Решение по дело №183/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юни 2021 г. (в сила от 19 ноември 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700183
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2021 г.

Съдържание на акта

                                     Р Е Ш Е Н И Е № 138

 

                                 03.06.2021 г. град Сливен

 

                              В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Административен съд Сливен, в публично съдебно заседание на първи юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                       СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретар Николинка Йорданова и с участието на прокурора…. като разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 183 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с  чл. 45, ал. 2 от Постановление № 161 на МС от 4.07.2016 г. за определяне на правила за координация между управляващите органи на програмите и местните инициативни групи, и местните инициативни рибарски групи във връзка с изпълнението на Подхода "Водено от общностите местно развитие" за периода 2014 – 2020 г. /ПМС № 161/2016 г. /, прието на основание чл. 28, ал. 1, т. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба от "К." ЕООД със седалище и адрес на управление с. С., общ. Нова Загора, представлявано от у. К.К., чрез адв. Х.Ч. ***, против мълчалив отказ на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" /ДФЗ/ да се произнесе по възражение с вх. № 02-2600/1428 от 02.03.2021 г., подадено от жалбоподателя по реда на чл. 45 от ПМС № 161/ 2016 г.

Оспорващото дружество твърди, че е кандидатствало с проектно предложение за финансиране по процедура № BG06RDNP001-19.441-0002 "Преработка /маркетинг на земеделски продукти, произведени от местни земеделски стопани" по процедура № BG06RDNP001-19.441 „МИГ-Нова Загора“, мярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ по ПРСР 2014-2020. Подаденото от него проектно предложение е било разгледано от комисия, като с писмо изх.№ 12/22.02.2021г. Председателят на УС на СНЦ "МИГ –Нова Загора" уведомил  дружеството, че проектното му предложение не отговаря на критериите за оценка на етап „Административно съответствие и допустимост и не може да премине към техническа и финансова оценка поради несъответствие с т.13.2 „Условия на допустимост на дейностите“ от Условията на кандидатстване. Жалбоподателят твърди, че подаденото възражение е било входирано в администрацията на  компетентния орган – Изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ на 02.03.2021 г., но в указания в разпоредбата на  чл. 45, ал. 2 от ПМС № 161/2016 г. 10-дневен срок, не се е произнесъл, поради което е формиран мълчалив отказ. С доводи, че приложимата правна регламентация изисква административният орган да се произнесе с изричен акт по направеното възражение, иска от съда обжалваният мълчалив отказ на УО - Директора на ДФ „Земеделие“ да бъде отменен като незаконосъобразен и преписката да се върне на административния орган за произнасяне. Претендира разноски. В съдебно заседание чрез представител по пълномощие- адв. Х.Ч. *** поддържа жалбата. Представя списък  на разноските.

Ответникът – Изпълнителен директор на ДФ "Земеделие", не се представлява в съдебно заседание. В представена по делото молба с вх. № 1598/23.04.2021 г., подадена от пълномощник, твърди, че жалбата е недопустима, поради липса на предмет. Сочи, че не е налице мълчалив отказ.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Оспорващото дружество "К." ЕООД с. С., общ. Нова Загора е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по мярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ по ПРСР 2014-2020. в изпълнението на Подхода "Водено от общностите местно развитие" /ВОМР/ за периода 2014 – 2020 г. Във връзка с откритата процедура за подбор на проектни предложения BG06RDNP001-19.441 на "МИГ - Нова Загора", е подало проектно предложение с рег. № BG06RDNP001-19.441-0002  " Преработка /маркетинг на земеделски продукти, произведени от местни земеделски стопани". Постъпилите общо три проектни предложения, в т. ч. и подаденото от оспорващия, са били разгледани от Комисия за подбор на проектни предложения , назначена със заповед № 15/ 08.12.2020г. на Председателя на УС на СНЦ "МИГ - Нова Загора".

С уведомително писмо изх. № 12/22.02.2021 г. Председателят на УС на СНЦ "МИГ –Нова Загора" уведомил  дружеството, че проектното му предложение не отговаря на критериите за оценка на етап „Административно съответствие и допустимост“ поради несъответствие с т.13.2 от Условията за допустимост  на дейностите към Условията за кандидатстване и не може да премине към техническа и финансова оценка. Писмото е получено от дружеството на 24.02.2021г.

На 01.03.2021г. по пощата оспорващият подал възражение срещу постановения отказ, който е бил заведен в Държавен фонд "Земеделие" с рег. № 02-2600/1428 от 02.03.2021г. /л. 631 от делото/.

Безспорно е по делото, видно от становището на административния орган и от изявлението на оспорващия в съдебно заседание,  че и до настоящия момент ответникът не се е произнесъл по това възражение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира следното от правна страна:

Жалбата е процесуално допустима като подадена от активно легитимирано лице с правен интерес от оспорването. Противно на становището на административния орган, съдът намира, че жалбата е насочена срещу подлежащ на оспорване административен акт.

Производството по отпускане на безвъзмездна финансова помощ е регламентирано от ПМС № 161/ 04.07.2016 г. Местната инициативна група /МИГ/ изпълнява функциите на помощен орган, който е оправомощен да извърши оценка и подбор на постъпилите проектни предложения, като нейната работа приключва с изготвянето на оценителен доклад, който се изпраща за одобрение до ДФЗ. Този доклад включва списък на предложените за финансиране проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всеки от тях; списък на резервните проектни предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, подредени по реда на тяхното класиране; списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им. За да приключи тази процедура е необходим акт на ръководителя на Управляващия орган /УО/. Задължение на МИГ е да уведоми кандидатите, чиито проектни предложения не са одобрени или са одобрени частично /чл. 44, ал. 6 от ПМС № 161/ 2016 г. /, като кандидатът има право да възрази пред финансиращия проекта УО-ДФ“Земеделие“ чл. 45, ал. 1 от ПМС № 161/2016г/. Ръководителят на УО –ДФ“Земеделие“ следва да се произнесе по основателността на възражението в срок до 10 работни дни от неговото получаване, като съобразно своите правомощия той може да върне проектното предложение за повторно извършване на процедурата по оценка или да потвърди предварителното решение на МИГ/ чл. 45, ал. 2 от ПМС № 161 от 2016г/. Анализът на тази нормативната уредба сочи, че решението на МИГ е само част от производството по отпускане на безвъзмездна финансова помощ, като окончателното решение за предоставяне, съответно за отказ да се предостави такава помощ е на ръководителя на УО – ДФ“Земеделие“. Следователно в тези случаи той не действа като горестоящ административен орган, а като орган, който издава индивидуалния административен акт, от който пряко и непосредствено настъпват правните последици за кандидата. Формираният мълчалив отказ безспорно засяга правата и законните интереси на жалбоподателя, поради което подлежи на самостоятелен съдебен контрол и неговото оспорване е допустимо.

Разгледана по същество, съдът преценява жалбата като основателна.

Ответникът е бил сезиран с възражение, подадено в нормативно установения в  чл. 45, ал. 1 от ПМС № 161/ 2016 г. 3-дневен срок, срещу решение на УС на СНЦ "МИГ Нова Загора", с което на практика проектното предложение на "К.“ ЕООД не е било одобрено за финансиране, поради неотговаряне на критериите за оценка.

Разпоредбата на  чл. 45, ал. 2 от ПМС № 161/ 04.07.2016 г. е императивна и задължава административния орган, при надлежно сезиране, каквото е процесния случай, да се произнесе с изричен акт. Органът е длъжен да прецени законосъобразността на процедурата по оценка на проектното предложение и да обсъди оплакванията на кандидата по възражението, след което да формира писмено своето волеизявление, като върне проектното предложение за повторно оценяване или потвърди предварителното решение на МИГ. В случая, в 10-дневния срок по чл. 45, ал. 2 от ПМС № 16/2016 г. за произнасяне, както и до настоящия момент, не е издаден изричен акт от Изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с подаденото от "К." ЕООД възражение. Формираният мълчалив отказ на компетентния да се произнесе административен орган е в нарушение на административнопроизводствените правила, установени в  чл. 45, ал. 2 от ПМС № 161/ 2016 г. и на изискването за форма на административния акт, което на основание чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК води до неговата незаконосъобразност. В този смисъл е практиката на ВАС, изразена в решения по адм. дело № 8302/2019г. и по адм. дело №14646/2019г.

По тези съображения жалбата се явява основателна и оспорения акт следва да се отмени. Естеството на спора не позволява решаването му по същество от съда, поради което преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне по направеното възражение, съобразно неговите законови правомощия в срока по  чл. 45, ал. 2 от ПМС № 161/04.07.2016 г.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК искането на оспорващия за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Държавен фонд "Земеделие" бъде осъдена да заплати на "К." ЕООД сумата от 550 лв., от които 50 лева внесена държавна такса за образуване на съдебното производство и 500 лева за адвокатски хонорар.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд Сливен

 

                                                                 Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на "К." ЕООД, със седалище и адрес на управление с. С. общ. Нова Загора, представлявано от у. К.В.К., ЕИК *** мълчалив отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" да се произнесе по възражение с вх. № 02-2600/1428 от 02.03.2021 г., като незаконосъобразен.

 

ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" за произнасяне по същество по подаденото от "К." ЕООД с. С. общ.Нова Загора възражение с вх. № 02-2600/1428 от 02.03.2021г., съобразно указанията на съда.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" да заплати на "К." ЕООД, със седалище и адрес на управление с. С. общ. Нова Загора, ул.“Х. К.“ №…, представлявано от у. К.В.К., ЕИК ***  сумата от 550 /петстотин и петдесет/ лева разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        

 

                                                                     СЪДИЯ: