АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 57 |
|||||||||
гр.
Видин, 25.04.2019 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
Втори административен състав |
||||||||
в публично заседание
на |
Двадесет и шести март |
||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели
Дончева |
||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
К. Кирилов |
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||
Административно дело № |
326 |
по описа за |
2018 |
година |
|||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||
Производството е по реда на чл.203
и следващите от АПК във връзка с чл.218 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/. „Иванов и Нешев Комерс“ ООД гр.София,
представлявано от управителя Владимир Георгиев Иванов е предявило против Община
Макреш иск за обезщетение за претърпени имуществени вреди, изразяващи се в пропуснати
ползи – търговската печалба на дружеството от невъзможността да снабдяват Домашен
социален патронаж Макреш и детската градина с хранителни продукти за времето от
01.06.2018г. до 22.10.2018г. и неимуществени вреди, изразяващи се в уронване на
доброто търговско име на дружеството и авторитета му пред други доставчици и съконтрахенти,
претърпени в резултат на незаконосъобразни действия на Кмета на Община Макреш,
извършени в нарушение на чл.112, ал.8 от ЗОП. В исковата молба се посочва, че
в резултат на проведена процедура по обществена поръчка ищецът е зареждал с хранителни
продукти Домашен социален патронаж Макреш и детската градина при община Макреш.
Твърди се, че на 02.01.2018г. община Макреш е открила нова процедура за определяне
на изпълнител за възлагане на обществена поръчка чрез публично състезание по ЗОП
с предмет: „Доставка на хранителни продукти и почистващи препарати по обособени
позиции за нуждите на Община Макреш по проект „Осигуряване на топъл обяд в Община
Макреш” по Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане,
съфинансирана от Фонда за европейско подпомагане на най - нуждаещите се лица за
периода 2014-2020, процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ BG05FMOP001-3.002. „Осигуряване на топъл обяд - 2016”за срок до 31.12.2019година“
и за детските заведения, в която процедура е участвало и дружеството – ищец. Посочва се, че процедурата приключила
на 23.02.2018г., като с Решение № 48 от 23.02.2018г. на възложителя - кмета на
община Макреш за обявяване на класиране на участниците и определяне на изпълнител
в процедурата, ищцовото дружество е отстранено от процедурата, с мотиви, че е
представило оферта, но не е ясно за кои позиции и не е правилно окомплектована.
Решението било обжалвано пред КЗК, която с Решение №523 от 10.05.2018г., оставила
без уважение подадената жалба. Ищцовото дружество обжалвало и решението на КЗК
пред ВАС, който с Решение №12719 от 22.10.2018г. по адм.д. № 7996/2018г. оставил
в сила решението на КЗК. В исковата молба се посочва, че
въпреки висящото производство и обстоятелството, че Решение №48 от 23.02.2018г.
на възложителя - община Макреш не е било влязло в законна сила, на 01.06.2018г.
възложителя - Кмета на Община Макреш изпратил писмо изх. №778 от 30.05.2018г.,
с което уведомил ищеца, че считано от 01.06.2018г. същият следва да преустанови
зареждането с хранителни продукти на Домашен социален патронаж Макреш и детската
градина, тъй като от посочената дата общината има сключен договор с доставчика
спечелил обществената поръчка. Предвид изложеното ищецът счита,
че предвид сключването на договор със спечелилия участник в процедурата – „АИМ“
ООД гр.Димово, в нарушение на чл.112, ал.8 от ЗОП, същият е претърпял имуществени
вреди, изразяващи се в пропуснати ползи – търговската печалба на дружеството от
невъзможността да снабдяват Домашен социален патронаж Макреш и детската градина
с хранителни продукти за времето от 01.06.2018г. до 22.10.2018г. и неимуществени
вреди, изразяващи се в уронване на доброто търговско име на дружеството и авторитета
му пред други доставчици и съконтрахенти. Иска се от Съда да постанови решение,
с което да осъди ответника – Община Макреш да заплати обезщетение за претърпените
имуществени вреди, изразяващи се в пропуснати ползи – търговската печалба на дружеството
от невъзможността да снабдяват Домашен социален патронаж Макреш и детската градина
с хранителни продукти за времето от 01.06.2018г. до 22.10.2018г. в размер на 2
350,30 /две хиляди триста и петдесет лева и тридесет стотинки/ лева и неимуществени
вреди, изразяващи се в уронване на доброто търговско име на дружеството и авторитета
му пред други доставчици и съконтрахенти в размер на 3 000 /три хиляди/ лева.
Претендират се и направените по делото разноски. Ответникът Община Макреш, чрез процесуалния
си представител оспорва исковата молба, като излага съображения за неоснователност
и недоказаност на предявените искове. Излагат се подробни съображения за липса
на елементи от фактическия състав на отговорността по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ и неустановяване
на пряка и непосредствена връзка между твърдените незаконосъобразни действия и
претендираните от ищеца вреди. Иска се от Съда да постанови решение,
с което да се отхвърли предявените искове като неоснователни и недоказани и се
присъдят направените по делото разноски, изразяващи се в адвокатско възнаграждение
и депозит за вещо лице. Представителят на Окръжна прокуратура
- Видин взема становище, че искът е недопустим, неоснователен и недоказан. Посочва
се че в случая не е налице отменен административен акт, действие или бездействие.
Излагат се и съображения за липсата на основание за присъждане на обезщетение
за претърпени неимуществени вреди, дотолкова доколкото доброто име на търговеца
винаги има имуществен еквивалент. Съдът, като прецени доводите на
страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна: Безспорно се установява, че на 27.09.2017г.
между Община Макреш и ищцовото дружество е бил сключен договор за доставка на
хранителни продукти по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ BG05FMOP001-3.002 „Осигуряване на топъл обяд“
-2016г., със срок на договора до 31.12.2017г.. По делото не се оспорва обстоятелството,
че и след 31.12.2017г. ищцовото дружество ежемесечно е снабдявало Община Макреш
с хранителни продукти, след направена заявка. Установява се, че на 02.01.2018г.
община Макреш открила нова процедура за определяне на изпълнител за възлагане на обществена поръчка
чрез публично състезание по ЗОП с предмет: „Доставка на хранителни продукти и
почистващи препарати по обособени позиции за нуждите на Община Макреш по проект
„Осигуряване на топъл обяд в Община Макреш” по Оперативна програма за храни и/или
основно материално подпомагане, съфинансирана от Фонда за европейско подпомагане
на най - нуждаещите се лица за периода 2014-2020, процедура за директно предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ BG05FMOP001-3.002. „Осигуряване на топъл обяд
- 2016”за срок до 31.12.2019година“ и за детските заведения, в която процедура
участвало и ищцовото дружество. Процедурата приключила на 23.02.2018г., като
с Решение №48 от 23.02.2018г. на възложителя - Кмета на община Макреш за обявяване
на класиране на участниците и определяне на изпълнител в процедурата, ищцовото
дружество било отстранено от процедурата, с мотиви, че е представило оферта, но
не е ясно за кои позиции и не е правилно окомплектована. Решението било обжалвано пред КЗК,
която с Решение № 523 от 10.05.2018г., оставила без уважение подадената жалба
от ищцовото дружество. На 22.05.2018г. последното подало във ВАС жалба срещу решението
на КЗК, като с Решение №12719 от 22.10.2018г. по адм.д. № 7996/2018г. ВАС оставил
в сила решението на КЗК. Установява се, че независимо от
подадената жалба до ВАС, на 01.06.2018г. възложителя - кмет на Община Макреш изпратил
писмо изх. №778 от 30.05.2018г., с което уведомил ищеца, че считано от 01.06.2018г.
същият трябва да преустанови зареждането е хранителни продукти на Домашен социален
патронаж Макреш и детската градина, тъй като от посочената дата общината има сключен
договор с доставчика спечелил обществената поръчка. От същата дата били преустановени
и подаването на заявки за снабдяване с хранителни продукти от страна на общината. С възражение, във връзка с полученото
писмо, ищецът уведомил община Макреш, че производството по обжалването не е приключено,
предвид подадената от него жалба. По делото не се оспорва че сключения
на 01.06.2018г. договор с избрания изпълнител „АИМ” ООД - гр.Димово е бил прекратен
със Заповед №156/06.06.2018г. на Кмета на Община – Макреш, която не е приложена
по делото, както и че до 22.10.2018г. избраният изпълнител е снабдявал общината
с хранителни продукти. От заключението на назначената по
делото съдебно-счетоводна експертиза, която Съдът възприема като обективно и компетентно
изготвена, се установява че за времето от 01.06.2018г. до 22.10.2018г. община
Макреш е била снабдявана с хранителни стоки и почистващи препарати от определения
за изпълнител участник „АИМ” ООД - гр.Димово по проведената обществена поръчка,
като за посочения период са били издадени 5 броя фактури на обща стойност 29 526,43
лева. Вещото лице посочва, че размера
на печалбата за процесния период - от 01.06.2018г. до 22.10.2018г. при положение,
че ищцовото дружество бе продължило да снабдява социалния патронаж и детската
градина с хранителни стоки и почистващи препарати възлиза на 2 350,30 лева, т.е.
това е размера на пропуснатите ползи. По делото са разпитани и свидетелите
Иван Трифонов Иванов и Пламен Димитров Станков, които установяват, че ищцовото
дружество над 15 години се ползва с безупречно търговско име и репутацията на
коректен търговец на пазара на храни. И двамата свидетели посочват, че са знаели,
че дружеството е снабдявало с продукти Община Макреш по програма и че вече не
я снабдяват, че е възможно слухове за некоректност на дружеството, каквито се
носят в търговските среди, да се отразят на доброто му търговско име, но че и
към момента те продължават да търгуват с него. При така установената фактическа
обстановка Съдът намира от правна страна следното: Съгласно чл.218 от ЗОП всяко заинтересовано лице може да претендира обезщетение
за вреди, претърпени вследствие на нарушения при провеждане на процедура и сключване
на договор за обществена поръчка, при условията на чл.203, ал.1,
чл.204, ал.
1, 3
и 4
и чл.205 от Административнопроцесуалния
кодекс. Искът е предявен
от активно легитимирано лице – участник в проведена процедура, срещу юридическо
лице, от чийто
незаконосъобразен акт, действие или бездействие се твърди, че са причинени
имуществени вреди, под формата на пропуснати ползи и неимуществени вреди, каквито, предвид
последната практика на СЕС и ЕСПЧ Съдът намира за допустими да се претендират
от ЮЛ. В случая се претендират
вреди, причинени от
незаконосъобразни действия на Кмета на Община Макреш, изразяващи се в сключване
на договор с избрания
изпълнител „АИМ” ООД - гр.Димово, по проведена процедура за определяне на изпълнител
за възлагане на обществена поръчка чрез публично състезание по ЗОП с предмет:
„Доставка на хранителни продукти и почистващи препарати по обособени позиции за
нуждите на Община Макреш по проект „Осигуряване на топъл обяд в Община Макреш”
по Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане, съфинансирана
от Фонда за европейско подпомагане на най - нуждаещите се лица за периода 2014-2020,
процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05FMOP001-3.002.
„Осигуряване на топъл обяд - 2016” за срок до 31.12.2019 година“ и за детските
заведения, в нарушение на чл.112, ал.8 от ЗОП. Предвид изложеното, както и с оглед
разпоредбата на чл.204, ал.4 от АПК, Съдът намира искът спрямо Община Макреш за
допустим, тъй като посоченият административен орган в случая се явява пасивно
легитимиран по същия. По съществото на правния
спор следва да се посочи следното: Съгласно чл. 1, ал. 1 от
ЗОДОВ, към който препраща чл.203 АПК, за да възникне за ищеца право на обезщетение,
той следва да е претърпял вреди от незаконосъобразен акт, действие или бездействие
на орган или длъжностно лице на държавата или общината при изпълнение на административна
дейност. Отговорността по ЗОДОВ е деликтна, като се отличава от общата деликтна
отговорност по ЗЗД по отношение на деликвента, както и досежно спецификата на
причинната връзка - вредите трябва да са причинени при или по повод упражняване
на административна дейност. За противоправността, вината и вредите приложимият
материален закон не установява отклонения от общия състав на деликатната отговорност,
с уточнението, че ЗОДОВ създава задължение за държавата и общините да отговарят
за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове,
действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение
на административна дейност, които са пряка и непосредствена последица от увреждането,
независимо от това дали са причинени виновно от длъжностното лице. Затова отговорността
е обективна. Идеята на законодатателя е неблагоприятните последици от евентуално
положително за увредения решение да бъдат понесени от бюджета на това учреждение,
в чиито състав са причинителите на вредите. Наред
с горното следва да се посочи, че за да бъде ангажирана отговорност по чл. 218 от ЗОП е необходимо кумулативно осъществяване на следните
предпоставки: 1) нарушения при провеждане на процедура и сключване на договор за обществена
поръчка, обективирани в незаконосъобразен акт, действие или бездействие на административен
орган или длъжностно лице, отменен акт или установено незаконосъобразно действие
на възложителя на поръчката; 2) настъпила вреда в правната сфера на ищеца от такъв акт, действие или бездействие; 3) пряка и непосредствена
причинна връзка между вредата с нарушението/ сключения договор. При всички случаи,
при липса на който и да е от елементите на описания по-горе фактически състав
не може да се реализира отговорността по посочения ред. Ищецът обосновава исковата
си претенция с обстоятелството че същият ежемесечно е снабдявал Община Макреш
с хранителни продукти и е следвало да продължи да я снабдява до приключване на
производството пред ВАС във връзка с обжалването на решението на КЗК. И тъй като,
в нарушение на чл.112, ал.8 от ЗОП, възложителят е сключил договор с избрания
изпълнител, независимо от последвалото му прекратяване и продължаване на договорните
отношения с последния, ищцовото дружество претърпява вреди, изразяващи се в пропуснати
ползи /търговската печалба/ и уронване на доброто търговско име на дружеството. Действително, договорът с избраният
изпълнител е бил сключен преди да приключи производството пред ВАС във връзка
с оспорване на решението на КЗК, т.е. в нарушение на разпоредбата на чл.112, ал.8
от ЗОП. Това обстоятелство е било отчетено и от самия възложител, който със Заповед
№156/06.06.2018г. прекратил сключения на 01.06.2018г. договор с избрания изпълнител
„АИМ” ООД - гр.Димово. Сключването на договор в
нарушение на чл.112, ал.8 от ЗОП се явява основание за налагане на санкция от
страна на КЗК, по реда на чл.215, ал.6 от ЗОП, каквото производство в случая
не е било реализирано, но не е основание за отмяна на решението на
възложителя за избор на изпълнител по съответната обществена поръчка. Независимо от горното Съдът намира,
че в случая не се установява вреда, настъпила в патримониума на ищеца и причинна
връзка между незаконосъобразното действие и настъпилата вреда. В тази връзка следва да се
отбележи че в тежест на ищеца е да установи и докаже наличието на
действително претърпени имуществени вреди, под формата на пропусната полза,
изразяваща се в сигурно неосъществено увеличаване на имуществото му, които да
са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразните действия на
ответника. Ищцовото дружество е имало
сключен договор с Община
Макреш за доставка на хранителни продукти по процедура за директно предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ BG05FMOP001-3.002 „Осигуряване на топъл обяд“ -2016г., със срок
на договора до 31.12.2017г.. След изтичане на договора, доставката
на хранителни продукти от страна на ищеца, е продължило на база ежемесечни
двустранни отношения с Община Макреш и то по волята на последната. Същата не
е имала задължението да заявява хранителни продукти единствено от ищеца и във
всеки един момент е можела да смени доставчика, каквото действие е предприела
след 01.06.2018г.. Ето защо, за да е налице вреда,
настъпила в
патримониума на ищеца, изразяваща се в пропуснати ползи, следва да е налице
сигурно събитие / наличие на обвързващ страните договор, какъвто в случая не
е налице/, а не предполагаемо и евентуално такова, каквото се твърди от
ищцовото дружество. Съдът счита, че не се
установява и наличието на причинно-следствена връзка между претендираните имуществени
и неимуществени вреди и визираното незаконосъобразно действие. Съгласно чл.4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат
обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и
непосредствена последица от увреждането, като причинната връзка между вредите
и административната дейност не се предполага, а следва да се докаже. Не може
да се говори и за пряка и непосредствена причинна връзка между евентуалните пропуснати
ползи и незаконосъобразното действие на възложителя, предвид сключения
договор в нарушение на чл.112, ал.8 от ЗОП. Такава пряка връзка би възникнала
само в хипотеза, при която с въпросното незаконосъобразно действие възложителят
е лишил ищцовото дружество от възможността да сключи договор, от изпълнението
на който би реализирал печалба. Настоящата хипотеза очевидно не е такава. Ето защо
Съдът приема, че в случая по отношение на ищеца не е налице и пряка причинна връзка
между установеното незаконосъобразно действие на Кмета на Община Макреш и претендираните
пропуснати ползи и неимуществени вреди, поради което искът се явява неоснователен.
Предвид изложените съображения предявената искова претенция, като неоснователна
и недоказана ще следва да бъде отхвърлена. Предвид изхода на делото,
на основание чл.143, ал.1 и чл.144 от АПК във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК на административният
орган следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, изразяващи се
в депозит за вещо лице в размер на 200 /двеста/ лева и адвокатско възнаграждение
в размер на 680 /шестстотин и осемдесет/ лева. Воден от горното Съдът Р Е Ш И: ОТХВЪРЛЯ предявеният от „Иванов
и Нешев Комерс“ ООД гр.София, представлявано от управителя Владимир Георгиев
Иванов против Община Макреш иск за обезщетение за претърпените имуществени
вреди в размер на 2 350,30 /две хиляди триста и петдесет лева и тридесет
стотинки/ лева, изразяващи се в пропуснати ползи – търговската печалба на
дружеството от невъзможността да снабдяват Домашен социален патронаж Макреш и
детската градина с хранителни продукти за времето от 01.06.2018г. до
22.10.2018г. и неимуществени вреди в размер на 3 000 /три хиляди/ лева,
изразяващи се в уронване на доброто търговско име на дружеството и авторитета
му пред други доставчици и съконтрахенти, претърпени в резултат на
незаконосъобразни действия на Кмета на Община Макреш, извършени в нарушение
на чл.112, ал.8 от ЗОП, като неоснователен и недоказан. ОСЪЖДА „Иванов и Нешев Комерс“
ООД гр.София, представлявано от управителя Владимир Георгиев Иванов да
заплати на Община Макреш направените по делото разноски в размер на 880
/осемстотин и осемдесет/ лева. Решението може да бъде обжалвано
пред Върховен административен съд в
четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните, чрез изпращане на препис от същото
на основание чл.138, ал.1 АПК. АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: |
|||||||||