019г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 282/2019г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                   2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 05.03.2020г.