Решение по дело №15/2022 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 10
Дата: 16 март 2022 г. (в сила от 13 април 2022 г.)
Съдия: Веселина Любенова Павлова
Дело: 20221460200015
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 10
гр. Оряхово, 16.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОРЯХОВО в публично заседание на двадесет и първи
февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Веселина Люб. Павлова
при участието на секретаря Вержиния Ив. И.а
като разгледа докладваното от Веселина Люб. Павлова Административно
наказателно дело № 20221460200015 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 58д – 63д от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ИВ. Й. ИВ., ЕГН ********** – зам. кмет на
община Оряхово срещу Наказателно постановление (НП) № 11-01-
716/14.12.2021 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция
(АДФИ), представлявана от С.А.Б., с което жалбоподателят е наказан по
административен ред за извършено нарушение на чл. 3, ал. 4, вр. с чл. 65 от
Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране
на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически
превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт
и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите (Наредбата) за това, че през 2019 г. в
периода от 01.08.2019 г. до 14.10.2019 г. вкл., в гр. Оряхово, в качеството си
на кмет на община Оряхово, въз основа на Заповед № РД-11- 322/16.07.2019 г.
и Заповед № РД-11-457/20.09.2019 г. е разпоредил целеви средства от
държавния бюджет за компенсиране на стойността на безплатните и по
намалени цени пътувания на военноинвалиди /военнопострадали, учащи се и
лица, получаващи пенсия в общ размер на 17 580 лв., изплатени на
превозвачите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци – 16 001 лв. и ЕТ „Елжин –
Методи Рангелов“ от гр. Оряхово – 1579 лв., без размерът на компенсацията
да е определен на база фактически предоставени транспортни услуги през
2019 г. На основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 32, ал. 1, т. 1 , вр. с чл. 35, ал. 1 от
Закона за държавната финансова инспекция е наложена на жалбоподателя
глоба в размер на 200 лв.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и издадено в противоречие с материалния и процесуалния
1
закон, а наложеното наказание - несправедливо. Иска се НП да бъде изцяло
отменено, като са изложени конкретни възражения в този смисъл – че
превозвачите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци и ЕТ „Елжин – Методи
Рангелов“ гр. Оряхово за 2019 г. са представили справки за издадени карти за
пътуване и въз основа на тях са наредени разплащанията. През януари 2021 г.
са изискани регистри за издадените от тях карти, но такива е представил само
превозвачът „Орхи ден“ ЕООД. Сочи се, че кметът няма задължение да
изисква допълнителни документи от превозвачите, тъй като задължителни за
представяне са само опис – сметки, а за верността на последните кметът не
носи отговорност.
Жалбата на ИВ. Й. ИВ., ЕГН ********** е депозирана чрез АНО до РС
Оряхово и е подадена в срок, тъй като НП е връчено на 20.12.2021 г., а
жалбата е депозира на 04.01.2022 г.
Жалбоподателят не се явява в съдебно заседание и не се представлява.
Административнонаказващият орган (АНО), редовно призован, не изпраща
представител в съдебно заседание, но представя становище за
неоснователност на жалбата, с подробни доводи в тази насока, като моли за
потвърждаване на обжалваното наказателно постановление и присъждане на
разноски.
Оряховският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните
по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за
установено от фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е образувано със
съставяне на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №
11-01-716 от 17.08.2021 г. на ИВ. Й. ИВ., ЕГН ********** – в качеството му
на изпълняващ длъжността кмет на община Оряхово за това, че през 2019 г. в
периода от 01.08.2019 г. до 14.10.2019 г. вкл., в гр. Оряхово, в качеството си
на Зам. кмет на община Оряхово, въз основа на Заповед № РД-11-
322/16.07.2019 г. и Заповед № РД-11-457/20.09.2019 г. е разпоредил целеви
средства от държавния бюджет за компенсиране на стойността на безплатните
и по намалени цени пътувания на военноинвалиди /военнопострадали, учащи
се и лица, получаващи пенсия в общ размер на 17 580 лв., изплатени на
превозвачите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци – 16 001 лв. и ЕТ „Елжин –
Методи Рангелов“ от гр. Оряхово – 1579 лв., без размерът на компенсацията
да е определен на база фактически предоставени транспортни услуги през
2019 г. Поради това е установено, че превозвачите превозвачите „Орхи ден“
ЕООД и ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“ не са спазили нормативно
установения ред и правила за извършване на обществен превоз и не са
представили пред община Оряхово изискуемите по Наредбата документи,
удостоверяващи реално предоставените от тях транспортни услуги, с което е
нарушена разпоредбата на чл. 3, ал. 4, вр. с чл. 65 от Наредбата.
Въз основа на АУАН е издадено атакуваното Наказателно
постановление (НП) № 11-01-716/14.12.2021 г. на Директора на АДФИ,
представлявана от С.А.Б., с което за извършеното нарушение на чл. 3, ал. 4,
вр. с чл. 65 от Наредбата, на И.И. – зам. кмет на основание чл. 53 от ЗАНН и
чл. 32, ал. 1, т. 1 , вр. с чл. 35, ал. 1 от ЗДФИ е наложена глоба в размер на 200
лв. В издаденото наказателно постановление е изложена подробно
фактическата обстановка, съдържаща се в АУАН по установяване на
извършеното нарушение, като подробно са обсъдени всички обстоятелства и
2
констататции във връзка с нарушението, вкл. и за период, извън процесния
във връзка данни, установени по представени регистри за абонаментни карти
от 2020 г.
При обжалване на НП пред РС Оряхово са допуснати до разпит
свидетелят, посочен в АУАН – Н. ТР. ХР., както и актосъставителят – Анн. Н.
П., служители в Дирекция „Инспекционна дейност“ при Агенцията за
държавна финансова инспекция (АДФИ). Двамата свидетели логично,
последователно и без противоречия във възприятията им по случая излагат
пред съда какво са констатирали при проверката си, като по-конкретните
факти се установяват от разпита на актосъставителя, на която е била
възложена и работата по извършването на финансова инспекция от АДФИ по
отношение на община Оряхово. Уточнява, че при проверката си в общината
не е установила наличие на документи, удостоверяващи какви карти са
издавани от превозващите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци и ЕТ „Елжин –
Методи Рангелов“ гр. Оряхово - на кое лица са издавани, положен ли е
подпис за получена карта и т.н. Едва в началото на 2021 г. кметът е изискал
представяне на регистри с издадените карти, като единствено превозвачът
„Орхи ден“ ЕООД е представил такъв. В представения регистър са
установени редица непълноти и нарушения – липса на подписи за получени
карти, вписване на едно и също лице неколкократно, вкл. починали лица и
такива, които не са жители на община Оряхово. Сочи се още, че на едно лице
са вписвани по 7-8 броя карти за пътуване по един и същи маршрут, като
свидетелката лично се е срещала с част от лицата, които са заявили пред нея,
че никой от тях не е закупувал абонаментна карта за пътуване. При тези
обстоятелства и установената липса на упражнен контрол от страна на
община Оряхово, са предприети действия по съставяне на АУАН на зам.
кмета на общината, изпълняващ длъжността кмет на община Оряхово по
заповеди от 16.07.2019 г. и от 20.09.2019 г., в който период е разпоредил
няколко плащания към превозвачите „Орхи ден“ ЕООД с. Селановци и ЕТ
„Елжин – Методи Рангелов“ гр. Оряхово.
По делото са събрани като писмени доказателства представените с
жалбата от страна на АНО документи в приложение – опис, представляващи
цялата административно-наказателна преписка и доказателствата в подкрепа
на НП (л. 39 – л. 157), както и представените пред съда - писмо от АДФИ, вх.
№ 348/09.02.2022 г., с приложени към него: Заповед № 312/19.04.2019 г. на
Директора на АДФИ и обобщена справка регистър на издадени карти на
възрастни граждани за безплатни пътувания по автолиния Оряхово –
Селановци – Оряхово /2020г./, представена в община Оряхово на 27.01.2021 г.
от „ОРХИ ДЕН“ ЕООД с. Селановци.
От представената по делото Заповед № ФК-10-581/19.04.2021 г. (л. 57 от
делото) на основание чл. 10, ал. 1, т. 3 и чл. 5, ал. 1, т. 5 и т. 1 от ЗДФИ във
връзка с Постановление от 09.04.2021 г. по пр. пр. № 214/2021 г. по описа на
Специализираната прокуратура, сигнал вх. № 03-00-11/16.02.2021 г. и
Решение № 26-ИД3/18.02.2021 г. на комисията по чл. 5, ал. 1 от ППЗДФИ,
Директорът на АДФИ е възложил на Анн. Н. П. – гл. финансов инспектор да
извърши финансова инспекция на община Оряхово. Съгласно последваща
заповед на Директора на АДФИ, крайната дата за приключване на
финансовата инспекция е 17.08.2021 г., а проверката е била във връзка със
спазване на нормативните актове, които уреждат бюджетната, финансово-
3
стопанската и отчетната дейност, както и дейността по възлагане и
изпълнение на обществени поръчки при сключване и изпълнение на договор
№ 03717/28.07.2017 г. между община Оряхово и ЕТ „Елжин – Методи
Рангелов“, както и други договори със същия предмет – „Извършване на
обществен превоз на пътници по автобусни линии от общинската, областната
и републиканската транспортни схеми, квота на община Оряхово, съгласно
утвърдени маршрутни разписания по обособени позиции“ в периода 2017 –
2020 година.
От приложените писма от 19.02.2019 г., 07.03.2019 г., 25.04.2019 г.,
11.07.2019 г., 11.12.2019 г. и от 20.12.2019 г. (л. 64 – 75 от делото) се
установява какви суми са утвърдени за община Оряхово за четирите
тримесечия на 2019 г. - за субсидии за превоз на пътници по нерентабилни
линии във вътрешноградския транспорт и на средствата за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в
нормативните актове за определени категории пътници – общо 120 389 лв.
Тази сума съгласно приложените справки за 2019 г. (л. 54 – 56 от делото) е
разходвана както следва: 61 034 лв. за компенсации за транспорт на деца и
ученици, 12 708 лв. субсидии за превоз по нерентабилни линии и 46 647 лв. за
компенсации за пътувания по междуселищния автомобилен транспорт.
Последната сума е разпределена на „Орхи ден“ ЕООД – 40 974 лв. и на ЕТ
„Елжин – Методи Рангелов“ – 5673 лв., а сумата за субсидии от 12 708 лв. е
изцяло изплатена на ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“. В края на 2019 г. няма
неусвоени средства за следващ отчетен период.
Проверяващият орган е изискал от община Оряхово да представи
справки, документи, регистри и др. от превозвачите „Орхи ден“ ЕООД и ЕТ
„Елжин – Методи Рангелов“. Такива са изискани с писма от общината на
18.01.2021 г., но последната е уведомила АДФИ с писмо от 04.06.2021 г. (л.
77-78 от делото), че ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“ не е представил регистри
за издадени абонаментни карти по категории пътници за периода от
01.01.2017 г. до 31.12.2020 г., а „Орхи ден“ ЕООД е представил непълен
регистър само за 2020 г. Тези регистри са изискани от превозвачите, тъй като
разплащанията към тях от страна на община Оряхово са ставали единствено
на база представени обобщени справки по месеци за процесния период през
2019 г. (л. 82 – л. 105 и л. 106 – л. 120 от делото).
От представените по делото платежни нареждания и фактури към тях
(л. 121 до л. 128 от делото) се установява, че в периода от 01.08.2019 г. до
14.10.2019 г. зам. кметът на община Оряхово, в качеството си на кмет на
община Оряхово, въз основа на Заповед № РД-11- 322/16.07.2019 г. и Заповед
№ РД-11-457/20.09.2019 г. е разпоредил целеви средства от държавния
бюджет за компенсиране на стойността на безплатните и по намалени цени
пътувания на военноинвалиди /военнопострадали, учащи се и лица,
получаващи пенсия в общ размер на 17 580 лв., изплатени на превозвачите
„Орхи ден“ ЕООД с. Селановци – 16 001 лв. (8006 лв. преведени на 29.07.2019
г. и 7995 лв. преведени на 08.10.2019 г.) и ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“ от
гр. Оряхово – 1579 лв. (784 лв. преведени на 30.07.2019 г. и 795 лв. преведени
на 08.10.2019 г.).
Съгласно Констативен протокол от 23.07.2021 г. (л. 129 - 130 от делото)
за направена проверка от гл. финансов инспектор на АДФИ и представители
на община Оряхово, в последната не се съхраняват и не са представяни
4
регистри за издадени абонаментни карти от превозвачите „Орхи ден“ ЕООД и
ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“ за 2017 г., 2018 г, 2019 г. и за 2020 г.
От Заповед № РД-11- 322/16.07.2019 г. и Заповед № РД-11-
457/20.09.2019 г. (л. 151 – 152 от делото) се установява, че жалбоподателят
И.И. – зам. кмет на община Оряхово е изпълнявал длъжността кмет на
община Оряхово за периодите 26.07.2019 г. до 09.08.2019 г. и от 24.09.2019 г.
до 19.10.2019 г.
Съдът намира, че не следва да обсъжда писмените доказателства от л.
131 – 141, л. 147 – 150 и л. 153 - 155, тъй като същите са обяснения, сведения
и становища на лица, които по своята същност представляват свидетелски
показания в писмен вид и се явяват недопустими доказателствени средства в
процеса. Същите са послужили на АНО при извършването на финансовата
инспекция на община Оряхово, както и в административнонаказателното
производство по издаване на АУАН. Не следва да се обсъждат и 2 броя
констативни протоколи от 23.07.2021 г. и от 11.06.2021 г. (л. 142 – л. 146 от
делото), както и представената от АДФИ пред съда обобщена справка –
регистър на издадени карти (л. 168 – л. 180 от делото), тъй като същите касаят
данни за издадени карти от двамата превозвачи за 2020 г., който период е
извън процесния период на 2019 г. и са неотносими към спора.
При гореустановената фактическа обстановка, съдът достига до следните
правни изводи:
Жалбата е депозирана от легитимирано лице, в предвидения от
законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от
категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима
и следва да се разгледа по същество. Разглеждайки жалбата по същество, по
аргумент на чл. 314, ал. 1 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, независимо от посочените в
жалбата основания, съдът изследва правилното приложение на материалния и
процесуалния закон. При тази проверка настоящата съдебна инстанция
констатира, че АУАН съдържа предвидените в чл. 42 ЗАНН реквизити.
Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл. 57,
ал. 1 ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна. И АУАН и
НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са
описани обстоятелствата, при които е възприето, че е извършено нарушение
на разпоредбата на чл. 3, ал. 4, вр. с чл. 65 от Наредбата. АУАН и НП са
съставени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН.
Съдът намира за неоснователни твърденията в жалбата, че НП е
незаконосъобразно и кметът на общината не е бил длъжен да изисква от
превозвачите допълнителни документи във връзка с разплащанията към тях,
освен съответните опис-сметки и справки, за верността на които отговорност
носи само ръководителят на дружеството превозвач. Тези твърдения не се
основават на правна норма, нито намират логична опора при тълкуването на
разпоредбите на Наредбата и смисълът, който законодателят е вложил във
връзка с прилагането й. Именно затова разпоредбата на чл. 3, ал. 4 от
Наредбата гласи, че кметовете на общините се разплащат с превозвачите
съобразно фактически (реално) предоставените от същите транспортни
услуги, а съгласно чл. 65 от Наредбата, кметовете на общините носят
отговорност за спазването на договорите, финансовата дисциплина и
законосъобразното разходване на предоставените на съответната община
средства по реда на тази Наредба. В този смисъл упражняването на контрол се
5
явява задължение на кмета на общината, а не дейност по желание и собствено
усмотрение, при което той е бил длъжен да изиска от превозвачите
съответните документи, регистри и др., чрез които да установи дали
подадената от тях информация в представените справки отговаря на
фактическото положение. Въз основа на данните от тези справки общините
изготвят и представят на различни държавни органи справки относно
компенсирането със средства от Държавния бюджет по реда на Наредбата, а
отговорността за верността на данните в тези справки е именно на кмета на
общината, с оглед качеството му на разпоредител с предоставените от
държавата средства (чл. 76 от Наредбата).
Безспорно се установи от доказателствата по делото, че през
бюджетната 2019 г. зам. кметът на общината, изпълняващ длъжността кмет на
община Оряхово е разпоредил по две плащания към превозвачите „Орхи ден“
ЕООД и ЕТ „Елжин – Методи Рангелов“ в общ размер на 17 580 лв., като не е
изисквал от тях и същите не са предоставяли регистри или други документи
за удостоверяване на посочените в справките данни и за преценка от страна
на общината на сумите, които следва да бъдат изплатени като компенсации по
Наредбата. Такива документи са изискани от кмета едва през м. януари 2021
г., като през периода 2017 г. - 2020 г. такива регистри не са представяни в
община Оряхово, който факт е удостоверен и с нарочно съставен в този
смисъл Констативен протокол от 23.07.2021 г. Поради това в случая
изпълняващият длъжността кмет на общината не е извършил проверка и не е
направил обективна преценка налице ли са фактически предоставени
транспортни услуги, на кои лица са предоставени, съществуват ли такива
лица и отговарят ли те на условията за ползване на намалението по чл. 19 от
Наредбата, т.е. имат ли право на отстъпки и т.н. Безспорно се установи, че
сумите за компенсиране на намалените цени на пътуванията на определени
категории пътници са изплащани според посочените от превозвачите данни в
представяните през 2019 г. ежемесечни справки, а не на база действително
предоставените от тях транспортни услуги, като установяването на
последното се явява задължение и отговорност на кмета на общината.
С оглед на изложеното по-горе съдът намира, че при издаването на НП
не са допуснати нарушения от категорията на съществените, водещи до
неговата отмяна и то съдържа всички необходими реквизити съгласно чл. 57,
ал. 1 от ЗАНН. Както в АУАН, така и в НП няма противоречие между
словесното описание на нарушението и цифровата му квалификация. В
настоящия случай отново следва да се отбележи, че АУАН и НП са съставени
съгласно изискванията на ЗАНН и няма допуснати съществени процесуални
нарушения на административно-производствените правила. Няма и неяснота
относно извършеното нарушение, като съдът приема, че няма каквото и да е
нарушаване на правото на защита на санкционираното лице при издаване на
АУАН и обжалваното НП. С оглед на това съдът намира, че от събраните по
делото доказателства може да се направи категоричен извод за доказаност на
нарушението и неговото авторство, както и за механизма на осъществяването
му. Наложената глоба е в минимален размер, съгласно разпоредбата на чл. 32,
ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, която предвижда, за нарушение на нормативен акт (в
случая Наредбата), уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или
отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен
акт, виновните длъжностни лица се наказват с глоба от 200 до 2000 лв.
6
Предвид това, въззивната жалба се явява неоснователна и като такава същата
не следва да бъде уважена, а обжалваното НП следва да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно, при липса на съществени процесуални
нарушения при издаването му и липса на нарушения на материалния закон.
От процесуалния представител на АДФИ е заявено искане за
присъждане на разноски по чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, което следва да бъде
уважено. Същото се присъжда съгласно разпоредбата на чл. 63д, ал. 4 и ал. 5
от ЗАНН, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ ЗПП), вр. с чл.
27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, като в конкретния случай
съдът определя възнаграждението за представляващия АНО гл. юрисконсулт
в размер на 150 лв.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-716/14.12.2021
г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което за
извършено нарушение на чл. 3, ал. 4, вр. с чл. 65 от Наредбата за условията и
реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите (Наредбата), на ИВ. Й. ИВ., ЕГН ********** – за. кмет на община
Оряхово, изпълняващ длъжността кмет на община Оряхово, въз основа на
Заповед № РД-11- 322/16.07.2019 г. и Заповед № РД-11-457/20.09.2019 г. е
наложена на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 32, ал. 1, т. 1 , вр. с чл. 35, ал. 1
от ЗДФИ глоба в размер на 200 лв.

ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, вр. с чл. 37, ал. 1 от
ЗПП, вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ ИВ. Й. ИВ.,
ЕГН ********** – зам. кмет на община Оряхово , с постоянен адрес в гр.
Оряхово, ул. „Опълченска“ № 4 ДА ЗАПЛАТИ на Агенция за държавна
финансова инспекция (АДФИ), със седалище и адрес на управление в гр.
София 1040, общ. Столична, ул. „Леге“ № 2, представлявана от Директора на
АДФИ С.А.Б. сумата от 150 лв. (сто и петдесет лева) възнаграждение за
защита по делото от страна на гл. юрисконсулт при АДФИ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – гр. Враца по реда на гл. XII АПК в 14-дневен
срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Оряхово: _______________________
7