Решение по дело №206/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 юли 2020 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20207200700206
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Русе, 27 юли 2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенски административен съд, в публичното заседание на 15 юли 2020 год. в състав:

 

   Председател:   ДИАН ВАСИЛЕВ

 Членове:   РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

                                                          ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря ……….Диана Михайлова ………и в присъствието на прокурора  ………   Георги Манолов като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията  Василев  ………    к.н.а.х.д. №206…… по   описа   на съда за  2020   година,   за да    се    произнесе, взе предвид:

Производството е касационно по чл. 63, ал. 1, предл. 2 ЗАНН(Закон за административните нарушения и наказания) във вр. чл. 208 и сл. по глава XII от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е след постъпила жалба от Д.Д.К. чрез адв. С.,*** против решение №306/27.03.2020 год. на Районен съд гр. Русе, постановено по а.н.д. №2301/2019 г. по описа на съда. С решението е изменено наказателно постановление (НП) № 6504 от 22.10.2019 г., издадено от началника на отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ при АПИ, като наложената на К., в качеството му на водач на ППС глоба в размер на 2 500 лева за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б. „а“ от Закон за пътищата, била намалена на 1 000 лева.

В жалбата са изложени оплаквания, свързани с твърдението за неправилност на въззивното решение. Доводите сочат на касационните основания, разписани в чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК-явна несправедливост на размера на административното наказание.

Д. К. счита, че неправилно е бил наказан, тъй като за движението на управляваното от него ППС била заплатена такса, дължима по реда на ЗП и Наредба №11 на МРРБ (Наредба № 11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства (Загл. изм. - ДВ, бр. 67 от 2007 г.). на следващо място се възразява и срещу носенето на отговорност на физическото лице-водач на ППС. Според адвоката на оспорващия, така следва да носи само превозвачът.

Иска се отмяна на оспореното решение и съответно отмяна на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба в писмено становище от 29.04.2020г. изразява доводи за неоснователност на жалбата. Отделно от това, с отговора си, АПИ заявява, че счита решението на районния съд за неправилно, тъй като наложената с измененото НП административно наказание „глоба“ била справедливо определена от АНО. Съответно иска отмяна на въззивното решение и потвърждаване на наказателно постановление 6504 от 22.10.2019г. Това прави писмения отговор в тази му част с характер на жалба.

Представителят на прокуратурата изразява становище за неоснователност на жалбата на К. и предлага решението на РРС да бъде оставено в сила. По отношение писмения отговор, имащ и характер на жалба, счита, че производството е недопустимо, тъй като е депозирано след законоустановения 14-дневен срок за оспорване.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 АПК, Административният съд намира следното:

Касационната жалба на Д. К. е подадена в законния срок, от надлежна страна и производството е процесуално допустимо. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

По отношение на писмения отговор на ответника АПИ, имащ и характер на жалба, съдебното производство също е процесуално допустимо. Към датата на постъпването му в РРС-29.04.2020г., сроковете предвид Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците бяха спрени. Те започнаха да текат съгласно §13, ал.1 от  Закона за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., считано от 21.05.2020г. Следователно, 14-дни за касационно оспорване изтичат на 04.06.2020г. В нормална ситуация, жалбата би била просрочена, както твърди и прокуратурата, но с оглед спиране на сроковете, тя се явява в срок.

Разгледана по същество, жалбата на АПИ е неоснователна.

Какво се е случило пред въззивната инстанция:

С решението си, постановено по а.н.д. №2301/2019г.  Районен съд гр. Русе е изменил размера на наложеното на касатора в настоящия спор - Д. К. административно наказание „глоба“ от 2 500 лева на 1 000 лева.

За да стигне до този извод от правна страна, въззивната инстанция е установила накратко следната обстановка:

Д.Д.К., в качеството му на водач на ППС с 4 оси, на 24.09.2019 г., по път I-5, км 7, посока гр. Бяла - гр. Русе, би спрян за проверка от служители на АПИ. При тази проверка било направено измерване и изтегляне на ППС и се установило, че при разстояние между осите от 1.37 м, сумата от натоварването на двойната задвижваща ос е 24.500 т., при максимално допустимо натоварване 19т. Това водело на извод, че К. управлява ППС в нарушение на разпоредбата на чл.26, ал.2, т.1, б. “а“ от Закон за пътищата(ЗП). Според тази норма, за дейности от специалното ползване на пътищата е забранено движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства без надлежно разрешение. При проверката Д. К. представил бележка за платена такса за движение на извънгабаритно/тежко ППС, която обаче не отговаряла като стойност за движението с такова тегло.

За да е допустимо движението на ППС по републиканската пътна мрежа, в случаи като констатирания, е необходимо издаването на специално разрешение по реда и условията, посочени в ЗП и Наредба № 11 от 3.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Липсата на разрешение/или като в случая-налично такова, но не за возения товар/ представлява административно нарушение и води до налагане на съответната санкция от компетентните за това лица. Поради това на водача на ППС бил съставен и АУАН, бланков №0007346 от 24.09.2019г. Въз основа на този акт, е издадено и оспореното НП.

При така установената фактическа обстановка, след обстоен анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства и на приложимите правни норми, Русенският районен съд е стигнал до извода, че НП е правилно и законосъобразно, но размерът на наложената с него  санкция е необосновано завишен. При съпоставка на доказателствата по делото, въззивният съд е приел, че са налице достатъчно смекчаващи вината обстоятелства, за да бъде определено административното наказание в минималния съгласно санкционната разпоредба размер – 1 000 лева. С такива съображения изменил размера на глобата от 2 500 лева на 1 000 лева.

Пред касационната инстанция се спори от касатора, че на първо място е била налице заплатена такса за движение на извънгабаритно/тежко ППС, и на следващо-че не водачът на ППС е административно-наказателно отговорното лице.

АС Русе, на основание нормата на чл.221, ал.2, изр. 2-ро от АПК се позовава на изложените във въззивното решение мотиви на Русенски районен съд относно доказаността на административното нарушение, извършителя и неговата вина, както и досежно липсата на нарушения в проведеното административно-наказателно производство, които да водят до незаконосъобразност на санкционния акт.

По възраженията в касационната жалба, повтарящи тези от въззивното производство се е произнесъл районният съд и настоящият съдебен състав не  намира за необходимо да ги повтаря, тъй като споделя мотивите на въззивната инстанция.

С оглед на горното, жалбата на Д. К. се явява неоснователна и не следва да се уважи.

Основното възражение, което се прави пред АС Русе от страна на АПИ е за неправилното изменение на размера на наказанието от районния съд.

Касационна инстанция изцяло споделя мотивите, изложени в проверяваното решение и по отношение размера на наказанието и причината за неговото намаляване.

Съгласно нормата на чл.27, ал.2 от ЗАННПри определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя“. Безспорно в случая няма отегчаващи вината обстоятелства. Надвишаване на пределно допустимите норми за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС-та може да се приеме за такова, ако ППС е много над пределните, посочени в Наредбата параметри и в този случай да се наложи санкция в размер над минималния. Тук обаче не е така. А и за да наложи такава санкция АНО следва да я мотивира. Разбира се, че всяко едно констатирано нарушение на нормите в тази Наредба, определящи допустимите стойности, до които едно ППС- извънгабаритно или тежко може да се движи по пътищата от републиканската мрежа без разрешение от АПИ, се явява административно нарушение/ако не е престъпление, както казва чл.53, ал.1 от ЗП/. Би могло да се обвърже тежестта на наказанието с това, колко над допустимите параметри е ППС, като при минимално надвишение и близко до допустимото дори може да се мисли и за приложение на чл.28 от ЗАНН. Аналогично, много по-високо надвишение може да се санкционира с по-висока санкция. Но не бива да се забравя, че за определяне размера на наказанието е необходимо да се изследват и много други елементи, разписани в чл.27, ал.2 от ЗАНН.

Тези обстоятелства са преценени от РРС и затова правилно е изменил размера на наложеното административно наказание, отчитайки че нарушението е за първи път, била е налице заплатена такса за движени на извънгабаритно/тежко ППС, но не в коректния размер и др.

При наличието на смекчаващи вината обстоятелства, правилният размер на наказанието по  чл.53, ал.1 от ЗП е неговият минимум. Като е преценил същото и е намалил размера на санкцията от 2 500 лева на 1 000 лева, РРС е постановил правилно решение, което с оглед изложените по-горе мотиви следва да се остави в сила.

Мотивиран така и на осн. чл.221, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение №306/27.03.2020 год. на Районен съд гр. Русе, постановено по а.н.д. №2301/2019 г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

                                                         

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            

                                               

                                               

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: