Решение по дело №1209/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1036
Дата: 28 май 2019 г. (в сила от 31 октомври 2019 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110201209
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                                                      №1036/28.5.2019г.

 

                              Година 2019                            Град Варна

 

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                  двадесет и девети  състав

На шестнадесети май                        Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

           

                                                                     Съдия  Мария Бончева

 

Секретар   Калинка Димитрова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД №1209 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на „О.А.и т.г.“ ЕООД срещу Наказателно постановление № 23-0000018/17.01.2019г.,  на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр. последно от Закона за автомобилните превози на „О.А.и т.г.“ ЕООД  е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.

            В жалбата се моли за отмяна на НП, като се сочи, че при издаване на АУАН е нарушен ЗАНН. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява, но се представлява.

            Възиваемата страна, редовно уведомена се представлява от процесуален представител, който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено.

            С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

        При извършване на комплексна проверка на документацията относно транспортната дейност за периода от 01.08.2017г. до 31.01.2018г. на превозвача, притежаващ лиценз на Общността № 4027/01.06.201 Ог. за международен обществен превоз на товари, е установено- На 28.11.2018г. в гр.Варна, административната сграда на ОО "АА" гр.Варна, превозвачът не предоставя на служителите от ИА "АА" (ОО "АА" гр.Варна) за проверка изисканите с покана с per. № 81-00-10-383/01.03.2018г. по т. I-5 пътни листи, товарителници, международни товарителници (CMR) за извършените превози за периода от 11.11.2017г. до 31.01.2018г., в който период е констатирано извършване на превози с МПС "Рено Магнум". кат. N3, с per. № В9771НВ, собственост на превозвача, за което има издадено копие на лиценз с перфо номер 186541. Превозвачът е предоставил CMR с № 7091, 7113,7028, 7036,7312, 7323, 7364,7400, 7463, 7502, 7627, 7639 и 7566, като 7566 е от дата 10.11.2017г. Превозите след дата 10.11.2017г. са констатирани от направената разпечатка на предоставената на магнитен носител информация от паметта на монтирания в превозното средство дигитален тахограф, направена с програма TDCS. Актът е съставен в присъствие на упълномощено лице Милен Иванов Милчев.

         Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

         Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

        Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна.

        Съдът намира, че от доказателствата по делото може да се направи извод, че от страна на „ Обермайер-Агрархандел и Транспорт -Гангкофер” ЕООД   в хода на проверката не е било представено копие международни товарителници след дата 10.11.2017г., което пък е било установено по предоставена информация от паметта на монтирания в превозното средство тахограф. Това обстоятелство не се и оспорва. Превозвачите са длъжни да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари, арг. чл. 91б, ал. 1, т. 1 от ЗАП, като основната информация за тази дейност се съдържа на тахографа. Неизпълнението на това задължение попада в обхвата на санкционната разпоредба на чл. 97, ал. 1 от ЗАП.

           Съобразно събраните по делото доказателства обаче съдът намира, че неправилно наказващият орган е приел, че описаното от фактическа страна нарушение е извършено на 28.11.2018г. 

          Наредба № Н-14 на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от ЗАвП   и урежда по-специално начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за спазване на изискванията на ЗАвП, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти /ЕО/ № 561/2006 и /ЕС/ 165/2014г.В чл. 12 от тази наредба е предвидено, че в предприятията се  извършват контролни проверки ,   като в ал. 2 се определя начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка. Съгласно чл.12, ал.4 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС ИА „АА“  може да извършва контролни проверки на предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката, а съгласно чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП превозвачите и собствениците на автогари са длъжни предоставят на служителите от ИА“АА“   за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари. В случая  елемент на проверката на превозвача е била документацията, свързана с транспортната дейност на дружеството, попадаща в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006г. , като в тази връзка в поканата до дружеството подробно са били описани документите, които е следвало да бъдат представени. Изисканите документи са били изрично посочени в поканата. Определеният в ал.5 от Наредбата срок   за представяне на документите за проверката е 7-дневен, като нормата задължава съответната Автомобилна администрация да извършва контролни проверки на предприятия чрез изискване на документи свързани с елементите на проверката, като документите следва да се представят в 7-мо дневен срок от получаване на уведомлението за проверката. Видно от доказателствата по делото е, че с покана изх.№ 81-00-10-383/01.03.2018г. ОО“АА“-Варна е изискала от възивника да представи документи във връзка с извършвана контролна проверка на дружеството свързана с неговата транспортна дейност, както и че тази покана е   била получена лично от упълномощено от управителя на дружеството лице на 02.05.2018г. Въззивното дружество чрез своите органи на управление  е било длъжно да представи в указаният му срок – до 09.05.2018г. , съответните документи,  съобразно нормата на чл. 91“б“, ал.1 от ЗАвП , която задължава превозвачите  да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари. В случая обаче за наказващият орган не съществува възможност да налага наказание за нарушение, извършено на произволна дата,  доколкото седмодневният срок за представяне на изисканите документи е определен не само нормативно в чл.12 ал. 5 от посочената вече Наредба,    но и  самия наказващ орган с покана е определил седмодневен  срок за предоставянето на документите. Поради това нарушението следва да се счита извършено в първия ден на забавата, т.е. в първия ден след изтичане на срока за предоставянето им, а именно 10.05.2018г..

         В тази връзка в акта и постановлението  не са изложени факти, от които да стане ясно защо  е избрана датата 28.11.2018г. за дата на извършване на нарушението.  Това не става ясно и от доказателствата, събрани в хода на  административно-наказателното производство, като едва в хода на съдебното следствие от показанията на св.Й. се установява, че за дата на нарушението е  била посочена датата в края на проверката, както и че е изчаквал издаването на ново пълномощно на упълномощеното от дружеството лице. В случая обаче нарушението, изразяващо се в непредставяне на документи, когато за представянето им е определен срок, се счита за извършено в първия  ден на забавата. Нормативно определеният седмодневен срок, считано от 02.05.2018г., когато е връчена поканата, изтича на 09.05.18г., присъствен ден и на 10.05.2018 г. вече е осъществен състава на нарушението, наказуемо по чл. 97 ал.1 предл. последно от ЗАвПр и то вече е извършено. След като срокът за представяне на документи е определен, то превозвачът не може да бъде наказан за това,  че не е предоставил документите в по-кратък, или в по- дълъг срок. В този смисъл, след като в чл.97 “б“ ал.1 т.1 от ЗАвП предвижда налагане на санкция за непредоставяне на документи, то следва да се има предвид, че за  тях  наредбата предвижда седмодневен срок за предоставянето им и нарушението следва да се счита извършено веднага след изчитане на този срок. Именно от тази дата на извършване следва да се преценяват и сроковете по чл.34 ЗАНН. Поради това и следва да се приеме, че от 10.05.2018г. нарушението е станало известно на наказващият орган, тъй като на св. Й. са му били известни фактите, че са поискани такива документи и че те не са предоставени в седмодневния срок. В този смисъл, тримесечният срок за издаване на акта е изтекъл на 10.08.2018 г., а той е бил  съставен едва на 28.11.2018г.Поради това  съдът намира, че актът е бил съставен след изтичане на срока по чл.34 от ЗАНН.Това безспорно представлява съществено нарушение на процесуалните правила.

           Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното наказателно постановление е необосновано и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

         Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

   

 

 

                                                              Р  Е  Ш  И :

 

           ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 23-0000018/ 17.01.2019г.,  на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр. последно от Закона за автомобилните превози на „О.А.и т.г.“ ЕООД  е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

              След влизане в сила на съдебното решение, административно- наказателната преписка  да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

        

 

                                                        СЪДИЯ при РС- Варна: