Определение по дело №194/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 433
Дата: 25 юни 2021 г. (в сила от 13 юли 2021 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20207130700194
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 април 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

     гр. Ловеч, 25.06.2021 година

 

       ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен  състав в публично заседание на трети юни две хиляди двадесет и първа година, с

  

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Павлова административно дело №194/2020г. по описа на Административен съд Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази следното:

            Административното дело е образувано по жалба на М.С.И., земеделски производител с УРН **** и адрес с. ****, общ. ****, ул. „****, срещу Заповед № РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2019г., в частта, отнасяща се до 3 земеделски парцела, заявени от жалбоподателя със Заявление УИЗ 11/280519/54919.

               В жалбата се твърди, че оспорената заповед е издадена при неспазване на установената форма, допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел. За нарушение на формата се сочи липсата на мотивирано решение и, че в заключителната част не се съдържа дата на издаване. Доводите за нарушения на административнопроизводствените правила са свързани с липсата на уведомяване за започване на производството и на изложение на фактическите основания за издаване на акта. По същество се твърди, че по възражение на оспорващия са извършени проверки на място, като в изготвения от проверките доклад са изложени необективни констатации за процесните три имота, които изцяло попадат в допустимия слой за подпомагане и незаконосъобразно части от тях са приети за недопустими. Иска се отмяна на акта в оспорените му части и присъждане на направените разноски по делото.

             В съдебно заседание оспорващият чрез упълномощен адвокат поддържа жалбата на заявените основания и моли за отмяна на акта, като излага подробни съображения по съществото на спора.

             Ответникът чрез упълномощен юрисконсулт в съдебно заседание и в писмено становище оспорва жалбата като недопустима с доводи, че имотите не са изключени от допустимия слой, а определянето за недопустими за подпомагане на части от тях е станало въз основа на извършена проверка на място, като жалбоподателят в този случай разполага с възможността да подаде възражение срещу резултатите от проверката на място или да обжалва уведомителното писмо за оторизация, а не обхвата на допустимия слой.

             От фактическа страна по делото се установява следното:

    Със Заповед № РД-09-228/28.02.2020г., Министърът на земеделието, храните и горите е одобрил окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/. Заповедта е издадена на основание разпоредбата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба № 105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е обнародвана в ДВ, бр.21/13.03.2020г.

  Заповедта е издадена след провеждане на процедурата по чл.14 – чл.16г от Наредба № 105/22.08.2006г., като е било извършено   обновяване на данните за физическите блокове чрез дешифриране на актуална ЦОФК, отразяване на резултатите от специализирани теренни проверки на референтни парцели и от проверката на получени възражения срещу обхвата на специализирания слой. Проектът на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. е бил одобрен със Заповед № РД-46-485/27.11.2019г. на МЗХГ, последната е била публикувана на интернет страниците на МЗХГ и ДФЗ на 02.12.2019г., с което е била дадена възможност на земеделските стопани да се запознаят с обхвата на слоя и да подадат възражения относно непопадане на конкретни заявени от тях земеделски парцели или части от тях в специализирания слой.

   Според заключението на вещото лице по назначената по делото съдебно-техническа експертиза, процесните три земеделски парцела, заявени от М.С.И., попадат изцяло в одобрения от МЗХГ окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г.

   Земеделският производител с УРН **** М.С.И., е подал за кампания 2019г. заявление УИЗ 11/280519/54919, в което е заявил за подпомагане 21 броя парцели  по няколко схеми и мерки.

   В конкретния случай Заявлението за подпомагане на М.С.И. с УРН **** за кампания 2019 г. е избрано за проверка на място от Технически инспекторат /ТИ/ на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция /РА/, чрез инспекция на земеделските стопанства /заявените за подпомагане парцели/, съгласно чл.37, ал.3 и ал.4, т.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/. От Регионален технически инспекторат Плевен е била извършена проверка на място на заявените за подпомагане парцели.

Преди проверката на място кандидата М.И. е бил уведомен, че ще бъде извършена проверка на заявените от него парцели, като му е била дадена възможност да присъства, но същият не е пожелал. 

Експертът от РТИ е установил, че част от парцелите са недопустими, като е посочил причините за недопустимост на всеки парцел. Констатациите от проверката на място за физическите блокове, в които кандидатът е заявил проблемните парцели са описани в доклад и са направени цветни снимки и графично извлечение от окончателния слой за 3 броя парцели, отразяващи моментното им състояние. В доклада е записана възможността на кандидата да направи забележки и възражения в 14-дневен срок от датата на получаване на контролния лист в писмен вид до ДФЗ.

Резултатите от проверката на място за допустимост на заявените парцели са били обобщени в Доклад за проверка на площи, изпратен на жалбоподателя с Уведомително писмо изх.№ 01-152-6500/1079 от 16.12.2019г. М.И. е подал до министъра на ЗХГ възражение, именувано „жалба” вх.№ 01-152-6500/1072 от 18.12.2019г., в което е оспорил констатациите в доклада и е твърдял негативно отношение на служителя на РТИ Плевен, извършил проверката. По възражението е бил извършен допълнителен административен контрол по подаденото заявление по Директни плащания-2019, с пълен преглед на измерванията със сертифициран GPS уред, налична документация и снимков материал. С Уведомително писмо изх.№ 01-152-6500/1079 от 21.02.2019г. зам.-изпълнителният директор на ДФЗ е информирал М.И., че административният контрол потвърждава коректността на констатациите на експерта от РТИ Плевен и са в съответствие с акредитираните процедури на ДФ „Земеделие“-РА.  

Вещото лице по назначената СТЕ е установило, че процесните три земеделски парцела са включени изцяло в одобрения със Заповед № РД-09-228/28.02.2020г. на МЗХГ окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г., а установените при проверката на място недопустими площи не попадат извън окончателния специализиран слой. При проверката си не е могъл да установи какво е било състоянието на парцелите през м. октомври 2019г., което е обяснимо с оглед изминалия период от време.  

В съдебно заседание вещото лице поддържа заключението си, че процесните 3 имота са включени изцяло в специализирания слой и попадат в площи, допустими за подпомагане, а с резултатите от проверката на място не се коригира този слой. Посочва, че допустимият слой се коригира с теренните проверки, докато с проверките на място, извършени на имотите на оспорващия, се установява допустимостта за подпомагане на парцелите, т.е. дали са изпълнени мероприятията, за които ще се даде подпомагане, за да се използват за извършване на съответните разплащания. Заявява, че“ когато се прави проверка на място, те не коригират специализирания слой. Те проверяват дали тези площи, които са заявени, са допустими за подпомагане, а не дали са изключени или включени, а площите дали отговарят на нормите за допустимост, т.е. дали в овощната градина има сливови дървета, дали пасищата са изчистени, дали ливадите са скосени, а не дали попадат извън слоя. Има разлика, когато се правят теренни проверки, чрез тях се коригира допустимия слой, а проверката на място е само за допустимостта на парцелите. Въз основа на тази проверка на място не е коригиран специализирания слой. Тези 3 парцела попадат в площи, допустими за подпомагане, целта на проверката на място не е корекция на слоя площи, допустими за подпомагане, а е с цел установяване допустимостта на парцелите, т.е. дали са изпълнени мероприятията, за които ще се даде подпомагане, за да се използват за извършване на съответните разплащания. След тази проверка не се коригират границите на слоя площи ПДП.“

 В този случай при извършване на разплащане РА не взема предвид специализирания слой, а резултатите от проверката на място, и само когато няма проверка на място, релевантни са площите от специализирания слой, допустими за подпомагане.

  По искане на оспорващия е назначена и допълнителна СТЕ, в заключението по което вещото лице е анализирало снимките от проверката на място и причините за недопустимост на имотите. Заключенията на вещото лице са приети от страните без възражения и се кредитират от съда като компетентно изготвени и даващи отговори на поставените въпроси.

   Предвид гореизложеното, съдът намира, че жалбата е недопустима като подадена срещу Заповед №РД 09-228/28.02.2020г на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019,в оспорените й части, тъй като липсва правен интерес от обжалване на този административен акт, издаден от Министъра на земеделието, храните и горите.

 В случая приложимите правни норми са тези на ЗПЗП и Наредба № 105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Според чл.30, ал.2 и чл.33 от ЗПЗП, Системата за идентификация на земеделските парцели е част от Интегрираната система за администриране и контрол и представлява географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. По законовата делегация на чл.33а, ал.1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок. Данните в СИЗП се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите.

Разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗПЗП регламентира, че ИСАК включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. Административните проверки се извършват чрез съпоставяне на данните от заявленията с данните в регистрите /включително и в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”/.  Наред с това  проверките на място се извършват ежегодно чрез проверка на контролна извадка от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска /чл.37, ал.3 от ЗПЗП/. Един от начините за извършване на проверка на място съгласно чл.37, ал.4, т.1 от ЗПЗП е инспекция на земеделското стопанство, каквато е била извършена по подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане за 2019г.

 Изработването и одобряването на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ са детайлно разписани в Наредба № 105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Одобряването на проекта на специализирания слой /чл. 166, ал. 1/ се извършва всяка година със заповед на министъра на земеделието, храните и горите след приключване на обновяването по чл. 15, ал.2, т. 1 и т.2. Обновяването по чл.15, ал.2, т.1 и т.2 от Наредбата става чрез дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане, и чрез отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП. Следователно резултатите от извършени проверки на място по смисъла на чл.37, ал.3 и ал.4, т.1 от ЗПЗП не са относими към изготвянето на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ и не се отразяват в него, т.е. не са основание за изменението му.

Такова основание са подадени възражения от земеделските стопани против проекта на специализирания слой. В случая не се установява и не се твърди жалбоподателят да е подавал възражения против проекта, публикуван на интернет сайтовете на МЗХГ и ДФЗ. Наред с това, според заключението на вещото лице, процесните три имота са отразени изцяло в окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, одобрен от МЗХГ, без от тях да са изключвани недопустими площи, поради което оспорващият не би имал и правен интерес да подаде възражение.

Възраженията на жалбоподателя против докладите от проверките на място не са възражения по смисъла на чл.16в, ал.2 от Наредбата, и по тях органът е извършил проверка, като е приел, че административният контрол потвърждава констатациите на експертите от РТИ Плевен от проверката на място.

По заявлението на бенефициента М.С.И. с УРН **** за кампания 2019 е извършена проверка на място от Технически инспекторат на Разплащателна агенция на Държавен фонд „Земеделие“ съгласно чл.37, ал.З и ал.4, т.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/- Проверките на място се извършват чрез инспекция на земеделското стопанство.

В тези случаи определянето на площите като допустими или недопустими се основава й базира на резултатите от проверката, а не на данните от окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“, изготвян от МЗХГ и сдобрен с обжалваната заповед №РД 09-228/28.02.2020г на Министъра на земеделието, храните и горите съгласно нормативната уредба.  

Съгласно чл.16г, ал.5 от Наредба № 105 от 22 август 2006г за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, одобреният от министъра на земеделието, храните и горите окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ се използва от Разплащателната агенция /РА/ при извършване на финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания на подадените заявления за подпомагане по отношение на площите, които не са били обект на проверка по чл.37, ал.3 от ЗПЗП, и приема на заявления за подпомагане през следващата кампания.

Съгласно чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП - Разплащателната агенция всяка година проверява на място контролна извадка от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска.

В този смисъл е и т.V от Заповед № РД 46-485/27.11.2019г на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019, в която се казва, че не се генерират и разглеждат възражения за парцели, които са проверени от Техническия инспекторат на Разплащателната агенция. Заповед № РД. 46-485/27.11.2019г. е публикувана на 02.12.2019г на интернет - страницата на Министерство на земеделието, храните и горите /МЗХГ/ по условията на чл.26 и чл.18а от АПК.

След извършване на проверка на място, при администрирането на заявлението на кандидата се вземат предвид като водещи резултатите от нея, а не данните за площите, попадащи извън обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

От гореизложеното е видно, че обхватът на одобрения от министъра на земеделието, храните и горите окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед №РД 09-228/28.02.2020г, е ирелевантен към случая.

Предмет на жалбата до Административен съд Ловеч са 3 парцела. Заявените площи, неподдържани в добро земеделско и агротехническо състояние, са определени като недопустими от проверката на място и са изключени от измерванията на съответните парцели. За това становище жалбоподателя М.С.И. е уведомен с уведомително писмо на Заместник изпълнителен директор на ДФЗ.

В случая площите, визирани от жалбоподателя, са били обект на проверка на място, извършена от РА. Проверките са извършени съгласно заповед за извършване на проверка на място на началник отдел на Регионален технически инспекторат. Констатациите от проверката на място за физическите блокове, в които кандидатът е заявил проблемните парцели са описани в доклад и са направени цветни снимки и графично извлечение от окончателния слой за 3 броя парцели, отразяващи моментното им състояние. В доклада е записана възможността на кандидата да направи забележки и възражения в 14-дневен срок от датата на получаване на контролния лист в писмен вид до ДФЗ.

Заявлението за подпомагане на жалбоподателя М.С.И. за кампания 2019 е избрано за проверка на място от Техническия инспекторат на ДФЗ-РА. Съответно одобрението за подпомагане се базира на данните и резултатите от проверката на място, а не на данни от Системата за идентификация на земеделските парцели, която се поддържа от МЗХГ. Попадането или не на заявените от кандидата площи в обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/, одобрен с обжалваната заповед, по никакъв начин не променя състоянието на заявлението и размера на плащанията по него, тъй като не се използва при неговото изчисление. В случая кандидатът е следвало да оспорва резултатите от проверката на ТИ на ДФЗ-РА или уведомителното писмо от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/ за извършване на оторизация за кампания 2019г., а не обхвата на слой ПДП, който е ирелевантен към казуса.

В заключение нормативната регламентация обуславя извод, че специализираният слой Специализираният слой  „Площи, допустими за подпомагане“ и резултатите от проверките на място, извършени по чл.37, ал.3 и ал.4, т.1 от ЗПЗП, са отделни и независими съставни част на СИЗП. При липса на извършени проверки на място, финалната оторизация по заявленията на кандидатите се извършва въз основа на специализирания слой, но ако такива проверки на място са правени - оторизацията на плащанията се извършва въз основа на резултатите от проверките, а не на специализирания слой. С тези резултати не се коригира специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане“, и в тази хипотеза той е неотносим към определянето на допустимите за подпомагане площи на съответния кандидат.

С жалбата си против окончателния специализиран слой, насочена на практика против констатациите от доклада от проверка на място, оспорващият явно цели извършването на съдебен контрол на този доклад. Последният не подлежи на самостоятелно обжалване и е част от процедурата по оторизация за плащане на заявленията за подпомагане, като издаденият в тази процедура краен административен акт - уведомително писмо за оторизация на плащане по заявлението, подлежи на самостоятелен съдебен контрол, когато бъде издаден. И на това основание жалбата се явява недопустима за разглеждане в настоящото производство.

Поради изложеното съдът намира, че оспорващият няма правен интерес да оспорва заповедта на министъра за одобряване на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2019г. в частта за процесните три имота. От една страна парцелите са изцяло включени в този слой и попадат в площите на слоя, допустими за подпомагане, а от друга – с резултатите от проверките на място на имотите слоят не е коригиран, респективно не е намалена допустимата за подпомагане площ, заявена от М.И.. Резултатите от проверките на място, обективирани в приложените доклади, биха били основание за евентуалното определяне на недопустими за подпомагане площи, което се извършва с уведомително писмо за оторизация на плащане по заявлението. Това уведомително писмо подлежи на самостоятелно оспорване и при което съдебно оспорване могат да бъдат разгледани по същество доводите на жалбоподателя за неправилни констатации в докладите от извършените проверки на място на заявените от него парцели, включително чрез анализ на снимковия материал от проверките. В настоящото производство тези доводи са неотносими към законосъобразността на оспорената заповед.

             С оглед гореизложеното, подадената жалба се явява недопустима поради липса на предмет, липса на годен за обжалване административен акт и съответно липса на правен интерес, и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК следва да се остави без разглеждане. Процесуалноправният интерес е положителна процесуална предпоставка от категорията на абсолютните. Той трябва да е личен и пряк и непосредствен. Във случаи при оспорване на административни актове трябва да се докаже пред съда, че е налице засягане на права или законни интереси. В тази връзка следва да се съобрази решение №5/17.04.2007г по к.д.№11/2006г., съгласно което „Прогресивният характер на легитимацията е възможност да се обжалват адм. актове когато са налице пряко нарушени права...Правният интерес следва да е правомерен, личен и обоснован, както и да е налице в момента на предявяване на претенцията пред съда.“

           Налице са и редица други тълкувателни решения на ВАС в този смисъл: Тълкувателно решение №3 от 16.04.2013г по т.д.№1/2012г на ВАС, Тълкувателно решение №2 от 12.02.2010г по т.д.№4/2009г, Тълкувателно решение №2 от 22.04.2008г по т.д.№21/2007г, Тълкувателно решение №5 от 18.10.2011г по т.д.№8/2010г, Тълкувателно решение №1 от 30.03.2009г по т.д.№6/2008г, Тълкувателно решение №1 от 18.04.2006г по т.д.№1/2006г, както и константна съдебна практика. 

Воден от горното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

                                   ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане жалбата на М.С.И., земеделски производител с УРН **** и адрес с. ****, общ. ****, ул. „****, срещу Заповед № РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2019г., в частта за земеделски парцели с композитен номер ****с площ от ****ха; ****с площ от ****ха и ****с площ от ****ха.  

Прекратява производството по адм. дело № 194/2020г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба чрез Административен съд Ловеч пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: