Решение по дело №407/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 342
Дата: 29 януари 2024 г.
Съдия: Галена Петкова Дякова
Дело: 20237200700407
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                                                                             343

 

гр. Русе, 29.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, първи касационен състав, в публично заседание на десети януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ДИАН ВАСИЛЕВ

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

при секретаря МАРИЯ СТАНЧЕВА и с участието на прокурора ГЕОРГИ МАНОЛОВ като разгледа докладваното от съдия ДЯКОВА   КАН дело 407    по описа за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от С.А.Д. ***.Търново, подадена чрез адв.-пълномощник Р.Т. от при АК София, против Решение №670 от 19.10.2023 г., постановено по АНД № 1578/2023 г. по описа на Районен съд – Русе /РС – Русе/, с което e потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 38-0005423 от 27.06.2023г. на Директора на РД ”Автомобилна администрация” /РД АА/ – Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. С НП на жалбоподателя за нарушение на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, във връзка с чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ и на основание чл.177, ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3 000 лева. В касационната жалба се сочи, че решението на РС - Русе е постановено в нарушение на материалния закон и при неизяснена фактическа обстановка, както и при липса на безспорни доказателства. Иска се отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго, с което да се отмени НП.

Ответникът в производството – Директорът на РД „Автомобилна администрация“ – Русе не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе изразява становище за неоснователност на жалбата.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, събраните по делото доказателства и след извършена служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е от надлежна страна в законоустановения срок.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

От фактическа страна, първата съдебна инстанция е установила следното: на 14.05.2023 г.  в гр.Русе жалбоподателят Д. управлявал т.а. „Мерцедес Актрос“, категория N3, с две оси и прикачено към него полуремарке, категория О4 с три оси, като извършвал обществен превоз на товар – въглища с маршрут на движение от с.Медникарово до  гр.Русе. В района до КПП хижа „Приста“ бил спрян за проверка от служители на РД АА – Русе, с оглед проверка за спазване на ЗАвПр и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. В хода на проверката било установено от представената кантарна бележка от 14.05.2023г., че при допустима максимална маса на състава от ППС в размер на 40 000 кг., управляван от водача, същата е в размер на 55 480 кг., т.е. налице е превишение от 15 480 кг. Тази констатация се потвърдила и от представените от водача товарителница и пътен лист. За констатираното нарушение бил съставен АУАН, а въз основа на него АНО издал обжалваното пред РС – Русе НП, с което на нарушителя било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3 000 лева за нарушение по чл.177, ал. 3, т. 1, пр. 2, във връзка с чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗДвП, във връзка с чл. 6, ал. 1, т. 3, б. “а“ от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ.

При тези факти, съдът е приел от правна страна, че с оглед идентификацията на МПС масата му не може да превишава 40 тона. Приел е, че надвишената с над 15 тона норма може да бъде установено с представената кантарна бележка, товарителница и пътен лист, доколкото кантарната бележка е подписана от водача, не е оспорена от него при проверката и от него не е поискано претегляне на ППС.Според съда, поради установеното с кантарната бележка тегло – 47 720 кг.,  ППС се явява тежко и съгласно разпоредбата на чл.8, ал.2 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС може да се придвижва с разрешително, издадено от администрацията, управляваща пътя. Изводът на въззивния съд е, че като управлявал тежко ППС без съответното разрешително, както от обективна, така и от субективна страна, жалбоподателят е извършил нарушението, за което е санкциониран. Не е констатирано съществено нарушение на процесуалните правила, поради което въззивният съд е потвърдил НП. В решението е посочено, че съгласно санкционната норма на чл.177, ал. 3, т. 1 пр. 2 от ЗДвП наказанието за извършеното нарушение е глоба /в размер от 500 лв. до 3 000 лв./, като в конкретния казус претоварването е с 15480кг, което действително представлява над 20% надвишаване на максимално допустимата маса и попада в т. 4 от Приложение № 1 „Категория на тежестта на нарушенията“ от Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18 март 2016 година за допълнение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на класификацията на тежките нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач, и за изменение на приложение III към Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета. Приел е, че това претоварване е основание наказанието да се определи към максимума, тъй като и подобно претоварване много сериозно уврежда пътната инфраструктура с всички произтичащи от това рискове за безопасността на движението.

Решението е правилно.

Касационната инстанция напълно споделя изложените от районния съд съображения по тълкуването и приложението на закона, към които тя препраща на основание чл. 221, ал. 2, изр. второ от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Оспореното в настоящото съдебно производство решение на РС - Русе е постановено при правилно приложение на материалния закон. Не е налице релевираното касационно основание. Районният съд е събрал и обсъдил по надлежния ред допустими и относими доказателства, установяващи правнорелевантните за случая факти и обстоятелства, въз основа на които е формирал правни изводи за доказаност на нарушението, вменено на жалбоподателя. Съдът е обсъдил възраженията на санкционираното лице и ги е отхвърлил като неоснователни, излагайки изключително подробни мотиви въз основа, на които достига до съответните правни изводи. Същите възражения са направени и пред касационната инстанция.

Административнонаказателната отговорност по смисъла на чл. 177, ал. 3 т. 1, пр. 2 от ЗДвП е предвидена за водача, поради което касаторът, като водач на ППС, е бил длъжен да съобрази поведението си с изискванията на чл. 139, ал. 1 от ЗДвП, във връзка с чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Кантарната бележка, товарителницата и пътният лист, въз основа на които органът е приел, че пътното превозно средство е надхвърлило допустимата си маса, представляват частни свидетелстващи документи, изхождащи от трето лице/пътният лист е съставен от водача/, като при извършване на проверката водачът не е оспорил верността им и не е поискал претегляне на пътното превозно средство. При това положение не е имало обективна пречка удостоверените с тях факти и обстоятелства да бъдат зачетени, както от актосъставителя, така и от АНО. В АУАН не са вписани обяснения и/или възражения, не са представени други доказателства в хода на административнонаказателното производство. Проверката на измерващото средство въз основа на Закона за измерванията не е била дължима, тъй като процесното МПС не е такова, попадащо в хипотезата на чл. 35, ал. 1 от Наредба № 11/2001 г. Претеглянето на място  не е предвиден изричен способ за установяването на нарушението.

РС – Русе е анализирал подробно събраните доказателства, основателно ги е ценил за безспорни и безпротиворечиви. От приложените към преписката писмени доказателства и разпита на актосъставителя в съдебно заседание, обосновано е прието, че жалбоподателят е управлявал ППС, състоящо се от  товарен автомобил с две оси и прикачено към него полуремарке, категория О4, с три оси. Съгласно § 6, т. 35 от ЗДвП, допустимата максимална маса е разрешената максимална маса на ППС в натоварено състояние, определена за допустима от компетентните органи. Очевидно, тази законова дефиниция във връзка с чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП препраща към Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Съгласно чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от тази наредба допустимата максимална маса на съчленени ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване за МПС с две оси с полуремарке с три и повече оси е 40 тона. От това следва изводът, че управляваното от жалбоподателя съчленено ППС, ведно с товара, не може да надвишава 40 тона.

Настоящият съдебен състав не възприема и изложените от касатора  доводи за липса на яснота при описание на нарушението. АУАН и НП са съставени при спазване на императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Правилно са посочени конкретната законова разпоредба, под която са отнесени фактите, установени от АНО и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Прецизно е посочен приложимият нормативен акт. Деянието е квалифицирано като нарушение на чл.139, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗДвП, във връзка с разпоредба от подзаконов акт -  чл.6 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ. В чл.6 от наредбата детайлно и конкретно са изброени видовете ППС и съответно допустимите за тях маси, като възражението в касационната жалба е, че в НП не е посочено кои точно разпоредби на наредбата са нарушени. Препращането към наредбата е бланкетно. В НП е посочено ясно вида на ППС, както и че е нарушен чл.6 от нея, което достатъчно конкретизира нарушението и дава възможност на жалбоподателя да разбере какво нарушение му е вменено, за да се защити. В касационната жалба се сочи, че в НП не е посочено, че за процесното ППС не е налице издадено разрешение от пътната администрация за ползване на  пътя. Твърди се, че това е съставомерен елемент от обективната страна на нарушението и непосочването му е процесуално нарушение, което води до неяснота, поради което е основание за отмяна на НП като незаконосъобразно. Настоящият състав не споделя доводите на касационния жалбаподател, тъй като в НП ясно е посочено, че ППС е претоварено с товар над 15тона и това е в нарушение на разпоредбите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Потвърждавайки оспореното пред него НП, първата съдебна инстанция е съобразила критериите по чл.27, ал.2 от ЗАНН. РС – Русе е изложил съображения защо счита, че следва да потвърди максималния размер на наложеното от АНО наказание от 3 000 лева, като е обсъдил високата степен на обществена опасност на деянието и реалната му опасност за безопасността на движението. Правилно и напълно обосновано съдът е приел, че АНО  е индивидуализирал правилно наложеното наказание, отчитайки критериите по чл. 27, ал. 2 от ЗАНН при определяне конкретния размер.

Поради гореизложеното касационният съд счита, че Районен съд - Русе е постановил правилно съдебно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение №670 от 19.10.2023 г., постановено по АНД № 1578/2023 г. по описа на Районен съд – Русе.

 Решението е окончателно.

                                     

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                         ЧЛЕНОВЕ: 1.                                    2.