Решение по дело №705/2022 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 54
Дата: 31 март 2023 г. (в сила от 31 март 2023 г.)
Съдия: Юлиана Иванова Толева
Дело: 20221840200705
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 54
гр. Ихтиман, 31.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ШЕСТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети март през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ЮЛИАНА ИВ. ТОЛЕВА
при участието на секретаря Цветелина Хр. Велева
като разгледа докладваното от ЮЛИАНА ИВ. ТОЛЕВА Административно
наказателно дело № 20221840200705 по описа за 2022 година

Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от А. Не С., ЕГН: **********, адрес:
град С., ул. „Ф.К.“ № 20 срещу електронен фиш серия К №
*******/15.09.2020г., издаден от Областна дирекция на МВР С., с който на А.
Не С. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 650,00 лева
на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП), за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Жалбподателят оспорва издадения срещу него електронен фиш (ЕФ), като
счита, че същият е издаден в нарушение на чл. 34 от ЗАНН. Моли да бъде
отменен електронния фиш.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява лично, депозира
молба, с която моли атакувания електронен фиш да бъде отменен по
изложените в жалбата мотиви.
Въззиваемата страна – ОДМВР - С., редовно призована, не изпраща
законен или процесуален представител. Депозира писмено становище, с което
моли да бъде оставена без уважение подадената жалба и да бъде постановен
съдебен акт, с който да бъде потвърден, като правилен и законосъобразен,
процесния ЕФ. Излагат се съображения по съществото на спора. Молят за
присъждане на юрисконсултско вънаграждение в размер на 150,00 лева.
Правят възражение за прекомерност при евентуална претенция за
присъждане на адвокатско възнаграждение.
Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания,
становищата на страните и след като анализира събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено
следното от фактическа страна:
1
Обжалваният електронен фиш е издаден за това, че на 15.09.2020г. в
18:45 часа, в обл. Софийска, община Ихтиман по АМ Тракия км 46+100 в
посока град П. лек автомобил „Ауди А6 3.2 куатро“, рег. № СА****ТК,
управляван от А. Не С. се движил със скорост 130 км/ч при ограничение на
скоростта 70 км/ч за извън населено място, въведено с пътен знак В-26, с
което било извършено нарушение на правилата за движение с превишена
скорост. Нарушението било установено и заснето с мобилна радарна система
за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M с
фабр. номер 507. Стойността на измерената скорост от техническото средство
била 134 км/ч, като след приспадната максимално допустима грешка 3% била
установена стойност на скоростта на движение от 130 км/ч, при което било
изчислено, че е налице превишаване на разрешената скорост с 60 км/ч.
За констатираното нарушение по чл. 21, ал. 2 вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП, против ползвателя
на заснетото МПС – А. С. бил издаден атакувания ЕФ, с който му било
наложено административно наказание – „глоба“ в размер на 650,00 лв.
Гореописаната фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин от събраните веществени доказателствени средства,
доказателствата, приложени към административнонаказателната преписка,
надлежно приобщени към доказателствения материал по делото, както и от
писмените доказателства, събрани в хода на съдебното следствие.
От представеното Удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№ 10.02.4835 се установява, че процесното техническо средство – мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип
TFR1-M е от одобрен тип и е вписано в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване под № 4835, със срок на валидност
на мобилната система до 24.02.2020 г.
От Протокол № 1-41-20 от проверка на мобилна система за
видеоконтрол TFR1-M от 05.02.2020 г. е видно, че процесното техническо
средство с № 507 е преминало последваща метрологична проверка на
05.02.2020 г. със заключение, че съответства на одобрения тип, т.е. отговаря
на метрологичните изисквания.
От Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или
система с рег. № р-5357/24.09.2020г. се установява, че на дата 15.09.2020г.
мобилна система за видеоконтрол TFR1-M с фабричен № 507 е заснела 50
броя статични изображения с номера от 5258 до 5307, с начален час на работа
17:15 ч. и краен час на работа 19:05ч., с място на контрол АМ Тракия, км
46+000, пътен възел Мухово, посока Бургас, където е действало ограничение
на скоростта за движение от 70 км/ч. Радарната система TFR1-M с № 507 е
била разположена в спрян служебен автомобил с рег. № СА ****МН.
Видно от изготвеното статично изображение във вид на снимков
материал от радар TFR1-M № 507, което по смисъла на чл. 189, ал. 15 от
ЗДвП представлява веществено доказателствено средство, лек автомобил
„Ауди А6 3.2 куатро“, рег. № СА****ТК, е заснет на 15.09.2020 г. в
18:45:33часа, като стойността на измерената му скорост е 134 км/ч. От същия
снимков материал се установява, че мястото, на което е заснет процесния лек
автомобил е с GPS координати EL 23˚86761; NL 42˚40300.
От приложената по делото Заповед № РД-11-1323/30.10.2019г. на
Председателя на УС на Агенция пътна инфраструктура – т. 1 се установява,
2
че се въвежда ограничения заради ремонт в аварийната лента на АМ Тракия
посока Бургас от км 45+200 до км 46+266, като съгласно точка 5 от заповедта
ограничението следва да отпадне след приключване на ремонтните дейности,
но не по-късно от 18:00 часа на 30.06.2020г. От приложената към заповедта
схема се установява, че ограничението от 70 км/ч, сигнализирано с пътен
знак В-26 започва от километър 45+700 и завършва на километър 46+266,
където е поставен пътен знак В-34 – край на забраните, въведени с пътни
знаци.
От приложената към заповедта скица на ограниченията и пътните знаци
на процесния участък е видно, че между км 45+200 и 45+800 е въведено
поетапно ограничение на скоростта, както следва: км 45+200 със знак А23и
Т1 е указано, че има ремонтни дейности на платното в продължение на 500
метра, км 45+300 – В26 – забранено е движение със скорост по-висока от
посочената - 110км/ч; км 45+500 - В26 – забранено е движение със скорост
по- висока от посочената - 90км/ч; км 45+700 В26 – забранено е движение със
скорост по - висока от посочената-70 км/ч. Съгласно скицата въведеното
ограничение важи до км 46+266, където е поставен знак В34, който слага
край на забраните, въведени с пътни знаци.
От справка за собственост на МПС „Ауди А6 3.2 куатро“, рег. №
СА****ТК, се установява, че същото е собственост на А. - Е. Н. З., ЕГН:
**********, адрес: град С., ул. „Ф.К.“ № 20, вх. Б, ет. 1, ап.2.
От приложено по делото заверено за вярност копие на декларация по чл.
189, ал. 5 ЗДвП, подадена от собственика на автомобила, се установява, че
лицето управлявало лек автомобил „Ауди А6 3.2 куатро“, рег. № СА****ТК
на 15.09.2020г. е жалбоподателката.
При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от
правна страна:
В административнонаказателното производство съдът е длъжен
служебно за издири обективната истина чрез събиране на допустими и
относими доказателства, както и приложимия материален закон. Съдът
осъществява контрол за законосъобразност на издадените от
административен орган електронни фишове.
Предвид правомощията си настоящата инстанция, констатира, че
жалбата е процесуално допустима - депозирана е от надлежно легитимирана
страна, в преклузивния 14-дневен срок за обжалване по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП
и е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган, действащ в рамките
на законоустановените си правомощия. В него се съдържат изискуемите
съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП данни, като фишът е изготвен
съгласно установения от Министерство на вътрешните работи образец.
Предвид горния извод неоснователни се явяват наведените в жалбата доводи
за липса на реквизити на фиша – дата и час на връчване, име и подпис на
връчилото го лице, доколкото такива реквизити не са законоустановени.
Неотразяването в ЕФ, че от измерената скорост е приспадната максимално
допустима грешка от 3 %, не е съществено процесуално нарушение,
доколкото не е довело до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя.
Техническото средство тип TFR1-М, с което е заснето и установено
нарушението е мобилно съгласно § 6, т. 65, б. „б“ от Допълнителните
разпоредби на ЗДвП. В случая не са допуснати нарушения на процедурата по
3
установяване на процесното нарушение посредством използването на
мобилно автоматизирано техническо средство. Съставен е протокол по чл. 10,
ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., приет като писмено
доказателство по делото. Протоколът има нормативно установеното
съдържание, съгласно приложението към чл. 10, ал. 1 от посочената наредба.
Процесната хипотеза не попада в приложното поле на разпоредбата на чл. 11,
ал. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Нарушението е установено с
мобилно АТСС, но не във време на движение – в протокола е удостоверено,
че измерването е в стационарен режим, поради което не е имало забрана за
санкциониране на деянието с електронен фиш.
Действително от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№ 10.02.4835 се установява, че срокът на валидност на мобилна система за
видеоконтрол тип TFR1-M е до 24.02.2020 г., но съгласно чл. 30, ал. 5 от
Закона за измерванията (ЗИ), когато срокът на валидност на одобрения тип е
изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на
одобрения тип, се считат от одобрен тип.
Според чл. 43, ал. 4 от ЗИ периодичността на последващите проверки се
определя със заповед на председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор (ДАМТН), която се обнародва в
„Държавен вестник“ и се обявява в официалния бюлетин на агенцията.
Съгласно т. 31 от Заповед № А-616/11.09.2018 г. на председателя на ДАМТН
(обн., ДВ, бр. 82/05.10.2018 г.) периодичността на проверките на
скоростомери е една година.
Въпреки законосъобразното издаване на електронния фиш от
процесуална страна, е допуснато нарушение на материалния закон, което
обосновава основателност на жалбата и налага отмяна на обжалвания фиш.
На 15.09.2020г. на километър 46+100 на АМ Тракия посока град П. не е
имало ограничение на разрешената скорост до 70 км/ч. Действително от
приложената към заповедта скица на ограниченията и пътните знаци на
процесния участък е видно, че между км 45+200 и 45+800 е въведено
поетапно ограничение на скоростта, както следва: км 45+200 със знак А23и
Т1 е указано, че има ремонтни дейности на платното в продължение на 500
метра, км 45+300 – В26 – забранено е движение със скорост по-висока от
посочената - 110км/ч; км 45+500 - В26 – забранено е движение със скорост
по- висока от посочената - 90км/ч; км 45+700 В26 – забранено е движение със
скорост по- висока от посочената-70 км/ч. Съгласно скицата въведеното
ограничение важи до км 46+266, където е поставен знак В34, който слага
край на забраните, въведени с пътни знаци.
Съгласно представената и приета като писмено доказателство по делото
заповед от 30.10.2019г. на Председателя на УС на АПИ във връзка с
обезопасяване на участък от аварийната лента на АМ Тракия е въведено
ограничение на движението от км 45+200 до км 46+266, като в заповедта е
посочено, че ограничението на движението следва да завърши най- късно до
18:00 часа на 30.06.2020г.
Следователно за процесния пътен участък - км 46+100 ограничението е
важало в посочения в заповедта срок. Доколкото обаче по делото няма
доказателства срокът на въведените ограничения да е продължен и след дата
30.06.2020г., то следва извода, че към 15.09.2020г. (датата, на която е
установено жалбоподателката да управлява лекия автомобил със 130 км/ч) в
посочения участък не е действало ограничение на разрешената скорост на
4
движение.
Предвид изложеното атакуваният фиш се явява незаконосъобразен,
издаден при нарушение на материалния закон и следва да бъде отменен.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 3, т. 1 вр. ал.2 ,т .1 вр. чл. 58д,
т.4 ЗАНН, съдът.
РЕШИ:

ОТМЕНЯ електронен фиш № К *******/15.09.2020г., издаден от
Областна дирекция на МВР С., с който на А. Не С., ЕГН: ********** е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 650,00 лева на
основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП), за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд С. област в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.



Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
5