Решение по дело №130/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700130
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 134        

 

гр. Сливен, 01. 06. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и пети май, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА

                                            ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                    ИГЛИКА  ЖЕКОВА

 

При участието на секретаря НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело № 130 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ – гр. София, подадена против Решение № 100 от 24.02.2022 г., постановено по АНД № 1029 / 2021 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 11-01-70 от 20.07.2021 г., издадено от Директора на АДФИ – гр. София, с което на С.Р.Р., за нарушение на чл. 13, ал. 1 във връзка с ал. 3 и ал. 4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/ и на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/, е наложена глоба в размер на 200 лева.

В касационната жалба жалбоподателят твърди и излага съображения за неправилност на обжалваното съдебно решение. Счита, че отговорността на наказаното лице е ангажирана законосъобразно. Моли решението на Районния съд да бъде отменено с решение, с което процесното НП да бъде потвърдено. Претендира присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се представлява.  

Ответникът по касационната жалба, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата, счита решението на Районния съд за правилно като краен резултат, моли да бъде оставено в сила, претендира присъждане на направените по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава заключение за законосъобразност на обжалваното съдебно решение.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да отмени обжалваното НП като незаконосъобразно, първоинстанционният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е направил изводи, че: с НП във вина на наказаното лице е вменено деяние, което не е извършено; налице е неяснота какво е нарушението- за неизпълнение на задължения, визирани в нормата на чл. 13, ал. 1 или на чл. 13, ал. 3, или ал. 4 от ЗФУКПС, както и неяснота относно доказателствата, от които то се установява; наказващият орган е следвало да посочи датата, мястото на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го установяват.

Решението на Районния съд е валидно и допустимо. Районният съд правилно е приел, че обжалваното НП е незаконосъобразно. Възраженията на касационния жалбоподател са неоснователни.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 29.01.2021 г. против С.Р.Р. е съставен АУАН от служител на АДФИ, за това, че към 31.12.2019 г. в гр. Сливен, във „ВиК – Сливен“ ООД, С.Р.Р., в качеството си на у. и р. на „ВиК – Сливен“ ООД– организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС, не е утвърдил и въвел Система за финансово управление и контрол, в която да са вписани контролните дейности, изброени в чл. 13, ал. 3 от ЗФУКПС, в това число - и тези по т. 1 и т. 3 на същата алинея /система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност/. В АУАН е посочено, че са нарушени разпоредбите на чл. 13, ал. 1 във връзка с ал. 3 и ал. 4 от ЗФУКПС и че в резултат на това, в периода от 15.02.2019 г. до 31.12.2019 г., във „ВиК– Сливен“ ООД, съгласно извлечение от счетоводна сметка 401 „Доставчици“, са извършени разходи и са поети задължения на обща стойност 7 755 962, 68 лева, без да са приложени контролните дейности система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност. Въз основа на съставения АУАН, на 20.07.2021 г. е издадено процесното НП.

В доказателствения материал по делото се съдържат и следните относими за процесните обстоятелства документи: Правилник за вътрешния трудов ред във „ВиК – Сливен“ ООД, утвърден от у.  С.Р. със заповед от 14.12.2018 г.; Вътрешни правила за организация на работна заплата във „ВиК– Сливен“ ООД, утвърдени от у.  С.Р. със заповед от 14.12.2018 г.; Вътрешни правила за подбор, назначаване и освобождаване, обучение и оценка на трудовото изпълнение и професионалното развитие на служителите във „ВиК – Сливен“ ООД, утвърдени от у.  С.Р.; Длъжностна характеристика за длъжността Главен счетоводител, утвърдена от у.  на „ВиК – Сливен“ ООД; Доклад за състоянието на системите за финансово управление и контрол за 2019 г. във „ВиК – Сливен“ ООД; План за управление на човешките ресурси на „ВиК – Сливен“ ООД от 11.02.2019 г., утвърден от у.  С.Р..

С оглед установените факти, Районният съд правилно е приел, че обжалваното НП е незаконосъобразно.

Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите на организациите по чл. 2 /организации от публичния сектор, част от които са търговските дружества с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала/ осигуряват контролни дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление на риска. В чл. 13, ал. 3 от ЗФУКПС е изброено какво най-малко трябва да включват контролните дейности, а именно: 1. система за двоен подпис, която не разрешава поемането на финансово задължение или извършването на плащане без подписите на ръководителя на организацията по чл. 2 и на лицето, отговорно за счетоводните записвания; 2. правила за достъп до активите и информацията; 3. политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност; 4. политики и процедури за текущ контрол върху изпълнението на поети финансови ангажименти и сключени договори; 5. политики и процедури за последващи оценки на изпълнението; 6. политики и процедури за обективно, точно, пълно, достоверно и навременно осчетоводяване на всички стопански операции; 7. политики и процедури за управление на човешките ресурси; 8. политики и процедури за спазване на лична почтеност и професионална етика.

От представените по делото документи е установено, че във „ВиК– Сливен“ ООД – организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС, са въведени системи за финансово управление и контрол за 2019 г., включително цитираните в процесното НП система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност /чл. 26 „Съставяне и оформяне на документи“ от Правилника за вътрешния трудов ред във „ВиК – Сливен“ ООД;  Раздел II, т. 3, т. 5, Раздел III, т. 4 от Длъжностна характеристика за длъжността Главен счетоводител/.

Липсват по делото данни административнонаказващият орган да е извършил анализ на представените от у.  на търговското дружество документи, касаещи правила и процедури за финансово управление и контрол във „ВиК – Сливен“ ООД, нито са изложени мотиви за причините, поради които е прието, че в горепосочените документи не са въведени система за двоен подпис и предварителен контрол за законосъобразност.

От изложеното се налага извод, че по делото не е установено описаното в НП нарушение – че у. т на „ВиК – Сливен“ ООД не бил въвел Система за финансово управление и контрол, с която да осигури контролни дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление на риска.

По изложените съображения, Районният съд правилно е отменил процесното НП като незаконосъобразно, поради което обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора, претенцията на касационния жалбоподател за присъждане на разноски е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски следва да бъде уважена и касационният жалбоподател следва да бъде осъден да заплати на ответника по касационната жалба сумата от 100 лева – договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, което не е прекомерно.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 100 от 24.02.2022 г., постановено по АНД № 1029 / 2021 г. по описа на Районен съд – Сливен.

ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция да заплати на С.Р.Р. с ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

            

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                           ЧЛЕНОВЕ: