Решение по дело №753/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 135
Дата: 18 август 2022 г.
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20211840200753
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 135
гр. Ихтиман, 18.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на девети август през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Светозар Люб. Георгиев
при участието на секретаря Борислава Ив. Мешинкова
като разгледа докладваното от Светозар Люб. Георгиев Административно
наказателно дело № 20211840200753 по описа за 2021 година
Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба срещу Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, с който на „М.Т.А.“ ЕООД, ЕИК *********, за
нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с чл. 102, ал. 2 ЗДвП на основание чл.
179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и 3 ЗДвП е наложена имуществена санкция в
размер на 300 лева, както и на основание чл. 10а, ал. 2 ЗП е наложена
имуществена санкция в размер на 10,00 лева.
В жалбата се твърди, че издаденият електронен фиш е неправилен,
незаконосъобразен и съставен в нарушение на материалния закон и
процесуалните правила. Поддържа, че липсва дата в ЕФ, Процесното МПС е
линейка, специален автомобил, регистриран в РООП воден от СРЗИ №
**********/27-10-2016г. с основание „Специализирано транспортно средство
за превоз на болни – 1бр. линейка, 1 бр. Специален автомобил“ т.е. такова със
специален режим на движение по смисъла на чл. 91, ал. 4 ЗДвП, както и ППС
на Неотложната медицинска помощ по смисъла на чл. 10, ал. 9 ЗП, поради
което е освободено от таксата, за неплащането на която е наложена
1
санкцията.
Жалбоподателят, редовно уведомен, се представлява от управителя и от
адв. Т., с пълномощно по делото, в откритото съдебно заседание.
Процесуалният представител в хода на съдебната прения излага подробни
съображения за отмяна на електронния фиш.
За административнонаказващия орган – редовно призован, се
представлява от юрк. Д., с пълномощно по делото, като в изложените
съображения и в писмено становище се поддържа, че жалбата е
неоснователна.

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 03.03.2020г., в 10:51 ч. с устройство № 10011, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
ЗП, е било регистрирано движението на ППС СПЕЦИАЛЕН АВТОМОБИЛ
П.Б. с рег. № ********, с обща техническа допустима маса 3300, брой оси 2,
категория: Евро 04, собственост на жалбоподателя, по АМ Тракия, км 43+448
с посока на движение нарастващ километър. За процесния автомобил не е
заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 ЗП според категорията на ППС.
АНО е приел, че няма заплатена винетна такса за ППС, чието движение
е било регистрирано на съответния пътен участък, поради което е издаден
процесният електронен фиш, с който на жалбоподателя за нарушение на чл.
139, ал. 5 и ал. 6, вр. с чл. 102, ал. 2 ЗДвП на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл.
187а, ал. 1 и 3 ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 300 лв.,
както и на основание чл. 10а, ал. 2 ЗП е наложена имуществена санкция в
размер на 10 лв..

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Така описаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на
събраните по делото писмени доказателствени средства, които са
непротиворечиви и взаимно допълващи се, поради което не следва да бъдат
по-подробно анализирани.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
2
Жалбата е депозирана в законоустановения срок (видно от известие за
доставяне на л. 9 от делото ЕФ е връчен на 24.11.2021г., а видно от куриерска
товарителница на л. 7 от делото жалбата е депозирана на 06.12.2021г.), от
легитимарано лице и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което е
допустима.
Електронният фиш, според легалното определение закрепено в
разпоредбата на § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП, представлява електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.
Съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП електронният фиш следва да съдържа
данни за: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, респективно неговия ползвател, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. За същия, макар и съобразно
нормата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, да е предвидено, че е своеобразен аналог
на наказателно постановление, то това е единствено по отношение на
правните последици от влизане в сила на двата акта. Законодателят не е въвел
пълно приравняване между електронния фиш и наказателното постановление
нито по отношение на съдържанието им /предвид реквизитите, визирани в чл.
189, ал. 4 от ЗДвП/, нито във връзка с процедурата по съставянето им. Ето
защо и след като в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП не е предвидено като задължително
условие посочването на датата на издаване на електронния фиш, то тази липса
не представлява съществено процесуално нарушение на изискванията към
формата и съдържанието на ЕФ. Поради горното е неоснователно
възражението на жалбоподателя, че липсата на дата на издаване на ЕФ води
до неговата незаконосъобразност.
Съгласно съдържанието на специалната разпоредба на чл. 188, ал. 1
ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено МПС, отговаря за
извършеното с него нарушение, се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение. В настоящия казус се установява, че към датата на
извършване на констатираното нарушение собственик на превозното средство
3
е „Л.К.С.Л“ ЕАД, като негов ползвател е дружеството жалбоподател-
„М.Т.А.“ ЕООД, поради което последното следва да отговаря за евентуално
извършеното нарушение.
Имайки предвид че съгласно чл. 10, ал. 1 ЗП за преминаване по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние, като т. 1 предвижда такса за ползване на платената
пътна мрежа- винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7. ППС
по чл. 10а, ал. 7 ЗП са моторните превозни средства, които имат най - малко
четири колела и са предназначени за превоз на пътници; моторните превозни
средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз
на товари и моторни превозни средства с повишена проходимост.
Като в чл. 139, ал. 5 ЗДвП е предвидено, че движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се
извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата, както и че според чл. 139, ал. 6 ЗДвП водачът на пътно превозно
средство е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в
случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно
средство, освен когато таксата е заплатена от трето лице.
Също така в чл. 102, ал. 2 ЗДвП е посочено, че собственикът е длъжен
да не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са
изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане
на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според
категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че процесното
ППС е освободено от заплащане на таксата, за неплащането на която е
наложена санкцията. ППС не е собственост на жалбоподателя, а собственик е
„Л.К.С.Л“ ЕАД , като е регистрирано като специален автомобил.
Съгласно чл. 91, ал. 3 от ЗДвП в редакцията му към датата на
твърдяното нарушение специален режим на движение ползват моторните
4
превозни средства на: Спешна медицинска помощ, Държавна агенция
"Национална сигурност", структури на Държавна агенция „Разузнаване",
определени от председателя на агенцията, структури на Служба „Военно
разузнаване", определени от директора на службата, главните и областните
дирекции на Министерството на вътрешните работи, Народно събрание,
Национална служба за охрана, Главна дирекция "Охрана" и Главна дирекция
"Изпълнение на наказанията" на Министерството на правосъдието, Бюрото по
защита при главния прокурор, служба "Военна полиция" към министъра на
отбраната, военнополицейските формирования от Българската армия, други
служби на Министерството на вътрешните работи, определени от министъра
на вътрешните работи, Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация", определени от изпълнителния директор за осъществяване на
контрол, Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на
незаконно придобитото имущество при осъществяване на оперативно-
издирвателна дейност, Националното тол управление при Агенция „Пътна
инфраструктура", определени от председателя на управителния съвет на
агенцията и структури на Държавната комисия по сигурността на
информацията, определени от председателя на комисията.
Съгласно чл. 91, ал. 4 ЗДвП в сила от 11.08.2020г. Специален режим на
движение може да ползват и предназначените за предоставяне на медицинска
помощ при спешни състояния моторни превозни средства на лечебните
заведения към Министерския съвет, Министерството на здравеопазването,
Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи,
Министерството на правосъдието и Министерството на транспорта,
информационните технологии и съобщенията по чл. 5, ал. 1 от Закона за
лечебните заведения и на лечебните заведения за болнична помощ, които са
получили разрешение за осъществяване на лечебна дейност, издадено по реда
на чл. 48, ал. 3 от Закона за лечебните заведения и които са обозначени с
опознавателни знаци и постоянно монтирани устройства върху превозното
средство или на специална стойка, излъчващи синя или червена проблясваща
светлина, добре забележима от всички страни.
Съгласно чл. 10, ал. 9 от ЗП за движение по републиканските пътища на
пътни превозни средства на Министерството на вътрешните работи, на
Националната служба за охрана, на Държавна агенция "Национална
сигурност", на Неотложната медицинска помощ и на въоръжените сили не
5
се заплащат такси по ал. 1, 4 и 5.
Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № 10 от 31.05.1994 г. за неотложната
медицинска помощ, неотложната медицинска помощ е медицинска дейност
за оказване на срочна медицинска помощ на болни и пострадали лица, чийто
живот не е пряко застрашен, но които се нуждаят от медицинска помощ в
кратък срок, за да бъде предотвратено по - нататъшно развитие и усложняване
на заболяването. Неотложната медицинска помощ може да се осъществява от
Центровете за спешна медицинска помощ, но и да се предоставя от
самостоятелни звена към болниците или поликлиниките /чл. 5 от Наредбата/.
Структурата на звената, оказващи неотложна медицинска помощ, е
уредена с Инструкция № 2 от 07.02.1992 г. за доболнична бърза и неотложна
медицинска помощ.
В Закона за лечебните заведения, не е предвидено самостоятелно
структурно звено, което следва да осъществява неотложната медицинска
помощ. По отношение на осъществяването на спешната помощ, обаче са
създадени самостоятелни структурни звена - Центровете за спешна
медицинска помощ, които са на подчинение на Министерство на
здравеопазването и които имат право на специален режим на движение
съгласно чл. 91, ал. 4 ЗДвП.
Следва да се има предвид, че неотложната медицинска помощ попада в
обхвата на медицинската помощ при задължителното здравно осигуряване
съгласно чл. 45, ал. 1, т. 5 от Закона за здравното осигуряване, за разлика от
спешната медицинска помощ, която се финансира от републиканския
бюджет.
Обстоятелството, че процесният автомобил е регистриран като
„специален автомобил“ само по себе си не води до извод, че е налице едно
от изключенията за незаплащане на винетна такса, визирани в
горецитираните разпоредби. Ето защо следва да се приеме, че на
03.03.2020г., в 10:51ч. по АМ Тракия, км 43+448 с посока на движение
нарастващ километър, се е движило ППС Специален автомобил „П.Б.“ с рег.
№ ********, чиито ползвател е жалбоподателят, за което не е била заплатена
винетна такса. С това деяние е нарушена разпоредбата на чл. 139, ал. 5 ЗДвП,
съгласно която движението на пътни превозни средства по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на
6
съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на
пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
В горния смисъл е съдебна практика: Решение № 13229 от 11.10.2013 г.
на ВАС по адм. д. № 5072/2013 г., VII о., докладчик съдията Даниела
Мавродиева; Решение № 477 от 11.05.2022 г. на АдмС - София област по к.
а. н. д. № 147/2022 г., Решение № 295 от 16.10.2020 г. на АдмС - Добрич по к.
а. н. д. № 410/2020 г., Решение № 612 от 13.10.2020 г. на АдмС - Плевен по к.
а. н. д. № 751/2020 г., Решение № 456 от 8.12.2014 г. на АдмС - Велико
Търново по к. н. а. х. д. № 10414/2014 г..
Аргументите, развити във въззивната жалба не са лишени напълно от
юридическа логика, доколкото неяснотата относно освободените от
заплащане на винетна такса ППС е породена от изключително разпокъсаното,
несинхронизирано законодателство. Това създава сериозни трудности за
идентифициране волята на законодателя. Въпреки това, с оглед граматическо
тълкуване на посочените разпоредби и гарантиране на правната сигурност и
правото на справедлив процес, посредством обезпечаване на непротиворечива
практика по дела с идентичен предмет, цитираната по-горе практика на
касационни инстанции следва да бъде споделена.

ПО НАКАЗАНИЕТО:
Санкцията е определена в съответствие с чл. 179, ал. 3 ЗДвП, според
който водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена
такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер
300 лв..
Съгласно чл. 187а ал. 1 ЗДвП при нарушения по чл. 179, ал. 3 ЗДвП,
установени в отсъствие на нарушителя се счита, че ППС е управлявано от
собственика му, а когато в СРППС е вписан ползвател - от ползвателя, освен
ако бъде установено, че ППС е управлявано от трето лице.
Според чл. 187а, ал. 3 ЗДвП ако собственикът на ППС е юридическо
лице или едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно
средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и
заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
7
собственика се налага „имуществена санкция“, както следва: по чл. 179, ал. 3
– в размер 300 лв.
Следователно санкцията е предвидена във фиксиран размер, поради
което независимо от липсата на данни за други нарушения на ЗДвП съдът не
разполага с правомощия да определи различен размер на
глобата/имуществената санкция.
Липсва основание за приложението на чл. 28 ЗАНН, доколкото
настоящият случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен.

ПО РАЗНОСКИТЕ:
С оглед изхода на делото и изричното искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение съдът намира, че на въззиваемата страна се дължат разноски.
Съгласно чл.63д, ал. 3 ЗАНН в полза на юридически лица се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от
юрисконсулт. Съгласно ал. 5 на същата разпоредба размерът на присъденото
възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело,
определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Последната норма
предвижда съобразяване на възнаграждението с вида и количеството на извършената
дейност. Съдът като съобрази фактическата и правна сложност на делото, както и че
защитата в настоящото производство се изразява в писмено становище относно
законосъобразността на ЕФ и явяване в открито съдебно заседание, намира, че следва
да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в предвидения в чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ минимален размер от 80 лева.
Така мотивиран, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на „М.Т.А.“ ЕООД, ЕИК *********, за нарушение
на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с чл. 102, ал. 2 ЗДвП на основание чл. 179, ал. 3,
вр. чл. 187а, ал. 1 и 3 ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 300
лева, както и на основание чл. 10а, ал. 2 ЗП е наложена имуществена санкция
в размер на 10,00 лева.
8
ОСЪЖДА „М.Т.А.“ ЕООД, ЕИК *********, да заплати на Агенция
„Пътна инфраструктура“ сумата от 80 лв., представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София област в 14 - дневен срок от съобщаването му
на страните.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
9