Решение по дело №826/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1719
Дата: 13 октомври 2020 г. (в сила от 14 ноември 2020 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20207180700826
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1719

 

гр. Пловдив,  3.10.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и четвърти септември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 826 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс АПК, във връзка с  във връзка с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

2. Образувано е по жалба на Е.И.К., ЕГН **********, адрес: ***,  срещу заповед № 10 от 28.02.2020 г. на кмета на община Асеновград, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение на оспорващата. В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска отмяната му от съда. Поддържа се, че не са налице фактическите и материалноправните предпоставки за издаване на заповедта, тъй като към момента на издаването й няма влязъл в сила административен акт, с който да е съкратена заеманата длъжност. Твърди се и липа на реално съкращение на длъжността като, тъй като същата като система от функции, задачи и задължения е запазена в длъжността директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“, респ. в длъжността начални на отдел „Административно, информационно и материално – техническо  обслужване в посочената дирекция. Сочи се и наличие на съществено процесуално нарушение, изразяващо се в липсата на данни в заповедта пред кой орган и в какъв срок подлежи на обжалване. Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – кмет на община Асеновград, чрез процесуалния си представител – адвокат Ф., е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържа се, че в случая е налице реално съкращаване в щата, въз основа на законосъобразна промяна в структурата и числеността на общинската администрация. Иска се присъждане на съдебни разноски.

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

ІІ. За допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Е.И.К., притежаваща образование – висше по специалност „АгроинженерствоАгроекология“, била назначена със заповед № 01/14.01.2016 г. на кмета на община Асеновград, по служебно правоотношение като държавен служител, на длъжност – директор на дирекция „Управление на ресурси и база данни“ при администрацията на община Асеновград, считано от 18.01.2016г. Посочената заповед е издадена след проведен конкурс за заемане на длъжността, резултатите от който са отразени в протокол от 07.01.2016г. /л.169/.

Според последната утвърдена за длъжността характеристика /л.185/ към 14.10.2019г., посочената позиция е част от общата администрация на община Асеновград; длъжностно нов – 6; ръководно ниво 6Б; минимален ранг за заемане – III младши. Области на дейност на длъжността са: информационно обслужване; административно обслужване; човешки ресурси; обслужване и обезпечаване дейността на кмета и председателя на общинския съвет; техническо обслужване; канцелария.

Преките задължения са свързани с ръководство, координация и контрол върху непосредствената дейност в дирекцията. В частност: 1) извършва организационно-техническата подготовка при произвеждането на избори и организиране на допитвания до населението; 2) организира своевременното запознаване на кметовете на кметства и кметските наместници с всички разпоредителни актове на кмета на общината, задължителни за изпълнение; 3) организира, координира и контролира дейността по гражданската регистрация и гражданското състояние в общината; 4) контролира цялостната актуализация и подготовка на избирателните списъци за избори; 5) проучва и анализира законите и нормативните документи в областта на гражданската регистрация и гражданското състояние и следи за тяхното правилно прилагане и изпълнение; 6) осъществява предварителен контрол върху специализираната дейност от компетенциите на дирекцията, за която отговаря; 7) координира дейността по внедряване, и разработване на програмни продукти, както и обновяване и поддържане на компютърната техника в общината; 8) изпълнява функции по СФУК от компетентностите на дирекцията; 9) организира разработването, актуализирането и съгласуването на длъжностните характеристики на служителите от общинската администрация; 10) организира осъществяването на атестирането на служителите от общинската администрация; 11) координира работата по изготвяне на документи при сключване и промяна на трудовото и служебно правоотношение в съответствие  действащото законодателство; 12) отговаря за квалификацията и преквалификацията на кадрите от общинската администрация; 13) ръководи компетентно проучване и разрешаване на молби, жалби, сигнали и предложения от компетенциите на дирекцията и кметствата; 14) организира организационното-техническо обслужване на общинския съвет, както и изпълнението на деловодната му дейност; 15) сътрудничи при осъществяване контакти с политически партии, организации, съюзи, чуждестранни делегации, побратимени градове и други; 16)  координира работата по спазване общите правила за организация на административното обслужване в общината; 17) координира техническото и санитарно битово обслужване на общинската администрация; 18) докладва писмено на прекия ръководител при установяване на административни пропуски и нарушения, които създават предпоставки за  корупция, измами или нередности; 19) спазва основните правила при провеждане на обществени поръчки, описани в СФУК на община Асеновград и Вътрешните правила за планиране и възлагане на обществени поръчки в община Асеновград. Попълва контролни листове за проверка при възлагане на процедури по  ЗОП и НВМОП, съгласно приложенията; 20) изпълнява допълнително възложени задачи.

В обобщение профилът на дирекцията включва администриране на избори, гражданско състояние, човешки ресурси, информационно и материално  – техническо обслужване.

Работата за длъжността се възлага от секретаря на общината, кмета и председателя на общинския съвет. Отговорност за длъжността е да осъществява пряко ръководство на служителите от дирекцията, като за експертните длъжности с изпълнителски функции дава съвети и оказва подкрепа при осъществяване на дейността. Изисквания за заемане на длъжността са: образование – висше – магистър; професионален опит – 4 години; допълнителна квалификация – компютърна грамотност.

7.  Според структурата и числеността на общинската администрация – Асеновград в сила от 01.02.2016г., общата численост на персонала е 162,5.  В това число са обособени обща администрация – 71 бр. и специализирана администрация – 46 бр. Общата администрация е съставена от три дирекции: 1) дирекция „Правно нормиране“ – 16 бр., с отдел „Планиране на инвестиционни дейности, разработка на програми и проекти“ – 6 бр. и отдел „Правен“ – 9 бр.; 2) дирекция „Финанси“ – 28 бр. с отдел „Бюджет“ – 4 бр., отдел „Местни приходи“ – 15 бр. и отдел „Счетоводство“  - 8; 3) дирекция „Управление на ресурси и база данни“ - 27 бр., от които 11 бр. в отдел „Административно обслужване на населението“ и 11 бр. в отдел „Информационно и материално – техническо обслужване“.

С решение № 73, взето с протокол № 6 от 29.01.2020г. на общински съвет Асеновград, на основание чл. 21, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е одобрена обща численост и структура на общинската администрация в община Асеновград в сила от 01.03.2020г. Според последната общата численост на персонала е 162,5. В това число са обособени обща администрация – 56,5 бр. и специализирана администрация – 59 бр. Общата администрация е съставена от две дирекции: 1) дирекция „Административно и информационно обслужване“ – 28,5 бр. с отдел „Административно, информационно и материално – техническо обслужване “ – 17,5 бр. и отдел „Правно – нормативно обслужване и обществени поръчки“ – 8 бр.; 2) дирекция „ Управление на финанси“ – 28 бр. с финансов контрольор – 2 бр.,  отдел „Бюджет и човешки ресурси“ – 4 бр., отдел „Местни приходи“ – 11 бр. и отдел „Счетоводно обслужване“  - 8;

8. Според длъжностното разписание на общинска администрация – Асеновград към 01.01.2020г. е определена следната численост на персонала:

1) За длъжността директор на дирекция „Управление на ресурси и база данни“ е предвиден – 1 бр. по служебно правоотношение, ръководно ниво 6Б, магистър, ранг – III младши. В отдел „Административно обслужване на населението“  по служебно правоотношение са предвидени: началник на отдел – 1 бр.,  „старши експерт“ - 1бр. и „младши експерт“ – 1 бр.; а в отдел „Информационно и материално – техническо обслужване“ - началник на отдел – 1 бр. и „главен експерт“ - 1бр.;

2)  За длъжността директор на дирекция „Правно нормиране“ е предвиден – 1 бр. по служебно правоотношение, ръководно ниво 6Б, магистър, ранг – III младши. В отдел „Планиране на инвестиционни дейности, разработка на програми и проекти“  по служебно правоотношение са предвидени: началник на отдел – 1 бр.,  „главен експерт“ - 1бр.; а в отдел „Правен“ - началник на отдел – 1 бр., „финансов контрольор“ - 2бр. и „старши юрисконсулт“ – 6 бр.

По длъжностното разписание на общинска администрация – Асеновград към 01.03.2020г. длъжностите: директор на дирекция „Управление на ресурси и база данни“, началник на отдел „Административно обслужване на населението“  и началник на отдел „Информационно и материално – техническо обслужване“ са заличени, като е определена следната численост на персонала: За длъжността директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“ е предвиден – 1 бр. по служебно правоотношение, ръководно ниво 6Б, магистър, ранг – III младши. В отдел „Административно, информационно и материално – техническо обслужване“  по служебно правоотношение са предвидени: началник на отдел – 1 бр.,  „главен експерт“ - 1бр., „старши експерт“ - 1бр. и „младши експерт“ – 1 бр.; а в отдел „Правно – нормативно обслужване и обществени поръчки“ - началник на отдел – 1 бр., „главен юрисконсулт“ - 1бр., „главен експерт“ - 1бр. и „старши юрисконсулт“ – 4 бр.

9. Според утвърдена за длъжността директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“ характеристика /л.190/ към 02.03.2020 г. позицията е част от общата администрация на община Асеновград; длъжностно нов – 6; ръководно ниво 6Б; минимален ранг за заемане – III младши.

Области на дейност на длъжността са: правно обслужване на общината; подготовка, организиране и провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки и сключване на договори за обществени поръчки; информационно и административно обслужване; техническо обслужване.

Преките задължения са свързани с организация и контрол на дейността на дирекцията, в частност: 1) съгласува проекто — решенията на общински съвет и следи за тяхната законосъобразност; 2) осъществява контрол относно разпределението на насрочените висящи и новообразувани съдебни дела на щатните юрисконсулти и адвокатите, наети въз основа на граждански договор; 3) участва в подготовката на проекто - наредби, проекто - правилници и други подзаконови нормативни документи за територията на общината, чрез предложения, правни становища и консултации в съответствие с действащото законодателство в Република България; 4) организира, координира и контролира дейността по гражданската регистрация и гражданското състояние в общината; 4)   упражнява контрол върху компетентното проучване на постъпили жалби, сигнали, предложения и искания от граждани и изготвяне на законосъобразни отговори; 5) извършва организационно-техническата подготовка при произвеждането на избори и организиране на допитвания до населението; 6) докладва писмено на прекия ръководител при установяване на административни пропуски и нарушения, които създават предпоставки за корупция, измами или нередности; 7) осъществява процесуално представителство по съдебни дела, по които страна е община Асеновград, включително инстанциите ВКС и ВАС, в съответствие и в рамките на пълномощията, предоставени му от кмета на общината; 8) координира дейността по внедряване, и разработване на програмни продукти, както и обновяване и поддържане на компютърната техника в общината; 9) изпълнява функции по СФУК от компетентностите на дирекцията; 10) контролира цялостния процес по възлагане на обществени поръчки; 11) координира допълнително възложените задачи и контролира тяхното изпълнение; 12) изпълнява допълнително възложени задачи в областта на дейността на дирекцията.

В обобщение профилът на дирекцията включва: подготовка на нормативни актове, процесуално представителство, провеждане на обществени поръчки;  администриране на избори, гражданско състояние, информационно и материално  – техническо обслужване.

Работата за длъжността се възлага от секретаря на общината, кмета на общината и съответния ресорен зам. - кмет. Отговорност за длъжността да осъществява пряко ръководство на служителите от дирекцията, като за експертните длъжности с изпълнителски функции дава съвети и оказва подкрепа при осъществяване на дейността. Изисквания за заемане на длъжността са: образование – висше – магистър; професионална област – право; професионален опит – 4 години.

10. Съгласно утвърдена за длъжността началник на отдел „Административно, информационно и материално – техническо обслужване“   характеристика /л.194/ към 04.05.2020 г. позицията е част от общата администрация на община Асеновград; длъжностно нов – 7; ръководно ниво 7Б; минимален ранг за заемане – III младши.

Области на дейност на длъжността са: гражданско състояние; гражданска регистрация; информационни технологии и обслужване; материално-техническо обслужване.

Преките задължения за длъжността са: 1) организира, ръководи, координира и контролира дейността по гражданска регистрация и гражданско състояние в общината; 2) контролира водене и съхранение на регистрите по гражданско състояние и регистрите на населението в общината на електронен и хартиен носител, съгласно изискванията на Закона за гражданската регистрация; 3) следи за правилното водене, актуализация и съхранение на регистрите по гражданско състояние /раждане, граждански брак и смърт/ за цялата община, както и за създаване на Националния регистър по гражданско състояние; 4) следи за правилното водене на показателите „постоянен адрес” и „настоящ адрес”***; 5) контролира дейността по приемане, обработване, съхранение и архивиране на информацията и документацията по гражданска регистрация и гражданско състояние; 6) обединява, обобщава, изпраща и получава файлове за електронна обработка на документите и извършва ежедневна актуализация на локална, регионална и национална база данни „Население”; 7) осъществява достъп и работа до Национална база данни „Население“ , посредством цифров сертификат; 8) подписва съставените актове по гражданско състояние в Националния електронен регистър по гражданско състояние; 9) подготвя и изпраща преписки за установяване наличие на българско гражданство до Министерство на правосъдието, съгласно Закона за българското гражданство; 10) изготвя докладни, анализи, справки, отговори на писма от различни инстанции и жалби на гражданите; 11) изготвя ежемесечно таблици и списъци за дирекция „Хуманитарни дейности, проекти и сътрудничество” и „Военен отчет”;  12) организира, ръководи и контролира дейността на  служителите от отдела, свързана с информационното обслужване; 13) контролира дейността по разработване на компютърните комуникации в общината, въвеждането в експлоатация на нови програмни продукти, както и поддържането и актуализирането на съществуващите; 14) координира дейността на отдела по осигуряване и администриране на локалната и УРИ мрежи на общината и организацията по антивирусната защита на сървъри, компютри и мрежа; 15)   организира осигуряването на надеждни архиви – ежедневни,  седмични и месечни на базите данни; 16) прави проучвания за нововъзникналите потребности на дирекциите, секторите и отделите за компютърна обработка на информационните потоци; 17) координира и ръководи работата на Информационния център за услуги на гражданите; 18) контролира дейността по поддържането на актуална информация във всички бази данни за видовете административни услуги,  извършвани от общината; 19) проучва и анализира законите и нормативните документи в областта гражданската регистрация, гражданското състояние, информационното и материално-техническо обслужване и следи за тяхното правилно прилагане и изпълнение; 20) осъществява предварителен контрол върху специализираната дейност в областта на гражданското състояние и гражданската регистрация, информационното и материално-техническо обслужване; 21) подпомага и координира работата на дейност „Обредни домове и зали“ .

Работата за длъжността се възлага от прекия ръководител, секретаря на общината, кмета на общината и зам. – кметове. Отговаря за качественото и в срок изпълнение на административните услуги и поставени задачи. Изисквания за заемане на длъжността са: образование – висше – бакалавър; професионален опит – 4 години; допълнителни изисквания: да познава законите и нормативните документи в областта на гражданското състояние и гражданската регистрация, информационните технологии и други, касаещи пряката му работа; да познава и прилага вътрешната нормативна уредба; компютърна грамотност и работа с програмни продукти.

11. Със заповед № 10 от 28.02.2020 г. кметът на община Асеновград, на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл – съкращаване на длъжността, е прекратил служебното правоотношение на Е.И.К. – на длъжност директор на дирекция „Управление на ресурси и база данни“, ранг II младши, длъжностно ниво 13, считано от 01.03.2020 г. Като причина за прекратяването е посочено съкращение на длъжността въз основа на решение № 73, взето с протокол № 6 от 29.01.2020 г. на общински съвет Асеновград  и утвърдено ново длъжностно разписание  на общинската администрация на 20.02.2020 г., което влиза в сила на 01.03.2020 г. Заповедта е връчена срещу подпис на 28.02.2020г.

12. По делото бе изслушана и приета съдебна експертиза с вещо лице И.Г., чието заключение се прие без възражения от страните и се кредитира с доверие от съда.

Вещото лице е установило, че с утвърдената нов структура на общинската администрация в община Асеновград в сила от 01.03.2020г. се запазва общата численост от 162,5 бр. След извършената промяна в Устройствения правилник на общинска администрация – Асеновград  дирекция „Правно нормиране“ и дирекция „Управление на ресурси и база данни“ не съществуват, като функциите им са преминали в новосъздадената дирекция „Административно и информационно обслужване“ и създадените два отдела: „Административно, информационно и материално – техническо обслужване “ и „Правно – нормативно обслужване и обществени поръчки“. След съкращение на длъжността директор на дирекция „Управление на ресурси и база данни“ функциите й са преминали в длъжностната характеристика за длъжността директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“.

13. Със заповед № А-417/02.03.2020 г. кметът на община Асеновград е утвърдил Вътрешни правила за дейността, организация на управлението на човешките ресурси и организационното развитие в администрацията на община Асеновград, в сила от 01.03.2020 г. /296/, от съдържанието на които се установява, че органът по назначаване не е предвидил процедура за вътрешен подбор при прекратяване на служебни правоотношения, в случаите на съкращения в администрацията. Такъв режим не е предвиден и в предходните Вътрешни правила за дейността, организация на управлението на човешките ресурси и организационното развитие в администрацията на община Асеновград, утвърдени със заповед № А-1700/05.10.2018г. /л.273/. Изискване на подбор не се съдържа и в Устройствения правилник на общинска администрация – Асеновград, утвърден със Заповед № А-337/20.02.2020 г. на кмета на община Асеновград, в сила от 01.03.2020 г., респ. предходния такъв, утвърден със заповед № А-142/08.02.2016г. /л.199/. Подобно задължение не е възложено като условие и в решение № 73, взето с протокол № 6 от 29.01.2020 г. на общински съвет Асеновград.

IV. За правото:

14. Според чл. 2 от ЗДСл държавен служител е лице, което по силата на административен акт за назначаване заема платена щатна длъжност в държавната администрация и подпомага орган на държавната власт при осъществяване на неговите правомощия. Понятието "длъжност в администрацията" е дефинирано в разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатор на длъжностите в администрацията (обн., ДВ, бр. 49 от 29.06.2012 г.) и се характеризира като нормативно определена позиция, изразяваща се в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика.

В правомощията на общинският съвет е да одобрява общата численост и структурата на общинската администрация в общината, района и кметството по предложение на кмета на общината /чл. 21, ал. 1, т. 2 и ал. 2 от ЗМСМА/.

Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 1 и т.3 от ЗМСМА кметът на общината ръководи цялата изпълнителна дейност на общината като има правомощието да назначава и освобождава служителите в общинската администрация. Според чл. 11, ал. 1 – ал. 3 от НПКДА ръководителят на администрацията утвърждава длъжностно разписание; в длъжностното разписание се определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, при спазване Класификатора на длъжностите в администрацията, разпоредбите на наредбата и специфичните изисквания, определени с нормативен акт; въз основа на утвърденото длъжностно разписание, актовете за назначаване на държавните служители, сключените трудови договори и допълнителните споразумения към тях се изготвя поименно разписание на длъжностите.

Нормата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл предвижда, че органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие при съкращаване на длъжността. Служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаването с административен акт, който се издава в писмена форма и трябва да съдържа правното основание за прекратяване, дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба /чл.108, ал.1 от ЗДСл/.

15. По аргумент от легалната дефиниция на понятието "длъжност в администрацията", основните белези на понятието "длъжност в администрацията" са два: 1) нормативно определена позиция и 2) изразяваща се в система от функции, задачи и задължения, утвърдени с длъжностна характеристика. Поради това, когато органът по назначаването твърди, че една длъжност е съкратена по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, носи тежестта да докаже, че тази длъжност вече не фигурира и като наименование (като нормативно определена позиция) в щатното разписание за съответната администрация, и като съвкупност от определени функции, задачи и задължения, утвърдени с длъжностната характеристика.

В случая първата фактическа предпоставка – липса на „нормативно определена позиция“, по отношение на заеманата от жалбоподателя длъжност е налице, тъй като в длъжностното разписание, в сила от 01.03.2020 г., не фигурира длъжност директор на дирекция „Управление на ресурси и база данни“ при община Асеновград.

По отношение на наличието на втората предпоставка се установяват качествени различия между функциите, задачите и задълженията на закритата длъжност и тези на новосъздадените длъжности за директор на дирекция „Административно и информационно обслужване“ и началник на отдел „Административно, информационно и материално – техническо обслужване “. Действително директорът на новата дирекция има задължения, присъщи за закритата длъжност - администриране на избори, гражданско състояние, информационно и материално  – техническо обслужване, но също така има задължения по подготовка на нормативни актове, процесуално представителство и провеждане на обществени поръчки. Съществено различие се открива и в изискванията за заемане на длъжността, за която вече е необходима професионална област – право.

Длъжността началник на отдел „Административно, информационно и материално – техническо обслужване“ е с ясно изразена насоченост към администриране на въпросите по гражданско състояние; гражданска регистрация; информационни технологии и обслужване; материално-техническо обслужване, но на по – ниско ръководно и функционално ниво, поради което не се открива идентичност спрямо закритата длъжност.

Други два елемент от функциите на заеманата от жалбоподателя длъжност – управление на човешките ресурси и административно обслужване на ОбС Асеновград, са включени в дейността на звено към отдел „Правно – нормативно обслужване и обществени поръчки“  и  отдел „Бюджет и човешки ресурси“ към дирекция „Управление на финанси“. При това положение не може да има съмнение, че длъжностите началник на отдел „Правно – нормативно обслужване и обществени поръчки“  и  отдел „Бюджет и човешки ресурси“ също не с идентични със закритата длъжност нито в йерархическо, нито във функционално отношение.

Безспорно е, че преди промените в структурата на общината, дейността на общата администрация се е обезпечавала от три дирекции (включително ръководената от оспорващата) и седем отдела, при длъжностно разписание от 70,5 лица /л.14/, от които 30 по служебно правоотношение (включително трима директори и седем началници на отдели) и 40,5 по трудово правоотношение. След 01.03.2020 г. тази дейност е възложена на две дирекции с пет отдела и едно звено, при длъжностно разписание от 56,5 лица /л.17/, от които 26 по служебно правоотношение (включително двама директори и петима началници на отдели) и 36,5 по трудово правоотношение. При това положение макар общата численост на администрацията да не е променена, безспорно се установява реално съкращаване на длъжността на жалбоподателя, при което системата от функции, задачи и задължения, присъщи за длъжността се явява разпределена между нови или съществуващи структурни звена на общата администрация на община Асеновград, но за изпълнение от по-малък брой служители. В кръга на притежаваната компетентност на орган по назначаването е правото да извършва промени и реорганизации в управляваната от него администрация с оглед оптимизиране на дейността й, при съобразяване с приетата структура и нормативноопределената численост на персонала. Съобразно предоставените му правомощия с разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от ЗДСл, органът по назначаването разполага с възможността да внесе промяна в структурата на отделните звена и съответно във вида и броя на длъжностите, заемани от държавни служители, при която да бъдат съкратени едни и открити други длъжности. При осъществяване на промени в структурата и в организацията на работа в администрацията, административният орган действа в условията на оперативна самостоятелност, която не подлежи на съдебен контрол. Обективирането на това волеизявление в случая е изразено в утвърденото длъжностно разписание, в сила от 01.03.2020 г., въз основа на което е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя.

Неоснователни са възраженията на оспорващия за липсата на фактическите и материалноправните предпоставки за издаване на заповедта, тъй като към момента на издаването й няма влязъл в сила административен акт, с който да е съкратена заеманата длъжност. Прекратяването е извършено с административен акт в преписаната от закона форма, издаден от материално и функционално компетентен орган. Използваната от органа по назначаване административна техника не е правно запретена. Макар заповедта да е издадена на 28.02.2020 г., след като изрично в нея е посочено, че влиза в сила от 01.03.2020г. към тази дата се установява и налично на реално, а не фиктивно съкращаване на длъжността, заемана от жалбоподателя, във връзка с извършеното преструктуриране на общата администрация на общината, представляващо и фактическото основание, обосноваващо правното такова по чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл за прекратяване на служебното му правоотношение. Това означава, че правото на органа по назначаването да прекрати едностранно служебното правоотношение между страните е упражнено при обективиране на материално-правните предпоставки, визирани в закона. Органът по назначаването има суверенното право да извърши преценка кои от служителите да бъдат съкратени. Каза се, по определение длъжността се свързва с изпълнение на конкретен вид дейност, която може да се извършва от едно или повече лица, в рамките на нормативно предвидената обща численост на служителите. По преценка на органа по назначаване може да се преустанови някоя от осъществяваните в администрацията видове дейност или да се намали обемът на дейността, което се изразява в премахване на предвидените в длъжностното разписание щатни бройки. И в двата случая е налице съкращаване на длъжността като основание за прекратяване на служебното правоотношение. В аспекта на служебните правоотношения режимът по ЗДСл не задължава органът по назначаването да прави подбор с цел да запази на работа по-високо квалифицираните служители, нито да предлага на лицата, чиито длъжности са съкратени друга подходяща длъжност. Тоест при осъществяване на промени в структурата и в организацията на работа в администрацията, административният орган действа в условията на оперативна самостоятелност и доколкото в този случай става дума за преценка по целесъобразност, същата е извън предмета на съдебния контрол. Неспазване на изискването за подбор би могло да бъде основание за отмяна на заповедта единствено, когато органът чрез приетите за администрацията вътрешни правила се е задължил да извършва такъв. В настоящия случай такова изискване не е поставено.

С оглед спецификите на настоящия казус не намира приложение и хипотезата на  чл. 87а от ЗДСл, тъй като не е налице преобразуване на администрация, преминаване на дейност от една администрация в друга или преминаване на дейност от закрита администрация в друга.

Не съставлява съществено нарушение на процесуалните правила липсата на указания в административния акт за реда на неговото оспорване. Правото на жалбоподателя да получи съдебен контрол не е накърнено. Административният пропуск единствено създава предпоставки за прилагане на по – благоприятния режим за оспорване по реда и в сроковете по чл. 140 от АПК

16. Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма без допуснати съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна

V. За разноските

17. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски, които  се доказват в размер на 600 лева за адвокатска защита.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.И.К., ЕГН **********, адрес: ***,  срещу заповед № 10 от 28.02.2020 г. на кмета на община Асеновград.

ОСЪЖДА Е.И.К., ЕГН **********, адрес: ***, да заплати на община Асеновград, сумата от 600 (шестстотин) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: