Решение по дело №673/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 587
Дата: 8 октомври 2020 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20207170700673
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

№ 587

гр.Плевен, 08.10.2020 год.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, първи касационен състав, в открито съдебно заседание на втори октомври две хиляди и двадесета година в състав:                                                                        Председател: Николай Господинов

                                                                 Членове:  Елка Братоева

                                                                                          Катя Арабаджиева

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурор от Окръжна прокуратура-Плевен Иван Шарков, като разгледа докладваното от съдия Арабаджиева касационно административно-наказателно дело № 673 описа на Административен съд – Плевен  за 2020 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.    

            С Решение № 368 от 14.07.2020 г., постановено по нахд № 306/2020 г., Районен съд – Плевен е потвърдил наказателно постановление № 19-0938-005602 от 24.10.2019 г. на началник сектор ПП към ОД на МВР- Плевен в частта, в която на С.К.Д. ***, с ЕГН **********, са наложени следните административни наказания: 1) на основание чл.177 ал.ІІІ т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 500 лева и 2) на основание чл.183 ал.І т.1 пр.ІІ-ро от ЗДвП – глоба в размер на 10 лева, за нарушение на това, че на 12.01.2019 г. в 2,40 часа в община Плевен, на път Първи клас № КПП-3 /Бяла-Ботевград/, с посока на движение към град София, управлява колесен трактор Джон Диър с регистрационен номер ***/ в тъмната част на денонощието с ППС с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи нормите, установени от МРРБ, както и с товар, представляващ опасност за движението; не носи контролния талон от свидетелството за управление. С решението съдът е отменил горепосоченото наказателно постановление в частта, в която на С.К.Д. на основание чл.185 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 20 лева, за това, че по същото време и на същото място е управлявал посоченото МПС с наложено наказание глоба с наказателно постановление или електронен фиш, незаплатена в срока за доброволно заплащане.

            Срещу постановеното решение в потвърдителната НП част е подадена касационна жалба от С.К.Д., чрез адвокат Г.Г. ***, който  счита, че същото е незаконосъобразно и неправилно,  постановено при съществено нарушение на материалния и процесуалния закон. Счита, че при издаването на обжалваното НП е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в това, че съгласно чл.42 т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, както в АУАН, така и в НП следва да бъдат посочени законовите норми, които са нарушени и в този смисъл следва да е налице правно единство както между цифровата квалификация на нарушението, посочена в акта, и тази, отразена в НП. Сочи, че в конкретния случай, видно от АУАН, като нарушени са посочени разпоредбите на наредба № 11 на МРРБ и на чл.139 ал.1 т.2 от ЗДП, но нормите в тях имат бланкетен характер, затова при ангажиране на административно-наказателната отговорност позоваването единствено на тях, без посочване на конкретна норма, запълваща бланкетната, е неизпълнение на задължението за посочване на виновно нарушена законова разпоредба и води до нарушение на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН. Намира, че в издаденото НП не е изпълнено изискването на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН за точно посочване на нарушените законни разпоредби. Сочи, че като нарушена е визирана нормата на чл.139 ал.1 т.2 предл.І-во от ЗДвП, която предвижда, че движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат „с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението“. Твърди, че тази разпоредба е бланкетна, т.к. в диспозицията й липсва конкретно и пълно описание на признаците от състава, налагащо по необходимост запълването й със съответните нарушени други правни разпоредби, в които се регламентира дължимото поведение или неизпълненото предписание. Затова, за запълване на бланкетния й състав, същата е следвало да бъде обвързана със съответната разпоредба от Наредба № 11 на МРРБ. Доколкото обаче в издаденото и обжалваното наказателно постановление не е посочено от коя конкретна разпоредба от съответния подзаконов нормативен акт е нарушена, то за нарушителя остава неясно за какво нарушение е ангажирана административно-наказателната му отговорност. Сочи, че нормите относно допустимите размери на ППС са регламентирани в Наредба № 11 от 03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Счита, че пропускът на наказващия орган да посочи разпоредбата от цитираната наредба, за която твърди, че е нарушена, представлява съществено нарушение на процесуални правила, т.к. е пречка наказаното лице да разбере за какво конкретно нарушение е ангажирана административно-наказателната му отговорност и да организира адекватно защитата си. От друга страна счита, че констатирането на превишаване на размера на управляваното ППС само по себе си не е достатъчно за ангажиране отговорността на нарушителя, т.к. според изричния текст на чл.177 ал.3 от ЗДвП съставомерността на нарушението, респ.наказването на дееца, са обусловени от това, управлението на ППС при визираните в текста обстоятелства да е в нарушение на установения за това ред. Т.е. отново е налице препращане към нормативите, определени в Наредба № 11/2001 г. на МРРБ, т.к. именно в нея са регламентирани условията и реда за движение на извънгабаритни и тежки ППС, от които е видно, че забраната за движение на такива не е абсолютна, доколкото се допуска със съответно разрешително. При това положение, пълното и точно описание на нарушението във всички случаи изисква констатация, че управлението на ППС с надвишени норми за размери, маса или натоварване на ос, е при неспазване на установения за това ред. Според касатора, непълното описание на конкретните фактически обстоятелства, при които е извършено нарушението, непълното отразяване на признаците от състава му и неточното посочване на нарушените виновно разпоредби, нарушава изискванията на ЗАНН към формата и съдържанието на наказателното постановление и предвид това, че същите са императивни, обосновава извод за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление. Намира, че констатираните недостатъци са съществени и поради това, че рефлектират върху правото на защита на жалбоподателя, ограничавайки възможността му да разбере какво точно нарушение му се вменява, при какви обстоятелства се твърди, че го е извършил и въз основа на какви факти. Счита още, че между АУАН и впоследствие издаденото НП трябва да е налице единство между словесното и цифровото описание, което в настоящия случай не е така. В заключение моли съда да отмени решението и да отмени наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът не се явява и не се представлява и не взема становище по съществото на спора.

Ответникът Областна дирекция на МВР – Плевен, в съдебно заседание не се представлява и не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Плевен дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна и е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

С оспореното решение съдът е приел за установено, че при извършена проверка на 12.10.2019г. около 02:40 часа на Първокласен път /Бяла-Ботевград/, км. 80+032, било констатирано, че  Д.  управлявал колесен тръктор „Джон Диър“ с ***по КТИ, при допустима ширина от 2,55м съгласно чл. 6 от Наредба №11 на МРРБ от 03.07.2001 година,  с ширина 4,40 метра, измерена със стандартизирано измервателно средство в присъствието на водача, като последният не представил СУМПС и не бил изпълнил финансовото си задължение да заплати в законоустановения срок наложено му административно наказание с НП 19-0305-0002017/31.05.2019г, връчено на 06.05.2019г.. и влязло в сила. За констатираните нарушения на водача бил съставен  АУАН   и въз основа на него издадено НП 19-0305-0002017/31.05.2019г, връчено на 06.05.2019г. за нарушения на  разпоредбите на чл. 139, ал. І, т.2 от ЗДвП, чл. 100, ал. І, т.1 от ЗДвП и чл. 190, ал.III от ЗДвП. Съдът изложил мотиви, че описаната в АУАН и в НП фактическа обстановка се подкрепя напълно от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели – актосъставителят Д.А.Х.и свидетелят по акта М.А.Х., които съдът кредитирал с доверие като логични, последователни и непротиворечиви, възпроизвеждащи свои преки и непосредствени впечатления относно релевантните за делото факти. От показанията им съдът установил по несъмнен и категоричен начин, че към момента на проверката Д. е управлявал процесното превозно средство - колесен тръктор ***при допустима обща ширина 2,55м от Наредба №11 на МРРБ, с ширина 4,40 метра, измерена с техническо средство ролетка, без разрешение за движение по пътищата отворени за обществено ползване от администрацията, управляваща пътя и съгласувано със службите за контрол на МВР, както и че същият не представил контролен талон към СУМПС и не бил изпълнил финансовото си задължение да заплати в законоустановения срок наложено му административно наказание с НП 19-0305-0002017/31.05.2019г., връчено на 06.05.2019г.. и влязло в сила. Тези свидетелски показания съдът приел за кореспондентни с приобщените към  делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства. Съдът изложил мотиви, че установената от АНО фактическа обстановка не се  опровергава и от приложеното на стр. 5 в делото заверено копие от разрешително за движение на извънгабаритно или тежко пътно превозно средство № РИ-180/17.01.2019 година, което установи, че  съставлява разрешение  за движение на конкретното извънгабаритно или тежко ППС, описано в НП в област Монтана и области, граничещи с нея (каквато не е област Плевен) и не изключва отговорността на водача за конкретното вменено му нарушение за това, защото в самото  разрешително е вписано, че не важи за автомагистрали, скоростни пътища, пътища от I, II и  III клас, включени в приложение №6 към чл.8, ал.и 4 от Наредба №11, а процесният пътен участък е именно Първокласен път №3. Изложеното обуславовило извод у съда, че издаденото разрешително съгласно указанието на приложението, не важи за процесния пътен участък -  Първокласен път /Бяла-Ботевград/, км. 80+032.

При тази установеност на фактите, съдът направил извод, че Д. е автор на нарушенията по чл. 139, ал. І, т.2 от ЗДвП и по чл. 100, ал. І, т.1 от ЗДвП както от обективна, така и от субективна страна, за които е санкциониран със съответинет предвидени наказания. С оглед на тези изводи съдът потвърдил  наказателното постановление в частта, в която на Д. на основание чл. 177, ал. ІІІ, т.1-во от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 500,00 лева и на основание чл. 183, ал. І, т.1, пр. ІІ-ро от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 10,00 лева за извършени на 12.10.2019г. около 02:40 часа на Първокласен път /Бяла-Ботевград/, км. 80+032 нарушения по чл. 139, ал. І, т.2 от ЗДвП и по чл. 100, ал. І, т.1 от ЗДвП.

По отношение нарушението на чл. 190, ал.III от ЗДвП съдът приел, че съобразно цитираната норма  наложеното наказание "глоба" се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление, електронен фиш или съдебното решение или определение на съда при обжалване. Липсата в обжалваното наказателно постановление на посочена дата на влизане в сила на НП 19-0305-0002017/31.05.2019г., за което се твърди, че произтичащото от него финансово задължение не е заплатено в законоустановения представля неясно формулирано административно обвинение и представлява съществено нарушение на процесуални правила, допуснати в хода на административно-наказателното производство пред наказващия орган. Съдът направил извод, че в случая липсата на дата на влизане в сила на НП 19-0305-0002017/31.05.2019г. е пречка жалбоподателят да узнае за какво конкретно нарушение е ангажирана административо-наказателната му отговорност и да организира защитата си, както и да бъде осъществен съдебен контрол по същество. Затова отменил наказателното постановление в частта, в която на Д. на основание чл. 185 от ЗДвП е наложено административно наказание – глоба в размер на 20,00 лева за извършено на 12.10.2019г. около 02:40 часа на Първокласен път /Бяла-Ботевград/, км. 80+032 нарушение по чл. 190, ал. III от ЗДвП.

Касационната инстанция  намира, че обжалваното решение в оспорената част е правилно, постановено в съответствие с материалния закон и доказателствата по делото. Районният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Относимите за отговорността на касатора факти са установени в пълнота и правилно от районния съд, като при тяхната съвкупна преценка е изведен правния извод за съставомерност  и доказаност на вмененото на Д. деяние. Ето защо правните изводи на  районния съд се споделят от настоящата инстанция и не е необходимо да се преповтарят. В този смисъл касационната инстанция, по аргумент от разпоредбата на чл.221, ал.2, изречение второ от АПК напълно споделя изложените от въззивния съд мотиви  и препраща към тях, за да обоснове решението си. 

Неоснователни са изложените в касационната жалба оплаквания. Действително забраната за движение на извънгабаритни и тежки превозни средства по пътищата не е абсолютна, като последните могат да се ползват след снабдяване със съответно разрешително. Установеният ред за движение на такива ППС,  е описан подробно в обстоятелствената част на издаденото НП, а именно- при липса на съгласуваност със службите за контрол. С това не е спазено и  изключението от забраната ППС да могат да се движат дори и при наличие на параметрите, забраняващи им движение по републиканската пътна мрежа, ако имат издадено разрешение от стопанина на пътя, и то за движение по съответния пътен участък. За да управлява законосъобразно по пътя процесното ППС, водачът е  следвало  да разполага с разрешително, без значение чия е отговорността за снабдяване с последното.  Вярно е, че по делото е представено  Разрешително  №РИ-180/17.01.2019 год., което  по принцип съставлява разрешение  за движение на конкретното извънгабаритно или тежко ППС, описано в НП, но същото не изключва отговорността на водача за конкретното вменено му нарушение, защото в самото  разрешително е вписано на първо място, че важи за област Монтана и области, граничещи с областта и на второ място, че не важи за автомагистрали, скоростни пътища, пътища от I, II и  III клас, включени в приложение №6 към чл.8, ал.3 и 4 от Наредба №11, а процесният пътен участък, на който е установено и извършено нарушението,  съставлява път от първи клас №3, включен в приложението. Поради което издаденото разрешително съгласно указанието на приложението, не важи за този пътен участък и се приравнява на липса на издадено разрешително.

Неоснователно е релевираното в касационната жалба оплакване за допуснати нарушения на  чл.42 т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, предвид, че в АУАН и в НП са посочени като нарушени бланкетни разпоредби и позоваването единствено на тях, без посочване на конкретна норма, запълваща бланкетната, е неизпълнение на задължението за посочване на виновно нарушената законова разпоредба. Видно е, че в издаденото наказателно постановление като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 139, ал.1, т.2 от ЗДвП, съгласно която движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението. Тази разпоредба установява правилото за поведение, което следва да се спазва, и то в конкретния случай разписва, че движещите се по пътя ППС следва да бъдат с такива размери, които са установени в съответен подзаконов нормативен акт. Вярно е, че непосредствено  след посочване на нарушената норма на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП не е направена привръзка със съответната норма от приложимия подзаконов нормативен акт, в който са установени конкретните размери на движещите се по републиканските пътища ППС, но самата приложима норма и нейните изисквания са посочени в описателната част на нарушението, в която, от една страна е направено препращане към чл.5, ал.1, т.1 от Наредбата, и от друга страна е описано какви са изискванията на нормата за ширина на съответното ППС съгласно приложимата Наредба. Посочено е конкретно, че максималната ширина за движение по Наредба №11 на МРРБ е 255 см., а такова е изискването на нормата на чл.5, ал.1, т.1 от Наредба №11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, към който текст се препраща изрично в описателната част на нарушението.. Като е описана и конкретно установената ширина на ППС, измерена по надлежния ред със съответното техническо средство, поради което е налице яснота относно основните елементи на състава на нарушената нормативна разпоредба. Посочена е  ясно и недвусмислено и нормата, въз основа на която е ангажирана административно-наказателната отговорност на касатора – тази на чл.177, ал.3, пр.1 от ЗДвП, според която се наказва всяко лице, което  управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, без да се спазва установения за това ред. Вярно е, че не е посочено конкретното предложение на текста на санкционната разпоредба, но в обстоятелствената част и на АУАН, и на НП, изрично и недвусмислено е посочено, че се касае за управление на ППС с размери-ширина, над установените в нормативната уредба. „Установения за това ред” от своя страна е описан в самото наказателно постановление, а именно- при липса на съгласуване със службата за контрол, с което не е спазено и  изключението от забраната на чл.139 ППС да могат да се движат дори и при наличие на параметрите, забраняващи им движение по републиканската пътна мрежа, ако имат издадено разрешение от стопанина на пътя, и то за движение по съответния пътен участък. Ето защо според касационната инстанция са описани всички типични признаци на състава на вмененото нарушение, включително е направена привръзка с  конкретните норми от приложимия подзаконов нормативен акт. Затова не може да се приеме, че е нарушено правото на защита на привлеченото лице.

Като е достигнал до извод за правилност и законосъобразност на НП в тази част-относно вмененото нарушение на чл.139, ал.1, т.2 от ЗДвП, както и в частта относно нарушението на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДП-неносене на контролен талон, който не се спори, че не е носен от водача при проверката, ПРС е постановил валидно, допустимо и правилно решение в оспорената част, което следва да се остави в сила.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. 2 във връзка с чл.221, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 368 от 14.07.2020 г.в оспорената част, с която е потвърдиено наказателно постановление № 19-0938-005602 от 24.10.2019 г. на началник сектор ПП към ОД на МВР- Плевен в частта, в която на С.К.Д. ***, с ЕГН **********, са наложени следните административни наказания: 1) на основание чл.177 ал.ІІІ т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 500 лева и 2) на основание чл.183 ал.І т.1 пр.ІІ-ро от ЗДвП – глоба в размер на 10 лева, постановено по нахд № 306/2020 г. на Районен съд – Плевен.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

                                                                                

                                                                                         2.