Решение по дело №115/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 май 2019 г. (в сила от 26 юни 2019 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20195540200115
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 24                                       22.05.2019г.                               град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                        ПЪРВИ СЪСТАВ

На шестнадесети май                                   две хиляди и деветнадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                              Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Донка В.

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 115 по описа за 2019г. за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Обжалвано е наказателно постановление (НП) № НЯСС-56/21.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов Войнов – заместник председател на ДАМТН, оправомощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Братя Даскалови, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Братя Даскалови, ул. Септемврийци № 55, представлявана от И.С.Т. - кмет на общината за твърдяно административно нарушение по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите (ЗВ), на основание чл. 83 от ЗАНН във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, е била наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв.

Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. Алтернативно, моли да бъде намален размера на имуществената санкция до минималния законоустановен размер.

Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призовани, не изпращат представител и не вземат становище по жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателствата, приема за установено  от фактическа страна следното:

Община Братя Даскалови е собственик на язовир „Православ“, находящ се в поземлен имот № 500169 в землището на с. Православ, Община Братя Даскалови, съгласно Акт за публична общинска собственост №72/23.06.2000г.

С констативен протокол 07-06-36/16.05.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ на Община Братя Даскалови е било дадено предписание да се възстанови равнинността на короната на язовирната стена на язовир „Православ“, находящ се в поземлен имот № 500169 в землището на с. Православ, Община Братя Даскалови, със срок на изпълнение - 30.08.2018г.

В указания срок Община Братя Даскалови не е изпълнила задължителното предписание, дадено в констативен протокол 07-06-36/16.05.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: да се възстанови равнинността на короната на язовирната стена на язовир „Православ“, находящ се в поземлен имот № 500169 в землището на с. Православ, Община Братя Даскалови, което обстоятелство се установява от констативен протокол № 07-06-126/06.11.2018г. и показанията на разпитаните по делото свидетели.

Изложеното от фактическа страна, съдът приема за доказано от събраните писмени и гласни доказателствени средства, които кредитира с доверие.

Действайки като въззивна инстанция и подлагайки  на служебна проверка както акта, така и НП при така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд - Чирпан е наказателно постановление № НЯСС-56/21.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов Войнов – заместник председател на ДАМТН, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 07-230, съставен на 10.12.2018г. с което на Община Братя Даскалови, на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лв. за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал.2 от ЗВ, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите.

Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че Община Братя Даскалови, като собственик на язовир „Православ“, находящ се в поземлен имот № 500169 в землището на с. Православ, Община Братя Даскалови, съгласно Акт за публична общинска собственост № 72/23.06.2000г., не е изпълнила задължително предписание, дадено в дадено в констативен протокол № 07-06-36/16.05.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях", а именно: да се възстанови равнинността на короната на язовирната стена, със срок на изпълнение - 30.08.2018г. Като дата на извършване на нарушението се сочи - 31.08.2018г.

АНО счел, че с посоченото в АУАН деяние на 31.08.2018г. от Община Братя Даскалови е бил осъществен фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите, която задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията по чл. 190а, ал. 1, т. З от Закона за водите. АНО приел, че извършеното деяние не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, поради което и на основание чл. 83 от ЗАНН във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите наложил на Община Братя Даскалови, административно наказание - имуществена санкция в размер на 5000 лв.

Първото основание за законосъобразността на всяко НП е то да бъде издадено от компетентен орган, като компетентността може да произтича както пряко от закона, така и да бъде делегирана. Пред настоящата въззивна инстанция не възниква съмнение относно материалната компетентност на актосъставителя и наказващия орган. Спазени са разпоредбите на чл. 201, ал. 11, във връзка с чл. 190, ал. 4 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 и т. 4 от ЗВ, като по делото е представена Заповед № 92/05.02.2018г., с която Председателят на ДАМТН е оправомощил длъжностни лица, които да дават задължителни предписания на собственици на язовирни стени и съоръжения, да следят за тяхното изпълнение и да съставят АУАН по чл. 200, ал. 1, т. 38 - 41 от ЗВ. В цитираната заповед под т. 60 е посочено името на актосъставителя – С.Г.К., с което е потвърдена неговата компетентност. Съгласно чл. 201, ал. 12 от ЗВ, наказателни постановления по ал. 11 се издават от председателя на ДАМТН или от оправомощени от него длъжностни лица. По делото е представена Заповед № А – 5/02.01.2018г., с която на Кирил Михайлов Войнов, заместник - председател на ДАМТН и издател на атакуваното НП са били предоставени функциите на председателя на ДАМТН, определени в чл. 3, ал. 2, 4а и 13 от УП на ДАМТН, в това число да издава заповеди и НП по чл. 200, ал. 1, т. 38-41 от ЗВ, с което административнонаказващият орган надлежно е доказал своята компетентност.

При издаване на АУАН и НП съдът не установи допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като АУАН бил съставен в несъответствие с разпоредбата на чл. 34, ал. 2 от ЗАНН, т.е. след изтичане на 3 - месечния срок от откриване на нарушителя, считано от 31.08.2018г. Съдът намира, че в направеното възражение неправилно се изчисляват процесуалните срокове. В НП е посочено, че предписанието е следвало да се изпълни в срок до 30.08.2018г. С изтичане на този срок жалбоподателят е бил в нарушение, което е било установено от проверяващия орган на 06.11.2018г. След тази дата започват да текат сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН и в случая те са спазени.

Изцяло неоснователни са възраженията, че не е описано ясно нарушението в НП. Съдът намира, че всички фактически и правни констатации са посочени точно, посочени са всички задължителни реквизити на съдържанието на НП, императивно изброени в чл. 57 от ЗАНН. В преценката си дали да издаде НП, административнонаказващият орган се основава на фактическите констатации по АУНН, които в рамките на производството по налагане на административно наказание се считат за верни, до доказване на противното. От друга страна, по силата на чл. 14, ал. 2 от НПК, във връзка с чл. 84 от ЗАНН, в  съдебното производство тези констатации нямат обвързващи съда доказателствена сила - т. 7 от ППВС № 10/73г. При това положение съдът е длъжен, разглеждайки делото по същество да установи чрез допустимите от закона доказателствени средства, дали е извършено административното нарушение, както и обстоятелствата, при които е извършено. По отношение на установено нарушение, съдът при обсъждане  на представените доказателства, намира, че фактическите констатации в АУНН, пренесени след това и в обстоятелствената част на НП са обосновани.

В разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е предвидено наказание глоба, съответно имуществена санкция от 1000 до 20 000лв за физическото или юридическото лице, което  не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ.

С оглед установената и доказана в хода на съдебното дирене фактическа обстановка, съдът намира, че са налице всички елементи от състава на нарушението.

На нарушителя Община Братя Даскалови е било издадено и връчено предписание с констативен протокол № 07-06-36/16.05.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях".     

Предписанието е било съобразено с разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, съгласно която Председателят на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Изцяло законосъобразното предписание е било издадено и връчено на Община Братя Даскалови, която като собственик на язовир и стената към него, безспорно е адресат на подобно административно изявление, поради което предписанието подлежи на безусловно изпълнение от жалбоподателя.

Фактическата констатация на наказващия орган, че не е изпълнено предписанието в частта – да се възстанови равнинността на короната на язовирната стена се доказа безспорно от събраните при съдебното следствие доказателства, като по делото не са представени доказателства, които да оборят този тази констатация.

Налице е следващия елемент от обективния състав на нарушението - изтекъл е предоставения срок за изпълнение на предписанието и около три месеца след него констатираното нарушение не е било отстранено.

При така установеното за съда е категорично доказано, че вмененото на жалбоподателя нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е налице. Касае се за нарушение от формален характер. С бездействието си общината жалбоподател не е изпълнила вмененото по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ задължение да изпълни отправеното предписание за осъществяване на безопасна техническа експлоатация на язовира. В процесния случай е ангажирана безвиновна отговорност на общината - собственик на язовир, която не е осигурила неговата безопасна и безаварийна експлоатация, тъй като не е изпълнила предписанията на компетентните контролни органи. Целта на разпоредбата е свързана с провеждането на превантивни мерки, осигуряващи безопасна експлоатация на водни съоръжения и басейни. С неизпълнение на вмененото му задължение  по предписанието, собственикът на водния басейн е застрашил обществените отношения, гарантиращи правилното техническо и експлоатационно състояние на язовира, поставил е под съмнение безопасното му ползване и вероятността за недопускане на аварии и злополуки, които са с непредвидими, общественоопасни и рискови последици за неограничен кръг хора и имущество. С оглед характера на обществени отношения, които са застрашени, съдът намира, че допуснатото нарушение не носи белезите на маловажно по см. на чл. 28 от ЗАНН.

Съдът намира, че при определяне размера на имуществената санкция административнонаказващият орган не се е съобразил изцяло с разпоредбата на чл. 27 ЗАНН, като е определил за извършеното нарушение размер на санкцията 5000 лв. Санкционната част на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ предвижда възможност за налагане на имуществена санкция от 1000 лв. до 20 000 лв. за ЮЛ, неизпълнило предписание по чл. 190а от ЗВ. Съдът намира, че така определения размер на санкцията е завишен. При определянето му от наказващия орган не са отчетени тежестта на нарушението и другите обстоятелства, установени по време на проверката – това е нарушение, от което не са произлезли реални вреди.

Предвид изложеното, съдът намира, че съответно на тежестта на извършеното нарушение е наложената санкция да бъде в размер към минимума от 1000 лв.

С оглед на всичко установено и изложено, съдът намира, че  атакуваното НП следва да бъде изменено, като размера на наложената имуществена санкция бъде намален от 5000 лв. на  1000 лв.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ИЗМЕНЯ  наказателно постановление № НЯСС-56/21.02.2019г. издадено от Кирил Михайлов Войнов – заместник председател на ДАМТН, с което на Община Братя Даскалови, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Братя Даскалови, ул. Септемврийци № 55, представлявана от И.С.Т. - кмет е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв., като я НАМАЛЯВА на 1000 лв.

РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – Стара Загора на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.              

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: