Решение по дело №2203/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1962
Дата: 4 ноември 2019 г. (в сила от 4 ноември 2019 г.)
Съдия: Татяна Костадинова Костадинова
Дело: 20191100902203
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ …..

Гр. София, 04.11.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 20 състав, в закрито заседание в състав:

СЪДИЯ: Татяна Костадинова

като разгледа т.д. № 2203/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ вр. чл. 274 - 278 ГПК.

            Образувано е по жалба на Т. АД срещу отказ № 20190531165031/31.05.2019 г. на длъжностно лице при Агенция по вписванията да впише в Търговския регистър декларираните от жалбоподателя по реда на ЗМИП данни. Отказът е мотивиран с това, че в раздел „Действителни собственици“ следва да се посочат физически лица. Не е извършено вписване на декларираните данни относно юридическото лице, чрез което се осъществява пряк контрол върху заявителя.

            Жалбоподателят твърди, че отказът е незаконосъобразен, тъй като е налице изключението по § 2, ал. 1, т. 1 ДР ЗМИП - юридическото лице, чрез което се осъществява контрол, е публично дружество и поради това неговите действителни собственици се разкриват по друг ред.

           

Съдът намира следното:

            Обемът на понятието „действителни собственици“ е дефиниран в § 2 от ДР ЗМИП - за действителен собственик се счита физическото лице, което пряко или косвено притежава достатъчен процент от акциите, дяловете или правата на глас, включително посредством държане на акции на приносител, или посредством контрол чрез други средства, с изключение на случаите на дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар. Видно е, че целта на закона е да се идентифицират по недвусмислен начин физическите лица, които „в крайна сметка“ (по терминологията на Директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и на Съвета за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма) управляват/контролират дружеството или в полза на които се осъществява дейността. Тази цел ще бъде постигната както когато се впишат идентификационните данни на физическите лица, така и когато обявяването на тези данни е предвидено да се извършва по друг ред. Впрочем в тази насока са и указанията за прилагане на закона, дадени от ДАНС в качеството й на орган, който съгласно чл. 4, ал. 5 ЗДАНС получава, съхранява, проучва, анализира и разкрива информация, получена при условията и по реда на ЗМИП - изискването за деклариране възниква само когато подлежащите на деклариране данни не са вече вписани в Търговския регистър по друга причина или когато не е налице друг механизъм за тяхното обявяване.

Ето защо в § 2, т. 1 на ДР ЗМИП е предвидено изключение за случаите, в които се касае до дружество с акции, търгувани на регулирания пазар, и подчиняващо се на изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на собствеността. В тези случаи не се изисква обявяване на имената на физическите лица по реда на ЗМИП, тъй като за тяхното обявяване е предвиден друг механизъм – съгласно чл. 59, ал. 4 ЗМИП в този случай се събира информацията за дяловото участие, подлежаща на разкриване по реда на чл. 145 и сл. от Закона за публичното предлагане на ценни книжа.

Щом за публичното дружество не се поставя изискване за обявяване на действителния собственик по реда на ЗМИП, то не е налице и изискване за посочване на физическите лица-акционери в публичното дружество, когато то е посочено като дружество, чрез което се осъществява контрол върху заявителя, както е в настоящия случай. Когато заявителят е посочил, че се контролира от публично дружество, какъвто характер има „Х.“ АД, той не дължи да посочва по реда на ЗМИП идентификационни данни на конкретни физически лица – те се обявяват по друг ред. На обявяване подлежи само юридическото лице, упражняващо пряк/непряк контрол върху заявителя.

В настоящия случай в подадената от заявителя декларация е посочено именно това – в графа „Действителни собственици“ е отбелязано „друго“ и е разяснено, че действителни собственици не се посочват поради публичния характер на контролиращото дружество. Следователно волята на заявителя е да се обяви единствено дружеството, чрез което се упражнява пряк контрол, посочено в част ІІ на декларацията, а именно Химимипорт АД. Това напълно съответства на изискванията на закона, тълкувани през призмата на директивата, за чието транспониране той е приет.

 

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на „Т.“ АД, ЕИК ********, отказ № 20190531165031/31.05.2019 г.  на длъжностно лице при Агенция по вписванията да впише в Търговския регистър декларираните в декларация и в заявление обр. Б7 данни относно юридическото лице, чрез което се осъществява пряк контрол, и УКАЗВА на Агенция по вписванията да впише декларираните съгласно заявление обр. Б7, част І, графа 537 данни.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                 СЪДИЯ: