Решение по дело №2569/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1212
Дата: 10 юли 2020 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20197180702569
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    № 1212

 

гр. Пловдив, 10 юли 2020 год.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Първо отделение, IХ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и девети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

       

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев административно дело № 2569 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – 178 от АПК във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).    

Образувано е по жалба на А.И.К., ЕГН ********** против Решение № 16/04/1/0/02814/3/01/04/01 с изх.№ 01-6500/1153 от 01.08.2019год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с което е отказано изплащането на пълния размер на финансовата помощ, заявена със Заявка за плащане № 16/04/1/0/02814/3/01 по Договор № 16/04/1/0/02814 от 30.06.2016г. в размер на 38420,80лв.  

Според жалбоподателя оспореният административен акт е незаконосъобразен, защото забавянето в подаването на заявката за плащане не се дължи на виновно неизпълнение на договорни ангажименти от страна на жалбоподателя. Основното твърдение е, че жалбоподателят е следвало да изчака законовите срокове за получаване на документи от РИОСВ-Пловдив и БАБХ, което неправилно е прието от ответника като бездействие и основание за издаване на постановения отказ. Иска се отмяна на оспореното решение и изпращане на преписката на администрацията за повторно произнасяне и присъждане на разноските по делото.  

Ответникът- изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, редовно призован, не изпраща представител. 

Административен съд Пловдив в настоящия си състав намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, за което оспореният акт е неблагоприятен. Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването на акта, като е спазен срокът по чл.149, ал.1 АПК. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по същество тя е основателна поради следните съображения: 

Настоящият състав установи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в рамките на предоставените му правомощия/чл.20, т. 3 и чл. 20а, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП, чл. 10, т. 2 от УП на ДФ“Земеделие“/.     

Съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 30.06.2016 г. между жалбоподателя и ДФ „Земеделие“ е сключен договор № 16/04/1/0/02814, по силата на който последният предоставя на ползвателя (жалбоподател в настоящото производство) безвъзмездна финансова помощ, за извършването на дейностите, заявени за финансиране по проект с наименование „Закупуване на специализирана техника“ , а именно: „Закупуване на специализирана техника- трактор Беларус, модел 1025,4, вариант В, челен товарач с допълнително оборудване- кофа 0,8 куб.м. „ПронарLC, косачка TINAZ, плуг MAZZ, и мобилен доилен агрегат Kurtsan, които ще се използват за изхранване на животните и за обслужване на животновъдния обект, находящ се на територията на необлагодетелстван район- гр.Хисаря, общ. Хисаря, обл. Пловдив“, ЕКАТТЕ 77270 в размер на 38420,80 лв., свързани с осъществяването на проект № 16/04/1/0/02814.

Първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ въз основа на представените от ползвателя на етапа на кандидатстването по мярка 4.1 документи е в размер на 38420,80 лева (чл.3 от договора), като ползвателят се задължава да извърши инвестицията до 30.12.2018 г. (чл.6 от договора).

Към договора е приложена и Таблица за одобрените инвестиционни разходи/Приложение № 1/, от която е видно, че общият размер на одобрените за финансиране разходи е 64034,67 лева, а одобрената субсидия е в размер на 38420,80 лева.

Видно от приложения към делото Бизнес план между жалбоподателя и ДФ „Земеделие“, същият е за закупуване на специализирана земеделска техника за модернизация на съществуваща ферма за отглеждане на млекодайни крави. В таблица 3 от същия бизнес план е показана производствената програма, като за всяка една от петте години са посочени очакваните приходи от продажби на продукция/краве мляко/ в размер на 130416лв. и са посочени очаквани добиви от пшеница и естествени ливади. Посочено е, че направено изчисление, за всяка една от годините, приходите от продажба на продукцията ще се формират от местния пазар. 

От приложената заповед № 03-РД/1849 от 09.06.2016г. се установява, че е одобрено финансирането на заявление № 16/04/1/0/02814 от 05.06.2015г. на А.И.К. с УРН 346134 с ИД на проекта 16/04/1/0/02814 на стойност на проекта- 171643,50лв., одобрени разходи- 120249,11лв, субсидия- 72149,47лв. и авансово плащане- 36074,74лв. със срок за извършване на инвестицията/дейността- 24 месеца. Към делото е приложено и Уведомително писмо за одобрение № 629/подмярка 4.1 с изх. № 01-6500/6507 от 20.06.2016 г.

Не е спорно, че предвидената за закупуване техника е закупена и доставена на ЗП, видно от приобщените по делото договори за покупко-продажба на селскостопанска техника, фактури, преводни нареждания и извлечение по сметка, приемо-предавателни протоколи, Свидетелства за регистрация за земеделска техника, като същата техника е и застрахована, видно от застрахователните полици, при съобразяване с уточненията и допълненията, направени по повод  писмо изх. № 01-6500/9975 от 05.10.2015 г. вследствие констатирани непълноти и неточности.

На 20.11.2018г. от земеделския производител е депозирана Молба вх. № 02-6500/7475, с която е поискано да се сключи анекс към договор за отпускане на безвъзмездна финансова помощ № 16/04/1/0/02814 от 30.06.2016г. по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от ПРСР 2014-2020. Повод за това искане е Предписание № 0001031/13.06.2017г. на ОДБХ-Пловдив за преместване на животновъден обект № 418В-0076 извън населено място.  С Уведомително писмо № 49/подмярка 4.1 изх. № 02-6500/7475/10.12.2018г. е отказано да се сключи анекс.

Със заявка № 16/04/1/0/02814/3/01 от 22.01.2019г. ЗП е поискал да се извърши окончателно плащане. По повод нея са извършени административни проверки, при които се установило, че има неизпълнение на т. 23, т. 24 и т. 26 от Приложение № 13 към чл. 45, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Повод за това било, че бенефициентът не е представил копие от становище на БАБХ, удостоверяващо, че земеделското стопанство отговаря на изискванията в областта на хигиената и хуманното отношение към животните и ветеринарните изисквания, копие от становище на БАБХ, че земеделското стопанство и дейността му отговарят на изискванията на закона за защита на растенията и копие от регистрация на животновъден обект.

С писмо изх. № 01-6500/1153 от 11.03.2019г. са изискани допълнителни документи, свързани с горните констатации, като в отговор на което от кандидатът е постъпило писмо вх. № 01-6500/1153 от 03.04.2019г., с което са били представени Становище изх. № 782/02.04.2019г. от БАБХ, Писмо изх. № ОВОС-494-1/22.03.2019г. на директора на РИОСВ-Пловдив.

При тази фактическа обстановка е издадено процесното решение № 16/04/1/0/02814/3/01/04/01 изх. № 016500/1153 от 01.08.2019г. за отказ от изплащане на финансова помощ на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, като в него е посочено, че се издава на основание чл. 20а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 49, ал. 1, т. 1,2, и 3, във вр. чл. 50, ал. 3 и ал. 4 и чл. 45, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г., предвид установеното непредставяне на документи в срока по чл. 47, ал. 2 от Наредба № 9/21.03.2015г. Мотивирано е още, че съгласно чл. 45 , ал. 1 от Наредба № 9 при кандидатстване за окончателно плащане ползвателят на помощта подава заявка за плащане по образец, като прилага към нея документите, посочени в Приложение № 13.

В хода на съдебното производство беше разпитан в качеството на свидетел С.В.С.. Последният заявява, че е работил като ветеринарен лекар от 2006г.до 20.02.2020г. и през проверявания период е бил лекар в животновъдния обект на К.. През 2017г. жалбоподателят получил предписание от БАБХ да премести обекта, а преди регистрирането му пред съответните органи е необходимо събиране на документи. През септември 2019г. е сключил договор със ЗП, след което започнало преместването на животните от стария в новия обект.

 При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав намира следното от правна страна:

 В оспореното решение се сочи, че финансовата корекция се налага на основание чл. 20а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители. В тази връзка съдът намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган. Това е така, защото в случая именно Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е одобрил проекта и именно той е издал процесното решение.

От доказателствата по делото се установява, че при подаване на заявката за окончателно плащане, заместник-изпълнителният директор на ДФЗ е издал уведомително писмо с изх. № 01-6500/1153 от 11.03.2019г., с което е дал указания на А.К. да отстрани констатирани нередовности на приложените документи към заявката. В изпълнение на указанията на 03.04.2019 г. К. е депозирал придружително писмо вх. № 01-6500/1153, с което  представил исканите доказателства по т.1,2,3,4, 5, 8 и т. 9. По точки 6 и 7 е представил писмо от РИОСВ-Пловдив изх. № ОВОС-494-1/22.03.2019г. за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС и вх. № ОВОС-494/11.03.2019г. за започната процедура по издаване на решение по ОВОС за обект-кравеферма. Посочено е, че поради дългата процедура по решение за ОВОС към настоящия момент не е възможно да се представи документ за регистрация на обекта в БАБХ. Цялата процедура е инициирана по повод изпълнение на Предписание № 0001031/13.06.2017г. на БАБХ. Поискано е да се даде нов срок, за да може да бъдат представени исканите документи.   

 Поради изложеното, съдът намира, че е налице хипотезата на  чл. 47, ал. 3, т.3 във връзка с ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (Наредба № 9). Следвало е ответният административен орган да удължи срока, във връзка с тримесечния, според ал. 1, в който РИОСВ-Пловдив и ОБДХ-Пловдив да се произнесат.  Нужно е било да се издаде акт, в който да бъде посочено до кога се удължава срокът за обработка на заявката за плащане - с времето до събиране на необходимата информация от компетентните органи и структури, за установяване на обстоятелства за по-нататъшно разглеждане или отхвърляне на подадената заявка и така производството по обработката на заявката ще бъде продължено и въз основа на установено ще бъде издаден и акт със съответното съдържание.

От представените по делото доказателства не може да се направи изводи, че са налице съмнения за нередност.

Съгласно чл. 2, т.36 от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1303/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 година за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета, "нередност" означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза.

Така определеното понятие за "нередност" е възпроизведено и в текста на §1, т.24 от ДР на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Съгласно §1, т.13 от ДР на Наредба № 9 "Изкуствено създадени условия" е всяко установено условие по смисъла на чл. 60 от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1306/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета, според който без да се засягат специфичните разпоредби, в секторното законодателство в областта на селското стопанство не се дава никакво предимство на физическо или юридическо лице, за които е установено, че условията, необходими за получаване на такива предимства, са създадени изкуствено, в противоречие с целите на това законодателство.

Все в тази насока следва да се добави, че по този начин административният орган не е спазил задължението си да провежда образуваните пред него производства в съответствие с основополагащите принципи на административния процес, залегнали в Глава Втора от АПК. Според тези принципи, в частност принципа на съразмерност, уреден в чл. 6 от кодекса, административните органи упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, като административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Съответно, административните органи трябва да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел (чл. 6, ал. 1, ал. 2 и ал. 5 от АПК). Освен това, принципът на истинност, възведен в разпоредбата на чл. 7 от АПК, изисква административните актове да се основават на действителните факти от значение за случая, като на преценка подлежат всички факти и доводи от значение за случая. От своя страна, принципът на служебното начало (чл. 9 от АПК), задължава административния орган да събира всички необходими доказателства и когато няма искане от заинтересованите лица, като в същото време осъществяват процесуално съдействие на страните за законосъобразно и справедливо решаване на въпроса - предмет на производството. В тази връзка следва да бъде посочено, че с оглед даденото обяснение от ЗП, че поради връчването му на Предписание № 0001031/13.06.2017г. от ОБДХ-Пловдив за преместване на животновъден обект № 4180В-0076 извън населеното място, от страна на ответния административен орган не е изискано представянето на доказателства в подкрепа на твърденията на лицето, нито пък е предприето служебно събиране на доказателства, в т.ч. и изискване на справка от ОДБХ-Пловдив, РИОСВ-Пловдив за започнати административни производства при тях. Ето защо, настоящият съдебен състав кредитира показанията на св.С., който е бил ветеринарен лекар в проблемния период и който посочва, че животните е трябвало да бъдат преместени в обект, извън населеното място, това преместване е извършено веднага след завършване на новия обект и снабдяването му с необходимите разрешителни документи. Самото преместване става на всяко животно по отделно и със самостоятелно разрешително. Съвсем друг е въпросът защо съответната администрация /БАБХ/ е издала разрешително за животновъден комплекс в рамките на населено място и с което К. е кандидатствал по програмата и в последствие му е било връчено предписание за преместване на обекта извън населеното място. 

Следва да бъде съобразено също така и че ЗП е предприел мерки за изпълнение на даденото му предписание и по този начин не са налице нанесени вреди на бюджета на ЕС. Доказателства, които да опровергават така установените факти и обстоятелства не са ангажирани от ответника, няма и възражения в тази насока.

Съдебната практика е еднопосочна, че финансовото отражение на нарушението върху бюджета на общността е елемент от фактическия състав на „нередността“ по смисъла на Регламент № 1303/2013 и че в тежест на административния орган е да докаже съставомерността на деянието, като подлежат на доказване всички елементи от фактическия състав на нередността. Изхождайки от легалната дефиниция на „нередността“ по смисъла на Регламент № 1303/2013, се стига до извода, че нередността е само това нарушение, което има или би имало финансово отражение, като следва да е налице и причинно-следствена връзка между нередността и потенциалния вредоносен финансов резултат върху бюджета на Съюза от нея.

При този анализ на националното и съюзното право в разглежданата материя, се налага изводът, че не всяко нарушение на разпоредба на националното или на съюзното законодателство, произтичащо от действие или бездействие на стопански субект, е нередност по смисъла на правото на ЕС и основание за налагане на финансова корекция. За да се направи извод за наличие на основание за определяне на финансова корекция, следва да се мотивира и финансовото отражение на нарушението (решения по адм. дело № 9183/2016 г. на ВАС и адм. дело № 11433/2016 г. на ВАС). Приема се дори, че евентуалната невъзможност за определяне на количественото изражение на вредата (действителна или потенциална) не изключва задължението на ответника - управляващ орган да се произнесе по този въпрос.

В оспореното решение не е изследван въпросът за финансовата вреда или за възможността от понасяне на такава. Липсват мотиви нанесена ли е финансова вреда на Съюза или има ли опасност, възможност за нанасяне на вреда върху бюджета на ЕС, която да е в пряка и непосредствена причинна връзка с нарушението. Отсъствието на съображения по въпроса има ли вредоносен финансов резултат върху бюджета на Съюза, прави волеизявлението за отказ на финансова помощ немотивирано и необосновано.

Безспорно е, че жалбоподателят не е успял да изпълни в срок проекта, въз основа на който му е отпусната безвъзмездната финансова помощ, но от друга страна, при проверката се е установило, че техниката е закупена, съобразно заложените параметри. Не е за подминаване и фактът, че процедурите по снабдяване с нужните документи от други органи са на крайна фаза и отказване на финансовата помощ ще обезмисли тяхното издаване. 

При вземането на решение, че е допусната нередност, която води до налагане на финансова корекция, не са изследвани видът и степента на неизпълнението по конкретния проект. Липсва и произнасяне това неизпълнение има ли изобщо някакви реални последици за функционирането на изпълнения изцяло проект, за да се направи извод, че е налице вреда и тя е в причинна връзка с неизпълнението на приходите. Не се сочи и дали има някакви други негативни последици и ако има такива, съществува ли възможност за тяхното отстраняване.

По тези съображения, оспореното решение е постановено от компетентен орган, но е немотивирано, издадено е при съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон, поради което следва да бъде отменено.

По разноските.

При този изход на делото на жалбоподателя следва да бъдат присъдени поисканите разноски в размер на държавна такса - 387 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 2000 лева.

Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК Съдът,

 

Р Е Ш И: 

 

ОТМЕНЯ по жалба на А.И.К., ЕГН ********** Решение № 16/04/1/0/02814/3/01/04/01 с изх.№ 01-6500/1153 от 01.08.2019год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с което е оказано изплащането на пълния размер на финансовата помощ, заявена със Заявка за плащане № 16/04/1/0/02814/3/01 по Договор № 16/04/1/0/02814 от 30.06.2016г. в размер на 38420,80лв.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на А.И.К., ЕГН ********** разноски по водене на делото в размер от 2387 (две хиляди триста осемдесет и седем) лева.      

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Р.България в 14-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

 

                                

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /П/