Протокол по дело №326/2022 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 1020
Дата: 10 ноември 2023 г. (в сила от 10 ноември 2023 г.)
Съдия: Стоян Константинов Попов
Дело: 20223100200326
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 6 април 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 1020
гр. Варна, 01.11.2023 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в публично заседание на първи ноември през
две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:С. К. Попов
СъдебниРосен Б. Русев

заседатели:Ашхен Т. Бодурян
при участието на секретаря Катя К. Апостолова
и прокурора А. Хр. К.
Сложи за разглеждане докладваното от С. К. Попов Наказателно дело от общ
характер № 20223100200326 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 10:30 часа се явиха:
Подс. Н. В. С. – уведомен от предходно с.з., явява се лично и с адв.Eмануил Б. от
БлАК.
Подс. Д. К. П. – редовно призован, явява се лично, и с адв.Р. Л. - САК - редовно
упълномощена и приета от съда от преди.
ГР. ИЩЦИ И Ч. ОБВИНИТЕЛИ:
П. Г. Ц. – уведомен от предходно с.з., явява се лично и с адв. Й. Й..
А. З. С. – уведомена от предходно с.з., не се явява, за нея адв. Л. – редовно
упълномощен.
И. Б. А. – уведомена от предходно с.з., явява се лично и с адв. Д. – редовно
упълномощен.
Е. И. Х. - уведомена от предходно с.з., не се явява, за нея адв. Д. – редовно
упълномощен.
Частен. обв. С. А. А. – уведомен от предходно с.з. чрез майка си А. С., не се явява. За
нея адв. Л. - редовно упълномощен.
Свид. М. Д. – редовно призован, явява се лично.
ВЕЩИТЕ ЛИЦА:
Инж. И. В. Н. – редовно призован, явява се лично.
Инж. С. П. С. – редовно призован, явява се лично.
Инж. И. В. М. – редовно призован, явява се лично.
1
Инж. Д. И. Дочев – редовно призован, явява се лично.
ПРОКУРОРЪТ: Считам, че не са налице пречки по хода на делото.
АДВ. Й.: Не са налице пречки по хода на делото.
АДВ. Л.: Не са налице пречки по хода на делото, моля да дадете ход на делото.
АДВ. Д.: Да се даде ход на делото.
АДВ.Б.: Да се даде ход на делото.
АДВ. Л.: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че не са налице процесуални пречки по хода на делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ВЪВ ФАЗАТА НА СЪДЕБНОТО СЛЕДСТВИЕ
Сне се самоличността на свидетеля:
СВИД. МИХАЛ Н. Д.: 59 г., бълг.гр., неосъждан, женен, с полувисше образование,
без родство. Предупреден за отговорността по чл.290 НК. Обеща за говори истината.
Познавам подсъдимите и знам за какво е делото. Сега точно, кой-как се казва не
помня, но дъги години сме се срещали служебно. Знам за инцидента. Часове не помня,
получих обаждане от капитана, че е станал инцидент и обичайно за моята професия, извиках
Бърза помощ. Към него момент и сега работя като корабен агент. Обичайно практиката е, че
и при много ситуации, да се обърне първо към корабния агент. Получих обаждане, че има
инцидент, съответно, тъй като от опит знам, че няма ……, в заводите има някакви там
здравни пунктове, но няма нужда да се търси там и позвъних на Бърза помощ на тел.112.
Мисля, че няколко обаждания имаше, защото 112, после линейката, като уточнили къде се
намира кораба, качих се в колата и отидох. Видях, че линейката вече беше там, видях че
имаше движение и дефакто това което трябваше да свърша, беше направено. Кога е станал
инцидента не мога да кажа. Към момента на инцидента, аз бях в офиса, не съм бил на
кораба. Разбрах, че е станал инцидент, най-вероятно, /това са вече разсъждения/ понеже
Бърза помощ искат какво е, що е, за да знаят какъв екип да изпратят, сигурно съм имал
някаква представа какво е станало, но с точност не мога да кажа. В последствие вече се
разбра какво се е случило. Кораба беше там на ремонт, ремонта се извършваше от Булярд
Корабостроителна индустрия. Аз на кораба не се качих, приближих, видях, че линейката е
там и знам, че когато има нещо такова – полиция и здравни служби са намесени, хората вече
са там, които трябва и моята работа е да направя връзка с кораба, с капитана и със
съответните служби.
На въпроси на адв.Л.:
Аз лично се обадих на тел.112 от служебния ми телефон. В завода поС.но има
движение, но какви хора са били там и на какви длъжности, аз не мога да кажа. Завода си
работи по принцип поС.но.
2
На въпроси на съда:
Пак казвам, когато кораба влезе поС.но се работи, но точно в този момент аз не бях на
кораба. Движение имаше, но дали в момента се работили или не са работили работници от
завода по врече на инцидента, не бях достатъчно близо до кораба, за да кажа дали се работи,
но работници в завода има.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към свидетеля и същия бе освободен
от съдебната зала с тяхно съгласие.

На основание чл. 282 от НПК съдът чете заключението на назначената
повторната тройната пожаро-техническа експертиза.

В.Л. ИНЖ. С. П. С.: бълг.гр., с висше образование, работи, не осъждан, без родство.
Предупреден за наказателната отговорност по чл.291 НК. Обеща да представи заключение
по съвест и знание.
Поддържам представеното писмено заключение.
В.Л. ИНЖ. И. В. М.: бълг.гр., с висше образование, работи, не осъждан, без родство.
Предупреден за наказателната отговорност по чл.291 НК. Обеща да представи заключение
по съвест и знание.
Поддържам представеното писмено заключение.
В.Л. ИНЖ. Д. И. ДОЧЕВ: бълг.гр., с висше образование, работи, не осъждан, без
родство. Предупреден за наказателната отговорност по чл.291 НК. Обеща да представи
заключение по съвест и знание.
Поддържам представеното писмено заключение.
На въпроси на прокурора:
В.Л. ИНЖ. М.: Въпроса с пожарогасенето се опира във физичните и химични свойства
на веществата и материалите които горят. Един от основните начини за гасене, както сме
описали е или да се намали температурата под критичната на горимите вещества и
материали за самозапалване или да отсъства окислителя на реакцията, тоест кислорода във
въздушно газовата смес, и в случая става въпрос за охлаждане. Ако е имало под налягане
флуид, за флуид говорим – водопенен разтвор, първо той е мокрител, второ има охлаждащо
действие и трето се задейства мигновено, в рамките до секунда примерно. Само трябва да се
развърти един кран и по този начин се сваля веднага температурата, сваля се пламъка, ако
самия човек веднага се е запалил от високата температура, той би могъл да помисли за себе
си. Пожарогасителя обикновено, който се слага за охрана на такива мероприятия е прахов,
праха като гасителен агент няма охладителни свойства, той нищо не може да направи, не
може да свали температурата, дори и за това да го използваме, той има един иниционен
момент, той трябва да изтеглиш шплента, трябва да извърши някаква работа във времето,
защото работата е извършване за определено време на определен обем от действия. Така че,
3
ако той се задържи там 30-40 сек. с този пожарогасител, който няма гасителни свойства-
охлаждащи, щял е и той да си замине човека.
На практика дали е било възможно до мястото на което са извършвани огневите
работи и е възникнал пожара, да бъдат осигурени до там шлангове от водната или пенна
водомагистрала на кораба, не мога да кажа. Не познавам обстановката, но това го чета в
техен нормативен акт в приложените материали, че е необходимо при оценка на риска,
когато се оценява риска преди да се започнат такива опасни мероприятия, е можело да се
предвиди там по някакъв нормативен акт техен, който се отнася за корабите. Сега те дали
имат такава инсталация, дали тя е толкова дълга да покрие най-ниската част, не мога да
кажа. Дали е имало водопенен разтвор, дали само вода или само пяна, също не мога да кажа.
На въпроси на адв.Л.:
Колко време горе-долу отнема активацията на един такъв шланг, ами представете си
един флоид под някакво налягане, водата е несвиваем флоид или по точно трудно свиваем,
всички течни флоиди, които не са газови се водят почти несвиваеми, това означава, че
когато е напълнен един водопровод и лре направите тък, някакви части от секундата е това.
На въпроси на подс.С.:
В.Л. ИНЖ. С.: Говорим за линия под налягане, което ще рече, че водата е под
налягане до самия струйник, който е на крайна линия. Това отнема секунди. Просто при
условие, че са били далективността и разС.ието до мястото на самия струйник е много по–
голяма отколкото на който и да било пожарогасител. Има много по-големи количества,
които могат да бъдат осигурени и с охлаждащи, и със смесителен.
В.Л. ИНЖ. М.: От това което ми казахте разбирам, че Вие не разбирате, че струйника
трябва да е в човека който осигурява, не тепърва да изграждаме линия. Под налягане
означава да има вода в тръбопроводите или водопенен разтвор, тоест да не са празни те.
В.Л. ИНЖ. С.: Всяка една пожарогасителна линия позволява тя да е под налягане до
самия струйник, този който трябва да подаде. Това дава възможност на крана който е в
началото, пожарния кран на системата, да подаде вода, така че това е нашето становище.
ПРОКУРОРЪТ: Подсъдимия в момента не задава въпроси, а дава обяснения по-
скоро. Когато вещите лица дават отговори, вземайки предвид нещо което той е дал като
гласни док-ва. В тази връзка ще помоля ако подсъдимия иска да даде някакви обяснения, да
ги даде сега и после да можем въз основа на тях да зададем допълнителни въпроси към
вещите лица.
ПОДС. С.: Накрая ще дам обяснения.
На въпроси на адв.Б.:
В.Л. ИНЖ. М.: Огледа който е даден в материалите ние не сме имали възможност,
знаете много добре, и няма и обективна, и субективна възможност, от това което сме
прочели в материалите по това стриктно сме се придържали. Това което е намерено, има
част която е с термични увреждания, другите няма, отговорили сме на въпроса по какви
4
температурни полета и зависимости се е случило това, сега ние трябва да гадаем дали освен
намереното флаконче е имало и друго флаконче от тези спрейове. Просто този който е
отговарял там за работата, трябва да знае два флакона ли му е дал, три ли, ние как да
разберем.
В.Л. ИНЖ. ДОЧЕВ: По отношение на привода дали е бил поцинкован или не, сме
описали в експертизата /цитат на експертизата в частта относно техническото задание на
кораба/ В документите, които разгледахме има чертеж, че същия детайл е бил поцинкован.
В.Л. ИНЖ. М.: Даже там е записано, че има два начина, за поцинковане е точно топло
поцинкован – горещо поцинковане.
Ние не предполагаме, че това задание е изпълнено, ние говорим за причинно
следствената връзка, защото развитието на пожара, както е казал свидетеля, който го видял
като бенгалски огън, така горят всички окиси на металите, защото са твърди вещества и
няма хомогенно горене, както да кажем един газ, една запалка. Задимяването преди да се
възП.и цинковия окис също е описано много характерно, така че има обективна връзка
между цинка, тоест между окиса на цинка, между горенето което е видял свидетеля, и
другото което е, дали крана е изпълнен от производителя така както му е разпоредено в
проекта, не знам дали мога да отговоря на този въпрос.
В.Л. ИНЖ. С.: Ние стъпваме на материалите по делото.
В.Л. ИНЖ. М.: Ние говорим за физико-химичните свойства, дали горелката има
копчета или няма копчета, температурата при смесването на два газа, като единия е
окислител – кислород, а другия е ацитилен, произвеждат температура, това е видимата част
на химичната реакция – пламъка, между 3150 и 3330 градуса. Сега, ако някой човек може да
контролира, като си играе с окислителя, на мен не ми е известно. Аз казвам науката какво
казва, експертизата се обляга на науката.
Работната температура на газовата смес между ацитилен и кислород се колебае между
3150 и 3300 градуса. Това е физичен процес.
На въпроси на прокурора:
При отговора на въпрос 5-ти разяснявам, че първо това е в пряка кумулация с
техническата експертиза, където колегата според нас, правилно е отбелязал, че
температурата която се развива при триенето с абразива върху цинковия окис е твърде
недостатъчна да произведе горене. И ако първо се отстрани поцинковането, защото черен
кран, аз никъде не съм виждал такъв, става въпрос да не е обработен, в случая да не е
поцинкован, ако се отстрани, след това вече метала там отдолу, си има неговите свойства и
характеристики и горенето на такива метали, сега изказвам някаква хипотеза, защото ние
незнаем какъв е отдолу метала. Но при открИ.ето му, премахването му като галванизация
отгоре върху крана, с претриващ инструмент абразивен, не би достигнало до такива
температури над 3000 градуса. Колегата е предложил електрически ъглошлайф
В.Л. ИНЖ. С.: С нужния елемент, който да почисти повърхността тип въртяща четка
или подобни.
5
На въпроси на адв. Б.:
В.Л. ИНЖ. М.: Разбрахме, че шланговата линия не е проверявана на апарата, който е
бил на палубата и се е спускал до долу с меки връзки – шлангове, газопроводящи
тръбопроводи или там както и да ги наричаме, а са проверени едва 215 мм, което означава,
че не е редно да не допускаме, особено когато става въпрос за този кислород, който е много
силен окислител и ускорява скоростта на горенето неимоверно много, ако се пренасити над
21.94. Така, че разгледана е хипотезата, защото все пак от там минава кислород, той е малко
по-тежък от въздуха. За ацитилена хипотезата не сме я развили, защото той е пък по-лек и е
одориран, тоест ацитилена се усеща като се изпусне в атмосферата, а кислорода не.
Одориран е за да се усеща при аварии.
Това, че колегата Н. е приел хипотеза в която е използван метод за раздвижване на
привод, едновременно чрез нагряване и охлаждане, като е използван маркуча с който се
осигурява кислород за охлаждане на даден елемент, за да бъде раздвижен, това ние не сме го
обсъждали като възможност. Това е негово предположение.
Ако е охлаждано нямало е да се достигне до запалване на окиса и не сме го
разглеждали точно по тази причина. Щом се е стигнало до запалване, за какво охлаждане
става въпрос. В другото заключение може да е обсъждано тази хипотеза, но от
професионална гледна точка ние сме я изключили.
В.Л. ИНЖ. С.: След като насищането на газохимичната смес с кислород, дрехите са
памучни и те са горимия материал в случая, всяко едно насищане на това сгъстено
пространство с кислород, повишава чувствителността на този затворен обем към най-
малкия източник на запалване. Тост, с колкото по-нисък интензитет е източника може да се
предизвика възП.яване. От тази гледна точка не смятаме, че е правилно и редно това да се
върши.
В.Л. ИНЖ. М.: Не познавам инж. И. И., инж. В. Т. и инж.П. П..
В.Л. ИНЖ. С.: Аз познавам единствено само И. И., защото сме били преди много
години колеги в пожарната.
На въпроси на съда:
В.Л. ИНЖ. М.: Да възможно е този интензитет и тази линейна скорост, която се е
развила, да не бъде без такова насищане на кислород. Кислорода го споменахме, тъй като не
е изследван и искахме да не пропуснем това обстоятелство, щото кислорода е този газ, който
окислява химичната реакция. Тоест без него ще спре и под 14 % спира горенето. При тези
високи температури и това горене тип „бенгалски огън“, което се е получило, което е
характерно за горенето на окисите на металите, особено на магнезия и цинка, първо е
голяма линейната скорост-високата, второ високата температура прави мигновено запалване
на голяма площ, където има горимо натоварване, ако попадне върху горими материали. Но
понеже не са изпитани шланговете, които са подавали кислород и не бива да пропускаме, че
ако там се е случило някакво изтичане, понеже е по-тежък, ще ускори няколко пъти
6
химичната реакция на горене.
В.Л. ИНЖ. С.: Ние поддържаме хипотезата, която сме защитили в експертизата. Има
ги трите компонента които са нужди за запалването. Ние смятаме, че това е достатъчно да
възП.и лицето което е било на около 60-70 см. зад основно нагряващия, защото предвид, че
дрехите са били памучни и няма никаква защита – лично предпазно средство и с много
висока температура. Възможността която разглеждаме е отговора на 1-ви въпрос, да е
наситена допълнително катализираща с кислород.
В.Л. ИНЖ. М.: Задължително е да са напоени дрехите с кислород при запалването, ако
е вземем предвид кумулативния ефект който сме описали.
В.Л. ИНЖ. С.: Категорично смятаме, че ако има кожена престилка ще покрие основна
част от тялото, там където биха попаднали основните искри. Този защитен елемент би си
свършил работата.
В.Л. ИНЖ. М.: Запознали сме се с оценката на риска, тя е стандартна и не е правена за
мероприятието което са извършвали. Съобразена е с приложените документи, но според
техните инструкциите, които са, там си е записано и по отношение на личните предпазни
средства.
В.Л. ИНЖ. С.: Отговорили сме, че ако бяха спазени инструкциите за лични
предпазни средства …
В.Л. ИНЖ. М.: Ако е имало газанализатор, сега гледам тука, в оценката на риска,
трябва да влиза проверка за твърди, течни или газообразни запалими материали. Видях в
един протокол, че 20.9% е налягането на кислорода във въздушногазовата смес един час
преди огневите работи, обаче ако по време на работа се прави мониторинг с такъв газов
анализатор, той щеше да отчете веднага на прагово ниво първо, че има завишаване на
стойностите на който и да е газ в процентното налягане.
Няма как третото лице, което е било на по-горна палуба и имало такъв газанализатор,
да обхване дали има завишаване или не на стойностите, защото кислорода е по-тежък, а той
е бил на по-високо място.
На въпроси на адв. Б.:
В.Л. ИНЖ. М.: С тази линейна скорост на развитие на пожара и с температурата която
се е получила в обема, задължително се е повишила обемната температура. Човешката
тъкан, доколкото ми е известно, на 100 градуса издържа, не знам дали една минута издържа,
а там температурата е надвишавала многократно това. Така че как, под какво влияние, под
какъв ъгъл, под какъв заслон, как е попадало тялото, температура на тази газодинамика на
помещението трябва да се изследва, да се направи математичен модел от специалист, и
трябва да се види на кораба откъде нахлуват газове. Нагретите газове са винаги по-плътни,
по-леки. От къде е влизал нормален въздух, въпрос на газодинамика е и това се правят
компютърни модели и се правят от специалисти, за пораженията говоря.
Съдът,
7
О П Р Е Д Е Л И:

ПРИОБЩАВА заключението на повторната тройната пожаро-техническа експертиза
към материалите по делото.
ОПРЕДЕЛЯ възнаграждение на РДПБЗН за извършената експертиза от вещите лица
инж. С. С., инж. И. М. и инж.Д. Дочев съобразно приложената справка в размер на 728 лева
/изд.1 бр. к.о./

На основание чл. 282 от НПК съдът чете заключението на допълнителната СТЕ.
В.Л. И. В. Н.: със снета по делото самоличност.
Поддържам заключението изцяло.
Преди да преминем към разглеждане на визуалната част на експертизата, желая да
направя допълнение с оглед изясняване на обективната истина за неща, които ще бъдат
безкрайно полезни на почитаемия съд.
На първо място чух за наличие за наличие в процесното място, на нещо като ВД 40.
Нещото има точно наименование и то е обективирано в страниците по делото и се нарича
аквамол. Тъй като нямам пряк оглед на място, по документи този флакон с аквамол е
намерен там. Но не е взривен, не знаем колко е използван, какво количество е имало, къде е
бил спрямо източника на горене, но така или иначе правя допълнение, че нещото, което
прилича на ВД 40 е аквамол. Подобно е на ВД 40, но не е ВД 40.
Второто, което искам да направя е по отношение съмнението на колегите за наличието
на цинк върху даден детайл в корабен корпус. Вярно е, че кораба е построен 2003 г., той е
изпълнен под зоркия надзор на Лойдс реджистър оф шипинг, който тогава имаше масово
присъствие във Варна. Но така или иначе Лойдс изобщо не си поплуваха по отношение на
това щом е казано, че този кран ще бъде цинков, разговора приключва. Този кран е цинков.
Така че моля ви, да не си правите дъвка с неща, които не са така.
На трето място - по отношение на струйника, така наречената „пипка“, която аз ще Ви
демонстрирам, ще видите за какво иде реч. Всяка магистрала която е определена за
пожарогасителна, бидейки тя гъвкав шланг, той е под перманентно налягане. Тоест вътре в
шланга налягането се обезпечава от флоид, вода в случая. На бреговата магистрала има един
главен кран, който е отворен и подава водното налагане и този шланг стои надут, и това се
вижда. Накрая на шланга е тази пипка, което завършва с т.н. бозаджийски кран, отворено-
затворено.
Извършил съм частична експертиза по причина, че лицето А. К., което е определено за
такова, неколкократните ми опити да се свържа с него, завършваха с обещание, че той ще се
включи в експертизата, но моля съда дами даде шанса, аз да отговоря на неговите въпроси.
Първо, защото те са безкрайно ……., аз мога да отговоря много кратичко и лесно, моля да
ми се даде шанс сега или в бъдеще да извърша цялата експертиза.
8
Моля да ми бъде дадена възможност да визуализирам направената от мен експертиза и
да я защитя.

Съдът обяви 10 минути почивка, като дава възможност на вещото лице да
подготви съответната техника за визуализиране на представената от него в днешното
с.з. СТЕ с помощта на технически сътрудник на съда – Радослав П..
Заседанието продължава в 11:50 часа с участието на всички страни.

Визуализира се експертизата.
В.Л. Н.: Показвам визуално шланговете, които трябва да се ползват. Когато е под
налягане, шланга трябва да е изправен и се взема оптималния диаметър. Това е специална
материя, отвътре е гумиран, отвън е усилен със специална материя – платно.
В момента виждаме напречно сечениe на форпиков танк, поглед от носа към кърмата,
като тази зелена плоскост е всъщност напречна прегР., която ограничава танка към
останалата част на кораба. Сега виждаме гърба, който е обикновена плоскост. Това е отвора
през който минава баластната тръба и тя върви по протежение на целия кораб към машинно
отделение, където се намират баластните помпи. Помпите изпомпват и дебаластират този
танк.
Виждаме стоманена обшивка –ръб, като това е диаметралната равнина, тоест средата,
според която двете половини на този кораб са симетрични. Виждаме конструкцията за
корабния лаг, това е една кутия с неуточнени размери, но тя прохожда от главна палуба до
дъното. Има датчик, който изпраща сигнали до дъното, които сигнали се връщат обратно, на
принципа на ехографа и се изследва дълбочината под кила.
Виждаме хоризонтални платформи с перфорирана структура, през които
безпрепятствено баластиране и дебаластиране, водата да минава безпрепятствено. Едното
предназначение е да преминава водата, а другото предназначение е да минават и хора, както
е било в конкретния случай, за ремонтни работи, за инспекции и т.н. От платформа до
платформа се използват този вид вертикални стоманени трапове, стандартни с 30 см. разС.ие
между тях с превратни профили, за да няма преплъзване на обувки, с предпазител за тялото.
Така би трябвало да изглежда, аз оглед не съм правил.
Показвам мястото на което е работил постР.лия, виждаме смукателя на баластната
тръба. Тази тръба и чертежите които съм приложил по ДП-то и по мащабен принцип съм
определил на 18 см или 180 мм. Тоест тръбата която прохожда вътре този баластен танк е
само 18 см., след което следва процесния понтон, шиба и една човка с всмукателна
вметателна баластра. Това е по отношение на тръбопровода.
В тази графика е пълния вариант на всичко, абсолютно всичко което се намира в този
форпиков танк, съобразно чертежите на които съм стъпил, за да изготвя това изображение.
След четвърта хоризонтална платформа има два значително доста големи цилиндъра,
9
в които влиза веригата, когато котвата се вдига. Тези два сандъка, когато котвата се вдига, тя
е мокра, по нея се стича твърде много вода, тази вода попада в тези сандъци и те имат своя,
собствена изсушителна система, която чрез един водоворен инжектор с кран, който обира
водата от котвените сандъци и по водната магистрала ги изкарва зад борд, но това е на 10 м.
от процесното място. Освен това, когато един съд е на ремонт, закон божи, всички
помещения, освен помещенията които ще се ремонтират, които се изчистват от всичко което
е излишно, по същия начин се постъпва и с тръбопроводите.
Други тръбопроводи не минават през това място.
На въпроси на прокурора:
Тръбопровода не преминава, той влиза и свършва. Този тръбопровод е единствено и
само за солена морска, задбордна вода, други течности няма.
Блатен газ е един жаргон. Както на Георги казваме Жоро така и на техническия газ-
метан с формула CH4, някой, не знам защо, са измислили да се нарича „блатен газ“. Това
всъщност е технически газ и се получава при специални условия, използва се за цели, които
са известни на всички. Той е 90% от природния газ, земния газ е всъщност метан. В блатата
се образува в следствие на гниещите процеси и кислорода. Не е възможно в баластния
тръбопровод да е имало блатен газ. Това е баластна магистрала, тя е освободена от флоиди и
вътре в нея има само въздух.
На въпроси на адв. Л.:
Както съм написал в експертизата си, първо съм извършил издирвателна дейност за
най-подробните конструктивни чертежи на кораба, във всички възможни източници, които
съществуват. Ползвал съм чертежите от корабостроителницата и предишната експертиза.
Използвах тези чертежи, които се оказаха достатъчни за целта. Няма творчески
измишльотини тук. Стъпил съм на четири чертежа, които са и по ДП и всичко е достоверно.
Това че съм позиционирал двамата постР.ли на това място е, че стъпваме на достоверността
на свидетелските показания, които гласят, че постР.лия е работил по този кран. А за да
работи по този кран, той трябва да е до него.
На въпроси на адв. Б.:
Средното ми образование е Техникум по корабоплаване и корабостроене, специалност
„Корабни и енергични машини и механизми“, следващата ми специалност е от ВУ „Никола
Вапцаров“ 1982 г. „Корабни и енергични машини и механизми“, учил съм конвекция
„Макпол“, работил съм в Държавна инспекция по корабоплаване и контрол на
корабоплаването, ремонтни дейности, надзор, в последствие маркировки.
Баластната тръба е подложена на корозия, която се дължи на абразивната среда, само
че се използват специални стомани, дебелината също е от значение. Корозиране е
ръждясване и това се дължи на съдържание на соли в средата в която работи. Няма да кажа
морска вода, защото морската вода може да има букет от други неща, но всичко това е
предвидено, чрез един коефициент на запас, когато се проектира.
10
Тези приводи, които е трябвало да бъдат раздвижвани в случая, на тази корозия и тази
агресивна среда са били и на разговорен език са ръждясали. И когато имаме такъв елемент,
детайл в детайл, тогава е възможно да стане така нареченото „замразяване или заваряване“
на двата детайла. При процеса на корозия металите увеличават с някакъв процент обема си.
Корабните условия се различават радикално от тези които са с автомобили,
велосипеди, с мотори и т.н. Морето е стихия, там всичко не е както на земята, ето затова
тази корозия, бидейки тя за вас твърде значима, за специалистите това е нормална корозия,
дава възможност да е малко по-голяма от очакваната, тъй като корабособственика да речем,
не е бил така добросъвестен и не е инвестирал в ремонтите.
Изучавал съм химия на металите, на газовете ….
Как корозията и тази агресивна среда въздействат на евентуалното поцинковане,
идеята на всяко покритие върху детайл.., тези покрития е предотвратяване на интензивна
корозия, корозия винаги има. Дали ще е поцинкован, дали ще е оксидиран или хромиран и
т.н., така или иначе с времето тези покрития също влизат във взаимодействие с агресивната
среда.
На въпроси на адв. Л.:
Бидейки хомогенна баластната тръба и бидейки едно и също време подложена на
корозионното действие, логично е, нормално е степента на корозия равномерно да е
разпределена.
Съдът дава възможност на гр. ищец. П. Ц. да даде допълнителни пояснения по
наличното изображение и да посочи точно неговото местоположение и положението на
починалото лице.
СВИД. Ц.: Тези тръби /привода/ тук се движеха малко в диагонал и после дойдоха до
тук, фактически над самия кран. Тези кранове са бътърфлай, те не са такива въртоци както
ги дават тука. На 90% е отворено и на 90% е затворено. Тук съвсем долу никой не е влизал,
защото нямаше как.
Аз като влязох в отсега и застанах точно от към гърба му, той е приклекнал, а аз
останах към него и се дръпнах на дясната му страна. Той като нагря горната част и остана да
нагрее върху самия кран и аз останах вече…, разС.ието се отдели. Той беше на последната
платформа, то даже не е платформа, а е ребра. То набора е усилен там и ребрата стоят може
би на 40-50 см. Той беше приклекнал и нагряваше, а аз тогава останах малко по-надясно,
разС.ието се удвои вече може би с метър. Когато той нагряваше крана, аз да съм бил на
около два метра от него грубо, всяко едно ребро да е около 50-60 см. И те са четири ребра.
Крана приключваше на горното ниво и това отводняване там не съществуваше.
В.Л. Н.: Спрямо документацията, този привод е праволинеен. Тоест той отива само
нагоре вертикално, а тук се говори вече за линейно изместване, тост за пречупване.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към вещото лице.
Съдът,
11
О П Р Е Д Е Л И:

ПРИОБЩАВА заключението на допълнителната СТЕ към материалите по делото.

С оглед допълнителните пояснения на постР.лия Ц., съдът допуска до повторно
изслушване тройната пожаро-техническа експертиза.
На въпроси на съда:
В.Л. ИНЖ. М.: Бяхме написали в експертизата, че памука при 200 гр. почва да
деструктира, експозицията е много важна, а тук при тези температури във въпросното
разС.ие на 1 м., в обемното затопляне, искам да кажа, понеже температурата не се разрежда
във външна среда, ако е била 3000 градуса, на следващия метър ще е 1800 примерно. Трябва
да се сметне квадрата на разС.ието. Тази температура също е достатъчна да запали човека.
Няма какво да променим в нашата експеритаза и след направеното пояснение.
В.Л. ИНЖ. С.: Промените в показанията, не променят като цяло нашата експертиза,
тъй като разС.ието е достатъчно да попадне този източник на запалване в памучните дрехи и
да ги възП.и.
Попадането на капките възП.ява дрехите.
В.Л. ИНЖ. М.: В първото ни появяване днеска, обяснихме, че ефекта на бенгалски
огън, не бива да се счита, че е горене на метал, окиса е съвсем друго покритие и няма такива
изплисквания на някакви сачми. Като запалим бенгалски нищо не остава на пода, обаче
килима почва да гори. Няма как да има такива стопилки, така горят окисите на металите,
защото между молекулното разС.ие в твърдите вещества няма такава еластичност и е много
малко, и когато започне процес на горене, се отделят такива искрици. А по отношение на
газовете, там има голяма еластичност между молекулното разС.ие и няма възможност да се
отделят частици, защото сместа на самия газ, газовата фаза е вече готова смес за горене. А
при твърдите вещества е необходимо да се получи сублимация, или това е един процес
образуване на паровъздушна смес, това е предварителната подготовка на сублимацията и
тогава почва присъединяването, при наличието на най-ниската температура на възП.яване.
Ако дрехите се запалят на 318 градуса, а ние вече в помещението имаме температура над
2000 градуса, те и на 1000 градуса да се палят, той и на 3 метра да е, и на 2.80 м. да е и на
1.20 м., температурата ще намалее, но тя ще превиши значително най-ниската температура
която е критично необходима за запалването.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към вещите лица.

Съдът дава възможност на подсъдимите да дадат обяснения.
ПОДС. С.: Аз бях капитан на кораб „Българка“ през този период. Първо искам да
изкажа съболезнования за починалия работник.
12
Видях работниците на 27- вечерта, преди да приключат, към пет без петнайсет, когато
минавах да обикаля кораба. С починалия говорихме и се бяхме разбрали на следващия ден
да пусне една молба за слизане от кораба, тъй като си има лични проблеми, но така и не
стигнахме до там. На 28-ми сутринта, както обикновено в неделя, независимо, че е неделя
завода работи, защото има срокове, раздадох работа какво трябва да се прави по краба и
съответно в 8 часа започна оперативката, която се състоеше от мене, суперинтенданта на
кораба К. и техническия ръководител, който е назначен от завода. Докато още обсъждаме
какво не са свършили от завода и какво трябва да правят, се получи информация, че е станал
инцидент във фортика и веднага се обадихме на агента, по-точно суперинтенданта се обади,
защото аз тръгнах надолу да видя какво става. По пътя си само засякох постР.лия, каза че
има пожар в това помещение и аз продължих напред към това помещение. Стигнах до
форпика, от там се срещнах с третия който е осигуряващия, той беше излязъл където са
газовите бутилки и нищо не можеше дами каже. Само каза, че вътре има човек. Поради
факта, че стана тази работа и всички които бяха на кораба и от завода, и от екипажа, бяха се
леко скрили. Наложи се да взема дихателни апарати и да вляза вътре в помещението, защото
първоначално първото ми действие което е, е да спасяваме постР.лите. Старши помощника
след мене взе и той следващия апарат и той слезе долу, като междувременно назначих за
ръководител на аварийната партия съответно суперинтенданта. Като слязох долу на
площадката, започнахме да го търсим, средата беше силно задимена. Започнахме да търсим
постР.лия и след около 5-6 минути го намерихме на най-долната площадка и беше целия
обгорен. Само това мога да кажа за това, което съм видял там и след това излязохме нагоре,
защото нищо не можахме да направим. Изчакахме полиция, пожарна, скоро дойде и
линейката. Изчакахме органите да дойдат и съответно да започнат действия там, да извадят
тялото и да започнат следствени действия. Действията следствените ги направиха след 1-2
дни.
Относно приводите, предния ден бяха работили същата работа и със същия принцип,
със нагряване и съответно не е имало такива запалвания на цинк. Както каза техническото
лице, корозията е една и съща навсякъде, по целия кораб и съответно, аз не мога да го
възприема на едно място да има цинк, който да се възП.и, а на друго да няма. Както и с това
на постР.лото лице, което е с 4 степен изгаряне, това ще рече, че огънят е бил голям. Но
нищо не мога да кажа, защото само сме на предположения поради факта, че никой не може
да каже какво точно долу е станало. Изпълнявахме си всичко съгласно изискванията на
Млата, защото кораба е малтийски и съответно ние като малтийски кораб изпълняваме
техните изисквания. Като стана дума днес за тези струйници, същите са обект на проверка
на всякакви брегови проверки. Тези струйници, съгласно изискванията при нас, са
крайпътни, което ще рече, че няма кран, който да стои е шланга поС.но под налягане, а този
крайпътен струйник е да дава три вида струя – насочена, завеса и комбинирана. Ако трябва
да се пуска такъв струйник, се пуска от пожарна магистрала, който е на 25 м. разС.ие,
защото толкова е дълъг един шланг. Затова ми беше въпроса към вещите лица за колко
време може да се пусне един такъв, защото те казват 30-40 сек. трябва за един
пожарогасител. Смея да кажа, че за един такъв струйник, ако няма човек който да е на
13
шланга, да стои и да е готов да го пусне, ще отнеме много повече време.
Все още гадаем какво е станало и само предположения и нищо не можем да кажем.
Думите на С. бяха, че като видял, че излиза постР.лия нагоре, въобще не е мислил нито за
пожарогасител, нито за нищо, а и той е избягал. Страхът е много движещ фактор, за да го
направи това нещо. В началото никой не беше говорил за бенгалски огън и за някакви
искри, просто не знам, не мога да отговоря точно, защото не съм бил пряк свидетел и не
мога да кажа какво точно е станало, а и очевидците не могат да кажат какво конкретно е
станало. Единственото което е жалко, че си замина човека.
На въпроси на адв.Б.:
Съгласно нашите изисквания оценка на риска не е задължителна, тя е препоръчителна.
След това има направена оценка на риска предния ден, има направена оценка на риска за
подобни действия на които можем да се опираме. След това на кораба ние не сме лица,
които да сме толкова компетентни, които да кажем един материал, дали е горим и какъв е.
Следващото, като стана дума за това, този кораб, тъй като му знам историята и тя е доста
дълга и самата постройка на кораба е започнала 1998 г. да се строи, през 2001 г. когато
фалира завода, този кораба е оставен две години да стои без да се работи по него, 2003 год.
корабостроителницата е закупена на търг от БМФ и съответно след като е закупена първото
им нещо е да пуснат един кораб, да си избият парите и това е първия кораб, който е пуснат с
материали каквито са имали налични. Същия кораб, ако може да се направи проверка е бил с
поС.на заповед за изменение. Това означава, че чертежите не са спазвани. Както в момента
постР.лия показа, самия привод не там където е трябвало да бъде и кранът не такъв, какъвто
трябва да бъде. Просто има големи изменения.
Относно това, че подписва регистър, не означава, че работата е свършена перфектно и
качествено. Бил съм свидетел на кораб, който е чисто нов кораб, приет от регистър, като се
напълни единия танк с гориво и протече в хамбарите гориво и в единия, и в другия, добре че
не протече навън.
Оценката на риска, която е направена преди четири дни за горните четири привода
съвпада с последните, тя е идентична работата, по същия начин се работи и се освобождава.
Когато поемах кораба, не съм получил документи по отношение конструкцията на кораба и
материалите които са използвани, за този кораб е много бедна информацията.
С такава кожена престилка не може да се стигне до мястото, по простата причина, че
стълбите са вертикални, с много тесни отвори и когато тази престилка, а тя стига поне метър,
ограничава движението на хората. Нашето задължение е да сме осигурили предпазни
средства, а на самите работници отговорността е те да си ги носят. Защото аз не мога да стоя
поС.но 24 часа до двама работника и да видя дали те носят нещо или не носят нещо. Ние им
ги осигуряваме и те в зависимост от спецификата на работа си преценяват дали да ги носят
или не. Аз освен тези двама работници, тогава на кораба имах 28, които не бяха назначени
на щат и поне още поне 50 работника, които са от външни фирми и от Булярд. Аз не мога
да стоя до всеки един и да го следя.
14
С тази горелка се осъществява нагряване, защото ако се прави рязане, съответно това
нещо ще бъде съсипано и трябва да се подменя. Разликата между нагряване и рязане е, че в
едната степен само нагряваш материала, а в другата, където наистина може да има такива
искри или нещо, с промяна на количеството на кислорода и ацетилен, съответно се променя
и силата на струята и се получава рязане. Съответно това са две различни дейности. Не мога
да кажа каква е температурата при рязане и каква е при нагряване. Служителите бяха
натоварени със задачата да раздвижат крана. Един от методите за раздвижване е точно
нагряване, защото не става с нормално раздвижване, както казват механично раздвижване и
този метод се използва поС.но на кораби. Бил съм свидетел на извършването на огневи
работи, които са свързани с рязане. Винаги остават следи в разтапянето, то няма къде да
отиде този материал.
На въпроси на прокурора:
Въпросната задача аз я възлагам на фитерите. Сутринта преди 8 часа на старши
помощника и след това той я препредава на фитера. Старши помощник капитана е добре е
запознат с възложената задача, защото предния ден същите лица, извършваха същата задача,
просто трябваше същия ден да завършат задачата и това им беше единствената задача за
деня. И те знаят, свършат ли я, приключват за деня. Задачата беше да се раздвижат
приводите и когато е поставяна задачата е уточнено, че това трябва да стане механично, и
ако не стане механично да започнат с нагряване. Ст. помощник капитана също беше
запознат, то няма други начини да се раздвижат тези приводи, освен тези два начина.
Повечето случаи механичния начин няма как да стане, защото както колегата каза, когато
ръждясва, просто двете все едно се заваряват и за да може да се махне това, трябва да се
нагрее да има разширение и да стане това раздвижване. Нямам представа дали е възможно
кожената престилка фитера да си я вземе на ръка и да я свали долу, и там да си я облече.
Това си е отговорност на самите лица, да си я вземат и да си я свалят долу. Разяснява им се
на работниците какво трябва да направят. Преди това, първоначално имат инструктаж
когато се качат на кораба, какво трябва да носят и че трябва да са със съответните облекла и
това е. Веднъж направени тези инструктажи са им разяснени тези неща.
Няма такава практика преди извършване на конкретна дейност, конкретния работник
да се яви пред капитана или стр. помощник капитана за да се види как е облечен. Какво ще
направи работника, ще се облече с престилката да го види ст. помощник капитана и след
това ще я съблече, за да слезе до долу?
При извънредните инструктажи фитерите са инструктирани да си носят предпазните
средства. Това са фитери, един вид фитер това е ремонтчик, корабен ремонтчик и тези лица
трябва много добре да знаят и особено след първоначалния инструктаж, какви облекла и
какви предпазни средства трябва да носят за всяка конкретна задача. Защото, възлага им се
задачата, казва им се това нещо се ще прави по механичен начин, ако не става по механичен
с нагряване и съответно те да си преценят какви облекла да си вземат. Ние сме им доставили
всички необходими облекла и ги има на кораба. В зависимост от конкретната работа те
трябва да си преценят какво облекло да си вземат.
15
Осигурен беше пожарогасител. Трима души са, двама работят, един ги осигурява.
Третият който ги осигурява има задължението да сваля пожарогасителите, тъй като те
започват да работят от най-горна площадка на долна и съответно да си вървят нещата. Ако
свалят най-долу пожарогасителя, дори и да стане нещо, както казаха вещите лица, те няма да
могат да отреагират. Заради това пожарогасителя стои при това лице, което ги осигурява.
Преди възлагането на работата аз не съм се уверил дали у лицата има пожарогасител, защото
физически не съм бил там, но в лицата имаше пожарогасител и както можете да видите на
снимките, когато е направен огледа на помещението, имаше пожарогасител на една от
площадките. А това, че е там, това е по преценка на тримата работници, защото третото
лице което ги осигурява, реално той е с пожарогасител, той е осигуряващ. Да, на 28-ми
имаше за завършване един привод на най-долна площадка. Задължение на фитерите е да го
свалят пожарогасителя и пожарогасителя е бил на по-горна площадка, където е било
осигуряващото лице.
Струйника е накрайник. Струйник това е накрайник, шланг - и това е накрайник. Кран
няма, съгласно изискванията на всички кораби, съгласно последните изисквания са
трипътни струйници, накрайници. На кораба се работи с 12 бара налягане на магистралата,
както каза колегата, самия шланг -мекия тръбопровод, той отвътре не е гумиран, а е с
латекс. Ако има такъв стоперен кран, на 12 бара няма да издържи. И заради това, на всички
кораби независимо дали е на Малта, български или какъвто и да е, са трипътни струйници
без кран. Няма кораб, както го описват с бозаджийски кран на самия струйник и да стои
шланга под налягане. Лицето което държи струйника, няма възможност да спре подаването
на водата, докато работи пожарна магистрала трябва да го държи, защото пусне ли го, това
нещо започва да прави камшични удари и ще го убие. Има възможност само да насочим
струятя на завеса или насочена, но няма възможност да регулира степента. Единствения
начин да се регулира е да се отвори някой друг кран и да се намали налягането.
На въпроси на адв. Д.:
Лични предпазни средства са осигурени съгласно изискванията на компанията и на
флага, на кораба има престилка, има гамаши и са осигурени на самите фитери за ползване.
Къде са били тогава, не мога да кажа, защото аз тогава физически не съм бил там. Фитерите
си ги съхраняват в машинно, където е заваръчното на кораба.
На въпроси на адв. Й.:
Описани са в списък тези предпазни средства, има ги като аксесоари и се водят
налични. Проверяват се поС.но от всички. Два дни преди инцидента имаше инспекция по
труда на кораба и ги е проверявала, суперинтенданта ги е проверявал, след това имахме и
одит на кораба, също са проверявани и от тях. Не мога да кажа дали тези предпазни
средства са вписани в протоколите на инспекцията по труда, там в протоколите обикновено
се пише това което го няма като забележка, не това което го има. Ако ги няма ще ги запишат
в протоколите като забележка.
На въпроси на адв. Л.:
16
Когато се прави инструктаж старши помощника, главния механик или втория механик,
той дава работата, той прави инструктаж и той им дава книгата да се разпишат. Проблема е,
че подписванията стават…/което при българския моряк е малко вредно/ и го смятат това за
бюрократщина, с кръстчета, с кръгчета и с какво ли не и с работните си ръкавици. Удря
една криволица и заминава. Дневниците се съхраняват при главния механик. Достъп до тях
има главния механик, старши помощника, втория механик. Практика е оставя се книгата и
някой път се подписва и след това. Човека им прави инструктажа, оставя им книгата да се
подписват и заминава. По принцип няма такава практика, да се подписват преди да им е
направен инструктажа, защото за да се направи инструктаж, трябва да се попълват имена.
Проблема е такъв, че дори и старши помощник капитана и втория механик, той няма само
двама души подчинени или трима, както е в случая, които да им дава работата, а при
инструктаж, оставя книгата и отива да дава задачите на другите хора. След това минава и си
я взема.
На въпроси на съда:
Явяването на работниците, тъй като сме в България, във Варна и повечето сме българи,
се явяват в 8 часа сутринта и трябва да са облечени и да са на линия за да започне работния
ден. Съответно на мен и на старши помощника започва към 7 часа, тъй като ние се
разбираме какво ще се прави, старши помощника си подготвя нещата. За конкретния ден в 8
часа, той като е на ремонт, започнахме оперативка. Вече бях дал задачите на старши
помощника и той съответно чака долу работниците, където трябва да работят и каквото
трябва да правят, за да им даде на тях работата, а аз горе правя оперативка със строителя и
суперинтенданта. Аз реално физически на инструктажа не присъствам.
Заповед за огневи дейности и разрешение имаше и от завода, които казват, че не са
работили, а всички свидетели казват, че са работили, през цялото време имаше пожарникар.
Всъщност имаше лице назначено от завода за противопожарна дейност, което издаваше
актове за огневи работи на целия кораб и винаги, всяка дейност която прави екипажа, която
правят и външните фирми става след съгласуване с това лице. Предния ден имаше такова
лице, той издаде разрешение за два дни. Тъй като е от завода и каза че при тях нормативните
им актове разрешават да се издаде това разрешение за два дни. Но в същия ден това лице
също беше на кораба, защото когато се извършват огневи работи, винаги трябва да
присъства лице от завода. А по целия кораб тогава се работеше.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към подсъдимия.

ПОДС. П.: Уважаеми г-н съдия и съдебни заседатели, с малко предистория искам да
разясня, защо точно ние бяхме на този кораб и какво представлява кораба.
Средата на октомври ми се обадиха спешно да се кача на кораб „Българка“. Аз вече
имах три контракта на този кораб и знаех за какво става въпрос. Отначало отказах, те ми
казаха, че работа е много зле, кораба бил арестуван в Новоросийск. Дори по моя преценка
изискахме най-добрия екип от БМФ-то, това бяха гл. маханик М. и капитан С.. Само този
17
факт ме накара да се върна там, защото три пъти съм потушавал сериозен пожар, два пъти
сме предотвратявали разлив и може би този кораб няма да съществува. Упорито не исках да
се кача, но ме убедиха и се качих на кораба около 20.10. и още първата ми задача, бяхме и с
представител на регистъра, влязохме във въпросния танк, във форпика, моята работа е … /аз
си нося газ анализатор, имам такава практика на гащеризона/ слязохме във форпика,
огледахме, невероятна корозия, не бях виждал такова нещо в моята практика. Решихме, че
трябва да се почне първо да се изчука от палубна команда тази ръжда и след това да се
почнат ремонтни дейности. Около седмица продължи работата с палубна команда вътре и
вече в събота стигнахме до работата на фитерите. Съботата някъде 8 часа правим
инструктажа, разбираме се на десния борд, защото там е стълбата за качване на кораба,
повечето моряци се прибират във Варна. Моята практика е 6 часа ставам, към 7 часа правим
оперативка с капитана, какво трябва да се прави през деня, 7:40 часа чакам работниците вече
на десния борд на кораба за да направим въпросния инструктаж. Не съм присъствал когато и
С. е бил тука, но и П. може да потвърди, че аз в практиката си, и другите моряци са се
шегували с мен, че прекалено много държа на тези бюрократщини според тях, прекалено
говоря и т.н., много държа на предпазните средства, поС.но ходя с една торбичка, в която си
нося книгите за инструктажи и т.н., но както и да е, особено с П. и със Слави бяхме на
мнение, че това са едни неща задължителна и неприятна част. Разбрахме се за предпазните
средства, разбрах че на другия ден-неделя им е последния ден. Даже много добре си
спомням думите преди да правя инструктажа „не искам да се правите на герои, не искам да
бързате“, защото знам накрая на контракта хората бързат, искат да се приберат при
семействата си и от там става грешка. Да, всичко беше потвърдено.
Съботата и неделята инструктажа е идентичен, събота свършиха към 5 часа и се оказа,
че остана съвсем малка част от четвърта платформа и вече по синята платформа да завършат
работата. Пак към осем без десет или осем без пет, не съм сигурен за часа, проведохме този
инструктаж, от там се насочихме с П., С. и загиналия към форпика. Мисля, че П. отиде да
взема някакъв ключ или нещо такова. Имаха една кофа, не видях запалими материали или
нещо което да ме притесни и тръгнахме. Там имаше натрупване по тръбата, понеже вече
втори ден извършвахме тези дейности, има вентилатори, които закриват гърловината, дори
по едно време имаше практика да не се допускат по едри хора на кораба, защото не могат да
влязат, изключително тясно е мястото. Те ми помогнаха да издърпам въпросните шлангове,
те са огромни тръби, които изсмукват и вкарват въздух, за да мога да вляза да замеря с газ
анализатора дали няма някакви вредни газове или някакви отклонения от нормите. Те са 5
платформи и може би 16 м. е надолу и може би около 5-10 минути докато се върна до горе,
казах им, че всичко е окей, видях кой, къде е подготвено. Резача мисля, че беше на
четвъртата платформа, пожарогасителя беше вързан с едно въженце, за да може да се спуска.
Навсякъде има дупки, оттам да може да влиза водата и от една страна са удобни, но е и
много опасно, и трябва много внимателно да се работи после там. Не видях нещо което де
ме усъмни и до ден днешен връщам лентата назад, коментирал съм с много колеги от
гилдията и не мога да намеря пропуск в моите действия.
18
Качих се горе, С., на който имам много голямо доверие, понеже той е участвал в
построяването на пасажерски кораби в Италия, той има над 30 ремонта и т.н., изключително
опитен фитер, дадох му газ анализатора и му казах „С., писне ли, недей гледа кво, а веднага
напускате, спирате всичко и излизате. С. каза „да, окей, всичко ще бъде наред“. Фитерите са
изключително опитни, много добри професионалисти, но имат малко склонност да бъдат
калпазани, искат да свършат работата по техен си начин. Аз затова им казах „С., без
глупости, без геройства, само което ви е казано“. Аз не съм професионалист в тази дейност,
което е казано от капитана, от суперитенданта и т.н. Те ме увериха, че всичко ще бъде
наред, остава съвсем малко работа и вече се прибират при семействата си.
От там аз имах още две спешни задачи, кораба приемаше сладка вода в същото време и
трябваше да отида, да видя какви са замерите на водомера. Отидох до водомера, отне ми
около 20-30 минути, оттам се върнах обратно на борда на кораба, боцмана ме чакаше на най-
високата част на кораба, на главна мачта, защото имаха счупване и трябваше да отида и при
тях, да видя, да направя инструктаж и т.н. Когато стигнах равнището на мостика, погледнах
и видях по левия борд човек да бяга назад към настройката-. В първия момент ми се видя
малко странно, със странни движения, прибягах до мостика, взех един бинокъл, третия
помощник беше там, погледнах през бинокъла и тогава видях П., че бяга към настройката и
гащеризона му в долната част е изгорял. Оттам хукнах надолу и по УКВ-то извиках, че
имаме инцидент. На равнището на главна палуба става вече, се засякох с фитера П.. Питах
го какво става, той не можа да ми отговори, беше в шок, което е разбираемо. От кръста
надолу всичко му беше изгоряло и гледката беше потресаваща. Попитах какво става, къде са
другите и той ми каза „мисля, че Сашо е там“. Оттам видях камериера до мене, предадох го
в ръцете на камериера, дойде и готвача отнякъде, казах им да го завият с един чаршаф, да
третират раните с каквото имат под ръка и тръгнах към фортика на бака. Бака е носовата
част на кораба, най-отпред. Влязох в помещението и имаше гъст дим. Надвесих се във
въпросния отвор и започнах да викам „Сашо, Сашо“, но нямаше отговор. В този момент от
гъстия дим се нагълтах и почнах да кашлям, излязох на чист въздух, в този момент дойде
капитана. По разписание на корабните тревоги, аз съм ръководител на аварийна партия, като
тя дава заповедите. Ние сме последните които трябва да влязат, но капитана каза „трябва да
влезем, няма кой да влезе, няма да чакаме трябва да спасим човека, кой ще влезе с мене“,
никой не прояви желание. Облякох се и аз, взех апарат за сгъстен въздух и пожарникарски
дрехи, огнеопорни. Абсолютно нищо не се виждаше когато влязохме на 2-ра, 3-та, 4-та, 5-та
платформа. На последната платформа вече капитана беше стигнал първи, и до ден днешен
може би съм благодарен, че не видях за какво става въпрос, защото той ми каза „качвай се,
човека вече е починал“.
Върнахме се на главна палуба, вече бяха дошли пожарникарите, набързо им обясних за
какво става въпрос, той ми каза „много е сложно, искам да слезеш с мене“. Тръгваме да
влизаме, в този момент колегата само погледна през дупката и каза „колега, тука няма
смисъл да влизаме, прекалено е лошо положението, да изчакаме дима да замине и тогава ще
огледаме. Жив ли е човека“. Казахме, за съжаление според нас не е жив. След това дойде
19
линейка, аз получих нареждане вече от компанията, имаше доста хора, да занеса личните
документи на П. в болницата и да се видя с близките му, да ги уведомя за какво точно става
въпрос.
Върнах се вечерта на кораба, на другия ден сутринта, дойде представител на Малта,
изключително интелигентен, образован човек по мое мнение, разпита всичко и поиска без
да се намесва да му направим инсценировка. Навсякъде слизаше с мене, задаваше ми
въпроси и каза, че не вижда грешка в нашата работа, но не може да разбере какво точно е
станало, само можем да гадаем. На по следващия ден вече, със следовател Дренчева влизах
още веднъж, но не можахме да разберем каква е причината, какво точно е станало.
Съжалявам много за загубата, но мисля, че ние направихме всичко възможно. Мисля, че за
този момент ние бяхме най-добрия екип на кораба, с най-много опит, просто кораба е
изключително с висока аварийност и писано ли е че нещо ще стане, то става. Опитвам се да
си обясня цялата ситуация и за мене, както казват хората „празна пушка гърми веднъж на
100 години“, но на този кораб през година има някакъв инцидент и ние викаме без малко да
стане, този път стана. На следваща година е имало още нещо, това е изключително труден
кораб и с радост разбрах, че компанията преди 2-3 години го е продала. Никой не искаше да
се качва на този кораб.
На въпроси на адв.Л.:
Първия ден започнахме с двама фитера и не мога да се сетя дали по късно се включи
третия, защото обема на работа беше изключително тежък. Аз лично исках това нещо да си
остане за преценка на завода, защото работа е изключително тежка, пространството е
малко, много неприятна атмосфера и мисля, че третия фитер се включи по-късно, той
работеше към машинното, там помагаше, става въпрос за Сашо.
Инструкцията е една и съща, просто вече влизахме с детайли, че точно за работата, за
какво става въпрос. При работа се отделя нали .. поС.но как да изключим атмосферата, да я
проверим и т.н. Да внимават, да си носят предпазни средства, но за моята практика,
фитерите отказват да слагат тези престилки, а във въпросното място е толкова ограничено
движението, че с тази престилка една грешна стъпка и падаш от 3 метра височина най-
малко. Ако си най-отгоре от 16 метра пробаднеш до дъното. Практически там е невъзможно
да се работи с нея.
Аз нямам такива познания, за да казвам как ще се осъществи раздвижването дали чрез
топлинно нагряване или друг вид дейност, за да се освободи и съответния уред. Не съм
сигурен дали суперинтенданта, нямам представа от къде, но те знаеха какво трябва да
направят.
Предните дни виждах един пожарникар назначен от завода, но той основно стоеше в
салета, това е мястото където се храним. Той каза, че е проверил всичко, но аз не съм бил с
него. Равнището на форпика, над него е горна мачта, отгоре работеха работници, не знам кой
ги е назначил, но не бяха от екипажа на кораба щото аз се карах с тях когато стана
инцидента, защото не си чувахме командите и не можехме да осъществим спасителните
20
операции. Със сигурност имаше хора, но не съм сигурен кой, кога ги е пратил, но не бяха от
екипажа на кораба.
Показанията от газа анализатора ги записвам във форма 02016, тя е за замер на
затворени помещения на вредни газове и кислород и там се записва. Даже се записва
атмосферно налягане, влажност и т.н. Точно този документ е при мене, в моите папки, но
някой от документите се съхраняват при главния механик, други при втория механик, трети
и при мен. Мисля, че точно на този документ имаме 3-4 копия и са във всички кабини.
Пожарогасител имаше един вътре във форпика, имаше един втори до гърловината, имаше
носилка, АСВ- апарат за евакуация. В тази въпросната кофа, аз изключително много им
вярвам на тези хора и аз съвет не мога да им давам, освен за безопасност и не видях нещо в
тях което да ме притеснява. Имаше чукове, ключове. С. и Сашо влязоха преди мене, а П.
дойде малко по-късно, аз вече бях тръгнал да слизам от кораба, за да проверявам водомера.
Не видях П. кога влиза, със С. поговорихме още малко на първата платформа и не знам
редуваха ли се, но С. ми каза, че ще е осигуряващ и ще остане една платоформа по-нагоре.
За съжаление, след инцидента питах С. какво стана точно, а той каза „съжалявам човек,
избягахме, уплашихме се, не знам какво точно стана, съжалявам, че не успяхме да
помогнем“. Няма как да го обвинявам, всеки на негово място би се изплашил. Но тези хора
са изключителни професионалисти и щом те не могат да кажат как е станало и аз не мога да
дам някакво разумно обяснение.
На въпроси на прокурора:
На мен капитана ми възложи задачата, а нагоре как е било не знам, по принцип ние сме
ръководители когато сме на преход, когато сме на земя, особено в България ние имаме
много началници над нас и от къде е дошло и как е дошло, не мога да отговоря на този
въпрос. На мен ми беше възложено от капитана. Когато провеждах инструктаж сме
коментирали какво трябва да е работното облекло и работниците много добре знаеха за
какво става въпрос, как трябва да са облечени и какви мерки трябва да спазват. Не видях
някакви отклонения от това. За въпросната престилка, аз не съм видял и не знам дали има
сила, която да накара фитер да сложи тази престилка в такова затворено пространство. Дори
и да я сложи, в момента в който влезе вътре, той ще я свали от себе си. Възможно е, да си я
вземе на ръка надолу и да я облече там, но практически…. Пак казвам много добри
професионалисти, но много не обичат правилата, това са своенравни хора, моряци които …..
Дори и да я вземе, той няма да я облече там, или ще я облече докато аз съм там. Аз по време
на ремонт имам поне 20 задачи, особено на този кораб няма как да седим цялото работно
време с тях.
Когато на 28-ми слязох по–надолу там имаше средства за пожарогасене, мисля че по-
нагоре беше пожарогасителя. Аз не знаех и до коя платформа са стигнали, те ми казаха
почти 4-та, още малко имаме и преминаваме на последната и свършваме. Това което аз
видях по крана, не можах да размера точно до къде са стигнали, но пожарогасителя беше на
3-та или 4-та платформа доколкото си спомням. Резака беше мисля на 4 –та платформа,
инструмента с който работеха. Планирах в 10 часа, защото тогава отиват да пият кафе, 10
21
часа да се върна да проверя какво е съС.ието, но за съжаление мисля че към девет, девет и
нещо е станал инцидента.
На въпроси на адв. Д.:
Инструктажа е документиран, те на много места са документирани. Има голяма книга
за инструктаж, там има за периодичен, за първоначално стъпване в служба на кораба.
Работниците трябва да се подписват, но изключително лоша практика е с тези подписи, не
знам защо те бягат като дявол от тамян с тези подписи. Смятат го за излишна бюрокрация,
сърдят се, намирал съм тикчета, разписан на друго място, разписан на мястото на капитана и
т.н. Този проблем продължава и до ден днешен. Като ръководители се опитваме да
изкореним тази порочна практика, но за съжаление даже след този инцидент ….
Във форпика вода имаше съвсем малко количество, около 20-25 см., която се води
неизпомпваема.
Всичко беше толкова коразирало, че не се сещам какъв е бил крана, би трябвало да е
според регистъра поцинкован. Но пак казвам, този кораб не беше нормален кораб, там се
случваха някакви невероятни неща, беше изключително занемарен. Там имаше доста
странности и поС.но беше развален.
На въпроси на адв. Л.:
В неделята инструктажа продължи максимум 15 минути, всичко беше казано в събота,
предната седмица поС.но бяхме в този танк. И тримата бяха на инструктажа. Има една маса,
която е изключително мръсна, кораба ако не се лъжа дори беше бластиран, покрит с тънък
слой пясък и бях оставил книгата на тази маса, в този момент говорих и с боцмана, и с
други хора, видях че се разписват, но дали са се разписали, кой къде се е разписал и т.н, за
съжаление това не видях. Не съм видял подписите на всеки един от тях да се подписва. Не
си спомням дали и тримата тогава са били с ръкавици. Единственото което помня е, че
предния ден единия не беше с необходимите обувки и наблегнах на този факт, но как бяха
облечени, не помня, сигурно са били с гащеризони. На кораба разполагаме само с едно
единствено противопожарно одеяло и то е в кухнята, то е капсуловано. Единственото
предпазно е кофа с пясък и пожарогасител. За шланг налягане, за мен това е малко
невъзможно, защото няма място където да мине този допълнителен шланг, още повече под
налягане. Отделно шланговете ни също не са първа младост и нещо може да потече и да
направи късо съединение.
На въпроси на адв.Б.:
С фитерите единственото което говорихме е за най-безопасния начин.
Присъствал съм и друг път на нагряване с такава горелка. Мисля че тази горелка може
да се използва и за рязане. Винаги по принцип гледаме да пробваме с ключ и тогава вече
нагряване последния вариант. Не съм на 100% сигурен как се работи с тази горелка, хем да
нагрява, хем да реже.
На въпроси на прокурора:
22
Съставяни са ни актове за извършване на огневи дейности на временни места и на
двата дни. Актовете се съставят защото не се провежда в заваръчното, когато е извън
заваръчното, на някакви други неопределени места, трябва винаги да има акт за огневи. Те
когато са долу вече, ние сме длъжни да вземем всички възможни ситуации и по принцип аз
работя с такава практика, по добре да има повече, отколкото нещо да го няма. Затова бях
направил всички необходими документи. Оценка на риска я бях направил предния ден с
дата 27 и 28. По принцип правим всички възможни или предполагаеми инструктажи, пък
ако вече нещо е излишно…. Аз така процедирам и всичко беше направено от мен.
Страните заявиха, че нямат повече въпроси към подсъдимите.
ПРОКУРОРЪТ: Няма да правя искания за нови следствени действия, считам че
делото е изяснено от фактическа и правна страна и моля да се приключи съдебното
следствие.
АДВ. Й.: Нямам искания за нови следствени действия, да се приключи съдебното
следствие.
АДВ. Л.: Нямам искания за нови следствени действия.
АДВ. Д.: Нямам искания за нови следствени действия.
АДВ.Б.: Нямам искания за нови следствени действия.
АДВ. Л.: Нямам искания за нови следствени действия, но моля делото да бъде
отложено за друга дата и час за пледоарии, тъй като пътувам със самолет и ми е невъзможно
днес да пледирам.
ПРОКУРОРЪТ: Не се противопоставям.
АДВ. Й.: Не се противопоставям.
АДВ. Л.: Не се противопоставям.
АДВ. Д.: Не се противопоставям.
АДВ.Б.: Не се противопоставям.
С оглед направеното искане и становището на страните съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА делото и го насрочва за 29.11.2023 г. от 11:00 часа, за която дата и час
явилите се страни са уведомени от днес.
ПРОТОКОЛЪТ написан в съдебно заседание, което приключи в 13:50 часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
23