Решение по дело №62/2018 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 563
Дата: 31 октомври 2018 г. (в сила от 21 ноември 2018 г.)
Съдия: Надежда Иванова Желязкова
Дело: 20185300900062
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 29 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РEШЕНИЕ

 

Номер 563                         31.10.  Година  2018                     Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Пловдивски Окръжен съд                                              XІII търговски  състав

На 03.10.2018 Година

В публично заседание в следния състав:

 

Председател: НАДЕЖДА ЖЕЛЯЗКОВА

 

Секретар: Мая Крушева

като разгледа докладваното от СЪДИЯТА

гражданско  дело номер 62 по описа за 2018 година

намери за установено следното:

            Иск с правно основание чл. 92 ЗЗД.

            Ищецът – «МиМ Фрут» ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Баня, обл. Пловдив, Община Карлово, ул. «Индустриална зона» № 1, представляван от адв. А.Ц. твърди, че на основание чл. 112, ал.1 от ЗОП на 10.04.2017г. е сключил договор № 89 за доставка на съдове за твърди битови отпадъци на територията на Община Карлово, по силата на който се е задължил да достави на Община Карлово пластмасови кофи  с вместимост 120 л., зелен цвят с единична цена 30 лв. без ДДС и пластмасов контейнер за отпадъци с вместимост 1100 л., зелен цвят, куполовиден капак с едичина цена 316.50 лв., като е уговорено стойността на целия договор да не надвишава сумата от 69 999 лв. без ДДС. Сочи, че на 19.04.2017г. Община Карлово е заплатила авансово 30 % от стойността на процесния договор в размер на 25 199.64 лв. с ДДС, за което е издадена фактура № 3073 от 19.04.2017г.. Като твърди, че на 01.08.2017г. е доставил на Община Карлово 164 бр. Пластмасови контейнери за отпадъци с вместимост 1100 л., зелен цяват, купуловиден капак с единична цена 316.50 лв. без ДДС на обща стойност 51 906 лв. и 600 бр. Пласмасови кофи с вместимост 120 л., зелен цвят с единична цена 30 лв. бед ДДС на обща стойност 18 000 лв., за което е издадена фактура № 3173 от 01.08.2017г., предоставена в счетоводството на Община Карлово за плащане, както и че на същата дата е подписан приемо – предавателен протокол, въпреки което и плащане не е постъпило в срока по чл. 4 от договора – тридесет календарни дни от датата на доставката и подписването на приемо – предавателен протокол т.е. до 31.08.2017г., настоява съдът да осъди Община Карлово да му заплати лихва за забава плащането на главницата в размер на 1676.54 лв. за периода от 01.09.2017г. до датата на предявяване на иска, който размер е съобразен с уговореното в чл. 11, ал.3 от договора.

            Претендира разноски.

            Ответникът – Община Карлово, ЕИК ********* с адрес гр. Карлово, ул. Петко Събев № 1, представляван от Кмета д-р Е.К. и по пълномощия от адв. Щ.Ц. оспорва иска като твърди, че липсват доказателства за подписан двустранно приемо – предавателен протокол, поради което и не е изпълнено условието на чл.4 от договора за заплащане на окончателно възнаграждение, респ. не е налице забава, която да бъде обезщетена.

            Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното:

            С договор от 10.04.2017г. Община Карлово е възложила на «М и М Фрут» ООД, а последното се е съгласило да достави съдове за твърди битови отпадъци, като в чл. 3 от същия страните са уговорили единични цени на съдовете, както и пределна стойност на договора, а именно не надвишаваща сумата от 69 999 лв. без ДДС.

            Няма спор, че на 19.04.2017г. и в съответствие с уговореното – чл. 4 е платена авансово от възложителя сумата от 25 199.64 лв., за която е издадена фактура № 3073 от същата дата.

            На 01.08.2017г. ищецът е доставил, а ответникът е приел доставеното, за което е съставен приемо – предавателен протокол, подписан от двете страни. На същата дата е издадена и фактура № 3173 от 01.08.2017г. за сумата от 58 687.56 лв., представляваща остатъка от цената на доставените стоки.

            В хода на настоящото производство от ответника е платен остатъка от цената на доставените стоки, което е наложило и отказ от иска за заплащане на сумата от 58 687.56 лв., съответно прекратяване на производството в тази част.

            Останала за разглеждане е претенцията за заплащане на лихвата за забава, уговорена като мораторна неустойка в договора от 10.04.2017г. и конкретно чл. 11, ал.3 от същия. Съгласно посочената уговорка, страните са се съгласили при забава в плащането възложителя да дължи неустойка в размер на законната лихва за забава на плащането, но не повече от 2 на сто от цената на договора.

Задължението на купувача за заплащането на цената е уговорено със срок. Според чл. 4 от договора остатъка от стойността на заявените и доставени стоки се заплащат при условията на отложено плащане до 30 календарни дни след доставката и представяне на фактура и приемо-предавателен протокол. Няма спор, че главницата по фактура № 3173 от 01.08.2017г. не е платена в срок, като плащане е престирано едва в хода на настоящото производство.

За периода на забавеното плащане купувачът дължи обезщетение, отнапред уговореното от страните в чл. 11, т.3 от договора, което  изчислено от вещото лице И.С. възлиза на сумата от 1677.74 лв., но предвид диспозитивното начало съдът счита иска за основателен до претендирания от ищеца размер от 1676.54 лв., за която сума следва да се осъди ответника.

На основание чл. 78, ал.1 ГПК на ищеца се дължат разноски, които съдът констатира да са в размер на 5054.56 лв., съгласно представения списък на разноските, представляващи платена държавна такса, възнаграждение за адвокат и депозит за вещо лице, за която сума следва да се ангажира отговорността на ответника, доколкото отговорността за разноски е обективна. Ответникът е станал причина за завеждане на делото и въпреки плащането на главницата в хода на производство същия няма основание да бъде освободен от задължението за заплащане на разноски в производството.

Мотивиран от изложеното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА Община Карлово, ЕИК ********* с адрес гр. Карлово, ул. Петко Събев № 1 да заплати на «МиМ Фрут» ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Баня, обл. Пловдив, Община Карлово, ул. «Индустриална зона» № 1 сума в размер на 1676.54 лв., представляваща неустойка за забава плащането на сумата от 58 687.56 лв., представляваща остатък от цената на доставените от «МиМ Фрут» ЕООД, ЕИК *********  по договор от 10.04.2017г. и приети от Община Карлово, ЕИК ********* 164 бр. Пластмасови контейнери за отпадъци с вместимост 1100 л., зелен цяват, купуловиден капак с единична цена 316.50 лв. без ДДС на обща стойност 51 906 лв. и 600 бр. Пласмасови кофи с вместимост 120 л., зелен цвят с единична цена 30 лв. бед ДДС на обща стойност 18 000 лв., за което е издадена фактура № 3173 от 01.08.2017г., уговорена в чл.11, т.3 от договора от 10.04.2017г. в размер на законната лихва за забава, но не повече от 2% от стойността на договора, както и сума в размер на 5054.56 лв., представляваща разноски по заплащане на държавна такса, адвокатско възнаграждение и депозит за вещо лице.

Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба в двуседмичен срок от връчването му на страните пред ПАС.

 

 

                                                           Съдия: