№ 1
гр. Крумовград , 22.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КРУМОВГРАД в публично заседание на двадесет и
втори февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Марин М. Чорбаджийски
при участието на секретаря Цветка В. Петрова
като разгледа докладваното от Марин М. Чорбаджийски Административно
наказателно дело № 20205130200107 по описа за 2020 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „З., с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:
......., представлявано от изпълнителния директор Антоний Йорданов против Наказателно
постановление № НЯСС-130/17.08.2020г., издадено от Председател на ДАМТН, с което на
„З., със седалище и адрес на управление: ........, ЕИК ******* за нарушение по чл. 190а, ал.1,
т.3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 лв.
В жалбата се сочи, че НП № НЯСС-130/17.08.2020г., издадено от Председател на
ДАМТН е незаконосъобразно, неоснователно и необосновано. Излагат се доводи, че
проверката е осъществена на 29.11.2019г., но в наказателното постановление било записано,
че деянието, заради което административнонаказващия орган в постановлението е посочил,
че нарушението е извършено на 26.11.2019г. , което било нарушение на процесуалните
правила.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се представлява.
Въззиваемата страна – Председателя на ДАМТН не се явява и не се представлява.
Представено е становище младши експерт - юрист Златева, с което счита жалбата за
неоснователна, а НП за правилно и законосъобразно, съобразено с изискванията на ЗАНН,
поради което моли за неговото потвърждаване.
След като обсъди, приетите по делото доказателства, съдът приема за установено от
фактическа и правна страна следното :
От акт за установяване на административно нарушение № 08-021/ 19 .02. 2020 г. се
установява, че е съставен от инспектор Цветелина Иванова, в отсъствие на представител на
„З. и в присъствието на свидетелите Караиванова и Керушев за това, че на 29.11.2019 г. при
извършена проверка на язовир С., находящ се в имот № 67297.013059 в землището на с. С.,
община Крумовград, актуван с акт за частна държавна собственост № 538/08.04.2002г.,
1
собственост на „З., за което е съставен констативен протокол № 08-02-189/29.11.2019 г. е
установено, че има изравяне по стените и дъното и бетонните стени , при което е застрашена
конструктивната му устойчиваст. При това състояние на бързотока има опасност при високи
води допилнително да бъдат откъртени допълнителни бетонни части от стенитеи дъното му.
Енергогасителя е напълно разрушен. Не са изпълнени от собственика на язовир С.
задължителните предписания, дадени в констативен протокол № 08-02-46/15.05.2019 г. на
Главна дирекция "Надзор на язовирните стени и съоръженията при тях", а именно: да се
извършат ремонтно – възстановителни работи на бързотока и енергогасителя и
превеждането им в техническа изправност със срок 25.11.2019г. АУАН бил връчен на
26.05.2020г. на представителя на жалбоподателя – на изп. Директор Вълко Стойнов, който
не е отразил в него, че има възражения.
На 17. 08. 2020 г. Петър Горновски - председател на ДАМТН, въз основа на
горепосочения АУАН издал наказателно постановление НЯСС-130/17.08.2020г., за това, че
на 29.11.2019 г. при извършена проверка на язовир С., находящ се в имот № 013059 в
землището на с. С., община Крумовград, актуван с акт за частна държавна собственост №
538/08.04.2002г., собственост на „З., бил съставен констативен протокол № 08-02-
189/29.11.2019 г., като вследствие на проверката, чрез обхождане и оглед било установено,
че има изравяне по стените и дъното на проводящия участък, бързотока и енергогасителя,
т.е. не са изпълнени от собственика на язовир С. задължителните предписания, дадени в
констативен протокол № 08-02-46/15.05.2019 г. на Главна дирекция "Надзор на язовирните
стени и съоръженията при тях", а именно: да се извършат ремонтно – възстановителни
работи на бързотока и енергогасителя и превеждането им в техническа изправност. В НП е
посочено още, че с така описаното в акта деяние на 26.11.2019 г. „З. е осъществило
фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл.190а, ал.1, т. 3 от Закона за водите.
На основание чл.83 от ЗАНН, във връзка с чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т. 39 от Закона за
водите на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв. за
неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т. 3 от Закона за водите.
Видно от разписка приложена към НП, жалбоподателя е получил преписа от него на
15.09.2020 г., а жалбата е подадена на 18.09.2020 г. Следователно на основание 59, ал. 2 от
ЗАНН жалбоподателя е подал в срок жалбата .
От показанията на актосъставителя Цветелина Иванова и свидетелите Маргарита
Караиванова и Димитър Керушев, се установява, че АУАН е бил съставен, за това, че
жалбоподателят не е изпълнил задължително предписание да се извършат ремонтно -
възстановителни работи на бързотока и енергогасителя, със срок на изпълнение 25.11.2019
г.
От заверено копие на покана за съставяне на АУАН, изх. № 85-02-22/21.01.2020 г. се
установява, че изп. директор на „З. е поканен да се яви на 19 .02. 2020 г. в РО ЮЦБ –
месторабота гр. Кърджали, бул. „Деспот Слав“ № 1, ет.4, стая № 419 при инсп. Цветелина
Иванова за съставяне на АУАН, като видно от известие за доставяне, същата е получена на
24.01.2020г.
От заверено копие на констативен протокол № 08-02-189/29.11.2019г. се установява,
че на 29.11.2019г. е съставен констативен протокол от проверка и контрол на язовирна стена
и съоръженията към нея от инж. Цветелина Иванова и Тодор Миленков, които са
извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „С. 1“ и са
отразили снетите данни към този момент, като са установили, че задължителните
предписания дадени с КП 08-02-46/15.05.2019, не са изпълнени от собственика на язовир „С.
1“ и съгласно които, е следвало в срок до 25 .11. 2019 г. да се извършат ремонтно -
възстановителни работи на бързотока и енергогасителя.
2
Видно от заверено копие на констативен протокол № 08-02-46/15.05.2019г. се
установява, че на 15.05.2019 г. е съставен констативен протокол от проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея от инж. Цветелина Иванова и Димитър Керушев –
главен специалист, които са извършили проверка на техническото и експлоатационно
състояние на язовир „С. 1“ и са дали предписания със срок на изпълнение до 25 .11. 2019 г.
, съгласно които в посочения срок следва да се извършат ремонтно - възстановителни
работи на бързотока и енергогасителя на язовира .
Видно от заверено копие на писмо, изх.№ 85-01-1273/02.12.2019г., от РО ЮБ до З. е
видно, че са изпратени 10 броя констативни протоколи, с обратна разписка, с дата на
получаване – 06.12.2019 г.
Видно от заверено копие на Акт № 538/08.04.2002г. за ЧДС се установява, че е
съставен на 08.04.2002г. в гр.Кърджали и е за водоем „С. 1“ с площ от 19 531 кв.м., построен
през 1981 г.
Видно от заверено копие на скица №К00005/18.12.2001г., се установява, че същата е
за имот с № 013059, находящ се в землището на с. С., общ. Крумовград с площ от 19, 531 дка
и начин на трайно предназначение водоем.
Сочената в НП фактическа обстановка се потвърди от събраните по делото писмени
и гласни доказателства. Същите съдът кредитира изцяло като непротиворечиви и
еднопосочни.
Съдът счита, че въз основа на установените факти, от правна страна е налице състав
на нарушение, тъй като в дадения му за това срок „З. не е изпълнило задължителното
предписание да се извършат ремонтно - възстановителни работи на бързотока и
енергогасителя на язовир „С. 1“ , със срок на изпълнение 25.11.2019 г. Деянието е
извършено чрез бездействие, като началната дата на осъществяване на деянието е
26.11.2019г. – деня следващ дадения срок за изпълнение на предписанието.
При преценка на доказателствата съдът счита, че депозираната жалба е
неоснователна, а атакуваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно,
поради което следва да бъде потвърдено.
В производството по установяване на административното нарушение и налагане на
административното наказание не са допуснати твърдените от жалбоподателя процесуални
нарушения. Не е нарушено в производството правото на защита на жалбоподателя, същият
разбира за какво деяние е обвинен и е защитил правата си чрез подаване на жалба до съда.
Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на акт за
установяване на административно нарушение (АУАН), според изискването на чл.36 от
ЗАНН. Съгласно чл. 34, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН АУАН се съставя до три месеца от
откриването на нарушителя, но не по-късно от една година от извършването на
нарушението, като този срок е спазен. Видно от доказателствата по делото всички факти и
обстоятелства, както и констатациите на проверяващите са отразени в два констативни
протокола . От събраните доказателства по делото се установява, че при извършената
проверка на 29.11.2019г. е съставен констативен протокол от проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея от инж. Цветелина Иванова и Тодор Миленков,
които са извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „С.
1“ и са отразили снетите данни към този момент, като са установили, че задължителните
предписания дадени с КП 08-02-46/15.05.2019г. не са изпълнени от собственика на язовир
„С. 1“ и съгласно които, е следвало в срок до 25 .11. 2019 г. да се извършат ремонтно -
възстановителни работи на бързотока и енергогасителя.
3
Безспорно е, че нарушението, вменено на „З., се състои в неизпълнение на
задължително предписание дадено с протокол № 08-02-46/15.05.2019г., тъй като в дадения
му срок до 25 .11. 2019 г. вкл. не е изпълнило предписанието. С оглед на това датата, от
която дружеството е в нарушение - 26.11.2019 г., има значение само и единствено за
хипотезата на чл. 34, ал. 1, предл. второ от ЗАНН, според която не се образува
административнонаказателно производство ако е изтекла една година от извършване на
нарушението.
С оглед възражението на жалбоподателя, съдът като съобрази, че при изследване на
първото предл. на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, според което не се образува
административнонаказателно производство ако не е съставен акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя, установи, че в
настоящия случай този тримесечен срок започва да тече от момента на фактическото
установяване на административното нарушение, което в случая е станало на 29.11.2019 г.
Не е възможно автоматично да се приеме и да се предполага, че след като указанието е със
срок за изпълнение 25.11.2019 г. вкл., то на актосъставителя ще е известно, че от 26.11.2019
г. „З. вече с бездействието и е в нарушение, тъй като не е изпълнило това предписание. Това
означава да се презумира предварително недобросъвестно поведение от страна на
нарушителя. Затова и срокът за съставяне на АУАН в хипотезата на чл. 34, ал. 1, предл. 1-во
от ЗАНН започва да тече от момента, в който реално се установи административното
нарушение, като в случая това е датата на проверката от 29.11.2019 г. Актосъставителят е
узнал за нарушението и нарушителя на 29.11.2019 г., когато е извършил проверка, при която
е установил, че нарушителя не е изпълнил даденото в КП № 08-02-46/15.05.2019г.
Следователно и двата срока по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН (три месеца от откриване на
нарушителя и една година от извършване на нарушението) за образуване на
административнонаказателно производство са спазени и не е налице процесуално
нарушение в това отношение, противно на твърдяното от „З..
Със задължителните предписания се цели да се предприемат мерки и действия за
изясняване на техническото състояние на контролираните обекти, както и условията за
експлоатацията им. В задължителните предписания се определя и срок за изпълнение на
визираните по-горе дейности. „З., в качеството си на собственик на язовир „С. 1“, като не е
изпълнил даденото му задължително предписание е нарушил разпоредбата на чл. 190а, ал.1,
т.З от ЗВ.
Административнонаказващият орган правилно е приложил материалния закон, тъй
като видно от атакуваното НП той е приложил материалноправната норма на чл. 200, ал. 1,
т. 39 от Закона за водите и на „З. е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв. ,
като същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение
№ 08-021/19.02.2020 г., който е съставен за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. И в
АУАН и в НП е записано, че се издават въз основа на нарушение на разпоредбата на чл.
190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ.
Съгласно разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите- „Наказва се с
глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание,
физическото или юридическото лице, което: не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2
и чл. 190а, ал. 1, т. 3 - от 1000 до 20 000 лв. Така установеното нарушение е правилно
квалифицирано и съотнесено към релевантната санкционна разпоредба на чл. 200, ал. 1, т.
39 от Закона за водите и е наложено наказание към минимума предвиден в нея.
Съобразно разпоредбите на чл. 201, ал. 12 от ЗВ - наказателните постановления по ал.
11 се издават от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор
4
или от оправомощени от него длъжностни лица. Имайки предвид изложеното - Наказателно
постановление № НЯСС-130/17.08.2020г., издадено от Председател на ДАМТН, с което на
„З., със седалище и адрес на управление: ........, ЕИК ******* за нарушение по чл. 190а, ал.1,
т.3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 лв. следва да бъде потвърдено , като законосъобразно.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-130/17.08.2020г., издадено от
Председател на ДАМТН, с което на „З., със седалище и адрес на управление: ........, ЕИК
******* за нарушение по чл. 190а, ал.1, т.3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т.
39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Кърджали в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Крумовград: _______________________
5