Решение по дело №105/2019 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 97
Дата: 29 май 2019 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Веселин Христов Коларов
Дело: 20195630200105
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Харманли  29.V.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Харманлийски районен съд в открито съдебно заседание на седми май, две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

                                                                  Председател: Веселин  Коларов

                                                                        

при секретаря Елена Георгиева  и с участието на прокурора ..............................като разгледа докладваното от районния съдия НАХД № 105 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по глава III раздел V, чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания .

 

Обстоятелства по жалбата

Жалбоподателя „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК:..., със седалище и адрес на управление гр.Х., ул. „С.” №.., представлявано от управителя Т.М., обжалва наказателно постановление № 7/ 28.ІІ.2019г. на Директор на РЗИ Хасково . Счита постановлението за незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения както на процесуалния така и на материалния закон, необосновано  и неподкрепено с доказателства , като излага подробни съображения.

Моли съда да постанови решение с което отмени изцяло обжалваното постановление.

 

В съдебно заседание жалбоподателя – редовно призован се представлява от юрисконсулт А.А. , който поддържа изцяло подадената жалба .

Административно наказващия орган -  Директор на РЗИ Хасково - редовно призован за съдебно заседание не се представлява. В Становище от И. Я. – юрисконсулт на РЗИ Хасково , депозирано с писмо изх. № РД-05-46/ 23.ІV.2019г., се излага съображения за потвърждаване на обжалваното постановление.

Районна прокуратура гр. Харманли – редовно призована, не се представлява и не взема становище по жалбата.

 

Факти от съдебното дирене

С Наказателно постановление № 7/ 28.ІІ.2019г. на Директор на РЗИ Хасково, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 4 от 04.ІІ.2019г. на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК:...., със седалище и адрес на управление гр.Х., ул. „С.” №..., представлявано от управителя Т.М., на основание чл. 210 ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 2 000 лв. за нарушение на чл. 3 ал.1 вр. чл. 4а от Наредба № 9 / 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата предназначена за питейно битови цели.

 

В акт № 4 от 04.ІІ.2019г.. за установяване на административно на-рушение са отразени идентични обстоятелства.

 

В хода на настоящото производство в качеството на свидетели се разпитаха служителите на на Дирекция „Обществено здраве” отдел „ДЗК”: Д.И.Д. - актосъставител и М.Н.М. - свидетел по акта.

От показанията на свидетелите се установяват обстоятелствата свързани с извършената от тях проверка и констатациите им  подробно описани като фактическа обстановка в процесния АУАН. Същия е съставен на по- късен етап, в присъствието на процесуален представител на дружеството жалбоподател.

 

Правни съображения

Настоящото наказателно постановление подлежи на обжалване в срока по чл.59 ал.ІІ от ЗАНН. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 01.ІІІ.2019г. видно от известие за доставяне, а жалбата е депозирана пред административно наказващия орган на 06.ІІІ.2018г., като е входирана под изх. № РД-05-46#1/ 06.ІІІ.2019г. Като подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, жалбата се явява процесуално допустима, а преценена по същество неоснователна.

Процесния Акт за установяване на административно нарушение и обжалваното Наказателно постановление са издадени от компетентни органи, в кръга на техните правомощия- което не се оспорва от страните. Спазена е формата и редът за издаването им, а по съдържанието си отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН,  установяващи изискуемите реквизити. Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН.

При тези обстоятелства следва деянието да се прецени по същество.

Съгласно разпоредбата на чл. 3 ал.1 от Наредба № 9 / 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата предназначена за питейно битови цели, издадена от министъра на здравеопазването, министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на околната среда и водите, водоснабдителните организации са длъжни да предприемат всички необходими мерки, за да осигурят снабдяването на населението с безопасна и чиста питейна вода. Според нормата на чл. 4а от Наредбата в населени места, селищни образувания за курортни нужди и курортни комплекси доставяне на вода за питейно-битови цели с цистерни се допуска по изключение и за ограничен период от времe в случаи на бедствия и аварии, водещи до прекъсване на водоподаването или до силно влошаване качеството на питейната вода, както и при режимно водоснабдяване, като съгласно ал. 2 на същия текст при изпълнение на задълженията по ал.1 водоснабдителните организации са длъжни да предприемат необходимите мерки доставяната с цистерни вода да отговаря на всички изисквания на наредбата и да не създава риск за здравето на потребителя. Съгласно чл. 210 ал.1 от Закона за здравето, който извършва дейност в нарушение на здравните изисквания по този закон и нормативните актове по прилагането му, се наказва с глоба от 100 до 1500 лв., а при повторно нарушение - от 500 до 5000 лв., а според ал. 3 на същия текст когато нарушението по ал. 1 е извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв., а при повторно нарушение - от 3000 до 12 000 лв. Следователно, деянието, за което е наложена имуществена санкция на жалбоподателя е обявено от закона за наказуемо с административно наказание.

От материалноправна страна обстоятелствата, изложени в акта и наказателното постановление, проверени от съда с допустими по закон доказателствени средства, се установяват по категоричен начин. Доказа се от събраните в хода на съдебното следствие доказателства, че на 08.І.2019 г. от служител на РЗИ-Хасково при извършване на проверка в с.Константиново общ. Симеоновград, са констатирали че поради ава-рия  в населеното место не се доставя вода за питейно битови цели в централната водо-проводна мрежа от три дни. Наред с това водоснабдителната организация каквото се явява дружеството жалбоподател  не е предприела мерки за доставяне на вода за питейно-битови цели с цистерни, отговарящи не изискванията на Наредба № 9 – обстоятелства неоспорени от жалбоподателя .  

Изложеното обосновава извод за осъществяване от обективна страна признаците на състав на административно нарушение по чл.3 ал.1 вр. чл. 4а ал. 2 от Наредба № 9/2001 г., както правилно деянието е квалифицирано от административнонаказващия орган. Дружеството – жалбоподател, чрез органите, които го представляват, в дейността е следвало да спазва или най - малко да осигури спазването на изискванията на цитираните разпоредби, чиито адресат се явява, но въпреки това е допуснато нарушение на императивите, въведени с тях, свързани с осигуряване снабдяването на населението с безопасна и чиста вода, отговаряща на всички изисквания по Наредбата за качество на питейната вода, обосноваващи и ангажирането на административно наказателната отговорност, предприето от наказващия орган обосновано и в съответствие с материалния закон.

Нарушението е извършено за първи път и наказващият орган е съобразил в пълна степен събраните по делото доказателства, при определяне размера на имуществената санкция за нарушението в минималния предвиден в разпоредбата на чл. 210 ал.3 от Закона за здравето размер, поради което същата се явява справедлива и съответстваща на извършеното нарушение. В тази връзка съдът счита за неприложима и разпоредбата на чл. 28 б.”а”от ЗАНН , тъй като не е налице маловажност на случая. Преценката за маловажност следва да се прави на база фактическите данни по конкретния казус - вид на нарушението, начин на извършването му, степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното и т. н., като се отчитат същността и целите на административно-наказателната отговорност. В случая при преценка на степента на обществените отношения, които се охраняват, свързани със здравето на неограничен кръг потребители на питейна вода в никакъв случай не могат да обосноват маловажност на случая.

С оглед тези съображения, настоящият съдебен състав намира подадената жалба за неоснователна, поради което същата следва да бъде оставена без уважение, а атакуваното с нея наказателно постановление – потвърдено.

                                                                                                                                                                          

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло като законосъобразно Наказателно постановление № 7/ 28.ІІ.2019г. на Директор на РЗИ Хасково, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 4 от 04.ІІ.2019г. , с което на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК:..., със седалище и адрес на управление гр.Х., ул. „С.” №..., представлявано от управителя Т.М., на основание чл. 210 ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 2 000 лв. за нарушение на чл. 3 ал.1 вр. чл. 4а от Наредба № 9 / 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата предназначена за питейно битови цели.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението за произнасянето му пред Административен съд-Хасково по реда  на глава ХІІ от Административно процесуалния кодекс.

 

                                                                                                Районен съдия: