Решение по дело №84/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 94
Дата: 29 май 2023 г. (в сила от 29 май 2023 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20237270700084
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 29.05.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на девети май две хиляди двадесет и трета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря Св. Атанасова и с участие на прокурор Я. Николова при ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска КАНД № 84 по описа за 2023г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Община Шумен, депозирана чрез старши юрисконсулт И.К., против Решение № 96/16.03.2023г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 143/2023г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 84/29.12.2022г. на директор на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ на Община Шумен е наложена имуществена санкция в размер на 10000 /десет хиляди/ лева за нарушение на  чл. 123в, т. 2 от ЗООС.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния и процесуалния закон. В жалбата се навеждат доводи за непрецизност на описанието на вмененото на жалбоподателя нарушение, допусната при съставяне на акта и при изготвяне на НП, както и описание на фактическа обстановка, несъответстваща на вмененото на лицето нарушение. Сочи се също, че районният съд не е отчел и изпратеното от кмета на Община Шумен до директора на РИОСВ – Шумен, в което са упоменати предприетите мерки за ограничаване и предотвратяване на аварийното изтичане на инфилтратни води от Регионалното депо за неопасни отпадъци. По изложените съображения се отправя искане за отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него наказателно постановление. Претендират се и разноски. В съдебно заседание касаторът се представлява от юрисконсулт К..

Ответната страна, директор на РИОСВ – Шумен, в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Г., която оспорва предявената жалба.

 

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за процесуално допустима, но неоснователна.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 09.05.2022г. била извършена извънредна проверка на Регионално депо за неопасни отпадъци, гр. Шумен, кв. Дивдядово, от експерти на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Шумен, във връзка с информация за писмо на МОСВ вх. № ДО-224/09.05.2022г.

В хода на проверката, осъществена на място на територията на Регионално депо за неопасни отпадъци, разположено южно от кв. „Дивдядово“ на гр. Шумен, свидетелят И.Н.Н., констатирал, че в близост до така наречената клетка 1 на регионалното депо имало изтичане на инфилтрат от ревизионната шахта, който се изтичал по околните земни площи. В близост до клетка 3 на депото, имало изведена тръба към канавката за дъждовни води, преминаваща около депото. Тръбата била запушена, но от нея също имало просмукване на ограничени количества инфилтрат.

За извършената проверка Н. – гл. експерт в дирекция „КПД“ в РИОСВ - Шумен на 09.05.2022г., съставил Констативен протокол № ИН-02/09.05.2022г., с който било дадено предписание да се преустанови просмукването на инфилтрат от следните места: - от ревизионна шахта под дигата на клетка 1 – от затапена тръба, изходяща в околовръстната канавка в района под клетка 3, за което бил даден срок за изпълнение до 11.05.2022г.

На посочената дата с вх. № 0А-1616/11.05.2022г. било депозирано писмо, с което РИОСВ-Шумен била уведомена, че е преустановено просмукването на инфилтрат. По повод на писмото била извършена проверка за изпълнение на дадените предписания, резултатите от която били обективирани в Констативен протокол № ИН-03/19.05.2022г.

За констатираното нарушение на 01.08.2022г., свидетелят И. Н. съставил Акт за установяване на административно нарушение №ИН-03, в който посочил, че Община Шумен на 07.05.2022г. в качеството си на оператор на действаща инсталация „Регионално депо за неопасни отпадъци“, съгласно легалната дефиниция на понятието, дадена в т. 43 от &1 към Допълнителните разпоредби на Закона за опазване на околната среда е извършила административно нарушение, изразяващо се в неизпълнение на условие 10.1.2.2. от Комплексно разрешително /КР/ № 349-Н0/2008г., актуализирано през 2015г., което гласи: „По време на експлоатацията на депото, притежателят на настоящото разрешително да прилага инструкция за експлоатация и поддръжка на всички съоръжения, свързани с дренажната система, ретензионния басейн и помпената станция за инфилтрирани води за оросяване на депото“, като посочил, че по този начин е нарушен  чл. 123в, т. 2 от Закона за опазване на околната среда. АУАН, бил съставен в присъствието на Ж.А.- главен експерт „Екология“ в Община Шумен, която го подписала без възражения. В срока по чл. 44 от ЗАНН, Община Шумен не е депозирала писмени възражения.

Въз основа на така съставения акт директорът на РИОСВ – Шумен издал впоследствие и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд достигнал до извод, че жалбоподателят, имащ качеството на оператор на действаща инсталация „Регионално депо за неопасни отпадъци“, действително е допуснал констатираното от контролните органи изтичане на инфилтрат от ревизионната шахта до клетка 1 и от тръбата към околовръстната канавка, с което е нарушил  изискванията на условие 10.1.2.2. от Комплексно разрешително/КР/ № 349-Н0/2008г., актуализирано през 2015г., като не е приложил инструкцията за експлоатация и поддръжка на всички съоръжения, свързани с дренажната система, ретензионния басейн и помпената станция да инфилтрирани води за оросяване на депото, тръбопроводи и оборудване, разположени на открито, в частност т. 6.2 от нея, изискваща осъществяването на експлоатация на дренажна система за инфилтрат, ведно с всички съпътстващи съоръжения по начин, недопускащ разлив на инфилтрат върху почви и незасегнати от инсталацията терени. Съдебният състав формирал и извод, че не са налице предпоставките процесното нарушение да бъде квалифицирано като „маловажно“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Воден от тези съображения районният съд потвърдил оспорения пред него правораздавателен акт.

Настоящият състав приема, че обжалваното решение е правилно, а развитите доводи в касационната жалба за наличие на отменителните основания са неоснователни. Налага се извод за липса на процесуални нарушения при съставяне на АУАН и НП, доколкото същите са изготвени от надлежно оправомощени лица и разполагат с необходимото нормативно съдържание. Не налице неяснота и по отношение на вмененото на касатора нарушение - в акта и в НП контролните органи са посочили, че Община Шумен, в качеството ѝ на оператор на действаща инсталация „Регионално депо за неопасни отпадъци“, съгласно дефиницията на понятието, дадена в т. 43, от §1 от ДР на ЗООС не е съобразила поведението си с т. 10.1.2.2. от издаденото ѝ Комплексно разрешително № 349-Н1/2008г., актуализирано през 2015г. Съобразно това изискване, Община Шумен е била длъжна да прилага инструкция за експлоатация и поддръжка на всички съоръжения, свързани с дренажната система, ретензионния басейн и помпената станция за инфилтрирани води за оросяване на депото, като с оглед установеното от органите на РИОСВ – Шумен просмукване на инфилтрат на две места, актосъставителят, а впоследствие и АНО, са приели, че операторът – касатор в настоящото производство не е приложил инструкцията за експлоатация на съоръженията. Действително, в акта и в обстоятелствената част на НП органите не са конкретизирали конкретното изискване на т. 6.2 от действащата инструкция относно осъществяването на експлоатация на дренажна система за инфилтрат, ведно с всички съпътстващи съоръжения по начин, недопускащ разлив на инфилтрат върху почви и незасегнати от инсталацията терени, но този пропуск сам по себе си в случая няма съществен характер и не е довел до ограничаване на правото на защита на лицето, поради което не се възприема за отменително основание.

Атакуваното пред районния НП се явява законосъобразно и по същество. По категоричен начин в деня на проверката е установено, че в Регионалното депо за неопасни отпадъци, находящо се в гр. Шумен, е установено просмукване на инфилтрат на две места – от ревизионна шахта под дигата на клетка 1, като изтичащата течност се стича по неасфалтирания път между дигата и околовръстната канавка, без да навлиза в последната и от затапена тръба, изходяща в околовръстната канавка в района под клетка 3, при което изтичащият инфилтрат се стича по канавката надолу и извън района на регионалното депо. Тези констатации на органите на РИОСВ – Шумен са обективирани и в КП № ИН-02/09.05.2022г., изготвен в присъствието на М.Н.– ръководител депо, М.П.– еколог на ОП „Чистота“ и Ж.А., на длъжност „главен експерт Екология“ в Община Шумен. При прочит на самия протокол се установява, че възражения срещу констатациите на проверяващите не са били отразени, като в указания срок с дадените предписания от страна на директора на ОП „Чистота“ – Шумен е депозирано писмо, с което органите на РИОСВ – Шумен са уведомени за предприети действия по преустановяване на описаното по-горе просмукване на инфилтрат. Гореизложеното налага извод, че санкционираното лице в съответното качество е допуснало неизпълнение т. 10.1.2.2. от издаденото му Комплексно разрешително № 349-Н1/2008г., актуализирано през 2015г., във вр. т. 6.2 от действащата инструкция относно осъществяването на експлоатация на дренажна система за инфилтрат, ведно с всички съпътстващи съоръжения по начин, недопускащ разлив на инфилтрат върху почви и незасегнати от инсталацията терени, за което правилно е била ангажирана отговорността му по реда на чл. 123в, т. 2 от ЗООС.

Простъпката не разкрива белезите на „маловажно“ деяние по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като районният съд е изложил надлежно аргументирани съображения защо отклонява претенцията за приложение на този институт. Касационният състав се солидаризира напълно с изложеното от предходната инстанция. Спецификите на конкретното нарушение са налагали санкциониране на субекта с минимално предвидения размер на въведената имуществена санкция, съответстващ на тежестта на деянието, както закономерно е постъпил и наказващият орган.

Предвид изложените съображения, настоящият касационен състав намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното, съдът

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 96/16.03.2023г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 143/2023г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                   2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 29.05.2023 г.