Р Е Ш
Е Н И Е
№ .....................
гр. К., 17.07.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Карловският районен съд І наказателен
състав,
на двадесет и трети юни
две хиляди и двадесета година
в публично заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ГЕОРГИЕВА
при секретаря Маргарита
Тянчева
като разгледа докладваното от съдията
наказателно административен характер дело № 180 по описа за 2020 г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С електронен фиш за налагане на глоба серия К № 33332957, издадено от
ОДМВР- П., на Л.И.К., ЕГН ********** е наложено административно наказание на
основание чл.189 ал.4 вр.чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП- глоба в размер на 100 лева,
за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
Недоволен от електронния фиш е останал жалбоподателят, който го обжалва,
като с жалбата прави искане за отмяната му като незаконосъобразен и излага
доводи за в тази насока.
Въззиваемата страна- ОДМВР- П., редовно призована, не изпраща представител.
Не взема становище по жалбата.
Съдът, като се запозна с материалите по делото, намира, че жалбата е
подадена от активно легитимирано лице, доколкото електронният фиш е съставен
срещу жалбоподателя в качеството на ползвател на МПС. Съдът приема, че жалбата
е подадена в законоустановения в чл.189 ал.8 от ЗДвП 14-дневен срок, поради
което същата се явява допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени доказателства- електронен
фиш за налагане на глоба серия К № 33332957, фотоснимка към фиша, декларация по
чл.189 ал.5 от ЗДвП, известие за доставяне, справка за нарушител, протокол за
използване на АТСС от 10.08.2018 г., протокол за проверка на мобилна система за
видеоконтрол TFR-1М, справка от ИС на КАТ, удостоверение
за одобрен тип средство за измерване, копие на СУМПС и контролен талон към него
на жалбоподателя, установи от фактическа страна следното:
От ОДМВР- П. бил издаден електронен фиш серия К № 33332957
за това, че на 10.08.2018 г., в 12,52 ч., в гр. К., ул. „Т.Р.“ № **, с посока
на движение изток- запад, при максимално разрешена скорост за движение в
населено място 50 км/ч., отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3
км/ч. в полза на водача с МПС „Ланчия Тесис“, лек автомобил с рег. № *****било
установено и заснето с АТСС № TFR-М 612 нарушение за скорост, като при разрешена стойност на скоростта 50
км/ч. била установена стойност на скоростта 74 км/ч. Превишената стойност на
скоростта била 24 км/ч. Ползвател на МПС бил Л.И.К., ЕГН ********** ***. Констатираното
нарушение административно- наказващия орган квалифицирал по чл.21 ал.1 от ЗДвП
и с обжалвания електронен фиш, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП на жалбоподателя била наложена глоба в размер на 100 лв.
Съгласно приложената по делото справка от ИС на КАТ
като собственик на лек автомобил „Ланчия Тесис“ с рег. № *****е било
регистрирано в системата на КАТ лицето М.Л.К., ЕГН **********, която депозирала
декларация по чл.189 ал.5 от ЗДвП от 06.01.2020 г., в която декларирала, че на
10.08.2018 г. предоставила на Л.К. процесното МПС и същото било във негово
владение към 12,52 ч., когато било констатирано нарушението.
Съгласно приложения по делото протокол за използване
на АТСС с рег. № 281р-11874, на 10.08.2018 г. АТСС № TFR1-М 612 било разположено в гр. К., ул. „Т.Р.“ № ** с
посока на движение на заснеманите МПС изток- запад, при ограничение на скоростта
50 км/ч., наличие на пътен знак Е 24, стационарен режим на измерване на
приближаващи се МПС. Начало на работа на АТСС била в 12 часа и край- 14 часа,
за който период били заснети 17 бр. нарушения. Техническото средство било годно
за експлоатация до месец октомври 2018 г.
Съгласно приложеното по делото удостоверение за
одобрен тип средство за измерване се установява, че процесното АТСС е одобрено
за използване до 24.02.2020 г.
Съгласно протокол от проверка на мобилната система за
видеоконтрол TFR1-М 612 от 26.10.2017 г., същата
съответства на одобрения тип.
При така установената фактическа обстановка, съдът
намира, че в производството по издаване на обжалвания електронен фиш не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила относно съдържанието
му. Разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, приложима и в случая, регламентира
задължителните реквизити на електронния фиш- „При нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи“. Спазени са изискванията на чл.189 ал.4 от ЗДвП
относно задължителното съдържание на електронния фиш. Дадено е ясно описание процесното нарушение, дата и място
на извършването му, индивидуализиран е нарушителя.
При издаването на електронния фиш са спазени и изискванията
на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Приложеният по делото протокол с рег. №
281р-11874 с дата на използване 10.08.2018 г. по описа на Сектор „Пътна полиция“
при ОД на МВР гр. П., удостоверява използването на процесното мобилно
техническо средство на 10.08.2018 г.. Видно е къде е бил разположен автомобилът
с техническото средство, в какъв режим е работело същото, посока на
задействане, както и номера на служебния автомобил, оборудван с мобилно АТСС. Ясно
е упоменато ограничението на скоростта, съгласно чл.21 ал.1 от ЗДвП за населено
място- 50 км/ч. Ето защо съдът приема, че са спазени изискванията на чл.10 от
Наредбата.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя че ТР № 1
от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ОСК на ВАС не е загубило значението си
относно мобилните системи за видеоконтрол, поради което и след като процесното
нарушение не е заснето със стационарно техническо средство, а с мобилно електронния
фиш е незаконосъобразен.
Съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 от ЗДвП /ДВ
бр. 19/2015 г. /, „автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за
контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни-
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни-
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес. На основание чл.165 ал.3
от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата
/обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. /. С посочената
Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.
Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и
мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения-
видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като е
регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение
по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Въз основа на посочената нормативна регламентация следва
извода, че към датата на нарушението и към настоящия момент нарушенията на
правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на
електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни
АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за
контрол. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за
използване, автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС /чл. 9 от
Наредбата/, съответстват на изискванията, посочени в Тълкувателно решение № 1
от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС.
Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение
№ 1 от 26.02.2014 г. /че в хипотезата на чл.189 ал.4
от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се
осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително
обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган/, се
основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на
приемане на същото тълкувателно решение от гледна точка липсата на изрично
разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е
прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с
оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП /обн. ДВ
бр. 19 от 13.03.2015 г. / и приемането на Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата
/обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. / издаването на електронен фиш за налагане на
административни наказания за допуснати нарушения на ЗДвП е допустимо и когато
нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо
средство или система, функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени
изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
На следващо място неоснователно е възражение за
съществуването на възможност за човешка намеса, поради включването, насочването
на АТСС и изключването му. присъствието или отсъствието на контролен орган в
патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и
обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган
няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването,
регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и
записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от
системата радар-камера-компютър.
Предвид гореизложеното атакувания електронен фиш се
явява законосъобразно и правилно издаден, поради което следва да бъде
потвърден.
Предвид гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за
налагане на глоба серия К № 33332957, издадено от ОДМВР- П., с който на Л.И.К.,
ЕГН ********** е наложено административно наказание на основание чл.189 ал.4
вр.чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП- глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21
ал.1 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване от страните в
14- дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд- П..
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МТ