Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Харманли 29.V.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Харманлийски
районен съд в
открито съдебно заседание на седми май, две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Веселин Коларов
при секретаря Елена Георгиева и с участието на прокурора
..............................като разгледа докладваното от районния съдия НАХД
№ 105 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по глава III раздел V, чл.59 и сл. от Закона
за административните нарушения и наказания .
Обстоятелства по жалбата
Жалбоподателя „Водоснабдяване и
канализация” ЕООД, ЕИК:..., със седалище и адрес на управление гр.Х., ул. „С.”
№.., представлявано от управителя Т.М., обжалва наказателно постановление № 7/ 28.ІІ.2019г.
на Директор на РЗИ Хасково . Счита постановлението за незаконосъобразно и издадено
при съществени нарушения както на процесуалния така и на материалния закон,
необосновано и неподкрепено с
доказателства , като излага подробни съображения.
Моли съда да постанови решение с
което отмени изцяло обжалваното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателя
– редовно призован се представлява от юрисконсулт А.А. , който поддържа изцяло
подадената жалба .
Административно наказващия орган
- Директор на РЗИ Хасково - редовно
призован за съдебно заседание не се представлява. В Становище от И. Я. –
юрисконсулт на РЗИ Хасково , депозирано с писмо изх. № РД-05-46/ 23.ІV.2019г., се
излага съображения за потвърждаване на обжалваното постановление.
Районна прокуратура гр. Харманли
– редовно призована, не се представлява и не взема становище по жалбата.
Факти от съдебното дирене
С Наказателно постановление № 7/
28.ІІ.2019г. на Директор на РЗИ Хасково, издадено въз основа на Акт за
установяване на административно нарушение № 4 от 04.ІІ.2019г. на „Водоснабдяване
и канализация” ЕООД, ЕИК:...., със седалище и адрес на управление гр.Х., ул. „С.”
№..., представлявано от управителя Т.М., на основание чл. 210 ал.3 от Закона за
здравето е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на
2 000 лв. за нарушение на чл. 3 ал.1 вр. чл. 4а от Наредба № 9 / 16.ІІІ.2001г.
за качеството на водата предназначена за питейно битови цели.
В акт № 4 от 04.ІІ.2019г.. за
установяване на административно на-рушение са отразени идентични обстоятелства.
В хода на настоящото производство
в качеството на свидетели се разпитаха служителите на на Дирекция „Обществено
здраве” отдел „ДЗК”: Д.И.Д. - актосъставител и М.Н.М. - свидетел по акта.
От показанията на свидетелите се
установяват обстоятелствата свързани с извършената от тях проверка и
констатациите им подробно описани като
фактическа обстановка в процесния АУАН. Същия е съставен на по- късен етап, в присъствието
на процесуален представител на дружеството жалбоподател.
Правни съображения
Настоящото наказателно постановление
подлежи на обжалване в срока по чл.59 ал.ІІ от ЗАНН. Наказателното
постановление е връчено на жалбоподателя на 01.ІІІ.2019г. видно от известие за
доставяне, а жалбата е депозирана пред административно наказващия орган на 06.ІІІ.2018г.,
като е входирана под изх. № РД-05-46#1/ 06.ІІІ.2019г.
Като подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, жалбата се явява
процесуално допустима, а преценена по същество неоснователна.
Процесния Акт за установяване на
административно нарушение и обжалваното Наказателно постановление са издадени от
компетентни органи, в кръга на техните правомощия- което не се оспорва от
страните. Спазена е формата и редът за издаването им, а по съдържанието си
отговарят на изискванията на чл. 42 и чл.
57 от ЗАНН, установяващи
изискуемите реквизити. Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН.
При тези обстоятелства следва
деянието да се прецени по същество.
Съгласно разпоредбата на чл. 3
ал.1 от Наредба № 9 / 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата предназначена за
питейно битови цели, издадена от министъра на здравеопазването, министъра на
регионалното развитие и благоустройството и министъра на околната среда и
водите, водоснабдителните организации са длъжни да предприемат всички
необходими мерки, за да осигурят снабдяването на населението с безопасна и
чиста питейна вода. Според нормата на чл. 4а от Наредбата в населени места,
селищни образувания за курортни нужди и курортни комплекси доставяне на вода за
питейно-битови цели с цистерни се допуска по изключение и за ограничен период
от времe в случаи на бедствия и аварии, водещи до прекъсване на водоподаването
или до силно влошаване качеството на питейната вода, както и при режимно
водоснабдяване, като съгласно ал. 2 на същия текст при изпълнение на
задълженията по ал.1 водоснабдителните организации са длъжни да предприемат
необходимите мерки доставяната с цистерни вода да отговаря на всички изисквания
на наредбата и да не създава риск за здравето на потребителя. Съгласно чл. 210
ал.1 от Закона за здравето, който извършва дейност в нарушение на здравните
изисквания по този закон и нормативните актове по прилагането му, се наказва с
глоба от 100 до 1500 лв., а при повторно нарушение - от 500 до 5000 лв., а
според ал. 3 на същия текст когато нарушението по ал. 1 е извършено от
юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв., а
при повторно нарушение - от 3000 до 12 000 лв. Следователно, деянието, за което
е наложена имуществена санкция на жалбоподателя е обявено от закона за
наказуемо с административно наказание.
От материалноправна страна
обстоятелствата, изложени в акта и наказателното постановление, проверени от
съда с допустими по закон доказателствени средства, се установяват по категоричен
начин. Доказа се от събраните в хода на съдебното следствие доказателства, че
на 08.І.2019 г. от служител на РЗИ-Хасково при извършване на проверка в
с.Константиново общ. Симеоновград, са констатирали че поради ава-рия в населеното место не се доставя вода за
питейно битови цели в централната водо-проводна мрежа от три дни. Наред с това
водоснабдителната организация каквото се явява дружеството жалбоподател не е предприела мерки за доставяне на вода за
питейно-битови цели с цистерни, отговарящи не изискванията на Наредба № 9 –
обстоятелства неоспорени от жалбоподателя .
Изложеното обосновава извод за
осъществяване от обективна страна признаците на състав на административно
нарушение по чл.3 ал.1 вр. чл. 4а ал. 2 от Наредба № 9/2001 г., както правилно
деянието е квалифицирано от административнонаказващия орган. Дружеството –
жалбоподател, чрез органите, които го представляват, в дейността е следвало да
спазва или най - малко да осигури спазването на изискванията на цитираните
разпоредби, чиито адресат се явява, но въпреки това е допуснато нарушение на
императивите, въведени с тях, свързани с осигуряване снабдяването на населението
с безопасна и чиста вода, отговаряща на всички изисквания по Наредбата за качество
на питейната вода, обосноваващи и ангажирането на административно наказателната
отговорност, предприето от наказващия орган обосновано и в съответствие с
материалния закон.
Нарушението е извършено за първи
път и наказващият орган е съобразил в пълна степен събраните по делото доказателства,
при определяне размера на имуществената санкция за нарушението в минималния
предвиден в разпоредбата на чл. 210 ал.3 от Закона за здравето размер, поради
което същата се явява справедлива и съответстваща на извършеното нарушение. В
тази връзка съдът счита за неприложима и разпоредбата на чл. 28 б.”а”от ЗАНН ,
тъй като не е налице маловажност на случая. Преценката за маловажност следва да
се прави на база фактическите данни по конкретния казус - вид на нарушението,
начин на извършването му, степента на обществена опасност, моралната укоримост
на извършеното и т. н., като се отчитат същността и целите на
административно-наказателната отговорност. В случая при преценка на степента на
обществените отношения, които се охраняват, свързани със здравето на
неограничен кръг потребители на питейна вода в никакъв случай не могат да
обосноват маловажност на случая.
С оглед тези съображения,
настоящият съдебен състав намира подадената жалба за неоснователна, поради
което същата следва да бъде оставена без уважение, а атакуваното с нея
наказателно постановление – потвърдено.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло като законосъобразно Наказателно
постановление № 7/ 28.ІІ.2019г. на Директор на РЗИ Хасково, издадено въз основа
на Акт за установяване на административно нарушение № 4 от 04.ІІ.2019г. , с
което на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК:..., със седалище и адрес на
управление гр.Х., ул. „С.” №..., представлявано от управителя Т.М., на основание
чл. 210 ал.3 от Закона за здравето е наложено административно наказание
“Имуществена санкция” в размер на 2 000 лв. за нарушение на чл. 3 ал.1 вр. чл.
4а от Наредба № 9 / 16.ІІІ.2001г. за качеството на водата предназначена за
питейно битови цели.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението за
произнасянето му пред Административен съд-Хасково по реда на глава ХІІ от Административно процесуалния
кодекс.
Районен
съдия: