Решение по дело №113/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20207090700113
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 84

гр.Габрово, 9.06.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година  в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря  Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 113 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

         Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 172, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Образувано е по жалба с вх. № 499/5.03.2020г. на С.И.Р. с ЕГН ********** ***  против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 20-1752-000031 от 19.02.2020г. на Началника на РУ-Габрово към ОД на МВР - Габрово.

         С обжалваната заповед на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка “временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на неизправността ” на основание чл. 171, т.2, б.„а“ от ЗДвП.

         В жалбата се иска отмяна на обжалвания административен акт. Оспорва се компетентността на органа, издал заповедта. Твърди се че липсва конкретика, кой точно автомобил е спрян от движение. Не било ясно как е установена неизправността на шумозаглушителното устройство /ауспух/ и в какво точно се състои тази неизправност. Иска се отмяна на обжалваната заповед и присъждане разноски.

         Ответният административен орган - Началник на РУ-Габрово към ОД на МВР - Габрово не изразява становище по жалбата.

         Административен съд – Габрово, след като прецени допустимостта на жалбата и изложените в нея доводи, както и данните по делото, приема за установено следното от фактическа страна.

         На 18.02.2020г. е съставен АУАН № АА98176 от същата дата, в който е отразено, че жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил „*****“ с ДК № *****, като при проверка се е установило, че шумозаглушителното устройство /ауспух/ е неизправно. Въз основа на този АУАН е издадено Наказателно постановление № 20-1752-000280 от 25.02.2020г., което, към настоящия момент не е влязло в сила, тъй като е обжалвано пред Районен съд – Габрово и производството, по образуваното по тази жалба АНД 337/2020г. не е приключило.

         Началник на РУ-Габрово към ОД на МВР - Габрово е издал Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 20-1752-000031 от 19.02.2020г. на Началника на РУ-Габрово към ОД на МВР – Габрово, с която е наложена на С.Р. принудителна административна мярка по чл. 171, т.2, б.„а“ от ЗДвП - “временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на неизправността”, без да е посочено: как е установено, че ауспухът е неизправен; в какво точно се състои неизправността му; не е индивидуализирано кое моторно превозно средство е спряно от движение.

         От разпитаните по делото свидетели, се установи, контролният орган не е използвал никакво техническо средство за установяване на неизправността, че автомобилът е откаран, качен на платформа от мястото на което е бил спрян, директно в двора на КАТ – Габрово, както и че два дни по-късно, без да са предприемани каквито и да било ремонтни работи по автомобила, същият е преминал технически преглед и е пуснат в движение.

 

         Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна по следните съображения.

         На основание чл. 171 ЗДвП за осигуряване безопасността на движението по пътищата и преустановяване на административните нарушения се налагат принудителни административни мерки, като видът им за отделните видове нарушения е конкретизиран в правната норма.

         1. Заповедта е основана на чл. 171, т.2, б.„а“ от ЗДвП. В посочената правна норма се съдържат няколко хипотези, които ако са налице се налага принудителната административна мярка. Административният орган е бил длъжен да конкретизира коя от хипотезите е налице, но не е изпълнил това свое задължение.

         2. Дори да се приеме, че твърдяната неизправност на шумозаглушителното устройство попада в хипотезата, че „шумът е над установените норми“, то заповедта не отговаря на изискването на чл. 59, ал.2 т.4 от АПК. Органът е бил длъжен да изложи фактическите основания, които налагат прилагането на принудителната административна мярка. В случая е следвало да бъде посочено каква е нормата на шум, която е превишена и какво е превишението. Такова посочване в процесната ЗППАМ липсва.

         Не става ясно и по какъв начин е установено твърдяното превишение. Не е възможно установяването му да бъде извършено само посредством слуховите възприятия на контролните органи. По аналогия следва да се посочат разпоредбите на Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства /Наредба Н-32/ в частта й относно установяване нивата на шум. В т.8 от приложение 5 на посочената наредба, са описани правилата за проверка на вредното въздействие. В т.8.1.1.е разписано че системата за намаляване на шума се проверява посредством субективна оценка, на в случай че техническият специалист прецени, че нивото на шума може да е на границата на допустимото, следва да бъде извършено измерване на шума, излъчван от неподвижно превозно средство, като се използва шумомер.

         Неизползването в случая на шумомер, е лишило от обективност констатацията на контролния орган и оттам е опорочило обжалваната заповед, тъй като не е спазена процедурата по установяване нивото на шума, издаван от конкретния автомобил.  

         3. Основателно е и възражението на жалбоподателя, че не става ясно какво точно следва да извърши в изпълнение на заповедта за прилагане на принудителна административна мярка. Съгласно чл. 59, ал.2, т.5 от АПК индивидуалният административен акт следва да съдържа разпоредителна част с която се определят задълженията които адресата на акта следва да изпълни. Описването на тези задължения трябва да е кристално ясно. В случая това не е така. В мотивите на заповедта е посочено че шумозаглушителното устройство /ауспух/ е неизправно (при всичките резерви посочени по-горе в т.2) и е разпоредено спиране от движение на МПС до отстраняване на неизправността. В случая не са изписани действията които следва да бъдат предприети. Не става ясно коя точно неизправност следва да бъде отстранена, какво е нивото на шум което е допустимо и следва да бъде цел на ремонтните дейности. Така издадена обжалваната заповед, създава за нейния адресат неяснота, а оттам и невъзможност да изпълни предписаното му поведение.  

         4. Основателни са и останалите възражения на жалбоподателя относно компетентността на органа издал заповедта (от приложената заповед № 8121з-515/14.05.2018г. не следват права за органа който е издал ЗППАМ да издава такива заповеди), както и относно липсата на  конкретика, кой точно автомобил е спрян от движение.

          

         Обжалваната заповед следва да бъде отменена.

         С оглед този резултат на делото, основателна се явява претенцията на жалбоподателя за присъждане на сторените от него деловодни разноски в общ размер 510.- лева, от които 10.- лева държавна такса и 500.- лева адвокатско възнаграждение.

 

 

         Воден от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл. “второ от АПК, Административен съд - Габрово

 

         РЕШИ:

 

         ОТМЕНЯ Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 20-1752-000031 от 19.02.2020г. на Началника на РУ-Габрово към ОД на МВР - Габрово.

         ОСЪЖДА Районно управление Габрово, при Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Габрово, да заплати на С.И.Р. с ЕГН ********** ***  деловодни разноски в общ размер 510.- /петстотин и десет/ лева, на основание чл. 143, ал.1 от АПК.

 

         Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от деня на съобщаването му, пред Върховен административен съд на Република България, чрез Административен съд - Габрово.

 

         На основание чл. 138, ал. 1 АПК, препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                      СЪДИЯ: