Решение по дело №94/2019 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 66
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 19 юли 2019 г.)
Съдия: Марио Димитров Стоянов
Дело: 20194330200094
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2019 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

 

    Град Тетевен, 20.06.2019 година.

       

В     ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ТЕТЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД-втори състав,в  публично заседание

На двадесет и девети май,

През две хиляди и деветнадесета година,в състав:

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАРИО СТОЯНОВ

При секретаря: КАТЯ ХРИСТОВА

Като разгледа докладваното от Председателя н.ах.дело № 94 по описа на Районен съд-Тетевен за 2019 година и за да се произнесе,взе предвид следното:

           

            Производството е с правно основание чл.59 от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на Б.Г.М. *** срещу наказателно постановление № ***** на Началника на РУП към ОДМВР Ловеч,РУ Ябланица.

            Жалбодателят излага,че  не е съгласен с наказателното постановление и го обжалва в законния срок.С допълнителна молба и след вменени задължения от съда,жалбодателят излага,че на основание чл.82,ал.1,т.5 от НК,наказателното постановление следва да бъде отменено по давност „според закона’.

Жалбодателят не се явява в съдебно заседание.

За административно-наказващия орган представител не се явява в съдебно заседание.В съпроводителното писмо е поискано да бъде оставена без последствие жалбата и се потвърди наказателното постановление.

            Въз основа на събраните доказателства и след тяхната преценка,съдът установи от фактическа страна следното:

             Свидетелите  Т.Ц.Р. и П.Б.П. през 2016г са били полицейски служители при РУ  на МВР-Ябланица,като първият заемал длъжността „младши автоконтрольор“,понастоящем не е служител на МВР.

            На дата ****г ,около 23.35 часа се намирали в село З П,лов.обл.,на път ПП I-3152 км.,като спрели за проверка лек автомобил марка „Ф***“ с рег.№***,управляван от жалбодателя и собственост на трето лице от град Р.При проверката полицейските служители установили,че водачът не представя контролен талон към свидетелство за управление на МПС.

            На жалбодателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение/АУАН/,в който е посочена като нарушена нормата на чл.100,ал.1,т.1 от ЗДвП.Актът е подписан от жалбодателя без възражения.

            Въз основа на акта е издадено и атакуваното наказателно постановление,в което в описателната част текстово е посочено следното нарушение: „ Не носи контролния талон от свидетелство за управление“,а за нарушена норма тази на чл.100,ал.1,т.1 от ЗДвП.

            За посоченото нарушение и на основание чл.183,ал.1,т.1,пр.2 от ЗДвП на жалбодателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 10 лева.

            Наказателното постановление е връчено на жалбодателя на дата 07.03.2019 година,а жалбата срещу същото е депозирана до наказващия орган на дата 14.03.2019г.,т.е. в срока по чл.59,ал.2 от ЗАНН.

При така установената фактическа обстановка,съдът приема от правна страна следното:

            Производството е с административно-наказателен характер.

Съдът приема,че по делото по безспорен и категоричен начин е установено и доказано, че жалбоподателят виновно е извършил вмененото му във вина нарушение по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, за това, че при извършената проверка от актосъставителя същия не е носил със себе си контролния талон от СУ на МПС. Според чл.7, ал.1 от ЗАНН деянието, обявено за административно нарушение, е виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо, а съгласно чл.11 от ЗАНН по въпросите за вината се прилагат разпоредбите на общата част на НК, доколкото в ЗАНН не се предвижда друго. Така жалбоподателят, допускайки процесното нарушение, е действал умишлено, при което е съзнавал обществено опасния характер на деянието, предвиждал е обществено опасните му последици и е искал настъпването им. По делото безспорно е установено и доказано, че на  **** г. му е била извършена проверка от служители на РУ на МВР-Ябланица като същият не е носил със себе си контролния талон от СУМПС. Този факт не се оспорва от жалбоподателят, а и се доказа от разпита на свидетелите  Р. и П. и приетите и вложени като доказателства по делото писмени доказателства,в т.ч. отбелязването върху акта „нямам възражения“.

Съдът намира, че както при съставянето на АУАН така и при издаването на атакуваното наказателно постановление/НП/  са спазени изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Както АУАН,така и НП са издадени от компетентни органи съгласно чл.37, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл.189, ал.1 от ЗДвП и чл.47, ал.1, б.”а”, във  вр. с ал.2 от ЗАНН, във вр. с чл.189, ал.12 от ЗДвП. При издаването на АУАН и НП са спазени предвидените от разпоредбите на изречение второ на ал.1 и ал.3 на чл.34 от ЗАНН срокове. Не са допуснати съществени процесуални нарушения по образуването и приключването на административно наказателната процедура, които да водят до нарушаване на правото на защита на жалбоподателят и да се основания за неговата незаконосъобразност и отмяна. Правилна е и дадената от АНО материално правна квалификация на извършеното нарушение.

При определяне на вида и размера на наказанието АНО се е съобразил с изискванията на чл.27, ал.1 от ЗАНН и правилно е определил на жалбоподателят за нарушението по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП административно наказание глоба в размер на по 10 лева на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.2 от ЗДвП. Така, че в тази му част постановлението се явява законосъобразно.

В случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха доводи и не са ангажираха доказателства, които да сочат на по - ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи.Следва да се отбележи също, че жалбоподателят е санкциониран многократно за различни нарушения на ЗДвП/спавка за нарушитил/водич/, от което е видно, че същият се отличава с повишена склонност към незачитане на нормите, регулиращи движението на МПС по пътищата.

По отношение на основното наведено възражения на жалбодателя-за прекратяване на административно-наказателното производство поради изтекла давност и отмяна,на това основание,на атакуваното наказателно постановление:

Съгласно Тълкувателно постановление №1/27.02.2015г. постановено по т.д. № 1/2014г на ОСС от НК на ВКС и ОСС от II колегия на ВАС, давността е период от време, определен от закона, с изтичането на който титулярът на едно право губи  предоставената от закона възможност да го осъществи. Давността се прилага служебно, като държавата губи материалното  си право да наложи наказание  на дееца  и да изпълни вече наложеното му наказание , като се погасява  наказателната отговорност и то на свой ред прави  наказателното производство недопустимо. С диспозитива на  същото тълкувателно решение изрично е прието, че разпоредбата на чл.11 от Закона за административните нарушения и наказания препраща към уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в НК. Погасяването на наказателното преследване е уредено в глава 9-та от НК, като сроковете са обусловени от вида и размера на предвиденото за съответното нарушение  наказание. 

За извършване на визираното в санкционния акт   нарушение, както към момента на  довършването му, така и към настоящия момент  законодателят предвижда налагане на  административно наказание“Глоба“.Съгласно приложимата към настоящия случай  разпоредба  на чл. 80, ал.1, т.5 от НК  наказателното преследване се изключва по давност  ако е изминал срок по –голям от три години, а според чл. 81, ал.3 от същия н.а., независимо от спирането или прекъсването на давността, наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в предходния член. Давността спира, когато започването или продължаването на разследването зависи от разрешаването на предварителен въпрос с влязъл в сила съдебен акт и се прекъсва с всяка предприета от надлежните органи дейност спрямо лицето, срещу което е насочено преследването. Видно от съдържанието на цитираните норми, за изтичането на предвидената от законодателя абсолютна погасителна се следи само когато се установи, че не е изтекла давността по съответният текст на  чл. 80, ал. 1 от НК.

В глава ІХ от НК „Погасяване на наказателното преследване и на наложеното наказание”, чл. 79 предвижда, че наказателното преследване се изключва когато е изтекла предвидената в закона давност. Съобразно разпоредбата на чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК в редакцията към датата на извършване на нарушението – *****г.,наказателното преследване се изключва по давност, когато то не е възбудено в продължение на три години за всички други наказания с изключение на тези дадени в предходните точки на същата алинея. В конкретния случай административно наказателно производство е образувано.Разпоредбата на чл. 81, ал. 3 от НК предвижда обаче абсолютна давност, с изтичането на която, макар да е било образувано производство, отговорността се погасява. В тази разпоредба е посочено, че независимо от спирането или прекъсването на давността наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в предходния член (чл. 80 ал. 1, а в настоящия случай т. 5 от този член от НК). В конкретния случай давността е била три години, а абсолютната давност ( съобразно нормата на чл. 81 ал. 3 от НК) е четири години и половина от момента на извършване на нарушението, по аналогия от чл. 80 ал. 3 от НК.

Към момента на приключване на съдебното следствие пред първостепенния съд абсолютната давност не е била изтекла, както и към момента на постановяване на решението. За изтичане на давността съдът е длъжен да следи служебно, правната последица от което би била  прекратяване на административно-наказателното производство спрямо ответника и отмяната на наказателното постановление на това правно основание.

С изменението на разпоредбата на чл.81 ал.3 във вр.чл.80 ал.1 т.5 от НК /ДВ.бр.26/2010г. в сила от 10.04.2010г./ се удължава срока от 2 на 3 години, а оттук и срокът за абсолютната давност от 3 години на 4 години и 6 месеца. В този аспект към датата на извършване на вмененото нарушение е било в сила изменението на разпоредбата на чл.80, ал.1 т.5 от НК, която съдът прилага в настоящото административно-наказателно правоотношение.

В предвид и гореизложеното и доколкото деянието е било извършено на 28.09.2016г. и административно-наказателното производство е било образувано, съдът намира, че към настоящия момент не е била изтекла абсолютната погасителна давност в размер от четири години и шест месеца.

Поради всичко изложено по-горе, съдът намира, че наказателното постановление, предмет на обжалване по настоящото дело, се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът  

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ  *****г на ВНД  НАЧАЛНИК РУП към ОДМВР ЛОВЕЧ,РУ ЯБЛАНИЦА,издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение №****г,с което за нарушение на чл.100,ал.1,т.1 от ЗДвП и на основание чл.183,ал.1,т.1,пр.2 от ЗДвП,на Б.Г.М. с посочен в постановлението адрес в град София е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 10.00/десет/лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-град Ловеч,в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: