Решение по дело №1309/2021 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 128
Дата: 15 юли 2022 г.
Съдия: Димитрина Николова
Дело: 20211630201309
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 128
гр. Монтана, 15.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:ДИМИТРИНА НИКОЛОВА
при участието на секретаря ТОДОРА ВЛ. Й.
като разгледа докладваното от ДИМИТРИНА НИКОЛОВА
Административно наказателно дело № 20211630201309 по описа за 2021
година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № АН-01-75/ 05.11.2021г. на Директора на
РЗИ – Монтана на ЮЛ. СТ. Й. от град К е наложено административно
наказание – глоба в размер на 300.00 лева на основание чл.209а ал.1 от Закона
за здравето.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останала
ЮЛ. СТ. Й. от град К, който обжалва същото чрез пълномощника си с
оплакване за незаконосъобразност, като излага конкретни доводи. Предвид
горното моли съда да постанови решение, с което да се отмени атакуваното
наказателно постановление, като незаконосъобразно. В съдебно заседание не
се явява и не изпраща представител, но в писмено становище доразвива
доводите изложени в жалбата.
Въззиваемата страна чрез своя процесуален представител взема
становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното НП - законосъобразно.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата основания,
намира за установено следното:
1
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по
делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
Атакуваното наказателно постановление е издадено въз основа на
АУАН, с който е констатирано, че жалбоподателяката ЮЛ. СТ. Й. при
извършена съвместна проверка с РУ - Монтана и ОДБХ - Монтана на
27.09.2021г. в 11.00 часа на сезонен обект - количка за скара, находящ се в
гр.Монтана, бул.“ХБ“ - стадион, стопанисван от фирма ЕТ „Т-71 - ТТ“,
относно спазване на противоепидемичните мерки се установило, че
жалбоподателката работи и обслужва клиенти без поставена предпазна маска
на лицето, с което нарушава т. 18 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 г. Към
момента на проверката лицето твърди, че има завършен ваксинационен курс.
На 28.09.2021 г. е направена проверка в информационната система COVID-19
в сградата на РЗИ - Монтана, в следствие, на която е установено, че лицето
няма завършен ваксинационен курс.
АНО е преценил в цялост събраните по преписката доказателства и
съобразил вида и обществената опасност на констатираното нарушение, като
приел, че не са налице основания за прилагане разпоредбите на чл. 28 от
ЗАНН.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че
жалбата е неоснователна поради следните мотиви:
От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява
по несъмнен начин, че жалбоподателката е извършила деянието за което е
административно наказана. Извършена е проверка по време по което
наказаната е била на работа и е установено, че работи без предпазна маста.
Съгласно т. 18 от Заповед № РЗ-01-748/02.09.2021г. на МЗ на всички
пазари, тържища, базари и изложения се създава организация за еднопосочно
движение, осигуряване на контрол на влизащите лица и допускане на не
повече от 1 човекна 8 кв. м. иосигуряване на дистанция от най-малко 1,5 м.
между посетителите. Работещите и посетителите са длъжни да носят защитна
2
маска за лице.
В случая следва да се отбележи, че не всяка активност на гражданите в
закрити и открити обществени места, при която те са без маска или друго
средство, покриващо носа и устата, може да се приравни на неспазване на
Заповед на Министъра на здравеопазването. Свалянето на предпазната маска
от лицето инцидентното по някакъв извинителен личен повод не следва да се
санкционира. В случая обаче липсват оневиняващи доказателства, че
жалбоподателката не е носела маска изобщо.
При така възприетата фактическа обстановка и съвкупен анализ на
събраните по делото доказателства съдът намира, че с поведението си
жалбоподателката е извършила вмененото й административно нарушение.
От обективна страна изпълнителното деяние се изразява в
противоправно бездействие, тъй като процесните заповеди на министъра на
здравеопазването изрично са регламентирали задължението на лицата да
носят предпазни маски. Като не е изпълнила това, жалбоподателката е
извършила административно нарушение, за което и правилно й е вменена
административнонаказателна отговорност.
От субективна страна административното нарушение е извършено
умишлено.
По отношение на наложеното наказание разпоредбата на чл. 209а ал. 1
от Закона за здравето санкционира противоправното деяние с глоба от
300.00лева до 1 000.00 лева. Според настоящата съдебна инстанция
административнонаказващият орган справедливо е определил минимално по
размер наказание, като е отчел липсата на предходни нарушения на лицето по
Закона за здравето. Наложеното наказание е законосъобразно и в най – пълна
степен постигащо целите на наказанията по чл. 12 от ЗАНН. Предвид
регламентирания законов минимум, съдът не би могъл да извърши
последващо редуциране на размера на глобата.
При извършена служебна проверка не бяха констатирани допуснати
съществени процесуални нарушения, обуславящи отмяната на наказателното
постановление на процесуално основание.
С оглед гореизложеното санкциониращият административен акт се
явява законосъобразен и като такъв следва да бъде потвърден.
3
Жалбоподателката чрез упълномощеният си защитник взема становище,
че атакуваното наказателно постановление е незаконодсъобразно поради
това, че издадената Заповед № РЗ-01-748/02.09.2021г. на МЗ е отменена към
момента на издаване на наказателното постановление, когато е действала
друга заповед - № РД 01-856/19.10.2021г.
Съдът намира това възражение за неоснователно. Датата на
констатираното нарушение е 27.09.2021г. Към тази дата Заповед № РЗ-01-
748/02.09.2021г. на МЗ е имала своето действие. В т.18 от същата е визирано
и съответното задължение, което не е била изпълнила. Действително към
датата на издаване на НП – 05.11.2021г. тази заповед е била отменена, със
Заповед № РД 01-856/19.10.2021г. В разпоредбата на т.XI е визирано, че
заповедта влиза в сила от 21.10.2021г.и отменя Заповед № РД-01-748 от
02.09.2021г. и всички въведени противоепидемични мерки в отделните
области.
Следва да се отбележи обаче, че същият текст визиран в т.18 от Заповед
№ РЗ-01-748/02.09.2021г. на МЗ е инкорпорирана и в т.24 от Заповед № РД
01-856/19.10.2021г. на МЗ. В случаят няма по – благоприятна правна норма, а
само продължене на едно и също задължение, което е съществулано към
момента на установяването му, към момента на съставянето на АУАН и към
момента на издаване на НП.
Предвид изхода на делото и на основание чл.63 от ЗАНН жалбоподателя
следва да заплати на въззиваемата страна направените по водене на делото
разноски в размер на 100.00 лева за юристконсултско възнаграждение.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН
Районен съд - Монтана
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № АН-01-75/ 05.11.2021г.
на Директора на РЗИ – Монтана, с което на ЮЛ. СТ. Й. от град К е
наложено административно наказание – глоба в размер на 300.00 лева на
основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА ЮЛ. СТ. Й. от град К, ул. ХБ №11, с ЕГН ********** да
ЗАПЛАТИ на РЗИ – Монтана на основание чл.63 от ЗАНН направените по
водене на делото разноски в размер на 100.00 лева за юристконсултско
4
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в
14-дневен срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5