РЕШЕНИЕ
№ 76
гр. Разлог, 07.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗЛОГ в публично заседание на тридесети ноември
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Александър Трионджиев
при участието на секретаря Анелия Р. Татарска
в присъствието на прокурора ТО-Разлог към РП-Благоевград
разгледа докладваното от Александър Трионджиев Административно
наказателно дело № 20211240200335 по описа за 2021 година
Производството по делото е образувано по жалба, подадена от „Б.А.К.Т.“ООД, ЕИК*, с
адрес: г.Р., у.„И.“№88, представлявано от управителите Б.В.Б. и А.Б.Б., заедно и поотделно
срещу НП №478597–F478199 от 19.09.2019 г., издадено от Н-к Отдел „ОД“-С. в ЦУ на
НАП, с което на жалбоподателя е наложено адм. наказание на основание чл.185, ал.2 от
ЗДДС – имуществена санкция от 3`000.00 лева за нарушение по чл.118, ал.6 от ЗДДС.
Жалбата е подадена чрез наказващия орган, като същата е предоставена в съда ведно с
административната преписка.
В жалбата се твърди, че оспореното НП е незаконосъобразно, тъй като е издадено в
противоречие със закона. Съща така се сочи, че констатациите, направени от наказвващия
орган, не отговарят на действителното фактическо положение.
В проведеното открито съдебно заседание се явяват процесуалният представител на
жалбоподателя. Законният представител на жалбоподателя и представител на наказващия
орган не се явяват.
Адвокатът на лицето, оспорило НП, излага подробни съображения, според които не е
допуснато нарушение на нормативните изисквания. Излагат се доводи, че жалбоподателят е
подал коректни данни относно полученото гориво, измерено от нивомерната система, като
се сочи, че в предходната колонка от подадения отчет по погрешка е изписана стойността на
градусите, при които се измерва горивото, вместо отново да се посочи количеството
получено гориво.
За да се произнесе, съдът взе предвид следното:
Депозираната жалба е допустима – изхожда от лице, което има правен интерес от нея,
подадена е в срок и е насочена срещу адм. акт /НП/, подлежащ на съдебна проверка.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Оспореното НП и предхождащият го акт за установяване на адм. нарушение са издадени от
компетентни органи, в кръга на техните правомощия. Същите съдържат и предвидените в
закона задължителни реквизити.
В НП е посочено, че „на 12.03.2019 г. в 13:10 часа при извършена данъчно-осигурителна
проверка в търговски обект по смисъла на §1 т.41 от ДР на ЗДДС - бензиносанция,
1
находяща се в г.Р., у."И."№88 , стопанисван от "Б.А.К.Т."ООД с ЕИК*, с адрес: г.Р.,
у."И."№88, с представляващ А.Б.Б., се установи следното: в обекта има инсталирано и
въведено в експлоатация фискално устройство модел „DATECS", с индивидуален № на
фискалното устройство OS004189 и индивидуален № на фискалната памет 58004189,
регистрирано в НАП с потвърждение №3898864/22.02.2018 г.
При извършена проверка в информационната система /ИС/ на НАП е установено, че от
подаваните данни от дружеството не може да се установи реалното получено и налично
гориво, а именно: за 28.02.2019 г., 30.01,2019 г. и 04.01.2019 г. по данни от нивомерната
система полученото гориво е в размер на 7`589.40 л, 9`760.20 л и 85`22.00 л, а по подадени
данни от дружеството горивото за всеки от дните е в размер на 15.00л.
Наказващият орган е приел, че „с оглед на установените факти при проверката
"Б.А.К.Т."ООД е нарушило разпоредбите на чл.118, ал.6 от ЗДДС, а именно всяко лице по
ал.1, извършващо доставки/продажби на течни горива от търговски обект, с изключение
на лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла
на Закона за акцизите и данъчните складове, е длъжно да предава по дистанционна връзка
на НАП и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в
резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.“
В НП е посочено, че с горното деяние провереното лице е нарушило разпоредбата на чл.118,
ал.6 от ЗДДС, поради което и на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, му е наложена
имуществена санкция от 3`000.00 лева.
В издадения Акт за установяване на адм. нарушение №F478199 от 20.03.2019 г. е посочена
идентична фактическа обстановка, като отразената такава в НП.
По делото са разпитани като свидетели служителите на НАП, участвали при извършването
на проверката – Н.М. и М.В.. От показанията на същите става ясно, че през м.03.2019 г. са
извършили проверка на обект в г.Р., стопанисван от „Б.А.К.Т.“ООД. Уточняват, че
проверката е била инициирана, тъй като в системата на НАП било отчетено разминаване в
наличните количества гориво, които дружеството получило на 28.02.2019 г., 30.01,2019 г. и
04.01.2019 г., тъй като по данни от нивомерната система на търговеца на съответните дати е
отчетено едно количество гориво, а по данни, въведени от самия търговец, количествата
били в много по-малки стойност.
Като писмени доказателства по делото са приети извадка от системата на НАП,
представляваща Справка за регистрирани съобщения за доставка на гориво, 3 броя акцизни
данъчни документа с уникални контролни номера *, * и *, 3 броя документи, посредством
които от жалбоподателя е подадена информация до НАП за полученото количество гориво и
3 броя фактури, издадени във връзка с полученото количество гориво, с номера *, * и *. От
съдържанието на посочените по-горе и приети по делото писмени доказателства се
установява по безспорен начин, че на дати 28.02.2019 г., 30.01,2019 г. и 04.01.2019 г.
„Б.А.К.Т.“ООД, е получило съответно следните количества гориво: 7`589.40 литра, 9`760.20
литра и 9`522 литра.
В същото време, в трите документа, посредством които е подадена по електронен път
информация до НАП за полученото количество гориво, е отразено, че по нивомерна система
доставките, получени от дружеството, представляват 7`589.40 литра, 9`760.20 литра и 9`522
литра дизелово гориво. Във всеки един от тези три документа, под графа „обем при 15ºС, л“
е изписано числото 15.
Въз основа на приетите по делото доказателства, съдебният състав приема, че
жалбоподателят не е извършил нарушение на раздпоредбата на чл.118, ал.6 от ЗДДС.
Съображенията за това са следните:
В текста на чл.118, ал.6 от ЗДДС е разписано, че всяко лице, извършващо
доставки/продажби на течни горива от търговски обект, с изключение на лицата,
извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на ЗАДС, е
длъжно да предава по дистанционна връзка на НАП и данни, които дават възможност за
2
определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за
търговия с течни горива.
Според чл.114, ал.4 от ЗДДС, Министърът на Ф издава наредба, с която се определят: 1.
условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане
във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи,
издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за
управление на търговската дейност, 2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на
фискално устройство и ИАС за УТД, техническите и функционалните изисквания към тях, 3.
изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на
данни към НАП, 4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и
касови бележки от ИАС за УТД и задължителните реквизити, които трябва да съдържат, 5.
видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им, 6. условията и редът за
издаване и за отнемане на разрешения на лицата, които извършват техническо обслужване и
ремонт на фискално устройство/ИАС за УТД, 7. изискванията към софтуера за управление
на продажбите в търговските обекти и към производителите, разпространителите и
ползвателите на такъв софтуер, 8. изискванията към лицата, извършващи продажби чрез
електронен магазин, 9. формата и съдържанието на документите, условията, редът и начинът
за издаването им, както и задълженията за предаване на данни при неприсъствено плащане с
кредитна или дебитна карта.
Въз основа на чл.118, ал.4 от ЗДДС, е приета Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин / Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г./
В чл.3, ал.3 от Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. е регламентирано, че всяко лице по ал.2 от
същия член, е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни,
които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за
съхранение в обектите за търговия на течни горива. Съгласно изречение второ на чл.3, ал.3
от Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. за целите по изречение първо като средство за измерване
от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с
информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и
подлежи на метрологичен контрол.
От изложеното по-горе се установява, че разпоредбата на чл.118, ал.6 от ЗДДС, следва да се
тълкува и прилага във връзка с чл.118, ал.4, във вр. чл.3, ал.3 от Наредба №Н-18 от
13.12.2006 г. Това означава, че всеки търговец, който извършва доставка или продажба на
горива, е задължен, посредством нивомерна измервателна система, да предава на НАП
данни за наличните количества горива в резервоарите си. Тоест, за да бъде изпълнено
изискването на закона, от значение е нивомерната система на търговеца да предостави
коректни данни до държавния орган и по този начин последният да е насяно какво е
доставеното и измерено посредством нея количество гориво.
По делото, от посочените по-горе и обсъдени доказателства, безспорно се установява, че от
нивомерната система, използвана от жалбоподателя, са били подадени коректни данни до
НАП, относно наличното количество гориво от дати 28.02.2019 г., 30.01,2019 г. и 04.01.2019
г., съответно: 7`589.40 литра, 9`760.20 литра и 9`522 литра. Именно така подадените данни,
измерени от нивомерната система, са релевантни за настоящия случай. Действително, в
трите броя документа, посредством които е подадена по електронен път информация до
НАП за полученото количество гориво, освен количеството гориво, измерено от
нивомерната система, в графите, озаглавени „обем при 15ºС, л“, е изписано числото 15.
Както, обаче, бе посочено по-горе, от значение за спазване на разпоредбата на чл.118, ал.6 от
ЗДДС, е посоченото количество гориво от нивомерната система.
В допълнение отново следва да се посочи, че от всички събрани в хода на производството
писмени доказателства, включително тези, предоставени от жалбоподателя, по
3
непротиворечив начин става ясно, че полученото от същия количества гориво са същите,
които нивомерната система е изпратила като данни до НАП. Дори и да се приеме, че до
НАП, наред с правилните количества гориво, са изпратени и погрешни такива, поради
изписването на числото 15 в графите, озаглавени „обем при 15ºС, л“, то това следва да се
приеме като допусната техническа грешка, която по никакъв начин не се е отразила на
фикса, нито пък на действително отразеното в НАП количество гориво.
Изложеното дотук налага извод, че оспореното НП е неправилно и като такова подлежи на
отмяна.
По делото жалбоподателят не е представил доказателства за сторени от него съдебни
разноски, нито е направил искане ответникът да бъде осъден да му заплати такива. Поради
това съдът не дължи произнасяне по въпроса, касаещ съдебните разноски.
Така мотивиран, РС-Рг
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП №478597–F478199 от 19.09.2019 г., издадено от Н-ка на Отдел „ОД“-С. в ЦУ
на НАП, с което на „Б.А.К.Т.“ООД, ЕИК*, е наложено адм. наказание, на основание чл.185,
ал. 2 от ЗДДС – имуществена санкция от 3`000.00 лева, за нарушение по чл.118, ал.6 от
ЗДДС.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Бл.АС, чрез РС-Рг, в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните, като обжалването е по реда на глава 22-ра от АПК, но на
основанията, предвидени в НПК.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Разлог: _______________________
4