Р Е Ш Е Н И Е
30.12.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.О. V
Районен съд – Дупница състав
04.12. 2019
на Година
Страхил Гошев
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Ива Георгиева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 1244 2019
дело № по описа за година.
Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП.
Образувано е по
жалба на А.Б.М., с адрес: ***, с ЕГН
**********, против Електронен фиш Серия К 1592651, издаден от ОДМВР -
Кюстендил, с който на същия, е наложено административно наказание ,,глоба” в
размер на 400.00 лева, на основание
чл.189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП, установено на 17.04.2017
г. с мобилно АТСС, TFR1-M,
с фабр. № 577.
Жалбоподателят излага в жалбата и в съдебно заседание в пледоарията си становище и доводи, че електронният фиш е незаконосъобразен, тъй като не му е връчен в установения от закона срок, поради което желае да бъде отменен. Сочи, че ЕФ му е връчен едва на 19.09.2019 г. и е обжалван в срок.
Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.
Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа
страна:
С обжалвания
електронен фиш Серия К 1592651, издаден от ОДМВР - Кюстендил на жалбоподателя е
наложено административно наказание ,,глоба“ в размер на 400,00 лв. на основание
чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, за извършено нарушение
на чл. 21, ал.1 от ЗДвП при следните обстоятелства:
На 17.04.2017 г., в 15:51 часа, на ПП1-Е79
км. 353+700, в гр. Кочериново, кв. „Левски“ жалбоподателят управлявал лек
автомобил ,,Фолксваген Пасат“ с рег. № СА 2163 ХН, в посока на движение към гр.
София, при ограничение на скоростта за населеното място от 50 км/ч и при
поставен пътен знак Е-24. Автомобилът е засечен и заснет да се движи със
скорост от 87 км/ч. Нарушението е установено и заснето с АТС TFR1-M, с фабр. №577, като от тази скорост е
приспаднат толеранс от 3 % в полза на водача, до 84 км/ч. По-късно въз основа
на това бил издаден процесния ЕФ, който е връчен на жалбоподателя на 19.09.2019
г. и е обжалван от същия в срок.
От представените
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване и Протокол от периодична
проверка на мобилна система за видеоконтрол - TFR-1M,
с фабр. № 577 се установява, че използваното за установяване на нарушението
автоматизирано техническо средство TFR1-M №577 представлява мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.
Фактическата
обстановка се установява безспорно и категорично от приетите по реда на чл. 283
от НПК множество писмени доказателства, както и от приобщеното веществено
такова – клип № 4742 от радар №577.
Въз основа на така установеното от
фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
подадена в законния срок, доколкото липсват доказателства за връчване на ЕФ на
нарушителя на различна от посочената от него дата, която е отбелязана и в
приложената справка от системата на сектор ПП – л. 8 от делото. Същата е
подадена от лице, което има право да обжалва електронния фиш, поради което е
процесуално допустима. Разгледана по същество е и основателна, макар и по
съображения неизложени в нея.
От обективна
страна по делото се установява, че е осъществен състав на административно
нарушение по смисъла на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от страна на жалбоподателя, по
отношение на който е реализирана административнонаказателна отговорност за
управление на горепосоченото моторно превозно средство със скорост от 84 км/ч
към момента на извършване на нарушението, след отчетен толеранс от 3 %, при
въведено общо ограничение от 50 км/ч за движение в населено място, в което
попада и посочения по-горе пътен
участък, в който е бил разположен и преносим ПЗ Е-24. Нарушението е установено
с АТСС, тип мобилна система TFR1-M, с фабр. № 577.
С измененията на
ЗДвП, осъществени с ДВ, бр. 54 от 2017 г., (в сила от 05.07.17 г.)
се реализира промяна в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, регламентираща
условията за издаване на електронен фиш, за извършено нарушение на правилата за
движение, като всяко идентично с процесното деяние след тази дата попада в
приложното поле на предвидения облекчен ред за реализиране на административнонаказателна
отговорност, чрез ЕФ.
Съдът приема, че
в конкретния случай са налице предпоставките за прилагане на разпоредбата на чл.
3, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която ако до влизане в сила на НП (ЕФ) последват
различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна
за нарушителя, в случая - действащата преди изменението редакция на закона (ДВ,
бр. 19/2015 г.). Съобразно константната съдебна практика, по-благоприятен закон
е винаги този, който предвижда за дееца по-леки административнонаказателни
последици, респективно по-благоприятен режим. Прилагането на по-благоприятния
закон по смисъла на чл.3, л. 2 от ЗАНН се свързва с хипотезите, при които или
се изключва наказуемостта на даден вид деяния, третирани дотогава като
административни нарушения, или се предвижда по-леко по размер и/или по вид
наказание за деяния, които представляват административни нарушения и по стария
закон. В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, действала към момента на
извършване на нарушението - 17.04.2017
г. (ДВ бр. 19/2015 г.) са посочени изрично условията, които следва да са
налице, за да се издаде електронен фиш, а именно нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган. Т.е. издаването на
електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително
стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни
обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП), същите
да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен
орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства,
обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган (§1, т. 65, б. б от
ЗДвП), тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези мобилни технически
средства нарушения на ЗДвП, за които е приложим единствено общият ред за
съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление. В този смисъл са и
разпоредбите на Тълкувателно решение № 1/26.02.2014 г. на ОСНК на ВАС, съгласно
което установяването и заснемането на нарушение, в хипотезата на чл. 189, л. 4
от ЗДвП, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което
е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на
контролен орган.
При това
положение следва да се приеме, че електронният фиш е издаден при съществено
нарушаване на процесуални правила, тъй като издаването му е било обусловено от
установяването на нарушението чрез мобилно, а не чрез стационарно позиционирано
техническо устройство. В този случай с оглед датата на нарушението /която е преди изменението на закона/ е
следвало да не се издава електронен фиш по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а да
се издаде акт за установяване на административно нарушение, при спазване на
правилата, разписани в разпоредбите на чл. 36 – 43 от ЗАНН, като се осигури с
това възможност на нарушителя да депозира възражение по реда на чл. 44 от ЗАНН
и едва след обсъждането му и евентуалното прилагане на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН е
следвало да се издаде не ЕФ, а наказателно постановление по реда на чл. 53 от ЗАНН. Допуснатото нарушение е съществено и е неотстранимо във фазата на
съдебния контрол. Това налага обжалваният електронен фиш да бъде отменен. В
този смисъл по повод нарушения на чл. 21 от ЗДвП извършени преди посоченото
изменение на закона и установени с мобилни АТСС виж константната практика на
АС-Кюстендил отразена в: Решение № 138
от 18.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 75 / 2019 г. на Административен съд –
Кюстендил, Решение № 179 от 24.06.2019 г. по к. адм. н. д. № 139 / 2019
г. на Административен съд – Кюстендил, Решение № 70 от 21.02.2019 г. по к. адм.
н. д. № 337 / 2018 г. на Административен съд – Кюстендил и др.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К 1592651,
издаден от ОДМВР - Кюстендил, с който на А.Б.М.,
с адрес: ***, с ЕГН **********, е наложено административно наказание ,,глоба” в
размер на 400.00 лева, на основание
чл.189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП, установено на 17.04.2017 г. с мобилно АТСС, TFR1-M, с фабр. № 577, като НЕПРАВИЛЕН и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Кюстендил, по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: