Разпореждане по дело №101/2020 на Окръжен съд - Плевен

Номер на акта: 89
Дата: 11 февруари 2020 г.
Съдия: Александър Людмилов Григоров
Дело: 20204400200101
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е 

 

Днес 11.02.2020г. Александър Григоров, като докладчик по ЧНД№101/2020г., след като се запознах с постъпилото ЧНД№62/20г. на ЛОС, намирам за установено следното:

Съгласно чл.7 от Закона за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода/наричан по-долу Закона/ Компетентен орган в Република България да признае съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода, постановени в друга държава членка, е окръжният съд по местоживеенето на осъденото лице. Съгласно чл.7 ал.2 от Закона Когато местоживеенето на лицето в Република България е неизвестно или то не живее в страната, компетентен да признае акта е Софийският градски съд. Съгласно чл.7 ал.3 от Закона Когато съдебният акт е изпратен на орган, който не е компетентен да го признае, той го изпраща служебно на съответния съд. В този случай компетентният съд уведомява за получаването на акта компетентния орган в издаващата държава.

Производството пред ЛОС е прекратено и делото е изпратено на ПОС с оглед установеното, че настоящия адрес на лицето е в рамките на област Плевен. За да се прецени местната подсъдност при така формулираното й определение е необходимо изясняване на понятието местоживеене и разграничаването му от понятията постоянен и настоящ адрес. Легално  определение на местоживеене няма във вътрешното право, а само в международното, регламентирано с международни  спогодби и договори. Същите са ратифицирани със закон, приет по установения ред и следва да се приеме, че е налице легално определение. В този смисъл могат да бъдат посочени СПОГОДБА между Република България и Румъния за социална сигурност/ Член 1 Определения (1) С оглед прилагане на тази спогодба:9. понятието "местоживеене" означава обичайно местоживеене; 10. понятието "пребиваване" означава временно местоживеене;/ СПОГОДБА между Република България и Република Полша за социално осигуряване /Член 1. Определения (1) В тази спогодба следните понятия означават: 5. "местоживеене": мястото на постоянното пребиваване; 6. "местопребиваване": мястото на временно пребиваване/ ДОГОВОР между Република България и Руската федерация за социална сигурност /Член 1 1. За целите на този договор следните термини означават: 1.4. "местожителство (местоживеене)": за Република България - дългосрочно пребиваване в Република България по смисъла на българското законодателство; за Руската федерация - мястото на постоянно или временно местоживеене на законно основание на територията на Руската федерация, което може да бъде определено или признато за такова съгласно законодателството на Руската федерация; ДОГОВОР между Република България и Република Молдова за социално осигуряване/ Член 1 Понятия (1) За целите на този договор следните понятия означават: 7. "местоживеене" - място на постоянно пребиваване в съответствие със законите и другите нормативни актове на договарящите страни; 8. "пребиваване" - място на временно пребиваване в съответствие със законите и другите нормативни актове на договарящите страни/ и други.

От краткия преглед на горните разпоредби е видно, че няма идентично виждане относно понятието местоживеене и дори в единия от договорите се приравнява на местожителство, което е конституционно понятие/чл.35 от КРБ/. Ясно се откроява, обаче една основна характеристика на това понятие - място на постоянно пребиваване, местоживеене.  Същественото е това, че понятието се налага като фактическо трайно състояние, а не като част от правния статус на лицето, каквито са понятията постоянен и настоящ адрес, неразривно свързани с различните видове права/например избирателното право/. Последните/постоянен и настоящ адрес/ са регламентирани в Глава четвърта АДРЕСНА РЕГИСТРАЦИЯ на Закона за гражданската регистрация. Чл.93 от ЗГР посочва, че постоянен адрес е адресът в населеното място, което лицето избира да бъде вписано в регистъра на населението, а чл.94 настоящ адрес е адресът, на който лицето живее. Съгласно чл.94 ал.3 Настоящият адрес на българските граждани, на които мястото на живеене е в чужбина, се отразява в регистъра на населението само с името на държавата, в която живеят. Съгласно чл.95-97 от ЗГР постоянния и настоящия адрес се заявяват от съответното лице, пълномощник или законен представител. Ако лицето не заяви съответната промяна ще е налице разминаване между настоящ адрес и мястото, на което живее. 

Горното налага извода, че в определени нормативни актове законодателят се интересува от постоянния и настоящ адрес/например ИК, ГПК, АПК и др./, но при други се интересува единствено от местоживеенето на лицето. Такива са и Закона за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода и НПК, приложим съобразно §4 от ДР на Закона. Видно е, че и двата нормативни акта не боравят с понятието постоянен и настоящ адрес, а само с понятието местоживеене. В Закона понятието е употребено на шест места, като дори има легално понятие, което включва понятието местоживеене - §1, т.5 от ДР на Закона - "Държава по местоживеене на лицето" е държавата, с която лицето има трайна фактическа връзка с оглед на съществуващите там семейни, социални или икономически отношения. Веднага, обаче следва да се направи разграничение между понятието „държава по местоживеене“ и местоживеене, тъй като е видно в аспекта на чл.7 ал.2 от Закона, че налице съществена разлика. Отделен е въпросът, че с ДР е дадено легално определение на понятието „държава по местоживеене“ каквото не се среща нито в Закона, нито в Рамковите решения, във връзка с които се издава. Понятието местоживеене се среща в НПК в чл.71, 237,272, 465, 468 и 474 от НПК и очевидно Кодексът не се интересува от регистрирания постоянен или настоящ адрес, а само от местоживеенето на лицето. Това е напълно разбираемо с оглед гарантиране правата на съответния обвиняем или подсъдим, чрез личното му уведомяване или откриването му за участие в процеса. Видно е дори, че при снемане на самоличността Кодексът не се интересува от постоянния или настоящ адрес.

В аспекта на всичко изложено по-горе следва да се посочи, че като съдия докладчик не споделям виждането на Окръжен съд Ловеч, че е налице съвпадение на съдържанието на понятията настоящ адрес/като част от гражданската регистрация по чл.1 ал.3 респ. чл.5 т.3 от ЗГР/ и местоживеене. Видно е от редакцията на чл.7 ал.2 от Закона, че местната подсъдност се определя от това дали местоживеенето е известно или не и от това дали лицето живее в страната. От редакцията на тази норма става ясно, че има две предпоставки за определяне на подсъдността на СГС – местоживеенето в РБ да е неизвестно или лицето да не живее в страната. Само за яснота следва да се посочи, че ако законодателят е имал предвид настоящия адрес на лицето, като предпоставка за местната подсъдност е щял да го посочи. Това е така защото настоящият адрес освен всичко друго е и с легално определение и е легален термин, изрично регламентиран в ЗГР. Няма причина да се използва друг термин, щом съществува вече такъв в законодателството. Изводът, който може да се направи е, че понятията са съвсем различни. Аргумент в горните разсъждения е и виждането в Определение № 43 от 26.04.2017 г. на ВКС по ч. н. д. № 211/2017 г., III н. о., НК, в което се посочва, че „Това, че осъденият има известен адрес в [населено място] не може да е основание да се приеме за компетентен Окръжен съд- гр. Варна, тъй като на този адрес Н. обективно не живее и той няма как да бъде призован от там.“ Редакцията на чл.8 от ЗАКОН за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни решения и решения за пробация с оглед упражняване на надзор върху пробационните мерки и алтернативните санкции е идентична на чл.7 ал.1 и 2 от Закона.

От представените доказателства по делото е видно, че лицето от години не живее в страната и това е посочено в молбата до Главния прокурор на РБ, декларацията съгласие по чл.3 от Конвенцията за трансфер на осъдени лица. Видно е от удостоверението за изтърпяно наказание лишаване от свобода, че лицето е задържано на 14.04.2016г. и търпи наказание от 05.04.2017г.  в затвор в гр.С.. Преди това, видно от снетата му самоличност на л.63 от делото е видно, че същият е имал местоживеене в гр.С., ул.*** 6, община А.. При тези факти, като съдия докладчик и въз основа на чл.7 ал.2 от Закона, намирам че местната подсъдност е на Софийският градски съд, тъй като лицето не живее в страната от години. В този аспект настоящото производство подлежи на прекратяване и делото следва да се изпрати на СГС по компетентност/подсъдност/.

Воден от горното

Р  А  З  П  О  Р  Е Ж  Д  А  М  :

ПРЕКРАТЯВАМ на основание чл.7 ал.2 от Закона за признаване, изпълнение и изпращане на съдебни актове за налагане на наказание лишаване от свобода или на мерки, включващи лишаване от свобода производството по ЧНД№101/2020г. по описа на ПОС и изпращам същото на Софийски градски съд по компетентност.

Определението не подлежи на обжалване или протестиране.

 

 

                                      Съдия докладчик: