Решение по дело №55/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 октомври 2020 г. (в сила от 9 октомври 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700055
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 208

 

гр. Сливен, 09. 10. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на седемнадесети  септември,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Галя Иванова

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 55 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 – 5 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Образувано е по жалба от Ц.А.Х. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК /АУЗ/ № АУ002061-1 от 13.11.2019 г., издаден от инспектор в Дирекция „Местни данъци и такси” при Община Сливен, с който е установен размер на задължения за данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и такса за битови отпадъци /ТБО/ за периода 2014 г.– 2019 г. за недвижим имот, находящ се в землището на гр. Сливен, в местността „М.“, и лихви върху тях. В жалбата си жалбоподателят твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен и моли да бъде отменен. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Излага съображения, че: няма данни по делото жалбоподателят да е придобил с.та върху процесния имот; няма данни наследството на н. Т. Х. А. да е приемано от жалбоподателя.

Ответникът по жалбата, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че оспореният АУЗ е законосъобразен. Излага съображения, че правилно органът по приходите е образувал наследствена партида на процесния имот, на основание чл. 14, ал. 6 от ЗМДТ, след като жалбоподателят не е спазил задължението си по чл. 32, ал. 1 от ЗМДТ. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

За имот – земя с площ 2000 кв. м., от които застроена площ 31 кв. м., находящ се в землището на гр. Сливен, в местността „М.“, на 27.05.1998 г. е подадена декларация по чл. 14 от ЗМДТ от Т. Х.А. с ЕГН: **********, в качеството му на с.. Към декларацията е приложен Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 58 том ХI дело № 3503 от 1994 г. по описа на Районен съд – Сливен, видно от който Т. Х.А. е придобил с. върху и..

Видно от Удостоверение за н. Изх. № ОРД04-604 от 01.06.2020 г. по описа на Община Сливен, Т. Х.А. е починал на 29.10.2008 г., с последно местожителство *** жалбоподателят Ц.А.Х. е един от н. му по закон.

В срока по чл. 32 от ЗМДТ не е подадена декларация от н.на Т. Х.А., поради което органът по приходите при Община Сливен, по реда на чл. 14, ал. 6 от ЗМДТ и въз основа на служебна информация за н. на Т. Х.А., е образувал служебно партида за горепосочения имот с Декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти – Вх. № ********** от 09.10.2019 г.

На 13.11.2019 г. от длъжностно лице - инспектор в Дирекция „Местни данъци и такси” /“МДТ“/ при Община Сливен, на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК и въз основа на данните по горепосочената декларация, на жалбоподателя Ц.А.Х. е издаден АУЗ № АУ002061-1, с който за 1/3 идеална част от имота в землището на гр. Сливен, в местността „М.“, са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2014 г.– 2019 г. в общ размер на 179,67 лева и лихви за просрочие към тях, изчислени към 13.11.2019 г. размер на 44,92 лева, както следва: ДНИ в размер на 130,18 лева и лихва 31,86 лева; и ТБО в размер на 49,49 лева и лихва 13,06 лева. В акта е посочено, че ДНИ и ТБО са определени върху данъчната оценка на имота, и съобразно Наредбата за определяне размера на местните данъци и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на територията на Община Сливен, приети от Общински съвет Сливен. Издателят на акта – и. П. В. З., е определена да упражнява правомощията на орган по приходите, видно от Заповед № РД 15-1625 от 23.05.2019 г., издадена на основание чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ от Кмета на Община Сливен. В срока за обжалване по чл. 107, ал. 4 от ДОПК АУЗ е обжалван по административен ред. С Решение № НОМ 126 от 19.12.2019 г. на Директора на Дирекция „МДТ” при Община Сливен, постановено на основание чл. 155, ал. 2 от ДОПК, актът е потвърден. Решението е връчено на 24.01.2020 г. Жалбата срещу акта, въз основа на която е образувано настоящото производство, е входирана в деловодството на административния орган на 07.02.2020 г.

По делото са представени: Удостоверение за данъчна оценка на процесния имот, Наредбата за определяне размера на местните данъци на Община Сливен и Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на територията на Община Сливен, както и Заповедите на Кмета на Община Сливен, издадени на основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, с които са определени границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ, и честотата на сметоизвозване, за процесните години. От представените документи са установени определените от Общинския съвет размери на ДНИ и ТБО за недвижими имоти на граждани, както и че процесният имот се намира в границите на районите, за които от Община Сливен се предоставят услугите по чл. 62 от ЗМДТ.

В административната преписка се съдържа и Възражение Вх. № 99 от 11.10.2019 г. по описа на Община Сливен, подадено от името на жалбоподателя Ц.А.Х., в което е посочено, че на основание чл. 171 от ДОПК задължения за ДНИ и ТБО за периода 2010 – 2013 г. са погасени по давност.

По делото са назначени, изслушани и приети съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице П.Т.И. със специалност– С. и к., и съдебно-графологична експертиза, изготвена от вещото лице инж. С.С.В..

От заключението на вещото лице И. са установени следните размери на 1/3 част от ДНИ и ТБО за процесния имот и период: ДНИ 129,84 лева и лихва 31,76 лева, и ТБО 49,34 лева и лихва 13,01 лева.

От заключението на вещото лице В. е установено, че подписът, положен във Възражение Вх. № 99 от 11.10.2019 г. по описа на Община Сливен, след текста „задължено лице“, не е положен от Ц.А.Х..

В съдебното производство са събрани показания на свидетеля М. И. Г. – инспектор в Дирекция „МДТ“ при Община Сливен, от които не се установяват нови факти и обстоятелства, които да са относими към спора.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 156, ал. 1 от ДОПК  преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес. Жалбата е подадена и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, тъй като предмет на оспорване е АУЗ, който е потвърден при обжалването му по административен ред от Директора на Дирекция „МДТ” при Община Сливен, упражняващ правомощията на териториален директор на НАП, съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с чл. 107, ал. 4 от ДОПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният АУЗ е издаден от компетентен административен орган по смисъла на чл. 4, ал. 1 във връзка с ал. 3, изр. 1, предл. 1 и ал. 4 от ЗМДТ, в предвидената от закона форма, но е незаконосъобразен по следните съображения:

Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и самостоятелни обекти в сгради, както и поземлените имоти, разположени в строителните граници на населените места и селищните образувания, и поземлените имоти извън тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл. 8, т. 1 от Закона за устройство на територията и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон.

В чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ е предвидено, че данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. А съгласно чл. 64, ал. 1 във връзка с чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща от данъчно задължените лица – собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти, за имотите на територията на общината.

С оглед цитираните разпоредби, условие за законосъобразност на оспорения акт е жалбоподателят да е с. на процесния имот. Само при наличие на това условие, жалбоподателят би имал качеството на данъчно задължено лице за процесните ДНИ и ТБО. Относно наличието или не на това необходимо условие е и основният спорен въпрос между страните по делото.

Съдът счита, че от доказателствата по делото не може да се направи обоснован извод, че жалбоподателят е с. на процесния имот.

Установено е по делото, че имотът е бил с. на Т. Х.А., който е п. на **** г. Съгласно чл. 1 от ЗН, н. на Т. Х.А. е открито в момента на с.му. П.не е оставил деца или други низходящи, както и не е оставил възходящи от втора или по-горна степен, а е оставил само с. М.Х.А. /п. на *** г., р., без д./ и д. на б. си А. Х.А.: Н.А. Х.и Ц.А.Х.. Поради изложеното и на основание чл. 10, ал. 2 и ал. 3 от ЗН, един от призованите към н. е жалбоподателят Ц.Х..

Съгласно чл. 48 от ЗН, наследството се придобива с приемането му, като приемането произвежда действие от откриването на наследството. А в чл. 49 от ЗН е предвидено, че приемането може да стане с писмено заявление до районния съдия, в района на който е открито наследството /ал. 1/, както и че приемане има и когато наследникът извърши действие, което несъмнено предполага неговото намерение да приеме наследството, или когато укрие наследствено имущество /ал. 2/.

В разглеждания случай по делото не е установено приемане от жалбоподателя на н. на Т. Х.А. по реда на чл. 49, ал. 1 от ЗН, както и не се установиха извършени от жалбоподателя действия по смисъла на чл. 49, ал. 2 от ЗН. Съдържащото се в  административната преписка възражение за погасяване по давност на задължения за ДНИ и ТБО не е подадено от жалбоподателя. Липсват други данни по делото, от които да се направи несъмнен извод за намерение у жалбоподателя да приеме н. на Т. Х.А..

От изложеното следва, че по делото не е установено качеството на с. на жалбоподателя по отношение на процесния имот, поради което същият не е данъчно задължено лице за този имот по смисъла на чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 64, ал. 1 във връзка с чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ.

Не се споделя тезата на ответника по жалбата, че жалбоподателят не е спазил задължението по чл. 32, ал. 1 от ЗМДТ. Жалбоподателят би имал такова задължение, при условие, че е приел наследството, към което е бил призован, каквито доказателства по делото не са представени. В подкрепа на този извод са не само горецитираните разпоредби от ЗН, но и нормата на чл. 14, ал. 6, изр. 1 от ЗМДТ, която въвежда задължение за подаване на декларация за облагане с данък върху недвижимите имоти при придобиване на имот по наследство. А съобразно изложените вече съображения, имот може да бъде придобит по наследство, само ако наследството е прието.

По изложените съображения, оспореният АУЗ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

С оглед изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените от него по делото разноски в размер на 510 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, 300 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение, и 200 лева- внесено възнаграждение за вещо лице. В тази връзка неоснователно е възражението на ответника по жалбата за прекомерност на адвокатското възнаграждение, тъй като същото не надвишава минималния размер, предвиден в разпоредбата на чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника по жалбата за присъждане на разноски и юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ц.А.Х. с ЕГН: **********, с адрес: ***, Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № АУ002061-1 от 13.11.2019 г., издаден от инспектор в Дирекция „Местни данъци и такси” при Община Сливен.   

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на Ц.А.Х. с ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 510 /петстотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

              

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: