РЕШЕНИЕ №
С., 21.01.2014г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско
отделение, VI-5 състав, в
открито заседание на четиринадесети ноември през две хиляди и тринадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХАЙГУХИ
БОДИКЯН
при
секретаря и с участието
на прокурора като разгледа
докладваното от................ съдия Бодикянт.д. № 8417.
по описа за 2012 г., и за да се
произнесе, съдът взе предвид:
Предявен е иск с правно
основание чл.50а, ал.2, т.1 от ЗМГО.
В исковата молба се твърди от
ищеца Г.,Инк.U. от Д., със седалище и адрес на управление САЩ, Н.,че е
собственик на марка за услуги,рег.№57867-GALLUP/словна/с приоритет от 04.02.1998г., регистрирана за
услуги от класове 35,42 съгласно Международната класификация на стоките и
услугите. Правният интерес произтичал от претенцията на ответника „Б.Б.С.С.”
АД, използваният от него от 1992г.насам знак G.I. да бъде обявен за общоизвестна марка. Твърди,че
Марката GALLUP
представлява фамилното име на
световноизвестния учен и статистик д-р Д. Г., основател на асоциацията G.I., T. и създател на моя доверител -дружество за социологически проучвания Gallup, Inc., САЩ,
понастоящем управлявана от сина на д-р Г.
- А. Г., който е наследник на неговото фамилно име. Дружеството Gallup, Inc. и свързаните с него лица притежавали марките,
представляващи или съдържащи името GALLUP.
Сочи,че марката GALLUP води началото на използването
си от
Общоизвестността на марката била призната и от българския съд, като се цитират част от мотиви по влезли в сила решения на ВАС-№9614 от 24.09.2008г., по решение №216 от 03.02.2009г. на ІІІ Г състав на СГС, потвърдено с решение №2832 от 04.03.2010г. на ВАС.
Ето защо моли съда да постанови решение, с
което да приеме за установена общоизвестността на марка GALLUP /словна/ на територията на РБългария към 01.01.1991г.
и претендира разноски.
Ответникът „Б.Б.С.С.” АД
оспорва иска като сочи възражения за недопустимост и неоснователност на иска.
Твърди,че исковата молба е подадена от адвокат без необходимата представителна
власт,предоставена от дружеството ищец. Възраженията за недопустимост на
исковата молба са основани на решение на ПВ №13-ОМ/19.03.2009г., с което в
процедура по чл.50а, ал.2,т.2 от ЗМГО е признало общоизвестността на марката G.I. в полза на „Б.Б.С.С.” АД. Административният акт бил
потвърден с влязло ви сала съдебно решение на АССГ.С предявяване на иска се
целяло заобикаляне на стабилния административен акт, както опит да се преодолее
силата на присъдено нещо, с която се ползвало решение №41/25.01.2010г. на САС,
с което бил отхвърлен иска на Г.,Инк срещу „Б.Б.С.С.” АД за установяване
недобросъвестност при регистрация на марката GALLUP, за която ищецът твърдял сходност с ползваната от
тях. Ищецът нямал правен интерес да предявява иска, като се целяло недопустимо
тъждество между марката GALLUP и неговата
общоизвестна марка G.I..Твърди и неоснователност на
иска по същество, т.к.използвал своята общоизвестна марка G.I., като различието между двете марки било установено с
влезли в сила административни и съдебни актове. В исковата молба не били
изложени факти за ползване на марката на ищеца в Република България чрез
осъществяване на каквито и да било дейности след 1989г.
Съдът след като се
съобрази с доводите на страните и обсъди събраните по делото писмени и гласни
доказателства, съобразно разпоредбата на чл.235 от ГПК, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
От фактическа страна:
Не се спори между страните, а
се установява и от представените по делото доказателства многобройни публикации
във вестници и списания, съобщения на БТА, както и книги и монографии от учени-социолози
от България, Съветския съюз, Германската демократична република, са използвани
неизменно определения, свидетелстващи за световната известност на „Г." и
проучванията на общественото мнение, извършвани от института и изследователския център с това име и произход от
САЩ. Представени са публикации по делото, в които са изложени отзиви за
дейността на института Г., като в този смисъл се цитира бюлетина на БТА
„Международна информация, бр. 307 от 02.XI.1968 г.,
в който е посочена,че института представлява „най-голямата и най-авторитетна в САЩ служба, занимаваща се с проучване
на общественото мнение", в бюлетин на БТА „Международна
информация", бр. 183 от 02.VI.1973 г.) е
посочен като„един от известните
институти за проучване на общественото мнение”, „...последното проучване на общественото мнение, направено от реномирания институт „Г.", в БТА-бюлетин „Международна информация", бр. 301 от 28.Х.1977 г.); „...обикновените
анкети, извършвани по-специално от известните
институти „Г." и „Х." (БТА-служебен бюлетин „Международна информация", бр. 179 от 27.VI.1980г.
, в БТА-бюлетин „Международна
информация", бр. 210 от 28.VII.
Ищецът представи по делото многобройни извадки от
публикации на най-известните учени-социолози в България - М.Д., Б.Ч., на
съветски учени-социолози - Б. Г., Г. А., К. У., както и на Е.Н. от ГДР, за
доказване обстоятелството, че тези книги и статии са били на разположение на
академичната общност на социолозите в България, както и на цялото българско
общество.
Видно от доказателствата представени от ответника с
отговора на исковата молба, налице е решение на ПВ №13-ОМ/19.03.2009г., с което
е определена като общоизвестна на територията на РБългария към 18.04.2007г.
марка G.I. с притежател „Б.Б.С.С.” АД за стоки от клас 16, клас
35 и клас 41 на МКСУ, като искането за определяне на марката за общоизвестна е отхвърлено
за стоки от клас 9, 16 и 35 в голяма част от дейностите изброени в решението,
от клас 38, 41 и 42 на МКСУ.Представено е и решение на САС №41 от 25.01.2010г.,
с което е отхвърлен иск на Г. ИНК срещу „Б.Б.С.С.” АД за установяване недобросъвестност
при заявяване на регистрация на марка GALLUP,
за която ищецът твърдял, че е сходна с ползваната от ответното дружество
общоизвестна марка.
От правна страна:
Видно от обстоятелствената част
и петитума на исковата молба, съдът намира, че е сезиран с молба, с която е предявен
иск с правно основание чл.50а, ал.2, т.1
от ЗМГО, като се иска да се признае за установено по отношение на ответника, че
ползваната от Г.,Инк.U. от Д., със седалище и адрес на управление САЩ, Н., собственик
на марка за услуги, рег.№57867-GALLUP/словна/с
приоритет от 04.02.1998г., регистрирана за услуги от класове 35,42 съгласно
Международната класификация на стоките и услугите е била общо известна на
територията на Република България към 01.01.1991г.
Основният спорен предмет на делото е установяване общоизвестността на марката GALLUP за услугите от клас 35: „осъществяване на проучвания и
изследвания на общественото мнение, маркетингови, социални, статистически,
политически и икономически проучвания; събиране, публикуване, анализиране на резултатите от проучването на общественото
мнение и друга статистическа информация; съставяне на прогнози".
По допустимостта и
основателността на предявеният иск с правно основание чл. чл.50а, ал.2, т.1 от
ЗМГО:
Разпоредбата
на чл.50а, ал.2 от ЗМГО установява реда, по който следва да определи марка като
общоизвестна или ползваща се с известност на територията на РБългария, чрез иск
предявен пред СГС, който следва да бъде разгледан по общия исков ред или от ПВ
при продадена опозиция или искане за заличаване на регистрацията.
Предявеният
иск сочи на възникнал между страните спор от факта,че ПВ е признало за
общоизвестна в полза на ответника марката
G.I. на територията на РБългария към 18.04.2007г. за
определени стоки от клас 16 и определени услуги от клас 35 и 41.
По отношение на така
предявеният иск съдът намира, че същия е допустим и основателен. Допустимостта
на иска се определя от факта,че се иска определяне на марката като общоизвестна
към дата,предхождаща тази, към която е определена марката на ответника за
общоизвестна на територията на РБългария, както и защото допустимостта на иска
не е обусловена от основателността,респективно неоснователността на жалбата
подадена по повод административното производство по определяне на марката на
ответника като общоизвестна от Патентно ведомство. В тази връзка съдът
приема,че видно от приложеното решение на ПВ №13-ОМ/19.03.2009г., с което марка
G.I. е
определена като общоизвестна на територията на РБългария към 18.04.2007г. с
притежател „Б.Б.С.С.” АД, само за част от стоките от клас 16, клас 35 и клас 41
на МКСУ, като искането за определяне на марката за общоизвестна е отхвърлено за
стоки от клас 9, 16 и 35 в голяма част от дейностите изброени в решението, от
клас 38, 41 и 42 на МКСУ.Изложеното определя неоснователност на възражението за
недопустимост на исковата молба.
Ищецът претендира определяне
на марката GALLUP/словна/ като общоизвестна
на територията на Република България към 01.01.1991г.,за което представя
многобройни доказателства по делото.
Основанията за да се признае
марката за общоизвестна се съдържат в изследване на доказателства от които да
се направи извод за степента на известност на марката в релевантния търговски
спектър, началния момент на използването на същата, степента и обем на
използване на марката, продължителност. Тези доказателства следва да се
изследват и се съотнасят към един определен момент - момента на приоритет,
отбелязан при регистрацията на марката. В конкретния случай това е датата 04.02.1998г.,когато
Г.,Инк от САЩ е регистрирал марка за услуги от класове 35,42 от Международната
класификация на стоките и услугите. Видно от доказателствата представени от
ищеца и по-специално мотивите на влязлото в сила решение на СГС от 03.02.2009г.,постановено
по а.х.д. №2571/2000г., съдът приема,че марката GALLUP,рег. №29085 с приоритетна дата 18.07.1996г. е
регистрирана незаконосъобразно в полза на
„Б.Б.С.С.” АД,т.к. марката е била общоизвестна у нас за услугите „проучване
на общественото мнение”, позната като световноизвестна марка,преди
приоритетната дата и се е свързвала със САЩ и Г.,Инк от САЩ, съответно със
създателя на дружеството д-р Д. Г.. Представените по делото многобройни
доказателства могат да обосноват категоричен извод за общоизвестност на
марката, която ищецът е използвал.
Критериите, по които се
определя общоизвестност на марката са визирани в чл. 50а, ал. 1 от ЗМГО, съгласно
който се вземат предвид следните обстоятелства:степен на известност или признаване на марката в съответната част
от обществото, която обхваща действителните или потенциалните потребители на
стоката или услугата, лицета, заети в съответната разпространителска мрежа и
деловите кръгове, ангажирани с дадените стоки или услуги; продължителност, степен и географска област на
използване на марката; продължителност,
степен и географска област на публично представяне на марката, в т.ч.
рекламиране, разгласяване или излагане на панаири и/или изложби на стоките
и/или услугите, за които се използва марката;данни
за успешно прилагане на правата върху марката, ако тя е регистрирана;стойност на марката и други обстоятелства.
Марката GALLUP представлява фамилното име на световноизвестния учен и статистик д-р Д. Г., основател на асоциацията G.I., T. и създател на моя доверител -дружество за социологически проучвания Gallup, Inc., САЩ. Понастоящем Gallup, Inc. се управлява от сина на д-р Г. - А. Г., който е наследник на неговото фамилно име. Дружеството Gallup, Inc. и свързаните с него лица притежават марките, представляващи или съдържащи името GALLUP.
Марката GALLUP води началото на използването си от 1935 г., регистрирана е в САЩ и в още над 55 страни по света (представили сме свидетелства за регистрация в 22 държави) и оттогава досега е използвана непрекъснато и в нарастващ обем за извършване на социологически проучвания на общественото мнение по различни въпроси, като резултатите от тези проучвания са публикувани редовно в пресата.
Дейността на Gallup, Inc. не е ограничена в рамките на САЩ, а придобива
международен мащаб с включване на чуждестранни фирми, институции и
дори правителства в
кръга клиенти, поръчващи социологически проучвания.
Представените по делото многобройни извадки от публикации на най-известните учени-социолози в България - М.Д., Б.Ч., на съветски учени-социолози - Б. Г., Г. А., К. У., както и на Е.Н. от ГДР.,чиито книги и статии са били на разположение на академичната общност на социолозите в България, както и на цялото българско общество,установяват безспорно, че учените-социолози в България са били добре запознати с известността и репутацията на д-р Д. Г. и с факта, че той ръководи институт за проучване на общественото мнение, наричан института "Г.".
При това няма съмнение, че името GALLUP
е било известно
именно като знак, обозначаващ
предоставянето на услуги "проучване на общественото мнение" на трети
лица срещу заплащане. Изложеното се потвърждава от цитираните съобщения на БТА,
в които се казва, че проучванията на общественото мнение в западното общество
отдавна са се превърнали в доходоносен бизнес, както и от статиите "Какво
представлява института "Г." в сп. "Новое время" от
Всички информационни източници, извадки от които бяха представени по настоящето дело като доказателствен материал, са се намирали на разположение на широката българска общественост в Народна библиотека „Кирил и Методий", научните библиотеки на Институтите по Социология и Ф.С. към БАН, библиотеката на БТА.
За периода до 1989г. България
като страна от социалистическия лагер и с тоталитарен
режим на управление съществуваха строги правила за различни нива на секретност
на информацията. Все пак секретността на информацията се отнасяше за широката
общественост, но право на достъп до такава информация са имали именно
потребителите на услугите „социологически
проучвания" - учени-социолози, партиен ръководен елит, стопански
ръководители-задължително членове на БКП, журналисти от БТА, вестници и списания. Тази политическа обстановка преди 10 ноември
Всичко гореизложено показва, че българските потребители и лица, заинтересувани от услугите "проучвания на общественото мнение" и резултатите от тях към 1991г. и преди този период са били наясно, че проучванията на общественото мнение са услуга - стока в най-общ смисъл, подлежаща на покупко-продажба и могат да се извършват по поръчка на различни клиенти срещу заплащане. Цените на услугите "проучвания на общественото мнение",предлагани от института Г. никак не са символични и ръстът на печалба на фирмата Г. е доста висок - 15-20%;
По делото се
установи,че Институтът Г. създаден от Д. Г.
за предоставяне на услугите проучване на общественото мнение, преди
Установи
се,че широка общественост в България,
академичните среди на учените-социолози, журналистите, политическият и
стопански елит са били редовно
осведомявани за съществуването и активната дейност на института Г.. Най-ранните
доказателства за това, представени от нас по делото, датират от
От публикациите в цитираните научни статии, издания и
в пресата, се акцентира на високото качество на услугите GALLUP, изразяващо се, както става ясно в съвременния метод на анкетиране и подбиране на
представителна извадка, създаден от д-р Д. Г., позволяващ да се направят
правдоподобни прогнози по отношение на цялото общество с голяма точност на
прогнозния резултат.
Услугите с марка GALLUP неизменно се свързват със САЩ като страна на
произхода. Г.,Инк.U. е законният правоприемник на основаната от д-р Д. Г.
компания за извършване на услуги проучване на общественото мнение и е ръководен
от неговия син А. Г..
Така установената фактическа обстановка по настоящето
дело доказва недвусмислено и категорично тезата за общоизвестност на процесната марка за процесиите услуги от клас 35
към 01.01.1991 г.
Ищецът доказа наличието на факторите и изпълнение на критериите заложени разпоредбата на правната норма на чл.50а от ЗМГО, а именно: Степен на известност или признаване на марката в съответната част от обществото - показател за степента на известност или признаване на марката е определянето на моя доверител като „най-голямата и най-авторитетна в САЩ служба, занимаваща се с проучване на общественото мнение" (02.11.1968 г.), „един от известните институти за проучване на общественото мнение" (02.06.1973 г.), „реномирания институт „Г."" (28.10.1977 г.), „известните институти „Г." и „Х."" (27.06.1980 г.), „известния институт за проучване на общественото мнение „Г."", „световноизвестният институт" (28.07.1984 г.), „авторитетната изследователска организация – института „Г."" (01.07.1987 г.), „авторитетния център за проучване на общественото мнение" (24.03.1988 г.), „некоронованият крал е известният в цял свят институт „Г." (в. „Отечествен фронт", 10.03.1989 г.),„небезизвестният Г.", „самият Г." (15.05.1980 г.). Ясно е, че степента на известност и признаване на марката в съответната част от обществото е много висока. Относно критерия за продължителност, степен и географска област на използване на марката - Марката Г. се установи,че става известна в България поради изключително мащабната и успешна дейност на Института Г. по света в областта на социологическите проучвания и в резултат на широкото отразяване на резултатите от тях в многобройни, авторитетни и многотиражни публикации в България. Изложеното покрива и критерия продължителност, степен и географска област на публично представяне на марката. Очевидна е голямата продължителност и степен (22 години) на широко и редовно публично представяне на марката GALLUP в България чрез отразяване на резултатите от многобройните проучвания на общественото мнение, проведени по целия свят.
„Марката GALLUP води началото на използването си от 1935 г., регистрирана е в САЩ и в още над 55 страни по света, използвана непрекъснато за извършване на социологически проучвания на общественото мнение по различни въпроси, като резултатите от тези проучвания са публикувани редовно в пресата. Дейността на GALLUP, INC. - САЩ не е ограничена в рамките на САЩ, придобива международен мащаб с включване на чуждестранни фирми, институции и дори правителства в кръга клиенти, поръчващи социологически проучвания. По делото са представени БТА-бюлетини от 1968, 1975, 1976, 1984 г. в раздела
„Международна
информация", в които е посочено, че институтът „Г." е извършил
проучване на общественото мнение в 10 капиталистически страни - А., Ш., T., И.,
К., Ф., У., САЩ и др." (Решение № 216 от 03.02.2009 г. на СГС, Ш-г
състав).В представените по делото доказателства се съдържат също многобройни
данни за извършени проучвания на общественото мнение от института Г. през
периода 1967-
Ищецът установи по делото изпълнение и
на критерия данни за успешното
прилагане на правата върху марката, ако тя е регистрирана -
доказателство за това са представените по делото влезли в сила решения на
отделни съдилища, разрешаващи спорове на ищеца с Патентното ведомство на
РБългария, с които се отказва заличаване на марките GALLUP, per. № 5201 и 29085 с притежател „Б.Б.С.С." АД -
ответник по настоящето дело.
По възраженията на ответника по основателност на иска, по делото не са представени доказателства, които да оборят тезата на ищеца за общоизвестност на марката GALLUP към 01.01.1991 г. за процесиите услуги от клас 35.
Съдът приема, че доколкото предявеният установителен иск претендира установяването на общоизвестността на процесната марка към много по-ранна дата, а именно 01.01.1991 г., законосъобразното използване на марка, принадлежаща на ответниковото дружество и факта доколко тази марка е сходна или различна от марката на ищеца, са въпроси, които нямат отношение в настоящия процес. В настоящето дело не се спори за общоизвестността на която и да било марка на ответника, а единствено и само се претендира установяване на юридическия факт- общоизвестност на марката GALLUP към 01.01.1991 г. за процесиите услуги от клас 35,за което са представени доказателства по делото.
Позоваването от страна на ищеца
на обвързващата юридическа сила на
мотивите по цитираните по-горе съдебни решения в които е призната
общоизвестността на марката GALLUP на Г.,Инк.U.
за процесния период е допустимо, доколкото тези други съдебни решения са по
спорове, водени между същите страни, които
са обвързани със силата на присъдено нещо.В решенията на съда е
изследван спорният въпрос от значение за изхода на делото - ползвала ли се е със статут на световноизвестна и позната у
нас марката GALLUP на GALLUP, INC., САЩ преди
В исковата ни молба не се съдържат твърдения и няма факти за пряко използване на процесната марка от ищеца в Република България, доколкото ноторно известен факт е, че преди 1990 г. не беше възможно използване на марка за социологически проучвания от капиталистическо дружество на територията на Народна Република България. Този факт е признат и от съда в мотивите към горепосочените съдебни решения на СГС и ВАС.Следва да се отбележи, че дори и в тези условия на диктатура и цензура, информация за дейността на ищеца, осъществявана под марката GALLUP, достига до българското общество, видно от приложените доказателства. Отзивите за дейността на института GALLUP, цитирани в изброените по-горе източници за информация, като издания на БТА и многобройни други периодични издания, монографии и социологически форуми представляват използване на марката, което дава основание да се приеме,че българското общество и най-вече социологическият, политическият сектор от обществото да познават процесната марка като световноизвестна марка.
Предвид изложеното съдът намира иска за основателен и доказан ,че GALLUP притежание на GALLUP, INC., САЩ е общоизвестна марка към 01.01.1991 г. за услуги от клас 35, а именно: „осъществяване на проучвания и изследвания на общественото мнение, маркетингови, социални, статистически, политически и икономически проучвания; събиране, публикуване, анализиране на резултатите от проучването на общественото мнение и друга статистическа информация; съставяне на прогнози".
Водим от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по
отношение на „Б.Б.С.С.” АД ЕИК ********,
със седалище и адрес на управление гр.С., р-н Л., бел.”Д.Б.” №**, че марката GALLUP (словна)
собственост на Г.,Инк.U. от Д., със седалище и адрес на управление САЩ, Н.,рег.№57867-GALLUP/словна/, е била общоизвестна марка на територията на
РБългария към 01.01.1991 г. за услуги от клас 35, а именно: „осъществяване на
проучвания и изследвания на общественото мнение, маркетингови, социални,
статистически, политически и икономически проучвания; събиране, публикуване,
анализиране на резултатите от проучването на общественото мнение и друга
статистическа информация; съставяне на прогнози".
Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщени/то за
изготвянето му до страните пред Софийски апелативен съд.
СЪДИЯ: