Р Е Ш Е Н И Е № 129
гр. Сливница, 04.12.2018 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
РАЙОНЕН СЪД – гр. Сливница, пети
състав, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и втори октомври
през две хиляди и осемнадесета година в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: МАРИАНА МАРКОВА
при участието на секретаря Г. Владимирова като разгледа
докладваното от съдията НАХД № 443 по описа на съда за 2018 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
„..” АД, с ЕИК …. със
седалище и адрес на управление в с. Г., С. област, представлявано от Й. М. С. и К. И. Б., обжалва НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 23 – 002296 от 18.07.2018 г. на Директора на Дирекция
“Инспекция по труда Софийска област“, с което на жалбоподателя за нарушение на
разпоредбата на чл. 16, ал. 1, т.6 Закона за здравословни и безопасни условия
на труд вр. чл.200, ал.1, т.3 от Наредба № 7 за
минималните изисквания на здравословни и безопасни условия на труд на работните
места и при използване на работното оборудване и чл. 380 и чл. 283, ал.1, т.1
от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на
електрически топлофикационни централи и по електрически мрежи и на основание
чл. 416, ал. 5 във връзка с чл. 413, ал. 2 КТ е наложена имуществена санкция в
размер на 5 000 лева. В жалбата са изложени доводи за неправилност на
атакуваното наказателно постановление с искане да бъде отменено. Жалбоподателят
поддържа, че АУАН и НП са издадени при допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Изтъква, че не е ясно в какво се състои отговорността на
работодателя, тъй като пострадалия работник без съответно нареждане е предприел
дейност, неспазвайки инструктажа за безопасност. Поддържа, че обстоятелството,
че дружеството е работодател, не е достатъчно основание да бъде третирано като
нарушител на трудовото законодателство Също така счита, че в издаденото НП
липсва ясно описание на обстоятелствата, въз основа на които е направен извод
за извършено нарушение и то не съдържа всички предвидени в закона реквизити. Оспорва
констатациите в съставения констативен протокол за извършената проверка, като
твърди, че е изпълнил задълженията си по предоставяне на предпазни средства за
съответния вид работа. Посочва, че работникът е проявил груба небрежност, тъй
като в неговите задължения се е включвала поддръжката в изправно състояние на
електрическите съоръжения, и като не и изпълнил това, самият той е създал
предпоставки за настъпването на трудова злополука. Така въведените нарушения на
процесуалните правила при съставянето на АУАН и издаването на НП са съществени
и са довели до опорочаване на административнонаказателното
производство. При тези съображения жалбоподателят моли съда да отмени
атакуваното наказателно постановление. Алтернативно, в случай, че съдът
прецени, че е налице извършено нарушение, жалбоподателят моли да бъде намален
размера на наложената имуществена санкция.
Административнонаказващият орган оспорва жалбата. Поддържа,
че съставения АУАН и НП са правилни и законосъобразни, издадени при спазване на
всички изисквания на закона и след задълбочена проверка на обстоятелствата, при
които е било извършено административното нарушение. При тези съображения моли
НП да бъде потвърдено.
Съдът,
след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства
(наказателно постановление № 23 – 002296 от 18.07.2018 г. на Директора на
Дирекция “Инспекция по труда Софийска област“, акт за установяване на
административно нарушение № 23 – 002296 от 11.06.2018 г., известие за
доставяне, протокол за извършена проверка от 11.06.2018 г., пълномощно, трудов
договор № 05/26.01.2016 г., длъжностна характеристика, протокол за разследване
на трудова злополука, заповед № З-0011 / 03.01.2018 г., заповед № З - 0012 / 03.01.2018
г., заповед № З – 0058/11.02.2014 г. и показанията на свидетелите К.Й.В. и Д.Г.С.),
намира следното:
На 29.05.2018 г. по повод получен сигнал за настъпила трудова злополука, свидетелите К.Й.В. –
началник отдел БТКД в Д ”ИТ Софийска област” и Д.Г.С. – инспектор в Д” ИТ
Софийска област”, извършили проверка в обект в участък „.“, с. Г., С. област, стопанисван от дружеството жалбоподател. При пристигането си на
място проверяващите установили, че в обекта присъстват заместник изпълнителния
директор на дружеството и ръководителя на отдел „Енергиен“, които разказали, че
около 10.00 часа на 29.05.2018 г. В. К. - работник в дружеството, е извършвал демонтаж на
проводници на дървен стълб с височина около 5 метра и с изгнила основа. По
време на проверката стълбът се чупи в основата си и работникът пада заедно с
него. Около два месеца след инцидента работникът починал, което проверяващите
научили от органите на МВР. Инспекторите констатирали, че работодателят не е
извършил ефективен контрол за безопасност на работата, изразяващ се в
създаването на организация за извършването на мероприятия по оглед на стълбовете,
подлежащи на демонтаж, отразяване на резултатите от огледа в дневник и при
констатирани повреди – вземане на мерки за отстраняването им. Това е създало
предпоставки за настъпване на трудова злополука. Проверяващите инспектори
предоставили възможност на работодателя да се яви в сградата на инспекцията на 11.06.2018
г. за приключване на проверката по документи. На 11.06.2018 г., когато била
извършена документната проверка, за констатираното нарушение бил съставен акт
за установяване на административно нарушение № 23 – 002296 от 11.06.2018 г., въз
основа на който било издадено атакуваното НП № 23 – 002296 от 18.07.2018 г. на
Директора на “Дирекция инспекция по труда Софийска област “.
От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е извършил нарушение на разпоредбите на чл. 16, ал. 1, т.6 ЗЗБУТ вр. чл.200, ал.1, т.3 от Наредба № 7 за минималните изисквания на здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване и чл. 380 и чл. 283, ал.1, т.1 от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически топлофикационни централи и по електрически мрежи. Съгласно чл.16 ал.1 т.6 от ЗЗБУТ при осъществяване на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд работодателят е длъжен да осигури ефективен контрол за извършване на работата без риск за здравето и по безопасен начин, като в конкретния случай съобразно чл.200, ал.1, т.3 от НМИЗБУТРМИРО изпълнението на това задължение е свързано с осигуряване безопасността на труда при експлоатация на електрическите уредби и съоръжения. Разпоредбата на чл. 380 и чл. 283, ал.1, т.1 от ПБЗРЕУЕТЦЕМ от своя страна въвеждат задълженията изкопни работи, изправяне и подмяна на стълбове да се извършват по изискванията в глава единадесета, раздел II, и специфичните разпоредби на този раздел – и конкретно чл.283, ал.1, т.1, съгласно който преди започване на работа върху стълб отговорният ръководител/изпълнителят на работата проверява здравината и укрепването на стълба (включително подпори или обтяжки, ако има такива).
Предвид обстоятелството, че преди демонтирането на дървения стълб не са предприети мероприятия по извършването на оглед на стълба (определяне на служител от дружеството, който да провери здравината и укрепването му) и преценка за създаване на безопасни условия по демонтирането му, то всяка от визираните норми е била нарушена от дружеството – жалбоподател „МИНА БЕЛИ БРЕГ“ АД, защото последното в качеството си на работодател по см. на § 1, т.1 от ДР на КТ, не е изпълнило задължението си да осигури здравословни и безопасни условия на труд на работещите на обекта като по този начин от обективна страна е осъществило състава на вмененото му нарушение. Видно от показанията на разпитаните свидетели е, че в резултат на това нарушение е настъпила трудова злополука с работника В.К., който е паднал от височина около 5 метра и впоследствие е починал.
От разпита на свидетелите В. и С.
се установява по един несъмнен и категоричен начин фактическата обстановка,
описана в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление, което налага извод за доказаност на административнонаказателното обвинение по отношение
обсъденото горе нарушение. Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаните
свидетели, тъй като те са логични, кореспондират помежду си, съдържат сведения
относно конкретните обстоятелства във връзка с настъпилата трудова злополука
и се подкрепят и от писмените
доказателства по делото.
С оглед обстоятелството, че адресат на законовите изисквания е работодателят, който като юридическо лице носи безвиновна отговорност, т.е. обективна, въпросът за субективната страна на извършеното нарушение не следва да се обсъжда.
Като основание за ангажиране на отговорността на дружеството-жалбоподател, АНО е посочил разпоредбите на чл. 416, ал.5 във вр. с КТ за нарушение на чл. 16, ал. 1, т.6 ЗЗБУТ вр. чл.200, ал.1, т.3 от НМИЗБУТРМИРО и чл. 380 и чл. 283, ал.1, т.1 от ПБЗРЕУЕТЦЕМ.
От анализа на събраните и
проверени от съда доказателства се налага извода за доказаност
на административнонаказателното обвинение по
отношение обсъденото нарушение.
Актът за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление са издадени от материално и териториално компетентни орани, отговарят на изискванията на закона и съдържат всички реквизити, изискващи се от него. При съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на НП. АУАН е съставен от оправомощено лице по смисъла на чл. 416, ал.1 КТ. Съгласно визираната разпоредба - нарушенията на трудовото законодателство се установяват с актове, съставени от държавните контролни органи. Именно такъв орган е актосъставителката К.Й. - на длъжност началник отдел БТКД при Дирекция „Инспекция по труда“ - Софийска област. Разпоредбата на закона пряко делегира правомощия на актосъставителя, поради което същата не се нуждае от допълнително оправомощаване от когото и да било. Видно от заповеди с № З-0011/03.01.2018 г. и № З-0012/03.01.2018 г. на изпълнителния директор на ИА „ГИТ“ на служителите на Дирекция „Инспекция по труда Софийска област“ е възложена териториална компетентност на контролната дейност в обекти на контрол на територията на община Драгоман - Софийска област, под чиято териториална компетентност попада обектът на „. …. АД в с. Г.. Нарушението е описано достатъчно ясно и конкретно, така, че да не възниква съмнение относно неговото съдържание. Атакуваното НП е издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ Софийска област, който е компетентен орган по смисъла на чл. 416, ал.5 КТ - Директор на дирекция "Инспекция по труда" - Софийска област, упълномощен от Изпълнителния директор на ИА "ГИТ" съгласно Заповед № 3-0058/11.02.2014 г.
Съдът констатира, че при
съставяне на АУАН и издаване на обжалваното НП не са допуснати нарушения на
сроковете по чл.
34, ал.1 и ал.3 ЗАНН.
Предявените факти, за които на
жалбоподателя е наложено наказание, съставляват административно нарушение и
наказващият орган при спазване на закона е издал наказателното постановление за
реализиране на административнонаказателната
отговорност на дружеството жалбоподател.
Нарушението на визираното
специално законодателство - задълженията на работодателя за осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд е санкционирано в чл.
413, ал.2 КТ, където е предвидена имуществена санкция за юридическите лица
в размер от 1500 до 15 000 лв. В конкретния случай е наложена санкция в размер на 5000 лева, която според
настоящия състав отговаря на степента на обществена опасност на конкретното
нарушение, от което са произтекли вредни последици за един от работещите на
обекта, който е претърпял трудова.
По изложените съображения атакуваното наказателно постановление следва да
бъде потвърдено.
Воден от горното, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № № 23
– 002296 от 18.07.2018 г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда Софийска
област“, с което на „…” АД, с ЕИК . със седалище и адрес на управление в с. Г., С. област, представлявано от Й. М. С. и К. И. Б., за нарушение на разпоредбата на
чл. 16, ал. 1, т.6 Закона за здравословни и безопасни условия на труд вр. чл.200, ал.1, т.3 от Наредба № 7 за минималните
изисквания на здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при
използване на работното оборудване и чл. 380 и чл. 283, ал.1, т.1 от Правилник
за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически
топлофикационни централи и по електрически мрежи и на основание чл. 416, ал. 5
във връзка с чл. 413, ал. 2 КТ е наложена имуществена санкция в размер на 5 000
лева.
Решението подлежи на обжалване
пред Административен съд – София област в 14 -
дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: