Решение по дело №1244/2019 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 464
Дата: 30 декември 2019 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Страхил Николов Гошев
Дело: 20191510201244
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

30.12.2019

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Н.О. V

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

04.12.

 

2019

 
 


на                                                                                                           Година

Страхил Гошев

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Ива Георгиева

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

АН

 

1244

 

2019

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

        

Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на А.Б.М., с адрес: ***, с ЕГН **********, против Електронен фиш Серия К 1592651, издаден от ОДМВР - Кюстендил, с който на същия, е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 400.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установено на 17.04.2017 г. с мобилно АТСС, TFR1-M, с фабр. № 577.

Жалбоподателят излага в жалбата и в съдебно заседание в пледоарията си становище и доводи, че електронният фиш е незаконосъобразен, тъй като не  му е връчен в установения от закона срок, поради което желае да бъде отменен. Сочи, че ЕФ му е връчен едва на 19.09.2019 г. и е обжалван в срок.

Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.

Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

С обжалвания електронен фиш Серия К 1592651, издаден от ОДМВР - Кюстендил на жалбоподателя е наложено административно наказание ,,глоба“ в размер на 400,00 лв. на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, за извършено нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП при следните обстоятелства:

На 17.04.2017 г., в 15:51 часа, на ПП1-Е79 км. 353+700, в гр. Кочериново, кв. „Левски“ жалбоподателят управлявал лек автомобил ,,Фолксваген Пасат“ с рег. № СА 2163 ХН, в посока на движение към гр. София, при ограничение на скоростта за населеното място от 50 км/ч и при поставен пътен знак Е-24. Автомобилът е засечен и заснет да се движи със скорост от 87 км/ч. Нарушението е установено и заснето с АТС TFR1-M, с фабр. №577, като от тази скорост е приспаднат толеранс от 3 % в полза на водача, до 84 км/ч. По-късно въз основа на това бил издаден процесния ЕФ, който е връчен на жалбоподателя на 19.09.2019 г. и е обжалван от същия в срок.

От представените Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и Протокол от периодична проверка на мобилна система за видеоконтрол - TFR-1M, с фабр. № 577 се установява, че използваното за установяване на нарушението автоматизирано техническо средство TFR1-M №577 представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.

Фактическата обстановка се установява безспорно и категорично от приетите по реда на чл. 283 от НПК множество писмени доказателства, както и от приобщеното веществено такова – клип № 4742 от радар №577.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законния срок, доколкото липсват доказателства за връчване на ЕФ на нарушителя на различна от посочената от него дата, която е отбелязана и в приложената справка от системата на сектор ПП – л. 8 от делото. Същата е подадена от лице, което има право да обжалва електронния фиш, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е и основателна, макар и по съображения неизложени в нея.

От обективна страна по делото се установява, че е осъществен състав на административно нарушение по смисъла на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от страна на жалбоподателя, по отношение на който е реализирана административнонаказателна отговорност за управление на горепосоченото моторно превозно средство със скорост от 84 км/ч към момента на извършване на нарушението, след отчетен толеранс от 3 %, при въведено общо ограничение от 50 км/ч за движение в населено място, в което попада и  посочения по-горе пътен участък, в който е бил разположен и преносим ПЗ Е-24. Нарушението е установено с АТСС, тип мобилна система TFR1-M, с фабр. № 577.

С измененията на ЗДвП, осъществени с ДВ, бр. 54 от 2017 г., (в сила от 05.07.17 г.) се реализира промяна в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, регламентираща условията за издаване на електронен фиш, за извършено нарушение на правилата за движение, като всяко идентично с процесното деяние след тази дата попада в приложното поле на предвидения облекчен ред за реализиране на административнонаказателна отговорност, чрез ЕФ.

Съдът приема, че в конкретния случай са налице предпоставките за прилагане на разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която ако до влизане в сила на НП (ЕФ) последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя, в случая - действащата преди изменението редакция на закона (ДВ, бр. 19/2015 г.). Съобразно константната съдебна практика, по-благоприятен закон е винаги този, който предвижда за дееца по-леки административнонаказателни последици, респективно по-благоприятен режим. Прилагането на по-благоприятния закон по смисъла на чл.3, л. 2 от ЗАНН се свързва с хипотезите, при които или се изключва наказуемостта на даден вид деяния, третирани дотогава като административни нарушения, или се предвижда по-леко по размер и/или по вид наказание за деяния, които представляват административни нарушения и по стария закон. В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, действала към момента на извършване на нарушението - 17.04.2017 г. (ДВ бр. 19/2015 г.) са посочени изрично условията, които следва да са налице, за да се издаде електронен фиш, а именно нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган. Т.е. издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган (§1, т. 65, б. б от ЗДвП), тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези мобилни технически средства нарушения на ЗДвП, за които е приложим единствено общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. В този смисъл са и разпоредбите на Тълкувателно решение № 1/26.02.2014 г. на ОСНК на ВАС, съгласно което установяването и заснемането на нарушение, в хипотезата на чл. 189, л. 4 от ЗДвП, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган.

При това положение следва да се приеме, че електронният фиш е издаден при съществено нарушаване на процесуални правила, тъй като издаването му е било обусловено от установяването на нарушението чрез мобилно, а не чрез стационарно позиционирано техническо устройство. В този случай с оглед датата на нарушението /която е преди изменението на закона/ е следвало да не се издава електронен фиш по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а да се издаде акт за установяване на административно нарушение, при спазване на правилата, разписани в разпоредбите на чл. 36 – 43 от ЗАНН, като се осигури с това възможност на нарушителя да депозира възражение по реда на чл. 44 от ЗАНН и едва след обсъждането му и евентуалното прилагане на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН е следвало да се издаде не ЕФ, а наказателно постановление по реда на чл. 53 от ЗАНН. Допуснатото нарушение е съществено и е неотстранимо във фазата на съдебния контрол. Това налага обжалваният електронен фиш да бъде отменен. В този смисъл по повод нарушения на чл. 21 от ЗДвП извършени преди посоченото изменение на закона и установени с мобилни АТСС виж константната практика на АС-Кюстендил отразена в: Решение № 138 от 18.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 75 / 2019 г. на Административен съд – Кюстендил, Решение № 179 от 24.06.2019 г. по к. адм. н. д. № 139 / 2019 г. на Административен съд – Кюстендил, Решение № 70 от 21.02.2019 г. по к. адм. н. д. № 337 / 2018 г. на Административен съд – Кюстендил и др.

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К 1592651, издаден от ОДМВР - Кюстендил, с който на А.Б.М., с адрес: ***, с ЕГН **********, е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 400.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установено на 17.04.2017 г. с мобилно АТСС, TFR1-M, с фабр. № 577, като НЕПРАВИЛЕН и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Кюстендил, по реда на АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: