Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 93
гр.
Перник, 05.05.2021 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на
петнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:
СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА
При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа
административно дело № 161/2021 г. по описа на Административен съд – Перник, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 46, ал. 5 от ЗОС.
Постъпила е жалба от М.О.С.,
ЕГН ********** *** против заповед № 322/01.03.2021 г., издадена от кмета на
община Перник, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във вр. с чл. 46, ал. 1, т. 3, ал. 2 и ал. 5 от ЗОС и чл. 33,
ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с
общински жилища на територията на община Перник е прекратено, считано от
01.04.2021 г. действието на договор за наем, сключен между М.О.С. и **** ЕООД,
въз основа на заповед за настаняване № 721/25.04.2003 г., издадена от кмета на
община Перник за общинско жилище, находящо се на
адрес: гр. Перник, ул. ****, със срок за настаняване – постоянен.
Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорената
заповед. Посочено е, че с издаването и административният орган е нарушил
основни права на адресата и – правото на неприкосновеност на жилището и правото
на личен живот, закрепени в чл. 8 от Конвенцията за защита правата на човека и
основните свободи. Искането към съда е да я отмени и да присъди направените
разноски.
В съдебно заседание жалбоподателката,
чрез процесуалния си представител адв. А. поддържа
жалбата. По съображения изложени в нея, в съдебно заседание и в писмени бележки.
Моли съда да отмени оспорения акт. Претендира присъждане на направените съдебни
разноски.
В съдебно заседание ответникът – кмет на община Перник, чрез
юрисконсулт л. оспорва жалбата. Счита оспорения административен акт за
законосъобразен и излага подробни аргументи в подкрепа на становището си.
Искането към съда е да отхвърли оспорването, като неоснователно и да присъди юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди
доводите на страните и прецени по реда на
чл. 235, ал.
2 от ГПК, във
връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства,
намери за установено от фактическа
страна следното:
Със
заповед № 721/25.04.2003 г., издадена от
кмета на община Перник на основание чл. 43, ал. 1 от ЗОС М.О.С. и тричленното и
семейство, състоящо се от нея и децата и - С.Б.Н., родена на *** г. и И.В.Б.,
родена на *** г. са настанени в общинско жилище, за отдаване под наем, състоящо
се от две стаи, кухня и сервизни помещения, находящо
се в гр. Перник, ул. **** със срок – постоянен.
На
16.09.2020 г. в протокол от приемен ден с граждани, посетили отдел
„Здравеопазване, спорт, социална и жилищна политика“ при Община Перник е обективиран сигнал, подаден от С.И. л. за системно
нарушаване на обществения ред и спокойствие чрез викове, крясъци, постоянна
силна музика от наематели на общинско жилище на адрес: гр. Перник, ул. ****.
На
29.09.2020 г. служители на община Перник извършили посещение на посочения адрес,
за което съставили констативен протокол от същата дата. На място са установени
живеещите там И.Б. и М.Я.. Връчили им уведомление за представяне на актуални
документи, от които да е видно, че отговарят на условията за настаняване в
общинско жилище и ги предупредили да не нарушават обществения ред.
М.О.С. е
подала заявление вх. № 20/ЖН-347/07.10.2020 г. за ползвано общинско жилище, с
приложена към него декларация от която е видно, че заедно с нея, жилището
обитават и: дъщеря и И.В.Б., със семейството си – съпруг – А.И.Я., деца – С.И.,
А.И., М.Я., И.Я. и П.И., както и внука на наемателката – В.Т.К.. Приложени са и
документи за установяване на обстоятелствата от значение за наличието на право
за настаняване в общинско жилище.
С решение
№ 3 по протокол № 17/27.11.2020 г. комисията по чл. 10 от НРУУРОЖ е отложила
разглеждането на преписката, поради непълен комплект от документи.
На
05.01.2021 г. в община Перник е постъпила преписка, изпратена от началник на
Второ РУ при ОДМВР – Перник, образувана по постъпил на 21.12.2020 г. по
електронен път сигнал от Р.Ж.за нарушаване на общественото спокойствие
посредством пускане на силна музика, скандали и блъскане, включително в нощните
часове, от живеещите в общинско жилище с адрес: гр. Перник, ул. ****.
Към
преписката са приложени снетите сведения от лица, живеещи в съседство – Р.Ц.Ж.,
Ю.И.Е., С.И. л., Д.Й.Б.. От тях се установява, че обитателите на жилище с
административен адрес: гр. Перник, ул. **** често нарушават обществения ред и
спокойствие като пускат силна музика, вдигат скандали и нанасят удари с
различни предмети в дома си, което се случва както във времето от 14.00 ч. до
16.00 ч., така и след 22.00 ч.
След
запознаване с така изпратената преписка, на свое заседание, проведено на
15.01.2021 г. комисията по чл. 10, ал. 1 от НРУУРОЖ е взела решение № 7 по
протокол № 2/15.01.2021 г. за издаване на заповед за прекратяване на
договорните правоотношения между М.О.С. и **** ЕООД.
Със заповед № 322/01.03.2021 г.,
издадена от кмета на община Перник, на основание чл. 44, ал. 2
от ЗМСМА, във вр. с чл. 46, ал. 1, т. 3, ал. 2 и ал.
5 от ЗОС и чл. 33, ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда и условията за управление и
разпореждане с общински жилища на територията на община Перник и решение № 7 на
комисията по чл. 10 от НРУУРОЖ, взето с протокол № 2/15.01.2021 г., е
прекратено, считано от 01.04.2021 г. действието на договор за наем между М.О.С.
и **** ЕООД, сключен въз основа на заповед за настаняване № 721/25.04.2003 г.
за общинско жилище, находящо се на адрес: гр. Перник,
ул. ****, със срок за настаняване – постоянен.
Заповедта е връчена на адресата на 01.03.2021 г. и същият е
подал жалба с вх. № 908/15.03.2021 г. С
нея са представени пет удостоверения за раждане на част от лицата, за които е
декларирано, че живеят на адреса. От тях и от подадената на 07.10.2020 г.
декларация е видно, че общинското жилище се обитава от общо девет лица, пет от
които пълнолетни и четири – непълнолетни.
Други доказателства страните не са представили в хода на
съдебното производство.
Административен съд – Перник, като прецени процесуалните
предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание
чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери
законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК,
намери следното:
Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито
права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по чл.
149, ал. 1 от АПК против заповед, подлежаща на съдебен контрол, поради което е
процесуално допустима.
Разгледана по
същество е неоснователна, по следните съображения:
Оспорената заповед е издадена от компетентен орган. Съгласно
чл. 46, ал. 2 от ЗОС наемното правоотношение се прекратява от органа, издал
настанителната заповед. В случая издател на настанителната заповед №
721/25.04.2003 г. е кметът на община Перник. В същия смисъл е и чл. 33, ал. 2
от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилища
на територията на община Перник, според която наемното правоотношение се
прекратява със заповед на кмета на община Перник. Процесната
заповед е издадена от кмета на община Перник, който е материално и териториално
компетентния орган съгласно чл. 46, ал. 2 от ЗОС и чл. 33, ал. 2 от НРУУРОЖ.
Заповедта е обективирана в
изискуемата съгласно чл. 59, ал. 1, във вр. с ал. 3
от АПК писмена форма, отговаря на изискванията за реквизитите по чл. 59, ал. 2
от АПК и за съдържание съгласно чл. 46, ал. 2, изр. 2-ро от ЗОС. Посочени са
издателят и адресата, изложени са обстоятелствата, които обосновават издаването
и и относимите към тях правни норми. Формулирана е
ясна разпоредителна част, в която е индивидуализирано наемното отношение, което
се прекратява и срокът за опразване на жилището. Датирана и подписана е.
При издаването и са спазени
административно-производствените правила. При извършеното посещение на място от
общински служители, жалбоподателката, чрез членове на
домакинството, е уведомена за постъпилия сигнал, отправено е предупреждение за
ненарушаване на обществения ред и е дадена възможност в 7-дневен ред да се
представят доказателства.
Сигналът е разгледан от комисията по
чл. 10, ал. 1 от НРУУРОЖ и въз основа на събраните в хода на административното
производство доказателства и е взето решение за наличие на основание за
прекратяване на наемното правоотношение, поради неспазване на добрите нрави –
чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОС и чл. 33, ал. 1, т. 3 от НРУУРОЖ.
Предвид изложеното настоящият състав
намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изискуемата
форма и при спазване на административно-производствените правила, поради което
следва да се разгледа съответствието и с материалния закон и неговата цел.
Като основание за издаването и са
посочени чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОС и чл. 33, ал. 1, т. 3 от НРУУРОЖ. Двете
разпоредби са с идентично съдържание и предвиждат като основание за
прекратяване на наемното правоотношение за ползване на общинско жилище –
нарушаването на добрите нрави. Добрите нрави са неписани морални и етични
правила, възприети в обществото и осигуряващи нормалното му функциониране и
гарантиращи спокойствие и зачитане интересите на всички негови членове. В
конкретния случай, в хода на административното производство по безспорен начин
е установено, че наемателката на общинското жилище и другите лица, които го
обитават системно нарушават нощната тишина чрез пускане на музика, викове,
крясъци и блъскане на предмети. Това смущава в значителна степен спокойствието
на останалите обитатели в етажната собственост, за което те са представили
сведения. Посочените действия представляват нарушаване на добрите нрави и
изпълват основанието по чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОС и по чл. 33, ал. 1, т. 3 от
НРУУРОЖ за прекратяване на наемното отношение. Затова настоящият състав намира,
че оспорената заповед е материално законосъобразна.
Неоснователно е оплакването на жалбоподателката, че е прекратено наемно правоотношение,
което не съществува. Видно от материалите по делото, то е възникнало на
основание настанителна заповед № 721/25.04.2003 г., която е приложена по делото
и с която са индивидуализирани страните – М.С.О. и **** ЕООД, жилището, предмет
на наемното правоотношение и срокът му. С нея е възложено на **** ЕООД да
определи наемната цена.
Оспорената заповед е съответна с целта
на закона, визирана в чл. 11, ал. 1 от ЗОС – имотите, общинска
собственост се управляват в интерес на населението в общината съобразно
разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин. Ползването на общинско
жилище от лица, нарушаващи системно обществения ред и спокойствие е в
противоречие с тази цел, затова законосъобразно е прекратено наемното им
правоотношение.
Не е налице твърдяната от жалбоподателката
несъразмерност по смисъла на чл. 6 от АПК. Поведението на обитаващите, наетото
жилище е в разрез с общоприетите норми за нормално и спокойно съществуване. То
накърнява спокойствието на множество лица, живеещи в съседство и смущава
ежедневието им. За осигуряване спазването на правата и интересите на последните,
е необходимо прекратяването на наемното правоотношение на жалбоподателката,
тъй като не е възможно постигането на този резултат чрез използване на по-балагоприятни възможности.
Не е налице и нарушение на правото по
чл. 8 от Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи. Чл. 2
на цитираната разпоредба предвижда възможност правото на зачитане на личния
живот и жилището, да бъде ограничавано, когато това е предвидено в закона и е необходимо в едно демократично общество за защита
на здравето и морала или на правата и свободите на другите. В настоящия случай
прекратяването на наемното правоотношение е предвидено в чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОС и то се налага за защита правата и свободите на останалите членове на
обществото.
Предвид всичко
изложено, настоящият състав намира, че по отношение на оспорения
административен акт не са налице посочените в чл. 146 от АПК основания за
отмяна. Затова на основание чл. 172, ал. 2 от АПК подадената срещу него жалба
следва да бъде отхвърлена.
На основание
чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.О.С.,
ЕГН ********** *** против заповед № 322/01.03.2021 г., издадена от кмета на
община Перник, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във вр. с чл. 46, ал. 1, т. 3, ал. 2 и ал. 5 от ЗОС и чл. 33,
ал. 1, т. 3 от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с
общински жилища на територията на община Перник е прекратено, считано от
01.04.2021 г., действието на договор за наем с **** ЕООД, въз основа на заповед
за настаняване № 721/25.04.2003 г. за общинско жилище, находящо
се на адрес: гр. Перник, ул. ****, със срок за настаняване – постоянен, като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА М.О.С., ЕГН ********** *** да заплати на община
Перник, със седалище: гр. Перник, пл. Св. Иван Рилски № 1А, представлявана от
кмета сумата от 200 лв. /двеста лева/, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО е окончателно на основание чл. 46, ал. 5, изр.
последно от ЗОС.
СЪДИЯ: /п/