Решение по дело №532/2019 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 44
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Веселин Христов Коларов
Дело: 20195630200532
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Харманли  10.IV.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Харманлийски районен съд в открито съдебно заседание на двадесет и пети февруари,  две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Веселин Коларов

                                                                         

при секретаря Е.Г.  и с участието на прокурора .........................като разгледа докладваното от районния съдия НАХД № 532 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по глава III раздел V, чл.59 и сл. от Закона за админист-ративните нарушения и наказания .

 

Обстоятелства по жалбата.

Жалбоподателя М.П.А. ЕГН ********** от гр.Маджарово, в качеството му на Кмет на Община-Маджарово е останал недоволен и обжалва наказателно постановление № 11-01-281/15.ХІ.2019г. на  Директор на Агенция за държавна финансова инспекция-София като издадено в нарушение на процесуално правните и материално правните норми, като излага подробни съображения .

Моли съда да постанови решение, с което отмени изцяло обжалваното постановление.

 

В съдебно заседание жалбоподателя редовно призована, се представлява от упълномощен представител: адв. И. ***, който поддържа изцяло депозираната  жалба.

Административно наказващия орган-Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, редовно призован не се представлява. В депозирана молба от ст. юрисконсулт Н.С. застъпва становището за неоснователност на жалбата и потвърждаване на наказателното постановление като законосъобразно, правилно и обосновано .

Районна прокуратура гр. Харманли – редовно призована не изпраща представител и не вземат становище по жалбата.

 

Факти от съдебното дирене.

С Наказателно постановление № 11-01-281/15.ХІ.2019г. на Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София, издадено въз основа на Акт № 11-01-281/20.V.2019г. на  М.П.А. ЕГН ********** ***, на основание чл. 32 ал.1 т.1 вр. чл. 35 от Закона за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание: “Глоба“ в размер на 200лв. за това, че:

„ Към 31.ХІІ.2018г. в община Маджарово обл. Хасково, М.П. Армутлиев в качеството си на кмет на Община Маджарово и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11 ал.3 от Закона за публичните финанси е допуснал извършване на плащания по общинския дълг в общ размер на 174 297лв., които надвишават нормативно определения годишен размер за 2018г., равняващ се на 68 308лв. и представляващ 15на сто средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години (2015г, 2016г. и 2017г.)изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на община Маджарово, който е 455392лв., съгласно чл. 32 ал.1 от Закона за публичните финанси.

Същите надвишават със 105 989/23.27 на сто/ определения съгласно нрмата на чл. 32 ал.1 от ЗПФ допустим размер от 15 на сто или 68 308лв.

С деянието е нарушен чл.32 ал.1 от Закона за публичните финанси (обн. ДВ бр.15 от 15.ІІ.2013г. в сила от 01.І.2014г., изм. и доп. с ДВ бр. 91 от 14.ХІ.2017г.).”

В акт № 11-01-281/20.V.2019г. за установяване на административно нарушение са отразени идентични обстоятелства.

 

В хода на настоящото производство в качеството на свидетели се разпитаха служителите на Д.А.М. - актосъставител и И.Т.С. – свидетел по акта.

От показанията на свидетелите М. и С. се установяват обстоятелства свързани извършената от М. проверка и констатациите му описани в акта за установяване на административно нарушение.Самият АУАН бил съставен в Община Маджарово. След съставянето му, той бил предявен на жалбоподателя А. срещу подпис в присъствието на св.С. .  

 

Правни съображения.

Настоящото наказателно постановление подлежи на обжалване в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 20. ХІ.2019г.- видно от приложената по преписка обратна разписка, а жалбата е депозирана пред Административно наказнащия орган, като е входирана под № 11-01-281/ 26.ХІ. 2019г. Като подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, жалбата се явява процесуално допустима, а преценена по същество неоснователна.

Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл. 35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция - Д.А.М., заемащ длъжността държавен финансов инспектор Дирекция „Инспекционна дейност при Агенция за държавна финансова инспекция. Актът е съставен в срока по чл.34 от ЗАНН. Актът е съставен в присъствие на жалбоподателя и свидетеля С., поради което са налага извода, че спазена разпоредбата на чл.40 ал.1 от ЗАНН. Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички задължителни реквизити, предвидени в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Актът е предявен на А. - срещу подпис. Осигурена му е възможност в 3 дневен срок от подписването му да направи писмени възражения и той се е ъзползвал от това.

Издаденото въз основа на акта наказателното постановление № 1111-01-281/15.ХІ.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София е издадено от компетентен орган, предвид разпоредбата на чл.35 ал.1 от ЗДФИ. Наказателното постановление е издадено в законния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН. При издаване на наказателното постановление също не са допуснати нарушения на процесуалните правила, налице са задължителните реквизити по смисъла на чл.57 от ЗАНН. Извършеното нарушение е индивидуализирано с оглед на време, място и начин на извършване.

С нормата на  чл. 32  ал.1 от Закона за публичните финанси е въведено ограничение в годишния размер на плащанията по общинския дълг- същият не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнение бюджета на общината. Съгласно разпоредбата на чл. 32 ал.3 от ЗПФ, при определяне годишния размер на плащанията по дълга се включват дължимите главница, лихви, такси, комисионни и други плащания по поетия от общината дълг,  а съгласно ал.5 се изключва дългът по временни безлихвени заеми и по предоставени на общините заеми от други лица от сектор „Държавно управление”. На основание §2 от ДР на ЗПФ неизпълнението на разпоредбите на този закон е нарушение на бюджетната дисциплина, а нарушението на нормативен акт, уреждащ бюджетната дейност, съставлява административно нарушение по чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция, за което е предвидено административно наказание глоба в размер от 200 до 2000лв.

В конкретния случай се установява, че средногодишният размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години (2015 г., 2016г. и 2017г.), изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на Община Маджарово е 455 392лв., а размерът на допустимите плащания е 68 308лв.  Общо извършените плащания по общински дълг към 31.ХІІ.2018г. са в раз-мер на 174 297лв. Така изплатената сума надвишава с 105 989лв. или 23.27% допустимия съгласно  чл. 32 ал.1 от Закона за публичните финанси размер на плащанията.

С оглед гореизложеното състава на съда счита , че правилно административно наказващия орган е установил превишаване годишния размер на плащанията за 2018г., регламентиран в мл. 32 ал.1 от ЗПФ.  Несъмнено субект на отговорността е кметът на общината, който осъществява плащания по общинския дълг в качеството си на първостепенен разпоредител с бюджет, съгласно нормата на чл.11 ал.3 от ЗПФ. С извършените през 2018г. плащания по общинския дълг е надвишен допустимият праг от 15% от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, с което е осъществен съставът на нарушението, за което е наложено наказанието.

Превишаването на годишния размер на плащанията по общинския дълг не е незначително, доколкото при допустими 15 % от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия , извършените плащания го надвишават с 23.27%.

С оглед значимостта на охраняваните обществени отношения, свързани с ефективното разходване на бюджетните средства, настоящия състав на съда счита, че определеното от АНО  наказание- „Глоба „в размер на 200лв. напълно съответства на тежестта на извършеното нарушение.

По изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира обжалваното постановление за правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено .

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН съдът,

 

 

РЕШИ:

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №11-01-281/15.ХІ.2019г. на Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София, издадено въз основа на Акт № 11-01-281/20.V.2019г., с което на  М.П.А. ЕГН ********** ***, на основание чл.32 ал.1 т.1 вр. чл.35 от Закона за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание: “Глоба“ в размер на 200лв. за това, че:

„ Към 31.ХІІ.2018г. в община Маджарово обл. Хасково, М.П.А. в качеството си на кмет на Община Маджарово и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11 ал.3 от Закона за публичните финанси е допуснал извършване на плащания по общинския дълг в общ размер на 174 297лв., които надвишават нормативно определения годишен размер за 2018г., равняващ се на 68 308лв. и представляващ 15на сто средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години (2015г, 2016г. и 2017г.)изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на община Маджарово, който е 455392лв., съгласно чл. 32 ал.1 от Закона за публичните финанси.

Същите надвишават със 105 989/23.27 на сто/ определения съгласно нормата на чл. 32 ал.1 от ЗПФ допустим размер от 15 на сто или 68 308лв.

С деянието е нарушен чл.32 ал.1 от Закона за публичните финанси (обн. ДВ бр.15 от 15.ІІ.2013г. в сила от 01.І.2014г., изм. и доп. с ДВ бр. 91 от 14.ХІ.2017г.).”

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението за произнасянето му пред Административен съд-Хасково по реда  на Глава ХІІ от Административно процесуалния кодекс.

 

 

 

                                                                                                Районен съдия: