Решение по дело №864/2018 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 октомври 2018 г. (в сила от 27 ноември 2018 г.)
Съдия: Зорница Валентинова Петрова
Дело: 20184210200864
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Габрово, 22.10.2018г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Габровски районен съд в открито заседание на трети октомври през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗОРНИЦА ПЕТРОВА

 

            При секретаря В. Николова, като разгледа докладваното от съдията, АНД №  864 по описа за 2018г. и за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на “ТЕМПУС ЛИНК” ЕООД гр. Габрово, представлявано от управителя С.Б.Х. против Наказателно постановление № 10 от 13.06.2018г. издадено от Директора на РИОСВ Велико Търново, с което е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева на осн. чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО.

            В жалбата се твърди, че издаденото наказателно постановление е неправилно, издадено в нарушение на административно производствените правила, в нарушение на материалноправните разпоредби, необосновани и несъобразено с целта на закона. Нарушени са разпоредбите на чл. 42 т.2, 4 и 5, чл. 57 ал.1 т.5 и 6 от ЗАНН. Нарушението е формално и най-лекото предвидено от закона наказание ще е прекалено тежко.

            Претендира се отмяна на  наказателното постановление.

            В проведеното съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата, правейки допълнение на същата.

      Процесуалният представител на ответната РИОСВ Велико Търново, оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и моли, като такава да бъде оставена без уважение, а обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно да бъде потвърдено.

            Съдът, като прецени доводите наведени в жалбата и атакуваното наказателно постановление, намери за установено следното:

            Жалбата е подадена в срока по чл. 59 ал.2 от ЗАНН  и е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

            По делото се събраха гласни и писмени доказателства, от съвкупната преценка на които съдът намира за установено следното:

            На 28.03.2018г. е извършена извънредна  проверка  на „Темпус линк” ЕООД гр. Габрово, с производствена дейност в село Чарково, общ. Габрово във връзка с процедура по разглеждане на документация за входирано в РИОСВ В. Търново инвестиционно намерение.  При извършената проверка  е установено, че дружеството не извършва дейност по третиране на дървесни отпадъци, водещо до производството на дървени пелети. В производственото хале,  експлоатиращо се съсгласно договор за наем от 26.04.2016г., е установено оборудване за производство на дървесни пелети. Същото те функционирало и по данни на управителя на дружеството с него  са извършвани пробни пускове в периода 01.01.2016г. – 31.03.2016г.

            Дружеството извършва дейност по събиране и транспортиране на отпадъци с код 03 01 05 / трици, талаш, изрезки, парчета, дървен материал, талашители проскости и фурнири, разрични от упоменатите в 03 01 04/ на основание Регистрационен документ № 04-РД-315-00/26.04.2016г., издаден от директора на РИОСВ В. Търново. Във връзка с издадения регистрационен документ  за събиране и транспортиране на горепосочения отпадък, дружесвото е  длъжно да води отчетност, съгласно изискванията на чл. 44 ал.1 от ЗУО. Установено е, че дружеството няма налична отчетна книга по Приложение № 2 за събиране и транспортиране от Наредба № 1/04.06.2014г. за ръде и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, съответно и не води такава.   Дружеството не попада в категорията по чл. 14 ал.2 от ЗУО, защото посочената разпоредба касае лица пускащи на пазара продукти, след употребата, на които се образуват масово разпространени отпадъци.  Процесните отпадъци, транспортирани от дружеството за коит оне се води отчетност не са масово разпространени отпадъци, резултат от такива продукти.

            За извършената проверка е съставен Констативен протокол № ОВОС-НП-01   от 28.03.2018г. С протокола е дадено предписание на осн. чл. 170 от ЗУО да се представи за заверка  в РИОСВ В. Търново отчетна книга по приложение № 2 за събиране и транспортиране  от Наредба № 1 /04.06.2014г.

            За установеното нарушение на чл. 44 ал.1 във вр. с чл. 35 във вр. с чл. 8 ал.2 т.6 във вр. с чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО е съставен АУАН на 19.04.2018г. срещу „Темпус Линк” ЕООД гр. Габрово.  Съставеният АУАН е надлежно връчен и подписан.

            В законоустановеният срок срещу съставения АУАН е депозирано писмено възражение.

            Въз основа съставения АУАН е издадено Наказателно постановление № 10 от 13.06.2018г. от Директора на РИОСВ Велико Търново против “Темпус Линк” ЕООД гр. Габрово, с което за нарушение на 44 ал.1 във вр. с чл. 35  във вр. с чл. 8 ал.2 т.6 във вр. с чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО  във вр. с чл. 7 ал.2 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите с отпадъци, както и реда за водене на публични регистри, на основание чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева.

            Изслушани са показанията на свидетелите С.С. и  Н.П., които логично и последователно изясниха всички обстоятелства във връзка с извършената от тях проверка, констатираната липсата на отчетна книга по Приложение №2 към Наредба №1/2014г. и съответно не воденето на накава за този вид отпадък. Показанията на свидетелите изцяло съответстват на приложените писмени доказателства и потвърждават констатациите изложени, както в изготвения констативен протокол, така и в съставения АУАН и издаденото наказателно постановление

            При така установеното от фактическа страна от правна страна настоящият състав на съда намира, че е  осъществено административното нарушение от страна на дружеството жалбоподател, за което е ангажирана административно наказателната отговорност на осн. чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО. 

Съгласно разпоредбата на чл. 44, ал.1 и 2 от Закона за управление на отпадъците: 1) Лицата, чиято дейност е свързана с образуване, събиране, транспортиране и/или третиране на производствени и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 и извършващи дейности по събиране и транспортиране и/или третиране на битови и/или строителни отпадъци, са длъжни да водят отчетни книги, заверени от компетентния орган за издаване на разрешението или регистрационния документ, а лицата, притежаващи комплексно разрешително - от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършва дейността. Търговците и брокерите на отпадъци са длъжни да водят отчетни книги, заверени от директора на РИОСВ, на чиято територия е седалището им, а за чуждестранните лица - от директора на РИОСВ - София. (2) Отчетните книги съдържат хронологична информация за количеството, естеството и произхода на отпадъците и когато се изисква, предназначението, периодичността на събиране, начина на транспортиране и предвидените методи за третиране на отпадъците.

От събраните по делото доказателства по категоричен начин се установи, че дружеството-жалбоподател е от кръга лица адресати на задължението по чл. 44, ал.1 от ЗУО за водене на отчетна книга, доколкото дружеството притежава разрешение по чл. 35, ал.1, т.1 от ЗУО за извършване на дейност по събиране и транспортиране на отпадъци.

Видно от т. 7 от ДР на Наредба № 1 /2014г., “Отчетна книга" е документ за водене на отчетност, в който се записва в хронологичен ред информация за количеството, естеството и произхода на отпадъците, както и други данни, определени с тази наредба.

 Според чл. 7 т.2 от Наредба №1 от 04.06.2014г., отчетните книги се водят  лицата, чиято дейност е свързана със събиране и транспортиране на отпадъци, с изключение на ОЧЦМ, по образец съгласно приложение № 2.

Установено е по безспорен начин, че дружеството  не е водило отчетност  и няма  книга по образец съгласно приложение № 2.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана в качеството му на юридическо лице при условията на чл. 83, ал.1 от ЗАНН - за неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейността му, като тази отговорност е обективна и безвиновна, поради което наличието на вина не е необходим елемент на деянието.

            След като правилно е приел за доказано извършеното административно нарушение по чл. 44, ал.1 от ЗУО, административно наказващият орган законосъобразно е приложил и съответстващата му санкционна разпоредба по  чл. 135, ал.1, т.1 от ЗУО, съгласно която: "Наказва се с имуществена санкция в размер от 2000 до 6000 лв.: едноличен търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2, което: 1. не води отчетност на отпадъците или не предостави документи относно отчета или информация за управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или наредбата по чл. 48, ал.1".

Наложеното на жалбоподателя административно наказание  -имуществена санкция е в минимално предвидения в закона размер от 2000 лв. Нарушението не разкрива признаците на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН предвид значимостта охраняваните от ЗУО обществени отношения, свързани с опазване на околната среда и качеството на санкционирания субект - лице, което извършва такава дейност по занятие. Със ЗУО е предвиден засилен контрол за нарушенията по този закон, като с него е определена по-висока степен на обществена опасност при нарушаване на разпоредбите му. Задължение на дружеството е да води съответните отчетни книги още със започването на дейността по събиране и транспортиране на отпадъците от посочения вид. Извършеното деяние не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения, поради което случаят не може да се определи като маловажен.

Дори да се приеме за вярно твърдението, че дружеството не е извършвало дейност, която следва да бъде отразена в отчетната книга, то е следвало да отрази неизвършването на такава дейност. Липсата на отчетна книга по Приложение 2 по съществото си е неводене на отчетност по смисъла на чл. 135 ал. 1 т.1 от ЗУО, както правилно е квалифицирал деянието административно наказващия орган.

Съдът констатира, че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, поради което не са налице формални предпоставки за отмяна на НП.  Както съставения АУАН и издаденото наказателно постановление  са издадени от компетентни органи, в същите е отразена датата на установяване на нарушението, описано е самото нарушение с всички негови съставомерни признаци и обстоятелствата, при които е извършено, както и правилно е посочена съответстващата им правна квалификация. При реализирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството и до отмяна на наказателното постановление.

Водим от горното съдът

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 10 от 13.06.2018г., издадено от Директора на РИОСВ Велико Търново, с което на “ТЕМПУС ЛИНК” еООД  със седалище и адрес на управление гр. Габрово, ул. “Христо Ботев” № 29, ет.9, ап.36, представлявано от С.Б.Х., управител, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 / две хиляди / лева на осн. чл. 135 ал.1 т.1 от ЗУО, като правилно и законосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Габрово в 14 дневен срок от днес.

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: