Решение по дело №523/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2022 г.
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20227100700523
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 септември 2022 г.

Съдържание на акта

 

    Р Е Ш Е Н И Е

 

 № …………/13.12.2022 г., град Добрич

 

                                    В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                                              

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на пeтнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

КРАСИМИРА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

СИЛВИЯ САНДЕВА

 

НЕЛИ КАМЕНСКА

                                           

При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА и прокурора при Окръжна прокуратура – Добрич ЗЛАТКО ТОДОРОВ разгледа докладваното от съдия С. Сандева к.а.н.х.д. № 523 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК, във връзка с чл. 63в, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна против решение № 186/01.06.2022 г. по а.н.д. № 1056/2021 г. по описа на Районен съд – Добрич, с което е отменено наказателно постановление № 23-0000898/30.06.2021 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“ – Варна, с което на „С. ХХ“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ, със седалище и адрес на управление : град Добрич, ХХХХХХХХХХХХ, представлявано от С.С.С., за нарушение на чл. 6, ал. 1 от Наредба № 40/14.01.2004 г. за условията и реда за извършване на автомобилен превоз на опасни товари (Наредба № 40), на основание чл. 103, ал. 1 от ЗАвтПр, е наложена имуществена санкция в размер на 10 000 лева. В жалбата се излагат доводи за неправилност на решението поради допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Оспорват се изводите на районния съд, че неправилно наказващият орган е определил санкционната разпоредба. Твърди се, че в нарушение на процесуалните правила и ТР № 8/16.09.2021 г. по т.д. № 1/2020 г. на ОСС от I и II колегия на ВАС съдът не е изпълнил правомощията си по чл. 337 от НПК. Сочи се, че ако въззивният съд като инстанция по същество е считал, че наказващият орган е допуснал нарушение на материалния закон, е бил длъжен да измени наказателното постановление, а не да го отменя като незаконосъобразно. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго по същество, с което да се потвърди наказателното постановление. Претендира се присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение по чл. 63д, ал. 2 от ЗАНН.

Ответникът – „С. ХХ“ ЕООД, чрез процесуалния си представител, оспорва основателността на жалбата. Иска решението на ДРС да бъде оставено в сила.  

Прокурорът при Окръжна прокуратура - Добрич дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Иска решението на ДРС да бъде оставено в сила.

Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, счита за установено следното от фактическа и правна страна следното :

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е и основателна. 

С процесното наказателно постановление „С. ХХ“ ЕООД е санкционирано за това, че на 28.09.2020 г., в град Добрич, в качеството си на превозвач, притежаващ лиценз на Общността за превоз на товари № 13530, е извършило международен обществен превоз на опасен товар – 24020 кг амониев нитрат с UN 2067, клас на опасност 5.1, по маршрут РБългария, Девня – РРумъния, Калараш, видно от международна товарителница CMR № 80390288/28.09.2020 г., с влекач Рено Премиум с рег. № ХХХХХХХХ и полуремарке с рег. № ТХ0150ЕЕ, и двете собственост на превозвача, без да е назначило консултант по безопасността при превоз на опасни товари. Нарушението е установено при извършена комплексна проверка по документи, по време на която управителят на дружеството е декларирал, че не разполага с консултант по безопасността при превоз на опасни товари. АНО е приел, че с поведението си превозвачът е осъществил състава на нарушение по чл. 6, ал. 1 от Наредба № 40, поради което подлежи на санкциониране на основание чл. 103, ал. 1 от ЗАвтПр.  

За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че описаните в НП фактически обстоятелства са безспорно установени, но е налице неправилно приложение на материалния закон. Приел е, че санкционната разпоредба на чл. 103, ал. 1 от ЗАвтПр предвижда имуществено санкциониране за нарушение на изискванията на Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR), каквото в случая не е вменявано на дружеството – превозвач. Изложил е мотиви, че посочената за нарушена правна норма на чл. 6, ал. 1 от Наредба № 40 не предвижда нарушение на изискванията на спогодбата, поради което приложената санкционна разпоредба е неотносима към процесния спор.

Тези изводи на съда не се споделят от настоящата касационна инстанция.

В случая НП е издадено за извършено нарушение на чл. 6, ал. 1 от Наредба № 40, който задължава предприятията, извършващи превози на опасни товари, да имат един или повече консултанти по безопасността при превоз на опасни товари. Процесната наредба е издадена на основание чл. 14, ал. 1 от ЗАвтПр и транспонира изискванията относно превоза на опасни товари по шосе на Директива 2008/68/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 24 септември 2008 г. относно вътрешния превоз на опасни товари, която от своя страна препраща директно към Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR). В  делегиращата разпоредба на закона и в чл.  1, ал. 2 от наредбата изрично е посочено, че превозите на опасни товари на територията на Република България или от територията на Република България до друга държава - член на Европейския съюз, и/или между Република България и трети страни се извършват при спазване изискванията на Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR), която е ратифицирана със закон от 1995 г. и е част от вътрешното право на страната съгласно чл. 5, ал. 4 от КРБ. Съгласно § 1, т. 5 от ДР на Наредбата „участници в превоз на опасни товари“ са изпращач, превозвач, получател, товарач, опаковач, пълнач, оператор на контейнер-цистерна или на преносима цистерна така, както са посочени в 1.2.1 на ADR. В § 1, т. 16 от ДР на ЗАвтПр е дадено легално определение на „опасни товари“ и това са вещества и изделия, чието транспортиране по пътищата е забранено или се разрешава само при определени обстоятелства съгласно Приложение А и Приложение Б към ADR.  

По делото не e спорно, че дружеството – превозвач, ползвайки притежавания от него лиценз за Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари, е допуснало извършването на посочения в НП автомобилен превоз на опасен товар клас 5.1. (амониев нитрат), попадащ в обхвата на действие на ADR, видно и от съдържанието на самата международна товарителница. Не се спори и за това, че превозвачът не е имал назначен по трудов или граждански договор консултант по безопасността към датата на извършване на превоза. Изявленията на управителя на дружеството в хода на административонаказателното и съдебното производство са ясни и недвусмислени и показват категорично, че санкционираното лице точно е възприело какво е неизпълненото от него законово задължение и какво е повдигнатото му във връзка с това неизпълнение административно обвинение, поради което не са налице допуснати нарушения на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.    

Не се споделя становището на районния съд, че неправилно е приложена санкционната норма на чл. 103, ал. 1 от ЗАвтПр, тъй като тя се отнася за нарушения на изискванията на ADR, а на дружеството не е вменявано такова нарушение. От цялостното логическо и систематическо тълкуване на разпоредбите на Наредба № 40 и по-конкретно на чл. 6, ал. 1 съвместно с ал. 3 от същия текст и чл. 14 от ЗАвтПр е очевидно, че с тях се създава детайлна нормативна регламентация на изискванията, предвидени в АDR. Навсякъде в наредбата се препраща към разпоредбите на ADR и към употребените в нея понятия, поради което неспазването на въведеното в чл. 6, ал. 1 от наредбата задължение на превозвача е по съществото си нарушение на изискванията на спогодбата. Изискването за наличие на консултант по безопасността е уредено в т.1.8.3.1 от АDR и е възпроизведено изцяло в посочената за нарушена правна норма, поради което правилно директорът на РД „АА“ - Варна е приложил санкционната разпоредба на чл. 103, ал. 1 от ЗАвтПр. Действително наказващият орган е пропуснал да направи привръзката с конкретния текст от спогодбата и препращащата норма на чл. 14, ал. 1 от ЗАвтПр, но това не е съществено процесуално нарушение, водещо до неправилно приложение на материалния закон, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН.                   

Като е стигнал до обратните правни изводи, районният съд е постановил едно неправилно решение в нарушение на материалния закон, което следва да бъде отменено. Тъй като делото е изяснено от фактическа страна, спорът следва да бъде решен по същество от касационната инстанция.

Нарушението по делото е безспорно установено и правилно е квалифицирано по чл. 6, ал. 1 от Наредба № 40. В случая липсата на консултант по безопасност при осъществения превоз на опасни товари обективира неизпълнение на нормативнорегламентирано императивно задължение на превозвача. Този факт не се отрича от дружеството - жалбоподател, поради което правилно и обосновано наказващият орган го е санкционирал. В акта и наказателното постановление са описани в достатъчна степен обстоятелствата, при които е извършено нарушението, и доказателствата, които го потвърждават. Съставът на нарушението е осъществен чрез бездействие от страна на превозвача по наемане или назначаване на консултант по безопасност, поради което правилно наказващият орган е приел, че мястото на извършване на нарушението е в седалището на дружеството с оглед на предвидените в закона форми на изпълнителното деяние. Приложената санкционна норма предвижда имуществена санкция в абсолютен размер, поради което наложеното наказание съответства на материалния закон и не подлежи на разглеждане от съда.

Съдът намира, че не са налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН, тъй като извършеното от дружеството нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените нарушения от същия вид. Превозът на опасен товар е извършен без изобщо да са предприети действия по назначаване или наемане на консултант по опасни товари. Обществената опасност на това нарушение е изключително висока предвид на вида и характера на превозвания товар и евентуалния риск от възникването на инцидент при транспортирането му. С изпълнителното деяние се засягат изключително важни обществени отношения, свързани със защитата на здравето и живота на хората, поради което процесният случай не може да бъде квалифициран като маловажен.

С оглед на изложеното съдът намира, че НП следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.          

При този изход на спора и на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН  на ответника следва да присъди юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в размер на 80 лева (във възивната инстанция страната не е била защитавана от юрисконсулт), определено на основание чл. 27е от НЗПП.      

Така мотивиран и на основание чл. 222, ал. 1, във вр. чл. 221, ал. 2 от АПК, Добричкият административен съд

 

                                          Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ решение № 186/01.06.2022 г. по а.н.д. № 1056/2021 г. по описа на Районен съд – Добрич, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление (НП) № 23-0000898/30.06.2021 г. на директора на РД „Автомобилна администрация“ – Варна, с което на „С. ХХ“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ, със седалище и адрес на управление : град Добрич, ХХХХХХХХХХХХ, представлявано от С.С.С., за нарушение на чл. 6, ал. 1 от Наредба № 40/14.01.2004 г. за условията и реда за извършване на автомобилен превоз на опасни товари, на основание чл. 103, ал. 1 от ЗАвтПр, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 10 000 лева.

ОСЪЖДА „С. ХХ“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ, със седалище и адрес на управление : град Добрич, ХХХХХХХХХХХХ, представлявано от С.С.С., да заплати на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна сумата от 80 лева, съставляваща разноски за касационната инстанция. 

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                 ЧЛЕНОВЕ: