Решение по дело №1300/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1705
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 22 юни 2022 г.)
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20217050701300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

              2021г., гр.Варна

 

  В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично заседание на осми декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

при секретаря Светлана Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Д.Недева  адм.дело №1300 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г., и за преодоляване на последиците.

Образувано е по жалба на „Зебрано“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище гр.Варна, представлявано от управителя И.Г., чрез пълномощника адв.С., против заповед № З-ЦУ-2023/01.06.2021г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране  на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на издадената заповед, поради допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон и в несъответствие с целта на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и целта на стартиране на проекта по Схемата за подпомагане съгласно чл. 26б от същия. Твърди се, че изложените в заповедта мотиви са незаконосъобразни, неправилни и необосновани, поради това,  че тълкуването и прилагането на критериите за допустимост от решаващия орган, на база приетата в хода на процедурата фактическата обстановка, е извършено неправилно, необосновано, при неправилно оценяване на събраните от решаващия орган доказателства. В жалбата се сочи, че при определянето на това, че дружеството е в „затруднено положение“ НАП не са взели предвид всички относими финансови показатели, а са обсъдили единствено резерв от последващи оценки, резерви, натрупана печалба (загуба) от минали години, текуща печалба (загуба), записан капитал, премии от емисии. Не са били взети предвид и не са обсъдени активите, които дружеството притежава, както и естеството на задълженията му. Дружеството жалбоподател счита, че при определянето на финансовото положение на дружеството следва да бъдат взети предвид всички обстоятелства, които са от значение, включително че: дружеството функционира от 2007 г., като от тогава допринася активно за формирането на брутния вътрешен продукт на Република България; дружеството е надлежен данъкоплатец и е заплащало всички дължими данъци и осигуровки, които до момента са в изключително големи размери; дружеството е добросъвестен работодател, който заплаща възнаграждения на множество служители; дружеството винаги е изпълнявало надлежно своите задължения към кредитори; дружеството реализира големи обороти, което е видно от Годишните финансови отчети. Позовава се на чл. 26б от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците от ограниченията, тъй като помощ се предоставя на дружества, чиято дейност е засегната от заповед на Министъра на здравеопазването. Буквата и целта на закона е да подпомогне засегнати дружества, като единствен критерий може да бъде дали дейността им е засегната и доколко. Счита, че е нарушен принципа заложен в чл. и чл.9 от АПК. По изложените в жалбата съображения отправя искане заповедта да бъде обявена за нищожна, поради сериозно нарушение на материалния закон, алтернативно да бъде отменена изцяло. И в двата случая моли да бъдат дадени задължителни указания към НАП, заявлението на дружеството жалбоподател да бъде одобрено и изплатена съответната полагаща се на дружеството безвъзмездна финансова помощ за заявения от времеви период.

В открито съдебно заседание жалбоподателя, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата на изложените в същата основания. По съществото на спора счита, че оспорения акт е незаконосъобразен и неправилен, поради което следва да бъде отменен. Претендира присъждане на разноски по делото.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. По съществото на спора представя писмени бележки. Претендира присъждане на възнаграждение за юрисконсулт. В условията на алтернативност прави възражение за прекомерност на адвокатско възнаграждение и моли да бъде определено към минималния в Наредба №1/2004г.

 Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за изяснено от фактическа страна следното:

От „Зебрано“ ЕООД било  подадено заявление peг. BG16RFOP002-2.095-2124 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". В попълненият формуляр за кандидатстване дружеството жалбоподател посочило основна дейност - Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване (код 56.10 по КИД- 2008); допълнителна дейност - Търговия на дребно с облекло (код 47.71 по КИД-2008); обекти, преустановили/ограничили дейност, за които се иска предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% - 7 бр. с общ оборот за референтния период на предходната година в размер на 491593,78 лв. без ДДС. Приложена била декларация /Приложение 1/ от представляващия дружеството, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение. Декларацията от 21.12.2020 г., съдържа Декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 7 от ПМС №176/2016 г.; Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение; Декларация за съгласие за предоставяне на данни от Националния статистически институт на НАП и Управляващия орган по ОПИК 2014-2020 по служебен път в т.ч.: данни от годишни отчети за дейността на предприятието за периоди 2017 г., 2018 г., 2019 г. и ако е приложимо за 2020 г. (Счетоводен баланс, Отчет за приходите и разходите и Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности, Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, Кодове за основна и допълнителни икономически дейности) за извършване на документална проверка от НАП и Управляващия орган по ОПИК 2014-2020 в процедурата; Декларация за нередности; Декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат използвани от НАП във връзка с чл. 72 от ДОПК и Заповед №ЗЦУ-1252/05.10.2017 г. на изпълнителен директор на НАП; Декларация за финансови данни, че към 31.12.2019 г. предприятието е средно предприятие и не е в затруднено положение по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията. От декларацията за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средни предприятия са били декларирани параметри за средносписъчен брой на персонала, годишния оборот и стойността на активите за 2019г., сочещи статус на „средно" предприятие.

При извършена служебна проверка за допустимост на подаденото заявление с peг. BG16RFOP002-2.095-2124 от „ЗЕБРАНО“ ЕООД и за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 се установило, че за дружеството не е изпълнено едно от условията по т. 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, тъй като съгласно т. 7 Кандидатите, които са средни предприятия (по смисъла на приложение I към Общия регламент за групово освобождаване) да не са в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване - чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) №651/2014 на Комисията) към 31 декември 2019 г. С подадения формуляр за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, дружеството се е определило като средно предприятие, което обстоятелство се потвърдило и по предоставени данни от Национален статистически институт. В хода на производството било прието, че дружеството е в затруднено положение и не е изпълнено условието по т.11.1, тъй като записаният му капитал е намалял с повече от половината в резултат на натрупаната загуба от минали години. Този извод бил направен  в резултат на извършена проверка за изпълнение на следните две условия: Условие 1: (резерв от последващи оценки(код 05300) + резерви(код 05400) + натрупана печалба (загуба) от минали години(код 05500)     + текуща печалба/загуба(код 05600)) < 0 и Условие 2: 0,5 * (записан капитал(код05100)+ премии от емисии(код 05200)) < Абсолютна стойност на сумата(резерв от последващи оценки(код 05300) + Резерви(код 05400) + Натрупана печалба/загуба от минали години(код 05500) + Текуща печалба/загуба(код 05600). От „Зебрано“ ЕООД били подадени данни за 2019 г. в НСИ, чрез счетоводния баланс: Резерв от последващи оценки: 0; Резерви: 0; Натрупана печалба (загуба) от минали години: - 1554; Текуща печалба (загуба): - 99; Записан капитал: 5; Премии от емисии: 0. Резултатът от извършената проверка показал, че: по Условие 1: 0+0-1554-99= - 1653 < 0; Условие 2: 0.5*(5 + 0) = 2,5 < Абсолютна стойност (-1653)=1653, от където бил направен решаващ извод, че дружеството към 31 декември 2019 г. е било в затруднено положение.

Във връзка с горното ИД на НАП с процесната заповед отказал предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ на „ЗЕБРАНО“ ЕООД по заявление peг. BG16RFOP002-2.095-2124.

По искане на жалбоподателя е допусната по делото ССчЕ и повторна ССчЕ.

От заключението на ССчЕ изготвено от вещото лице К. се установява, че след направена справка за свързани фирми със „Зебрано" ЕООД е налице идентичност с декларираната свързаност със „Зебрано 1" ООД и „Спаркъл груп" ЕООД. Според чл.3, 4б и чл.4г от Закона за малките и средни предприятия, „Зебрано" ЕООД отговаря на критериите за „Средно" предприятие, самостоятелно и заедно със свързаните предприятия „Зебрано 1" ООД и „Спаркъл груп" ЕООД. Вещото лице в табличен вид отразява констатациите относно „ЗЕБРАНО" ЕООД „ЗЕБРАНО 1"ООД и  „СПАРКЪЛ ГРУП" ЕООД за 2018г. общо 85 и 2019г. общо 92 средносписъчен състав на персонала. Експертизата извлича данни от обявените в Търговския регистър баланси на „Зебрано"ЕООД, „Зебрано 1" ООД и „Спаркъл груп" ЕООД за 2018г. и 2019г. като обобщава данните  за собствения капитал по фирми и години в табличен вид, като е направен извод от експерта, че според Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 Схемата за набиране на заявления за подкрепа ВG16RFOP002-2.101 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки II" – т.7 от Раздел 11.1 Критерии за допустимост на кандидатите: Според обявеният Баланс към 31.12.2019г. „Зебрано"ЕООД е генерирало загуба  с натрупана загуба към 31.12.2019г. от минали години от - 1554 хил.лв., посочена с код 05500 и отчита текуща загуба за 2019г. с код 05600 от - 99 хил.лв., което вещото лице определя, че е показател за затрудненото положение на дружеството. В случай, че бъдат взети предвид печалбите на другите две свързани дружества от минали години и текущите им печалби, то крайният общ резултат за собствения капитал е отново отрицателна величина. При проследяване хронологично на отчетения собствен капитал в Балансите на „Зебрано"ЕООД, формиран от сбора на записания капитал, натрупана загуба от минали години и текуща печалба/загуба в периода 2008г. - 2019г. (не са отчетени резерви и премии от емисии) се констатира, че той е винаги отрицателна величина. През периода 2008г.-2019г. е отчитана текуща загуба по години с изключение на годините 2015г., 2016г. и 2017г.,  когато са отчетени съответно 22 х.лв., 9 х.лв. и 8 х.лв. текуща печалба.

Съобразно критериите, заложени в Оперативната програма „Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСИ, засегнати от временните противоепидемични мерки" и след като съобразява подаденото заявление от жалбоподателя, експертизата констатира, че дружеството е в затруднено положение (е генерирало загуба) към 31.12.2019г. Вещото лице дава заключение, че дружеството жалбоподател не отговаря на критериите, посочени в т. 18 от Регламент (ЕС) N9 651/2014, тъй като неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. В конкретния случай, приспадането на натрупаните загуби от всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството, води до отрицателен кумулативен резултат, които надхвърля половината от записания акционерен капитал. Заключението на ССчЕ сочи, че за 2018г. „Зебрано” ЕООД е заплатило общо 279 226,55 лв. данъци в т.ч. ДДС, корпоративен данък - авансов, данък върху доходите на чуждестранни юридически лица- декл.чл.55, данък върху представителни разходи, данък върху разходите в натура, обвързани с лично ползване. За 2019г. „Зебрано"ЕООД е заплатило 300 057,47лв. данъци общо, идентични по вид с тези за 2018г.

От заключението на вещото лице Д. се установява, че в Отчетите за приходите и разходите са представени нетни приходи от продажби, както следва: Към 31.12.2017 - 2 539 хил. лв.; Към 31.12.2018г. - 2 626 хил. лв.; Към 31.12.2019г. - 2 743 хил, лв.; Към 31.12.2020-1181 хил. лв. Изложената хронология на реализираните приходи показва нивата им в последните три години преди 2020 г. и как противоепидемичните мерки повлияват на спада на приходите през 2020 г. с над 50 % спрямо предходните три периода, имайки предвид оперативната дейност на дружеството и обектите, в които я осъществява. Според вещото лице това дава основания за кандидатстване по Оперативната програма за получаване на оборотен капитал като безвъзмездна финансова помощ. Разходите в ОПР за същите години са съпоставими и представляват такива за материали, външни услуги, заплати и осигуровки за персонал, амортизации на дълготрайни-материални активи, балансова стойност на продадени стоки и разходи за лихви. Текущите финансови резултати са за 2017 г. печалба, а за 2018, 2019 и 2020 г. загуби. В Балансите на дружеството за същите периоди в раздела за Собствен капитал са отчетени натрупани загуби от минали години. Това обстоятелство води до изследване на Принципа за действащо предприятие, според който има съмнения дали предприятието ще продължи своята дейност в обозримо бъдеще. Собственикът на дружеството е декларирал намеренията си при нужда да подкрепи дружеството с оборотни средства, каквато е обичайната практика в подобни ситуации. Съответно в изследваните три години преди 2020 г. го е правил, чрез договаряне на привлечен капитал. В Баланса, раздел Актив за изследваните 4-ри години дружеството разполага с материални активи и с парични средства. Изплащало е задълженията си към държавата, доставчици и персонал до края на 2019 г. текущо, след въведените мерки през 2020 г. има частични забавяния по обслужването им. Вещото лице установява, че дружеството не е в процедура по несъстоятелност или ликвидация, както и че не попада в част от определенията по т. 18 и е спорен въпросът, дали попада в други, коментиращи натрупаните загуби и резерви, тъй като ЦУ на НАП, извършващи проверките по отпускане на помощите са работили по допълнителен разясняващ документ „Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020“. По делото са представени справки от електронната система на НАП, на стр. 84-100, които представят внесените данъци и осигуровки от дружеството- жалбоподател за 2018г. и 2019 г. Отделно вещото лице е получило справки от предприятието-данъкоплатец за период от 2009 г. до м. 10.2021 г. за внесените данъци и осигуровки. Общо платените данъци и осигуровки по години са, както следва: За 2016 г. -322 884.75 лв.; За 2017 г. -427 954.38 лв.; За 2018 г. -482 820.34 лв.; За 2019 г.- 538 487.79 лв. По данни от дружеството вещото лице сочи, че от 2009 г. до м. 10.2021 г, същото е внесло в бюджета общо данъци и осигуровки в размер на 3 136 704.39 лева. Експертизата констатира, че дружеството е нямало текущи публични задължения до 13.03.2020 г. След тази дата започват затруднения в изплащането на данъци и осигуровки към бюджета. През следващите периоди частично погасяват натрупаните задължения с ефективно изплащане по банков път в размер на 35 400.00 лева и прихванати в процедура по възстановяване на ДДС още 30 645,31 лева. Към момента има неизплатени задължения в размер на 41 848.84 лева по данни от предприятието. Вещото лице констатира, че по данни от НАП също към 31.12.2019 г. дружеството-жалбоподател е нямало задължения. Към момента по справка от НАП задълженията при публичен изпълнител са в размер на 41 890.23 лева. Всички те са с произход след 25.03.2020 г. и разликата с данните от дружеството е от начислени лихви. Дружеството успява да изплаща задълженията си към доставчици. Придобитите дълготрайни материални активи от дружеството в периода от 2016 до 2020 г, са в размер на 168 хил. лв. За същия период са направени инвестиции като текущ ремонт и материални активи в размер на 86 хил. лв. Извършените инвестиции като текущ ремонт и инвентар вещото лице констатира, че се отчитат като разход и намаляват финансовия резултат, а тези за закупени дълготрайни материални активи частично го намаляват чрез начисляване на амортизация за периода им на икономически живот. Извършените инвестиции под формата на дълготрайни-материални активи, чрез тяхната първоначална стойност увеличават активите на дружеството им при закупуването им. В последствие чрез амортизирането им те намаляват активите във времето, достигайки до балансови стойности по периоди. Вещото лице прави извод, че направените инвестиции, са в размер, който би намалил някои текущи загуби, но без тях оперативната дейност щеше да се затрудни и в този смисъл са били наложителни. Затрудненото положение по дефиниции в чл. 2, т. 18 на Регламента намира за спорно и неговата приложимост към дружеството-жалбоподател.

Съдът кредитира заключението на ССчЕ и заключението на повторната ССчЕ в частта на фактическите установявания и не кредитира същите в частта съдържащи правни изводи.

Предвид така установената фактическа обстановка по делото и становищата на страните, съдът приема от правна страна  следното:

Жалбата срещу заповед № З-ЦУ-2023/01.06.2021г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране  на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ е подадена пред надлежен съд, от легитимирано лице, в законоустановения срок, като е налице  правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

 С Решение № 947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на РБългария, с което на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – НАП. Националната агенция за приходите е определена за администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С оглед на това оспорената заповед, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по подаденото от „Зебрано“ ЕООД, заявление peг. № BG16RFOP002-2.095-2124, е издадена от материално компетентния орган – Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.

Административният акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването му.

Съдът не констатира съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Спорът по делото е относно материалната законосъобразност на акта. По делото не е налице спор, че във връзка с обявената Схема BG16RFOP002-2.095 и утвърдените на основание чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ „Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020” чрез модул „Комуникация с Управляващия орган” на „Информационна система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз в България 2020” /ИСУН 2020/ от „ЗЕБРАНО” ЕООД като кандидат е подадено проектно предложение peг. №BG16RFOP002-2.095-2124.

Съгласно чл. 26, aл. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган по програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. По арг. от чл. 26, ал. 2 - 9 от ЗУСЕСИФ, приложимите в случая „Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020” са с характер на задължителни правила за допускане и оценка на проектните предложения на кандидатите за финансиране. В изготвения формуляр за оценка на проектното предложение /Приложение №4/ в табличен вид са посочени критериите и съответното им изпълнение, както и по източниците на проверка.

От приетите по делото доказателства се установи, че към 31.12.20219 г. (кодове от Счетоводен баланс към 31.12.2019 г. по данни от НСИ): Записан капитал (код 05100): 5 хил. лв.; Премии от емисии (код 05200): 0 лв.; Резерв от последващи оценки (код 05300): 0 лв.; Резерви (код 05400): 0 лв.; Натрупана печалба (загуба) от минали години (код 05500): - 1554 хил.лв.; Текуща печалба/загуба (код 05600): - 99 хил. лв., поради което собственият капитал на дружеството е отрицателна величина в общ размер на - 1648 хил. лв.

Съгласно приложимата методика за установяване наличието на затруднено положение по смисъла на чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията, едно предприятие/група предприятия ще бъде считано за предприятие в затруднено положение, когато са изпълнени следните условия: Условие 1: (резерв от последващи оценки (код 05300) + резерви (код 05400) + натрупана печалба (загуба) от минали години (код 05500) + текуща печалба/загуба (код 05600)) < 0, и Условие 2: 0, 5 * (записан капитал (код 05100) + премии от емисии (код 05200)) < Абсолютна стойност на сумата (резерв от последващи оценки (код 05300) + Резерви (код 05400) + Натрупана печалба/загуба от минали години (код 05500) + Текуща печалба/загуба (код 05600). С оглед горното за дружеството жалбоподател по Условие 1: 0 + 0 - 1554 - 99 = -1653 /отрицателно число/ и по Условие 2: 0,5 * (5 + 0) = 2,5 число, което е по-малко от абсолютната стойност на отрицателното число -1653 = (0 + 0 - 1554 - 99). Предвид горното за дружеството жалбоподател към 31.12.2019 г. са изпълнени и двете условия обуславящи „затруднено положение“ по смисъла на чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията. В контекста на горното са и констатациите и заключението на ССчЕ изготвено от вещото лице К.К.,  от което се установява, че според обявеният Баланс към 31.12.2019г. дружеството жалбоподател „Зебрано"ЕООД е генерирало загуба  с натрупана загуба към 31.12.2019г. от минали години от - 1554 хил.лв., посочена с код 05500 и отчита текуща загуба за 2019г. с код 05600 от - 99 хил.лв., което вещото лице определя, че е показател за затрудненото положение на дружеството. Сочи също, че в случай, че бъдат взети предвид печалбите на другите две свързани дружества от минали години и текущите им печалби, то крайният общ резултат за собствения капитал е отново отрицателна величина.

В горната насока са и изводите на повторната ССчЕ изготвена от вещото лице Д., което дава заключение, че текущите финансови резултати за 2018, 2019 са загуби, както и че Балансите на дружеството за същите периоди в раздела за Собствен капитал са отчетени натрупани загуби от минали години.  В този смисъл правилно административният орган е констатирал, че към 31.12.2019г. за кандидата е налице затруднено положение по смисъла на чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията и правилно и законосъобразно е формирал краен извод и е отказал предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-2124.

Ирелевантни за настоящото производство са както оборотите, платените от дружеството публични задължения, добросъвестност като работодател, липсата на задължения към кредитори, както и данни служещи за финансово-икономически анализ на предприятието, тъй като са приложими „Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020” данните от които не са за целите на ревизионно производство. В този смисъл при предоставянето на безвъзмездна финансова помощ принципът на бързина и облекчен ред за кандидатстване е оправдано, с оглед целта на закона за преодоляване на последиците от пандемията.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед № З-ЦУ-2023/01.06.2021г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране  на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ е издадена от компетентен орган, при липсата на съществени нарушения на административно производствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, поради което жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора е основателно своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответната страна за присъждане на разноски, поради което на основание чл.143 ал.3 АПК жалбоподателя следва да бъде осъден да заплати на Национална агенция за приходите разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева, определен по реда на чл.25 ал.1 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл172 ал.2 предл.последно АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на „Зебрано“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Варна, ул.Я.П.№10, представлявано от управителя И.Г., против заповед № З-ЦУ-2023/01.06.2021г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране  на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

ОСЪЖДА „Зебрано“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Варна, ул.Я.П.№10, представлявано от управителя И.Г. да заплати на Национална агенция за приходите, сумата в размер  на 100 /сто/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в  четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: