Решение по дело №683/2020 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 132
Дата: 21 май 2021 г. (в сила от 9 ноември 2021 г.)
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20203330200683
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 132
гр. Разград , 21.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на осми февруари, през
две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ Е. ИВАНОВА
при участието на секретаря ГАНКА А. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от ДОРОТЕЯ Е. ИВАНОВА Административно
наказателно дело № 20203330200683 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Д. Н. А. от гр. Цар Калоян против НП №
42/26.08.2020г. на Директора на РИОСВ гр.Русе, с което на основание чл.151,
ал.2, т.6 от Закона за управление на отпадъците му е наложена глоба в размер
на 3000 лв. в качеството му на Кмет на Община Цар Калоян, за нарушение на
чл.151, ал.2, т.6 във вр. с чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на
отпадъците /ЗУО/. В жалба сочи, че НП е незаконосъобразно и необосновано,
издадено при неспазване на процесуалните правила и неправилно
приложение на материалния закон. Нарушен е чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН,
тъй като не е ясно в какво точно е обвинен и коя правна норма е нарушил,
като не са конкретизирани датата и мястото на извършване на нарушението,
поради което моли да отменено изцяло. В с.з. жалбата се поддържа от
процесуалния представител- адв. С. който заявява, че я поддържа на
посочените в нея основания като доразвива доводите за незаконосъобразност.
Въззиваемата страна – Регионална инспекция по околната среда и
водите /РИОСВ/ гр.Русе, чрез процесуалния си представител- ю.к.Тодорова,
счита жалбата за неоснователна, а издаденото НП за правилно и
законосъобразно, постановено при спазване на процесуалните и материалните
норми, поради което моли да бъде потвърдено изцяло.
1
Районна прокуратура- гр.Разград, при редовност в призоваването,
не се явява представител и не заявява становище по жалбата и НП.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Обжалваното НП е издадено въз основа на АУАН №
000192/26.06.2020г., съставен срещу жалбоподателя, в качеството му на Кмет
на Община гр. Цар Калоян за това, че „при извършена проверка на
19.06.2020г. във връзка с плана за контролна дейност на РИОСВ-Русе,
утвърден от Министъра на околната среда и водите в гр. Цар Калоян, в
присъствието на г-н Белгин Хюсеин- заместник кмет на Община Цар Калоян
и г-жа Ъшъл Акова- специалист проекти към Община Цар Калоян, установих,
че в гише АО и в счетоводната програма, е установено, че Д. Н. А., в
качеството си на Кмет на Община гр. Цар Калоян, не е предприел мерки за
предотвратяване изхвърлянето и почистването на отпадъци на неразрешени за
това места и създаването на незаконно сметище.
На 19.06.2020г. е извършена проверка, при която е констатирано, че
в ПИ № 77988.105.3, в землището на Цар Калоян, терен намиращ се зад дома
за социални дейности, нерегламентирано са изхвърлени множество битови
отпадъци- пресни и стари натрупвания. Отпадъците представляват:
пластмасови опаковки – бутилки от бира, безалкохолни напитки, остатъци от
храна, изпочупени пластмасови предмети – корита, легени, детски играчки,
стари дрехи- парцали, обувки, дюшеци, отпадъци от ПДЧ и дървени
плоскости, строителни отпадъци – бетонови колони, керемиди, тухли,
натрошена мазилка, счупени плочки,2 растителни отпадъци- остатъци от
храсти, клони, трева от почистване на градини, животински отпадъци –
торови маси. Размерът на замърсената с отпадъци площ възлиза на 2 дка.
Терен, в имот № 77308.105.5, начин на трайно ползване- пасище,
намиращ се в сервитута на пътя от гр. Цар Калоян за гр. Ветово, на площ от 1
дка са нерегламентирано изхвърлени битови отпадъци – пластмасови
бутилки, дрехи, строителни отпадъци- счупени керемиди, натрошен бетон.
Терен, в ПИ № 77308.105.5.5, начин на трайно ползване- пасище,
2
намиращо се в близост до християнските гробища, на площ от 0,500 дка са
изхвърлени нерегламентирано битови отпадъци- дрехи, счупени пластмасови
столове, строителни отпадъци- дрехи, счупени пластмасови столове,
строителни отпадъци- счупени керемиди, тухли, натрошен бетон.
В село Езерче, Община Цар Калоян в ПИ № 27156.12.5- държавна
частна, начин на предназначение-земеделска, намиращ се в местността Лозята
на площ от 2 дка са изхвърлени нерегламентирано строителни отпадъци-
бетонови късове, счупени керемиди, камъни премесени с почва, мазилка,
счупени плочки и други.
Кметът г-н А. е извършил административно нарушение, чрез
бездействие, на 19.06.2020г., изразяващо се в непредприемане на мерки за
предотвратяване изхвърлянето и почистването на отпадъци на неразрешено за
това място и създаването на незаконно сметище.
Достъпът до замърсените терени не е ограничен по никакъв начин,
същите не са заградени, няма охрана, няма поставени информационни табели,
забраняващи изхвърлянето на отпадъци.
Кметът на Общината не е предприел и не е представил доказателства
за възлагане на задачи на длъжности лица за предотвратяване изхвърлянето
на отпадъци на неразрешени за това места;
Не е представил данни за съставени АУАН и НП против лица,
изхвърлили отпадъци на неразрешени места;
Не е призовал населението, чрез съобщение в сайта на общината, на
табло в общината да изхвърля битовите отпадъци на определените за това
места /контейнери/;
Не е представил писмени предупреждения към лица, установени, че
изхвърлят битови отпадъци на неразрешени за това места, както и да почистят
замърсяването.
Нарушението е констатирано и отразено в констативни протоколи
на РИОСВ-Русе с регистрационен № ГС 24 и 25 от 19.06.2020г. С което г-н Д.
Н. А. е нарушил разпоредбите на чл.19, ал.3, т.15 във вр. с чл.151, ал.2, т.6 от
3
ЗУО“.
Обстоятелствата по акта са отразени и в самото НП, поради което на
жалбоподателя, в качеството му на Кмет на Община Цар Калоян, е наложена
глоба в размер на 3 000 лв. на основание чл.151, ал.2, т.6 от Закона за
управление на отпадъците, за нарушение на чл.151, ал.2, т.6 във вр. с чл.19,
ал.3, т.15 от същия закон.
Към преписката освен цитираните НП и АУАН, са приложени и
Констативен протокол № ГС 24/19.06.2020г., Констативен протокол № ГС
25/19.06.2020г., възражение от Д.А. ведно с приложени към него документи, а
впоследствие представя е Заповед РД-128/10.02.2020г. на министъра на
околната среда и водите, писмо изх.№ И-451/13.02.2020г. до кмета на Община
Цар Калоян, с което са дадени задължителни предписания, писмо вх.№ АО-
2958/08.07.2020г., писмо изх.№ АО-2958-1/14.07.2020г., Констативен
протокол № ГС 53/26.08.2020г.
Жалбоподателят представя като доказателства договори за услуга с
техника от 31.07.2019г. и от 05.08.2020г., както и граждански договор от
18.09.2019г. касаещи почистване на сметището в гр. Цар Калоян
/представени и пред АНО/. Представени са също и договор за услуга с
техника от 24.08.2018г., протокол, фактура, справка от имотния регистър
относно имот № 27156.12.5.
По делото е разпитан актосъставителят С., която по същество
потвърждава изложената в АУАН фактическа обстановка, като конкретизира,
че се проверката е извършена във връзка с цитираната заповед на министъра,
като е даден срок за почистване на нерегламентираните замърсявания на
териториите на общините до 16.03.2020г. Същите са станали по-късно
предвид епидемиологичната обстановка тогава. На територията на Община
Цар Калоян били проверени две големи населени места- село Езерче и гр. Цар
Калоян. Установили описаните в констативните протоколи нерегламентирани
сметища, които изобщо не били почиствани, тъй като имало както стари, така
и нови отпадъци по тях.
Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът
направи следните правни изводи:
4
Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна
срещу подлежащ на обжалване акт, а разгледана по същество се явява
неоснователна и недоказана.
С оглед дадените от закона правомощия, съдът извърши цялостна
проверка на обжалваното НП и АУАН, и констатира, че същите са издадени
от компетентни органи – директора на РИОСВ-Русе и главен инспектор в
РИОСВ-Русе.
Актът е съставен в съответствие с разпоредба на чл. 40, ал. 1 от
ЗАНН и от формална страна съдържа законоустановените реквизити по чл. 42
от ЗАНН.

Административнонаказващият орган е приел фактическите
констатации за доказани и е издал обжалваното наказателно постановление, с
което за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО е наложил на жалбоподателя
административно наказание глоба в размер на 3000 лева. Постановлението от
формална страна е в съответствие с чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
Разградският районен съд намира, че при съставянето на акта за
установяване на административно нарушение и издаването на наказателното
постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, поради
което и същите следва да породят целените с тях правни последици.
След извършена служебна проверка на АУАН и НП, съдът счита, че
не са допуснати нарушения на императивните разпоредби на чл. 42, т. 3 и чл.
57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. И в АУАН, и в НП са описани нарушението,
обстоятелствата, при които е извършено, датата и мястото, където е
реализирано, обективно нарушената норма.
В тази връзка и направените от защитата възражения за
незаконосъобразност поради липса на дата и място на извършване на
нарушението, както и описание на същото, съдът намира са неоснователни.
Разпитани като свидетели по настоящото производство
актосъставителят св. С. потвърждава констатациите в АУАН, възпроизведени
5
в НП. Проверката е била извършена в присъствието на служители на Община
Цар Калоян, както и на кмета на с. Езерче, които са разписали констативните
протоколи без възражения, очевидно съгласявайки се с констатациите в него.
От фактическа страна по делото е установено, че санкционираното
лице заема длъжността кмет на Община Цар Калоян, към чиято територия
принадлежат констатираните нерегламентирани сметища. От данните по
делото е видно, че в хода на извършената от служители на РИОСВ проверка
са констатирани на територията на Община Цар Калоян незаконни сметища,
подробно описани в съставените констативни протоколи, за които е
ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Изрично посочено от свидетелката е обстоятелството, че на процесните
нерегламентирани сметища е установен както стар, така и свеж отпадък.
Данни за предприети от кмета на общината конкретни мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и
създаването на незаконни сметища не са установени в хода на
административнонаказателното и на съдебното производство, поради което и
обосновано е прието, че са налице елементите от състава на нарушението, за
което последният е санкциониран.
С нормата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО дейността по
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища е възложена на кмета на общината.
На основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО последният носи
отговорност за неизпълнението на това задължение, включително при
възлагането му на други лица. Следва да се посочи, че с делегиране на
правомощията си кметът не се лишава от тях- те не излизат от
компетентността му, която е нормативно определена, независимо от
предоставянето им в определен обем на друг орган. Ето защо съдът приема,
че законосъобразно е ангажирана отговорността му.
Законът вменява в задължение на кмета да отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на
почистването им. В дискреционната му власт е да създаде организация за
постигане на нормирания резултат. В случая това не е сторено.
6
Ето защо съдът намира и представените от жалбоподателя договори
за ирелевантни и неотносими, тъй като от една страна не е описано за кое
почистване на сметище се касае, а от друга страна не покрива всички
дейности, които са в правомощията на кмета във връзка с избягването на
нерегламентираните сметища и контрола по изпълнение на това. Съгласно
ЗУО не се допускат нерегламентирани сметища както в държавна, общинска,
така и в частна собственост.
По отношение на вида и размера на наложеното наказание съдът
счита, че същото е законосъобразно определено в рамките на предвидения
размер в санкционната норма на чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО. Съдът намира така
наложеното наказание глоба в минимално предвидения размер от 3000 лева
за достатъчно за постигане на предвидените в чл. 12 от ЗАНН цели.
В случая не е налице и маловажност на нарушението по чл. 28 от
ЗАНН, като наказващият орган правилно не е приложил този институт.
Процесното деяние не се характеризира с по-ниска обществена опасност в
сравнение с други нарушения от посочения вид, както с оглед характера на
засегнатите обществени отношения, така и предвид броя на констатираните
замърсявания на територията на Община Цар Калоян, поради което случаят не
може да се квалифицира като маловажен.
С оглед всичко посочено по-горе, настоящата инстанция намира, че
издаденото наказателно постановление е правилно и законосъобразно, а
наложената санкция – справедлива, поради което и жалбата срещу него
следва да се остави без уважение, а наказателното постановление да се
потвърди, като претенцията на АНО за разноски бъде уважена.
В конкретния случай АНО е бил защитаван от юрисконсулт.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 5 ЗАНН в полза на юридически лица се
присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не
може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по
реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, който от своя страна препраща
към чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, съгласно който
възнаграждението е в размер от 80 до 120 лева. Предвид правната сложност и
извършените действия, съдът счита, че справедлив размер на конкретното
7
възнаграждение се явява сумата от 80 лева.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № № 42/26.08.2020г. на Директора на РИОСВ
гр.Русе, с което на основание чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление на
отпадъците на Д. Н. А. от гр. Цар Калоян му е наложена глоба в размер на
3000 лв. в качеството му на Кмет на Община Цар Калоян, за нарушение на
чл.151, ал.2, т.6 във вр. с чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на
отпадъците /ЗУО/.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
8