РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р
Е Ш Е
Н И Е
№ …/…
гр. Пловдив , 23,09,2020 година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Пловдив, V
състав, в открито заседание на 13,08,2020 година, с председател
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ СТОИЛ БОТЕВ
и секретаря В. К. , като разгледа Адм.
дело № 2957 по описа на съда за 2019
година, за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по реда на Глава ХІХ
от ДОПК във връзка с чл. 9б и чл. 4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси
/ЗМДТ/.
Образувано е по жалба от Н.Н.Л. с ЕГН **********, чрез адв.Т. против Решение № 6603-4/04.09.2019 г. на
Началника на отдел „БФУС“ при Община Калояново, с което е изменен Акт за
установяване на задължения по декларация № 6603-87-1/04.07.2019 г., издаден на
основание чл.107, ал.3 от ДОПК от М.С.– ст.специалист в звено „Приходи“ на
община Калояново, в частта, с която са определени задължения за такса битови
отпадъци за периода от 01.01.2010 г. до 31.12.2013
г., а именно задълженията в размер на 285.05. лв. /главница/, както и лихвите
за просрочие в размер на 254.92 лв. , отписани с Протокол № 27/04.09.2019 г., поради
изтекла 5 годишна давност и е потвърден в останалата му част, относно
определените в него задължения за такса битови отпадъци за периода от 01.01.2014 г. до 04.07.2019 г. в размер на 364.49 лв., както
следва: 1. За такса битови отпадъци в размер на 292.26 лв. (главница) и лихви
за просрочие в размер на 72.23 лв.
В жалбата и в представената защита се твърди, че
обжалваното решение е неправилно, необосновано и постановено при неотчитане на
съществени нарушения на формата на обжалваният Акт за установяване на
задължения. Моли се да бъдат присъдени и сторените съдебни разноски.
Ответникът оспорва жалбата по мотиви,
подробно изложени в представените по делото писмени бележки. Претендира
разноски.
Жалбата е подадена от надлежна страна
в законоустановения срок, след изчерпване на
предвидения ред за административно обжалване и е допустима , а разгледана по същество, тя е основателна.
С оспорената част от Акт за
установяване на задължения по декларация № 6603-85-1 от 04.07.2019 г., издаден
на основание чл.107,ал.3 от ДОПК, са установени задълженията на жалбоподателката в качеството й на собственик на недвижим
имот, находящ се в с.Ръжево , община Калояново, обл.Пловдив, представляващо застроено дворно място с площ от
1000 кв.м. за такса битови отпадъци в размер на общо 364,49 лв., главница 292,26 и лихви 72,23лв, съгласно подадена декларация по
чл.14 ,ал.1 от ЗМДТ с Вх.№ 1708292/28,07,1998 г. по партида № 5812194472001 за
периода 01.01.2014 г. до 04.07.2019 г.
Съдът констатира, че
административният акт е издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение на
материалния закон.
В съдебното производство по искане на
страните са разпитани свидетелите П. З. и Н. Ш., които дават данни за процесния имот на жалбоподателката
, за извършваните услуги по сметосъбирането в селото , както и по неподаването
от страна на жалбоподателката на декларация за
освобождаването от съответната такса.
Съдът е допуснал и приел и ССЕ на
в.л. П. / л. 246/ от което се установява
, че лицето на длъжност „Работник чистота“ е било назначено на 4 часа, а 4 часа е изпълнявало и длъжността секретар на кмет, че е невъзможно да се даде
информация за реалното количество отпадъци от ползвателите от с.Ръжево, а само
средна стойност на количеството. Заключението е прието и не е оспорено от
страните.
Ответникът е представил извадка от
доклада, по който е работило вещото лице: Доклад № ДП 2 ПД/12.07.2017 г. за
извършена финансова инспекция на Община Калояново от Държавна финансова
инспекция без опис и Справка за извършените разходи от работодател в Звено
Чистота /с. Ръжево, Община Калояново/ за периода 01.01.2014
г. – 31.12.2019 г.
От правна страна съдът следва да изложи следното:
Решаващият орган е приел, че по
отношение на имота на жалбоподателката са
предоставяни услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други
съоръжения, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено
ползване, като размерът се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ.
В разпоредбата на чл.8 ал.1 ЗМДТ е регламентирано
правото на общинските съвети да издават наредби, с които да уреждат, съобразно
нормативните актове от по–висока степен, неуредени от тях обществени отношения
с местно значение.
Същевременно, съгласно чл.62 ЗМДТ
такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и
обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за
поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените
места, като размерът на таксата се определя по реда на чл.66 ЗМДТ за всяка
услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване;
обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистотата на
териториите за обществено ползване.
Съгласно чл.63 ал.1 и ал.2 от ЗМДТ
(действаща редакция, ДВ, бр.105 от 2014 г., в сила от 1.01.2015 г.) за имоти,
намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и
извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови
отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено
ползване, границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в
съответния район, както и честотата на сметоизвозване
се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31
октомври на предходната година.
Съгласно чл.67 ал.4 във връзка с ал.1
и ал.2 от ЗМДТ таксата се определя в левове според количеството на битовите
отпадъци, когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци,
размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху
основа, определена от общинския съвет; таксата за поддържане чистотата на
териториите за обществено ползва¬не в населените места се определя в левове на
ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет.
От съдържанието на цитираните текстове
на чл.67 ал.1 и ал.2 ЗМДТ се налага изводът, че е установена поредност при прилагането на двата способа за определяне на
размера на таксата битови отпадъци. Първият способ, който е регламентиран в
ал.1, е определяне на размера според количеството на битовите отпадъци и само
при невъзможност за прилагането му, следва да намери приложение ал.2, според
която размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално
върху основа, определена от Общинския съвет.
Способите по ал.1 и ал.2 за определяне
размера на таксата за битови отпадъци не се прилагат алтернативно, а се
прилагат при условията на евентуалност, в посочената в закона последователност.
Определянето и администрирането на
местните такси и в частност на таксата за битови отпадъци е предоставено на
Общинския съвет съгласно разпоредбите на чл.9 ЗМДТ и чл.66 ал.1 ЗМДТ, който
орган приема Наредба за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за
всяко населено място, въз основа на одобрена план-cметка
за разходите за всяка дейност, включваща разходите, посочени в чл.66 ал.1 т.1 –
4 ЗМДТ.
От приемането на Закона за местните
данъци и такси са направени множество изменени в чл. 67, който определя
размерът именно на таксата за битови отпадъци. С изменение на този член още
през 2004 г. се приема, че таксата се определя в левове според количеството на
битовите отпадъци и когато не може да се установи количеството на битовите
отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или
пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. Не става ясно каква
е основата приета от общинския съвет на Община Калояново, за да бъде определена
и таксата за битов отпадък. През 2015 г. е направено ново изменение на чл. 67
от ЗМДТ, с който е отново е определено, че размерът на таксата се определя в
левове според количеството на битовите отпадъци, а когато не може да се
установи количеството им размерът на таксата се определя в левове на ползвател
или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която не може
да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или
пазарната им цена. С ново изменение от 2017 г. на същият този чл. 67 от ЗМДТ е
постановено, че размерът на таксата се определя в левове според количеството на
битовите отпадъци, а когато не може да се устави количеството на битовите
отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или
пропорционално върху основа, определено от общинския съвет, която не може да
бъде данъчната оценка на недвижимия имот, тяхната балансова стойност или
пазарната им цена.
Цитираните изменения на чл. 67 от ЗМДТ са все в процесния период. От приетото
доказателство по делото - съобщение за начислените данъци за имот и от
показанията на ответника Папазов става ясно, че таксата битови отпадъци в
Община Калояново се определя върху данъчната оценка на имотите, което не само,
че противоречи на цитираната по-горе норма на чл. 67 от ЗМДТ, но е и
несправедливо и неточно.
По делото не се представиха
доказателства и мотиви защо Община Калояново е избрала именно метода за
определяне на такса битов отпадък да е въз основа на данъчната оценка на
имотите, а не в предвидения по закона начин. Такива мотиви липсват и в интернет
страницата на Общинския съвет на Община Калояново, каквото е законовото
изискване, визирано в чл. 67, ал. 6 от ЗМДТ - Общинският съвет приема основите
за изчисляване размера на таксата за всяка от услугите по чл. 62 с наредба по
чл. 9.
Съобразно изложеното, настоящият
състав на съда намира, че оспореният административен акт в частта му относно
вменените задължения за съответните периоди за такса битови отпадъци за
всичките й компоненти, е неправилен и незаконосъобразен, постановен в нарушение
на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Трайна е
практиката на административните съдилища и ВАС, че липсата на яснота в акта
относно всяка от предоставените от общината услуги не дава въобще възможност на
съда да прецени спазен ли е материалния закон, респективно налице ли е
материална законосъобразност на акта.
Предвид изложеното жалбата се явява
изцяло основателна и като такава следва да бъде уважена. На основание чл. 160,
ал.1, предл.1 и чл. 160, ал.3 от ДОПК, следва да се
отмени акта и да се върне преписката на съответния орган по приходите при
Община Калояново с указания по тълкуването и прилагането на закона за
постановяване на нов акт.
С
оглед на направеното искане в жалбата и в писменото становище, както и на
основание чл. 161, ал.1 от ДОПК, съобразно приложените доказателства / л. 291/ следва
да бъдат присъдени разноски в полза на жалбоподателя, а именно в размер на 615,04
/ шестстотин и петнадесет лева и 4 стотинки/ лева.
Воден от горното, Административен съд
– Пловдив, XVI състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на Н.Н.Л. с
ЕГН ********** Акт за установяване на задължения по декларация №
6603-87-1/04.07.2019 г, частично изменен и потвърден с Решение № 6603-4/04.09.2019 г. на Началника
на отдел „БФУС“ при Община Калояново.
ИЗПРАЩА преписката на органа по
приходите при Община Калояново, който да се съобрази с дадените в настоящето
решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона при
постановяване на нов акт.
ОСЪЖДА Община Калояново да заплати на
Н.Н.Л. с ЕГН **********, сумата от 615,04 /
шестстотин и петнадесет лева и 4 стотинки/ лв. разноски по делото.
Решението не подлежи на обжалване,
съгласно чл. 160, ал. 6, изр. 2 ДОПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: