РЕШЕНИЕ
№1036/28.5.2019г.
Година
2019 Град
Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд двадесет и девети състав
На шестнадесети май Година две хиляди и деветнадесета
В публично заседание в следния състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка
Димитрова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД №1209 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
образувано по жалба на „О.А.и т.г.“ ЕООД срещу Наказателно
постановление № 23-0000018/17.01.2019г., на Началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б,
ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр.
последно от Закона за автомобилните превози на „О.А.и т.г.“ ЕООД е
наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.
В
жалбата се моли за отмяна на НП, като се сочи, че при издаване на АУАН е
нарушен ЗАНН. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява, но се
представлява.
Възиваемата страна,
редовно уведомена се представлява от процесуален представител, който оспорва
жалбата и моли НП да бъде потвърдено.
С
оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа
страна следното:
При извършване на комплексна проверка на
документацията относно транспортната дейност за периода от 01.08.2017г. до
31.01.2018г. на превозвача, притежаващ лиценз на Общността № 4027/01.06.201 Ог.
за международен обществен превоз на товари, е установено- На 28.11.2018г. в
гр.Варна, административната сграда на ОО "АА" гр.Варна, превозвачът
не предоставя на служителите от ИА "АА" (ОО "АА" гр.Варна)
за проверка изисканите с покана с per. № 81-00-10-383/01.03.2018г. по т. I-5
пътни листи, товарителници, международни товарителници (CMR) за извършените
превози за периода от 11.11.2017г. до 31.01.2018г., в който период е
констатирано извършване на превози с МПС "Рено Магнум". кат. N3, с
per. № В9771НВ, собственост на превозвача, за което има издадено копие на
лиценз с перфо номер 186541. Превозвачът е предоставил CMR с № 7091, 7113,7028,
7036,7312, 7323, 7364,7400, 7463, 7502, 7627, 7639 и 7566, като 7566 е от дата
10.11.2017г. Превозите след дата 10.11.2017г. са констатирани от направената
разпечатка на предоставената на магнитен носител информация от паметта на
монтирания в превозното средство дигитален тахограф, направена с програма TDCS.
Актът е съставен в присъствие на упълномощено лице Милен Иванов Милчев.
Съдът,
предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо
което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от
връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на
твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде
разгледана по същество.
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел
„Автомобилна администрация” –гр.Варна, съгласно заповед №
РД-08-249/15.05.2015г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна.
Съдът
намира, че от доказателствата по делото може да се направи извод, че от страна
на „ Обермайер-Агрархандел и Транспорт -Гангкофер” ЕООД в хода на проверката не е било представено
копие международни товарителници след дата 10.11.2017г., което пък е било установено по предоставена информация от паметта на
монтирания в превозното средство тахограф. Това обстоятелство не се и оспорва. Превозвачите
са длъжни да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и
товари, арг. чл. 91б, ал. 1, т. 1 от ЗАП, като основната информация за тази
дейност се съдържа на тахографа. Неизпълнението на това задължение попада в
обхвата на санкционната разпоредба на чл. 97, ал. 1 от ЗАП.
Съобразно събраните по делото доказателства обаче съдът намира, че
неправилно наказващият орган е приел, че описаното от фактическа страна
нарушение е извършено на 28.11.2018г.
Наредба № Н-14 на Министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е
издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от ЗАвП
и урежда по-специално начина на провеждане, обхвата и организацията на
контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за спазване на изискванията
на ЗАвП, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти
/ЕО/ № 561/2006 и /ЕС/ 165/2014г.В чл. 12 от тази наредба е предвидено, че
в предприятията се извършват контролни
проверки , като в ал. 2 се определя
начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка. Съгласно
чл.12, ал.4 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС ИА „АА“ може да извършва контролни проверки на
предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката,
а съгласно чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП превозвачите и собствениците на автогари
са длъжни предоставят на служителите от ИА“АА“
за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари.
В случая елемент на проверката на
превозвача е била документацията, свързана с транспортната дейност на
дружеството, попадаща в обхвата на
Регламент (ЕО) № 561/2006г. , като в тази връзка в поканата до
дружеството подробно са били описани документите, които е следвало да бъдат
представени. Изисканите документи са
били изрично посочени в поканата. Определеният в ал.5 от Наредбата
срок за представяне на документите за
проверката е 7-дневен, като нормата задължава съответната Автомобилна
администрация да извършва контролни проверки на предприятия чрез изискване на
документи свързани с елементите на проверката, като документите следва да се
представят в 7-мо дневен срок от получаване на уведомлението за проверката.
Видно от доказателствата по делото е, че с покана изх.№
81-00-10-383/01.03.2018г. ОО“АА“-Варна е изискала от възивника да представи документи
във връзка с извършвана контролна проверка на дружеството свързана с неговата
транспортна дейност, както и че тази покана е
била получена лично от упълномощено от управителя на дружеството лице на
02.05.2018г. Въззивното дружество чрез своите органи на управление е било длъжно да представи в указаният му
срок – до 09.05.2018г. , съответните документи,
съобразно нормата на чл. 91“б“, ал.1 от ЗАвП , която задължава превозвачите да предоставят на служителите от Изпълнителна
агенция "Автомобилна администрация" за проверка всички документи,
свързани с превозите на пътници и товари. В случая обаче за наказващият орган
не съществува възможност да налага наказание за нарушение, извършено на
произволна дата, доколкото седмодневният
срок за представяне на изисканите документи е определен не само нормативно в
чл.12 ал. 5 от посочената вече Наредба,
но и самия наказващ орган с
покана е определил седмодневен срок за
предоставянето на документите. Поради това нарушението следва да се счита
извършено в първия ден на забавата, т.е. в първия ден след изтичане на срока за
предоставянето им, а именно 10.05.2018г..
В
тази връзка в акта и постановлението не
са изложени факти, от които да стане ясно защо е избрана датата 28.11.2018г. за дата на
извършване на нарушението. Това не става
ясно и от доказателствата, събрани в хода на
административно-наказателното производство, като едва в хода на
съдебното следствие от показанията на св.Й. се установява, че за дата на
нарушението е била посочена датата в края
на проверката, както и че е изчаквал издаването на ново пълномощно на
упълномощеното от дружеството лице. В случая обаче нарушението, изразяващо се в
непредставяне на документи, когато за представянето им е определен срок, се
счита за извършено в първия ден на
забавата. Нормативно определеният седмодневен срок, считано от 02.05.2018г.,
когато е връчена поканата, изтича на 09.05.18г., присъствен ден и на 10.05.2018
г. вече е осъществен състава на нарушението, наказуемо по чл. 97 ал.1 предл.
последно от ЗАвПр и то вече е извършено. След като срокът за представяне на
документи е определен, то превозвачът не може да бъде наказан за това, че не е предоставил документите в по-кратък,
или в по- дълъг срок. В този смисъл, след като в чл.97 “б“ ал.1 т.1 от ЗАвП
предвижда налагане на санкция за непредоставяне на документи, то следва да се
има предвид, че за тях наредбата предвижда седмодневен срок за
предоставянето им и нарушението следва да се счита извършено веднага след
изчитане на този срок. Именно от тази дата на извършване следва да се
преценяват и сроковете по чл.34 ЗАНН. Поради това и следва да се приеме, че от
10.05.2018г. нарушението е станало известно на наказващият орган, тъй като на
св. Й. са му били известни фактите, че са поискани такива документи и че те не
са предоставени в седмодневния срок. В този смисъл, тримесечният срок за
издаване на акта е изтекъл на 10.08.2018 г., а той е бил съставен едва на 28.11.2018г.Поради това съдът намира, че актът е бил съставен след
изтичане на срока по чл.34 от ЗАНН.Това безспорно представлява съществено
нарушение на процесуалните правила.
Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното наказателно
постановление е необосновано и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 23-0000018/ 17.01.2019г., на Началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б,
ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр.
последно от Закона за автомобилните превози на „О.А.и т.г.“ ЕООД е
наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .
След влизане в сила на съдебното решение,
административно- наказателната преписка
да се върне на наказващия орган по компетентност.
СЪДИЯ при РС- Варна: