Решение по дело №101/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 116
Дата: 21 ноември 2023 г. (в сила от 21 ноември 2023 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20237120700101
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 21.11.2023 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на първи ноември през две хиляди двадесет и трета  година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                            ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                             АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мелиха Халил и с участието на прокурор Василева от ОП-Кърджали, като разгледа докладваното от съдия Шефки канд  101  по описа на КАС  за 2023 г., и за да се произнесе  взе предвид следното:

Производството е по чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба от Ш.Ю.М. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Решение115/22.05.2023 г., постановено по анд160/2023 г. по описа на Районен съд - Кърджали. В жалбата се твърди незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено в противоречие с материалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Жалбоподателят сочи, че не е съзнавал общественоопасния характер на деянието, за което е санкциониран, не е предвиждал или допускал настъпването на общественоопасните последици, нито пък е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. По горните съображения иска отмяна на обжалваното решение, като вместо него се постанови друго, с което се отмени издаденото НП. Претендира направените по делото разноски. В писмено становище, чрез пълномощника си, поддържа подадената касационна жалба.

Ответникът по жалбатаначалник сектор в РУ - Кърджали към ОДМВР - Кърджали, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на касационната жалба и правилност на оспореното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар при евентуално уважаване на касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кърджали намира жалбата за неоснователна, а оспореното решение за законосъобразно и обосновано.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Административният съд, след като извърши проверка на обжалваното решение, във връзка със заявените в жалбата касационни основания, констатира следното:

Касационната жалба е допустима - постъпила е в срок, и е подадена от надлежно легитимирано лице - страна по анд160/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните съображения:

С оспореното решение районния съд е потвърдил Наказателно постановление 23-1947-00004/16.01.2023 г., издадено от началник сектор в РУ – Кърджали към ОДМВР – Кърджали, с което на касатора, на основание чл.175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, е  наложена глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки, за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. С горното решение касаторът е осъден да заплати на ОДМВР - Кърджали, разноски по делото в размер на 80 лв.

За да постанови решението си районния съд е приел, че на 11.10.2022 г. в *** жалбоподателят е управлявал самоходно шаси „Т-16М-У1 (земеделска техника) с невалиден рег.№ ***, което не било регистрирано по Закона за регистрация и контрол на земеделска техника. Т.е., към момента на управлението и проверката превозното средство не е било регистрирано по съответния ред, в нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Приел е, че деянието е осъществено при форма на вината-непредпазливост, проявена като небрежност - деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, като правоспособен водач на превозното средство, поради което, с оглед предвиденото в чл. 7, ал. 2 ЗАНН, правилно била ангажирана административнонаказателната му отговорност. Посочил е, че наложените наказания (глоба“ илишаване от право да управлява МПС“) са в минимално установения размер и срок и същите се явяват справедливи, отговарящи в пълна степен на обществената опасност на деянието и дееца. При извършената служебна проверка, съдът не констатирал нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да са основание за отмяна на наказателното постановление. Приел е, че АУАН и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, с необходимите реквизити по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

Решението е правилно.

По съществото на спора правилно е установено, че касаторът в настоящото производство е осъществил състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 ЗДвП и правилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност по чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, за това, че на 11.10.2022 г. в ***, на път отворен за обществено ползване, управлявал земеделска техника - самоходно шаси „Т-16М-У1“ с рег. № ***, която не е била регистрирана по надлежния ред.

Според разпоредбата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Съгласно  разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника /ЗРКЗГТ/, собствениците на самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, следва да ги регистрират в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по постоянен адрес - за физическите лица, или по адреса на съдебната, съответно търговската регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци. Подобно е съдържанието и на чл. 7, ал. 1 от Наредба № 2 от 03.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, издадена на основание чл. 11, ал. 9 от посочения закон.

Установено е по делото, че на 11.10.2022 г. провереното от полицейските органи самоходно шаси, управлявано от касатора, е било без валидна регистрация, каквато ЗРКЗГТ изисква. Видно от събраните доказателства, такава регистрация е била извършена от собственика на 07.11.2022 г., въпреки че  процесната земеделска техника е била придобита от Ш.М. през 2021 г. С оглед горното правилен е изводът на районния съд, че към момента на проверката и установяването на нарушението, ППС не е било надлежно регистрирано, независимо, че същото е било с поставена регистрационна табела №***, която предвид изложеното се явява невалидна. От своя страна, неизпълнението на горното задължение за регистрация, представлява нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП и относима за извършеното административно нарушение е санкционната норма на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, на която е основано и НП.

Неоснователни са възраженията на касатора, че описаното в АУАН и НП деяние е несъставомерно от субективна страна. В разпоредбата на чл. 14, т. 3 от Наредба № 15 от 07.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирана съгласно ЗРКЗГТ, е предвидено задължение за водача на колесни трактори, към които е приравнено и процесното самоходно шаси, по силата на §1, т.15 от ДР на ЗДвП,  да носи свидетелство за регистрация на съответната техника, каквото към датата на установяване на нарушението не е било издавано. Последното задължение, заедно с посочените по-горе законови изисквания за регистрация на земеделската техника при промяна на собствеността, водят до извод, че касаторът е бил длъжен и е могъл да предвиди настъпването на последиците от деянието, защото като собственик и водач на процесното ППС, е имал законово задължение да регистрира същото по надлежния ред. В оспореното решение са изложени подробни съображения, отнасящи се до формата на вината, при която е осъществено деянието, както и за липсата на изрично основание, изключващо наказуемостта, които настоящия касационен състав изцяло споделя и на основание чл.221, ал.1, изр.1-во от АПК, препраща към тях.

Ето защо, настоящата инстанция намира, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното в настоящото производство решение на районния съд – законосъобразно, като при постановяването му не са допуснати нарушения на материалния закон, нито съществени нарушения на съдопроизводствените правила, налагащи отмяната му. При извършената проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК се установява, че обжалваното решение е  валидно и допустимо, поради което и въз основа на изложеното по-горе, ще следва да се остави в сила.

При този изход на спора, на основание чл.63д от ЗАНН, предвид заявеното от ответната страна искане, касаторът следва да заплати на ОДМВР  - Кърджали, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено съобразно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63в, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение115/22.05.2023 г., постановено по анд160/2023 г. по описа на Районен съд – Кърджали.

ОСЪЖДА Ш.Ю.М. от ***, ЕГН **********, да заплати на ОДМВР – Кърджали, с административен адрес: ***, деловодни разноски в размер на 80 лв.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

 

                                                                                      2.