Решение по дело №1763/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 290
Дата: 11 февруари 2021 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180701763
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 290/11.2.2021г.

11.02.2021 г., гр. Пловдив

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Пловдив, пети състав, в публично заседание на 12,01,2021 година в състав:

Административен съдия: СТОИЛ БОТЕВ

При секретаря В. К., като разгледа докладваното АД № 1763 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл.197, ал.3, т.1 от ЗМВР, във вр. с чл.200, ал.1, т.12 ЗМВР .

Жалбоподателят  М.Ц.Д., ЕГН **********,*** чрез адв. П. оспорва Заповед № 10193-170/28.02.2020 г. на инж.А.Д.– ВПД Директор на РДПБЗН – Пазарджик, с която  е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца на гл.инспектор М. Ц. Д. – началник на сектор „Пожарогасителна и спасителна дейност“ към РДПБЗН-Пазарджик при Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР.

В жалбата се твърди,  че заповедта е незаконосъобразна, поради липса на компетентност, неспазване на установената форма, противоречие с материалните разпоредби, съществено нарушение на административно-производствените правила и несъответствие с целта на закона. Иска се да се постанови решение, с което да се отмени процесната заповед, по съображения в писмена защита на л. 135,  като се присъдят и съдебни разноски.

Ответникът  - ДИРЕКТОР НА РДПБЗН ПАЗАРДЖИК -  А.Г.Д.,  чрез  процесуален представител ст.юрк.С. оспорва жалбата  в писмена защита на л. 137 ,  както и претендира юк. Възнаграждение в минимален размер.

Процесната заповед е връчена на жалбоподателя на 28.02.2020г. в 09.50 часа, а  жалбата е подадена в Адм. съд Пазарджик на 12,03,2020г., в законоустановения  срок, поради което следва да се приеме за процесуално допустима.

Съдът като се запозна с приложените в административната преписка , както и с представените по съдебното производство доказателства , приема за установено от фактическа страна на следното:

Жалбоподателят  Д. е началник на сектор „Пожарогасителна и спасителна дейност“ към РДПБЗН- Пазарджик и същият е бил назначен за  председател на комисия, назначена със заповед рег. № 1019з-1127/11.12.2019 г. за извършване на  проверка, във връзка с данни за извършено дисциплинарно нарушение от мл. експерт П.И.Д.- началник на ДС в група ОЦ на сектор „ПГ и СД“ към РДПБЗН- Пазарджик при ГДПБЗН- МВР.

Комисията, чийто председател е бил жалбоподателя е изискала  писмени сведения от младши експерт П.И.Д., началник на дежурна смяна в група „Оперативен център”, младши инспектор Х.В.- старши спасител в група ОЦ и инспектор Б.К.– инспектор IV степен в група „ОЦ”;запознала се е с месечен график за дежурството на служителите от група ОЦ за периода от 01 до 31.12.2019 г.;            Комисията се е запознала и с видеозаписите от видеонаблюдението на сградата на РДПБЗН- Пазарджик ; изискала е и се е запознала с кадрова справка на младши експерт П.И.Д. . Снела е писмени обяснения. Други писмени доказателства не са събирани и не са приобщени към дисциплинарната преписка, във връзка с проверката от комисията, чийто председател е бил жалбоподателя.

Съдът установи , че в процесното  дисциплинарно производство са изискани обяснения от членовете на комисията, чийто председател е жалбоподателя, като от отговорите дадени от гл. инсп. М.Д.,  гл. инсп. В.Н.и ст. инсп. Б.С.става ясно, че комисията, определена със заповед рег. № 1019з-1127/11.12.2019г., е обсъждала наличие на дисциплинарно нарушение от страна на младши експерт П.Д., като гл.испектор Н. и ст.инспектор С. са дали приоритет на факта, че младши експерт П.Д. е дългогодишен служител в РДПБЗН- Пазарджик, награждаван многократно, съвестно, отговорно и професионално е изпълнявал професионалните си задължения. Наказван е еднократно през 1989 г. Дали са приоритет и на факта, че при отсъствието на младши експерт П.Д. не е възникнал инцидент или трудова злополука, също така отсъствието му не е повлияло негативно на работния процес. Обсъждано е, че по време на отсъствието е имало учебна тревога, по време на която мл.експ. Д. не се е явил. При зададен въпрос от комисар А.Д.„Къде е мл. експ. П.Д.?“, инсп. К. – който жалбоподателя твърди, че е дал разрешение и бил пряк ръководител на извършилия дисциплинарно нарушение Д.,  отговаря,  че „сигурно е някъде в сградата“, но се установява, че  същият е извън сградата на пожарната без разрешение от прекия си ръководител.

Въз основа на събраните писмени и гласни доказателства комисията  е изготвила справка с рег.№1019р-5542/31.12.2019 г., с която „Комисията счита, че напускането на сградата на РДПБЗН- Пазарджик от младши експерт П.Д. не е самоволно поради факта, че това му е разрешено от по- висшестоящ служител, а именно инспектор К.. Считаме, че няма извършено дисциплинарно нарушение от младши експерт Д..“

Следва да се приеме , че прекият ръководител на дисциплинарно наказания – Д., не е К., както твърди жалбоподателя, а ст. инсп. Б.С. и той  не е дал такова разрешение и не е знаел, че мл.експ. Д. е напуснал работното си място.

Справката е подписана и от жалбоподателя в качеството му на председател на комисията. Същият не е подписал  последната с особено мнение или пък не е отразено да не е бил съгласен с изнесеното в справка. Не е искан и допълнителен срок за събиране на още доказателства.

Председателят на комисията е приел, че Д. не е извършил дисциплинарно нарушение, поради което е изготвена и подписана  процесната справка от  31.12.2019г. със съдържание, че липсва основание за търсене на дисциплинарна отговорност от мл.експ. П.Д., а не че има извършено дисциплинарно нарушение, но същото с оглед обстоятелството, че мл.експ.П.Д. не е бил наказван друг път, както и че му предстои пенсиониране, не следва да доведе до налагане на дисциплинарно наказание.

  След изготвяне и входиране на Справка рег. № 1019р-5542 / 31.12.2019г., подписана от председателя на комисията и останалите двама членове, дисциплинарно наказващия орган е назначил нова комисия, тъй като не е приел, предложението, с оглед обстоятелството, че не всички писмени доказателства са обсъдени , а тези които са посочени не са взети в предвид.

Съдът установи , че на база нова обобщена справка на комисията назначена със Заповед № 1019з-4/03.01.2020г. и изменена със Заповед №1019з-7/06.01.2020г. и всички събрани доказателства, след съгласуване със старши юрисконсулт С. С.  на младши експерт П.Д. е наложено дисциплинарно наказание “писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца със Заповед №1019з-41/18.01.2020г. на директора на РДПБЗН-Пазарджик. Същата не е обжалвана и е влязла в законна сила.

По безспорен начин , след като са обсъдени всички новосъбрани писмени доказателства  е установено, че е налице извършено дисциплинарно нарушение от мл.експерт Д..

В съдебната фаза по искане на жалбоподателя  съдът е изискал и приложил  / л. 106-111/  Заповед № 1019з-423/09.08.2016 г. , Заповед № 1019з-749/15.12.2016 г. и  Заповед № 1019з-143/18.02.2020 г., за които се  твърди  , че са изготвени от жалбоподателя. Съдът установи че изпълнението на същите е възложено на жалбоподателя , а са били изготвени от  Директор на РДПБЗН- Пазарджик. Приети са още и  становище ,  протокол за проверка и други заповеди и доказателства.

Предвид горното съдът излага от правна страна следното :

Всеки член на комисията отговаря самостоятелно за работата си в тази комисия, като и за това какво е свършил и какво не – преди да подпише съответната справка всеки следва да прецени дали са събрани всички необходими доказателства, както и дали изводите които се правят са на база събрани доказателства, нормативна база и вътрешни заповеди. Дали има извършено дисциплинарно нарушение или не , преценява съответния дисциплинарно наказващ орган, като законодателят не е предвидил неносене на дисциплинарна отговорност от членовете и председателя на комисията,  при  непознаване на нормативната уредба, както и при не събиране на  всички относими  доказателства във връзка и извършено деяние от страна на проверявания.

Съдът приема , че изготвяйки процесната справка, комисията  не е взела под внимание  относимата в случая правна уредба а именно:

-  Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР

- Заповед рег.№1019з-423/09.08.2016 г., относно разпределение на работното време на служителите от РДПБЗН- Пазарджик;

- Заповед рег.№1019з-749/15.12.2016 г., относно изменение и допълнение на Заповед рег.№1019з-423/09.08.2016 г. за разпределение на работното време на служителите от РДПБЗН- Пазарджик;

- Длъжностните характеристики на служителите в група ОЦ (за длъжността НАЧАЛНИК НА ГРУПА „Оперативен център” в сектор „Пожарогасителна и спасителна дейност” към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” при Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” – МВР; за длъжността „ИНСПЕКТОР VІ - ІV степен” в група „Оперативен център на сектор „Пожарогасителна и спасителна дейност” към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” при Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” – МВР;

Съдът обсъди основните длъжностни задължения, съгласно  отразеното в справката / л.26/ , в  кадровата справка на Д. и на Д. / л. 35,46/, както и разпоредбата на точка 56 от раздел V на Етичен кодекс за поведение на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, утвърден с МЗ рег.№ 8121з-348/25.07.2014 г, според които служителят „Поддържа постоянна готовност за осъществяване на дейността, съобразно длъжностните си задължения, регламентирани в нормативните актове и изпълнява заповедите и разпорежданията на служебните си ръководители и работи на непрекъснат сменен режим, съгласно утвърден график.”. Относно етичния кодекс - „Държавният служител зачита достойнството и правата на ръководителите си и спазва необходимата субординация, както в служебни помещения, така и на обществени места”.

Следва да се приеме , че мл.експерт Д. напускайки поста си не е спазил тази субординация, а жалбоподателя не е посочил нормата като нарушена,  при извършване на дисциплинарната проверка.

Председателят на комисията изготвяйки процесната справка не  е взел предвид  факта , че е възможно при напускане на работното място не по установения ред от мл.експерт П.Д. е могло да възникне и злополука, която не би се отчела като трудова, тъй като лицето е напуснало сградата на РДПБЗН не по установения ред. Обстоятелството, че не е възникнал реален инцидент или трудова злополука, не води до извод, че не е налице дисциплинарно нарушение от страна на мл.експерт П.Д., с оглед разпоредбите в Заповед рег.№1019з-423/09.08.2016 г., относно разпределение на работното време на служителите от РДПБЗН- Пазарджик.

Предвид  дадените допълнителни обяснения от страна на Д. в които  твърди, че според него по-горестоящ служител, който може да разреши напускането на работното място на мл.експерт Д. е инспектор К.,  следва да се приеме , че е налице недобро познаване на  субординацията в РДПБЗН Пазарджик, най-вече с длъжностната характеристика на инспектор К.. Жалбоподателят е следвало да се запознае с неговата длъжн. хар-ка  и предвид факта , че е  бил председател на комисия, която е следвало да извърши пълна и цялостна проверка относно наличие на дисциплинарно нарушение на служител на РС ПБЗН Пазарджик.

Съдът приема , че оспорената  заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган,  като при издаването й не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми. Съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР компетентен е Директорът на РДПБЗН- Пазарджик .  Заповедта е издадена в сроковете по чл. 195, ал.1 от ЗМВР- в едногодишния срок от извършване на нарушението /31.12.2019 г./ и в двумесечния срок от откриването му, доколкото изготвената справка е входирана и предоставена на Директора на РДПБЗН на 31.12.2019г., когато е най-ранната дата на която е станало известно, че жалбоподателя е извършил дисциплинарни нарушения, а заповедта е издадена на 28.02.2020 г.

Заповедта е обективирана в писмена форма и при издаването й са спазени изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР , според които дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; ако са наложени няколко наказания се посочва основанието и общото най-тежка наказание което се налага, както и всяко едно от наложените наказания;пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

Директорът на РДПБЗН Пазарджик, е изпълнил процесуалното задължение да изиска писмени обяснения по време на извършване на дисциплинарната проверка, както и допълнителни такива при запознаване на жалбоподателя с обобщената справка. В своите обяснения жалбоподателя твърди ,  че като председател на комисия не носи никаква отговорност за начина на извършване на проверката. Съдът счита , че именно председателят на комисията отговаря за начина провеждане на процедурата, отговаря и за изразеното становище т.е. дали има нарушени разпоредби или не, както и отговаря за събирането на всички относими доказателства касаещи процесното нарушение, за да може дисциплинарно наказващия орган да направи своята преценка на базата на пълно и всеобхватно направена проверка. Видно е, че такава проверка не е била направена и то под ръководството на жалбоподателя.

За първото извършено дисциплинарно нарушение – по чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР във вр. с чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения , законодателят е предвидил да се наложи дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“, а съгласно чл.199, ал.2 от ЗМВР, същото следва да е за срок от три до шест месеца, като държавния служител се предупреждава, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по ал.1 в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

За второто извършено дисциплинарно нарушение – по чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР във вр. с етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР и по-конкретно – чл.13, б.“и“ и във вр. с чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР- , законодателят е предвидил в чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР да се наложи дисциплинарно наказание „порицание“, а съгласно чл.200, ал.2 от ЗМВР, същото следва да е за срок от шест месеца до една година, като държавния служител се предупреждава, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по ал.1 в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

За третото извършено дисциплинарно нарушение – по чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР във вр. с Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР и по-конкретно – чл.13, б.“к“ и във вр. с чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР- , законодателят е предвидил в чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР да се наложи дисциплинарно наказание „порицание“, а съгласно чл.200, ал.2 от ЗМВР, същото следва да е за срок от шест месеца до една година, като държавния служител се предупреждава, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по ал.1 в срока на наложеното наказание ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

 При определяне размера  и на трите наказания дисциплинарно наказващият орган се е съобразил с тежестта на извършеното нарушение, обстоятелствата  при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител , че не съжалява за извършеното от него дисциплинарно нарушение, че към момента на извършване на нарушението няма налагано друго дисциплинарно наказание, с оглед на което му са  наложени наказания в най- краткия предвиден срок, в съответната правна норма, подробно обсъдени по-горе.

Дисциплинарно наказващият орган се е съобразил с разпоредбата на чл.197, ал.3 от ЗМВР , като  е наложил  на жалбоподателя  по-тежкото от определените дисциплинарни наказания – дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6/шест/ месеца, като същият е предупреден , че при извършване на нарушение по чл.200,ал.1 от ЗМВР в срок на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

 В съдебното производство жалбоподателят не успя  да обори установеното  и твърдяното в обстоятелствената част на оспорената заповед / л. 12 , в ад № 362/2020г. на АС Пз/ , а именно че  са налице пропуски в  изучаването и прилагането  на основни правни норми , регламентиращи  служебната му дейност. Предвид твърдяното от жалбоподателя ,  че той е автор на част по  цитираните заповеди и разпоредби съдът установи че изпълнението на същите е възложено на жалбоподателя , а те са били изготвени от  Директор на РДПБЗН- Пазарджик, за съответния период. Освен това  в случая не се оспорва авторството на  конкретен нормативен акт , а неизпълнение , респ. непознаване на  правни норми , подробно изложени в обстоятелствената част на оспорената заповед.

С оглед на гореизложеното съдът следва да приеме жалбата за неоснователна,  а оспорената Заповед № 1019з-170/28.02.2020г. на Директор на РДПБЗН-Пазарджик, с което е наложено  на основание чл.197,ал.3,т.1 от ЗМВР, във вр. с чл.200, ал.1,т.12 ЗМВР по-тежкото от определените дисциплинарни наказания – „порицание“ за срок от шест месеца на гл.инспектор М.Д. – Началник на сектор „Пожарогасителна и спасителна дейност“ към РДПБЗН-Пазарджик при ГД“Пожарна безопасност и защита на населението“- МВР за правилна и законосъобразна.

С оглед изхода на делото на ответната страна следва да се присъдят съдебни разноски в размер на  200 / двеста/ лв.

Водим от горното и на основание чл. 172 от АПК , чл. 211 , във вр. с чл. 197 , ал. 1 от ЗМВР  СЪДЪТ

Р Е Ш И

ОТХВЪРЛЯ – жалба на  М.Ц.Д., ЕГН **********,*** срещу Заповед № 10193-170/28.02.2020 г. на инж.А.Д.– ВПД Директор на РДПБЗН – Пазарджик, с която  е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца на гл.инспектор М. Ц. Д. – началник на сектор „Пожарогасителна и спасителна дейност“ към РДПБЗН-Пазарджик при Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР.

ОСЪЖДА М.Ц.Д., ЕГН **********,*** да  заплати на  РДПБЗН-Пазарджик при Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР ю.к. възнаграждение в размер на  200 / двеста/ лв.

Решението е окончателно.

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: