Решение по дело №748/2020 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 260052
Дата: 10 март 2021 г. (в сила от 18 октомври 2022 г.)
Съдия: Валентина Драгиева Иванова
Дело: 20205210100748
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

Гр. Велинград, 10.03.2021 година

 

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВЕЛИНГРАДСКИ РАЙОНЕН СЪД, V-ти граждански състав, в публично заседание на двадесет и пети февруари през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАЛЕНТИНА ИВАНОВА

Секретар: Цветана Коцева

 

като разгледа докладваното от съдията гр. д. № 748 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Обективно съединени искове с правно основание чл.79 ЗЗД, вр. чл.327 ТЗ и чл.86 ЗЗД.

Производството е образувано по искова молба на ищеца “АЙРМЕД-2008” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Кръстава, общ.Велинград, ул.„Сютка” № 13, срещу “Община Велинград”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Велинград, ул.„Хан Аспарух” №3, представлявана от кмета Костадин Коев,

Ищецът твърди, че през месец юли на 2015г. е извършил възложените му от ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, натурални видове /СМР/ и услуги с механизации на следните обекти, а именно:

В изпълнение на ЗАПОВЕД №925 от 03.07.2015г., на Кмета на Община Велинград в следствие на извършена проверка от служители на община Велинград и постъпила докладна записка с вх.№ 10-00/9202.07.2015г., от Кмета на с.Грашево, общ.Велинград на ОБЕКТ "Възстановяване на път за с.Грашево и махала Мечо корито, и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“. Тези СМР и услуга с механизация се извършили изцяло към 09.07.2015г. и се изразявали в: Натоварване на свлечени земни маси на камион-път за с.Грашево на 520 куб.м., с единична цена 5,1лв., общо на стойност 2 652лв.; Превоз ТЗП със самосвал на 6 км на 520 куб.м., с единична цена 5.25лв., общо на стойност 2730лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 520 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 2054лв.; Почистване отводнителни канавки на 320 куб.м., с единична цена 13.1лв., общо на стойност 4192лв.; Разкопаване и натоварване на превозно средство на свлечена земна маса - път за с.Мечо корито на 152 куб.м., с единична цена 5.1лв., общо на стойност 775.2лв.; Превоз ТЗП със самосвал на 6 км на 152 куб.м., с единична цена 5.25лв., общо на стойност 798лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 152 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 600.4лв.; Доставка и полагане на едротрошен камък на път за м.Мечо корито на 110 куб.м., с единична цена 19.75лв., общо на стойност 2 172.50лв.; Доставка и полагане на кина на път за м.Мечо корито на 75 куб.м., с единична цена 16.5лв., общо на стойност 1237.50лв. и Уплътняване на земни маси машинно на 185 куб.м., с единична цена 1,3лв., общо на стойност 240,50лв.

В изпълнение на ЗАПОВЕД №926 от 03.07.2015г., на Кмета на Община Велинград в следствие на извършена проверка от служители на община Велинград и постъпила докладна записка с вх.№ 10-00/92 от 02.07.2015г., от Кметски наместник на с.Бозева, общ.Велинград на ОБЕКТ ’’Възстановяване на път за с.Бозева и махала Алан дере и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“, като тези СМР и услуга с механизация се извършиха изцяло към 09.07.2015г. и се изразяваха в: Натоварване на свлечени земни маси на камион-път за м.Бозева на 710 куб.м., с единична цена 5,1лв., общо на стойност 3621лв.; Превоз ТЗП със самосвал до 3 км на 710 куб.м., с единична цена 2.75лв.. общо на стойност 1917лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 710 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 2806лв.; Доставка и полагане на едротрошен камък на път за м.Бозеве на 90 куб.м., с единична цена 19.75лв., общо на стойност 1778лв.; Доставка и полагане на кипа на път за м.Бозевае на 60 куб.м., с единична цена 16.5лв., общо на стойност 990лв. и Уплътняване на земни маси машинно на 150 куб.м., с единична цена 1.3лв., общо на стойност 195лв.; Почистване отводнителни канавки на 40 куб.м., с единична цена 13.1лв., общо на стойност 524лв.; Разкопаване и натоварване на превозно средство на свлечена земна маса - път за с.Алан дере на 135 куб.м., с единична цена 5.1лв., общо на стойност 688.5лв.; Превоз ТЗП със самосвал на 6 км на 135 куб.м., с единична цена 3,7лв., общо на стойност 499.5лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 135 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 533.25лв.; Доставка и полагане на едротрошен камък на път за м.Мечо корито на 110 куб.м., с единична цена 19.75лв., общо на стойност 2 172.50лв.; Доставка и полагане на кипа на път за м.Мечо корито на 75 куб.м., с единична цена 16.5лв., общо на стойност 1237.50лв. и Уплътняване на земни маси машинно на 185 куб.м., с единична цена 1,3лв., общо на стойност 240,50лв.

В изпълнение на ЗАПОВЕД №989 от 13.07.2015г., на Кмета на Община Велинград в следствие на извършена проверка от служители на община Велинград и постъпила докладна записка с вх.№ 10-00/97 от 10.07.2015г., от Кмета на с.Абланица, общ.Велинград на ОБЕКТ ’’Възстановяване на път от местност Кемера до с.Абланица и на път за махала Магерово и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“, като тези СМР и услуга с механизация се извършиха изцяло към 24.07.2015г. и се изразяваха в: Изкоп на скална маса за път с.Абланица на 650 куб.м., с единична цена 8,3 лв., общо на стойност 5395лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 650 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 2567.50лв.; Натоварване на свлечени земни маси на камион-път за с.Абланица на 210 куб.м., с единична цена 5,1лв., общо на стойност 1071лв.; Превоз ТЗП със самосвал до 3 км на 210 куб.м., с единична цена 2.7лв., общо на стойност 567лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 210 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 829,50лв.; Доставка и полагане на кипа на път за с.Абланица на 160 куб.м., с единична цена 16.5лв., общо на стойност 2640лв.; Уплътняване на земни маси машинно на 370 куб.м., с единична цена 1 .Злв., общо на стойност 481лв.; Почистване отводнителни канавки на 35 куб.м., с единична цена 13.1лв., общо на стойност 458,50лв.; Разкопаване и натоварване на превозно средство на свлечена земна маса - път за м.Магерово на 115 куб.м., с единична цена 5.1лв., общо на стойност 586,50лв.; Превоз ТЗП със самосвал на 3 км на 115 куб.м., с единична цена 3,7лв., общо на стойност 425,50лв.; Пробутване с булдозер на ТЗП на 50 м. на 115 куб.м., с единична цена 3.95лв., общо на стойност 454,25лв.; Доставка и полагане на едротрошен камък на път за м.Магерово на 70 куб.м., с единична цена 19.75лв., общо на стойност 1382,50лв.; Доставка и полагане на кипа на път за м.Мечо корито на 50 куб.м., с единична цена 16.5лв., общо на стойност 825лв. и Уплътняваме на земни маси машинно на 235 куб.м., с единична цена 1,3лв., общо на стойност 305.50лв.

На 09.07.2015г. бил съставен и подписан между представители на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - инж.Кондев и от друга страна от управителя и представител на „АЙРМЕД-2008”ЕООД, ПРОТОКОЛ за установяване извършването и за заплащане на услугата с механизация за процесния - ОБЕКТ ’’Възстановяване на път за с.Грашево и махала „Мечо корито“ и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“, като в същиия бяха описани и приети за плащане всички извършени от представляваната от мен фирма услуги, като сумата изчислена и одобрена ни за плащане бе всичко общо в размер на 20 942,52лв. с включен ДДС.

На 09.07.2015г. бил съставен и подписан между представители на общината от една странабил съставен и подписан между представители на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - инж.Кондев и от друга страна от управителя и представител на „АЙРМЕД-2008”ЕООД, ПРОТОКОЛ за установяване извършването и за заплащане на услугата с механизация за процесния - ОБЕКТ ’’Възстановяване на път за с.Бозева и махала Алан дере и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“ , като в същиия бяха описани и приети за плащане всички извършени от представляваната от мен фирма услуги, като сумата изчислена и одобрена ни за плащане бе всичко общо в размер на 20 463,30лв. с включен ДДС.

На 24.07.2015г. бил съставен и подписан между представители на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - инж.Кондев и от друга страна управителя на ищеца, в качеството му на представител на - „АЙРМЕД-2008”ЕООД, ПРОТОКОЛ за установяване извършването и за заплащане на услугата с механизация за процесния - ОБЕКТ ’’Възстановяване на път от местност Кемера до с.Абланица и на път за махала Магерово и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“. В него били описани и приети за плащане всички извършени от ищеца услуги, като сумата изчислена и одобрена му за плащане била всичко общо в размер на 21 586,50лв. с включен ДДС.

В последствие във връзка със Заповед №1253 от 13.08.2015г., на Кмета на Община Велинград бил съставен ПРИМО-ПРЕДАВАТЕЛЕН ПРОТОКОЛ за извършената работа на всички услуги извършени на територията на Община Велинград, включваща периода от март 2015г до август 2015г., с който отново били одобрени за плащане извършените от ищеца услуги.

В тази връзка за извършените услуги с механизация и СМР, ищеца „АЙРМЕД-2008”ЕООД, издал на ответника , следните фактури, а именно:

- ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., за процесния - ОБЕКТ ’’Възстановяване на път за с.Грашево и махала „Мечо корито“ и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“ - за сумата от 20 942,52лв.

- ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., за процесния - ОБЕКТ ’’Възстановяване на път за с.Бозева и махала Алан дере и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“ – за сумата от 20 463,30лв..

- ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., за процесния - ОБЕКТ ’’Възстановяване на път от местност Кемера до с.Абланица и на път за махала Магерово и почистване на свлечени земни маси, община Велинград“ – за сумата от 21 586,50лв..

Настоява се на това, че за извършените от „АЙРМЕД-2008”ЕООД всички строително-монтажни работи и услуги с механизация, ответникът- в качеството си на възложител, следвало да му заплати сумите определени по съответните фактури, цената на извършените услуги с механизация и извършените натурани СМР за текущ ремонт и поддръжка на общинска пътна мрежа.

Съгласно закона ответникът следвало с приемането на извършените СМР - услуги и издаване на фактурата от ищеца, следвало да заплати на фирмата, възнаграждение за извършените строително-монтажни работи и услуги.

Твърди още, че издадената от ищцовото дружество - ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., била изпратена на Община Велинград по пощата на 29.10.2015г. и получена от същата на 31.10.2015г. и от тази дата освен сумата от 20 942,52лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ответника дължал и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 6000лв., считано от 30.09.2017г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд-Велинград. Издадената от ищеца ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., била изпратена на Община Велинград по пощата на 29.10.2015г. и получена от същата на 31.10.2015г. и от тази дата освен сумата от 20 463,30лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ответника дължал и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 6000лв., считано от 30.09.2017г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд-Велинград. А издадената ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., била изпратена на Община Велинград по пощата на 29.10.2015г. и получена от същата на 31.10.2015г. и от тази дата освен сумата от 21 586,50лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ответника дължал и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 6300лв., считано от 30.09.2018г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд-Велинград.

Така по настоящем ответникът дължал на ищеца и законната лихва върху дължащите се главници в размери съответно: от 20 942,52лв., 20 463,30лв. и 21 586,50лв., считано от момента на завеждане на исковата молба пред съответния съд, до окончателното изплащане на цялата сума.

Въз основа на така очертаната обстановка се иска да се осъди ответникът ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД да заплати на „АЙРМЕД-2008”ЕООД следните суми: СУМАТА от  20 942,52лв. с ДДС- главница, представляваща неизплатеното възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални СМР за възстановяване на улица и пътища, част от общинската пътна мрежа на Община Велинград, а именно: на път за с.Грашево и махала „Мечо корито“ и почистване на свлечени земни маси, община Велинград- по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.; СУМАТА от 20 463,30лв., с ДДС - главница, представляваща неизплатеното възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални СМР за възстановяване на пътища, част от общинската пътна мрежа на Община Велинград, а именно: на път за с.Бозева и махала Алан дере и почистване на свлечени земни маси, община Велинград, дължаща се по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.; СУМАТА от 21 586,50лв.. с ДДС- главница, представляваща неизплатеното възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални СМР за възстановяване на пътища, част от общинската пътна мрежа на Община Велинград, а именно: на път от местност Кемера до с.Абланица и на път за махала Магерово и почистване на свлечени земни маси, община Велинград дължаща се по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г., ВЕДНО със законната лихва върху тези суми считано от момента на завеждане на исковата молба пред съда, до окончателното изплащане на цялата сума, КАТО  и да заплати сумата от общо 18 300 лв., представляваща мораторна лихва за забава за периода от 30.09.2017г. до момента на завеждане на исковата молба -24.09.2020г., от която: 6000лв. - лихва, върху сумата от 20 942,52лв. по Ф. №**********/29.10.2015г.; 6000лв. - лихва, върху сумата от 20 463,30лв. по Ф. №**********/29.10.2015г., и 6300лв. лихва върху сумата от 21 586,50лв. по Ф.№**********/29.10.2015г. Претендира и направените разноски.

 

В срока по чл.131 от ГПК е постъпил отговор от ответната Община Велинград. В него счита предявените от ищеца искове за неоснователни и недоказани, поради което и оспорва същите по основание и размер по следните съображения:

Исковата претенция се основавала на твърдения за възникнали валидни неформални облигационни отношения, по силата на Заповеди на Кмета на Община Велинград при следната фактическа обстановка. Не се твърдяло да е сключван писмен договор между страните.

В тази връзка твърди, че не е налице валидно възникнало формално облигационно отношение, което да е породило задължение за Община Велинград да дължи претендиралото възнаграждение по следните съображения: Издадените заповеди на Кмета на Община Велинград, с която на основание чл.44,ал.1,т.1,т.2 и ал.2 от ЗМСМА се възлагало на определен правен субект да извърши определени строителни дейности по определени обекти било незаконосъобразно до степен на нищожност. Незаконосъобразно и в противоречие със Закона за обществените поръчки, Закона за задълженията и договорите и Закона за устройство на територията се възлагат дейности въз основа на Заповед, като индивидуален административен акт . Тази заповед била незаконосъобразна до степен на нищожност, тъй като бил заобиколен реда за възлагане на видове дейности. Въобще не било налице възлагане, като нямало изготвено задание, нито утвърдени количествено- стойностни сметки.

Настоява се на това, че Общината е особен публично-правен субект и за нея е задължително да възлага изпълнението на определени дейности по реда, заложен в Закона за обществените поръчки, съответно ЗЗД и ЗУТ. Този специален ред определял реда на сключването и действителността на този тип договори. При наличието на специални разпоредби относно процедурата по сключване на договори за услуга, доставка и строителство не можело да намери приложение нормата на чл.293 ал.З от ТЗ в смисъл, че страната не може да се позовава на нищожността, ако от поведението й може да се заключи, че не е оспорвала действителността на изявлението. В случая не можело да се заключи, че общината действа в типично търговско качество, тъй като според естеството на сключения договор, освен търговски взаимоотношения се съдържали и административни елементи на фактическия състав-провеждане на строго регламентирана процедура по ЗОП с вземане на решение за определяне на спечелилия конкурса изпълнител и сключване на договор именно с него.

Видно от обяснителната част на исковата молба ищецът претендирал плащане на основание сключен неформален договор за услуги. В тази връзка ответникът прави възражение, че не е спазен и реда, регламентиран в чл.14,ал.7 от ЗОП/ в сила от 15.05.2015г. отм./, тъй като така представените и ангажирани по делото от ищеца доказателства документално установявали правоотношение между страните по неформален договор за услуга и доставки, сключен при действието на Закона за обществените поръчки. Възложител по сочения от ищеца договор бил Община Велинград- юридическо лице на бюджетна издръжка. А съгласно разпоредбата на чл.З от ЗОП и Приложенията -всички дейности, свързани с поддръжката и почистването на пътища и уличната мрежа представляват услуги по смисъла на ЗОП, като същевременно съставлява обект на обществена поръчка и договорът за възлагането й се сключва в писмена форма по реда на същия закон. Общината, като разпоредител с бюджетни средства, била длъжна да прилага разпоредбите на ЗОП при разходването на тези средства, с оглед спазването на принципа за прозрачност, публичност и ефективност. От това следвал извода, че съответните дейности, конкретните права и задължения на страните по повод изпълнение на същите, е следвало да бъдат обективирани в писмен договор. Тази форма, регламентирана и в разпоредбата на чл.41 ЗОП, била форма за действителност, и всяко отклонение от императивното правило водело до нищожност на този договор.

В обобщение твърди, че не дължи плащане, тъй като не била проведена задължителната процедура по реда на ЗОП / отм. В сила от 15.05.2015г./ Видно от приложените към исковата молба заповеди и протоколи се касаело за услуги и доставки по смисъла на чл.3 от ЗОП. В този смисъл било задължително провеждане на процедурата по смисъла на чл.14,ал.4,т.2 от ЗОП / отм./ очевидно се касае за стойност на услугата и доставката над 20 000 лева без ДДС. Общо дейностите, предмет на претенцията, сходни по своя характер не следвало да се разделят, тъй като противоречало на принципите на ЗОП, защото тяхната стойност била в размер на 52 643.60 лева без ДДС.

Оспорва също, че въобще е било налице възлагане на работата, както и че същата е извършена. В тази връзка сочи, че приложените към Исковата молба протоколи не били подписани от Кмета като Възложител, а от лица, които не разполагали с представителна власт. В този смисъл оспорва съдържанието и автентичността на Протокол от 09.07.2015г., към Заповед № 925/ 03.07.2015г.; Протокол от 09.07.2015г. към Заповед № 926/ 03.07.2015г.; Протокол от 24.07.2015г. към Заповед № 989/ 13.07.2015г., както и т.10, т.13 и т.14 от Приемо- предавателен протокол от 14.08.2015г. Оспорва видовете и количества работи, които са вписани в протоколите и не съответстват на видовете работи, описани в цитираните. Освен това в протоколите били вписани дейности, които се припокриват с другите протоколи и касаели населени места, които не са предмет на заповедите, за които се отнасят.

Твърди, че неформално възникналото облигационно правоотношение е нищожно, не са представени по делото доказателства, от които да е видно, че страните макар и устно за уточнили основните параметри на договора за услуга и строителство, като цени, начин на изпълнение, срок на изпълнение, начин на плащане, гаранции, обезпечения и други.

По тези съображения се иска отхвърляне на предявените осъдителни искове и акцесорните към тях като неоснователни и недоказани. Претендира и направените по делото разноски.

 

В о.з. ищецът, чрез пълномощника си адв.Чавдаров подържа изцяло иска и иска уважаването му, с подробни съображения в писмена защита.

В о.з. ответникът, чрез пълномощника на законния си представител - адв.С., оспорва иска и подържа възраженията си, като иска отхвърлянето му, по съображения в защита.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства заедно и поотделно и с оглед на наведените от ищеца доводи и възраженията на ответника, намира за установено следното:

От представената от ищеца данъчна фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20942,52лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ищцовото дружество, а получател е ответната Община Велинград, като и тя да е издадена за извършване на възстановяване на път с.Грашево и махала „Мечо корито“, съгласно Заповед № 925 и Протокол от 09.07.2015г. - без посочени отделни единични цени, а на стойност 17452,10лв. без ДДС. Фактурата е подписана от страна на ищеца, а от страна на Община Велинград е посочен за МОЛ Иван Лебанов, като не подписана от ответното община изобщо.

Към тази фактура № 1317 е представен Протокол от 09.07.2015г. за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация, съгласно Заповед № 925/03.07.2015г. Видно от протокола е, че той се отнася за  установени за заплащане извършени работи по възстановяване на пътища за с.Грашево и за махала „Мечо корито“. Установени са с протокола извършени СМР по разкопаване, натоварване и пробутване с булдозер на 520 куб.м. пръст, превоз на същото количество на 6км отнасящи се за път с.Грашево. А същото така и за разкопаване, натоварване и пробутване с булдозер на 152 куб.м. пръст, превоз на същото количество на 6км отнасящи се за път махала „Мечо корито“. Остойностени са и дейности по почистване на отводнителни канавки и доставка и полагане на едротрошен камък на път за махала „Мечо корито“. Посочени са единичните цени за всяка от дейностите, както и общата сума за плащане, а именно 17452,10лв. без ДДС  или 20942,52 лв. с ДДС. Протокола е подписан от ищеца и от страна на възложителя - Община Велинград от гл.експерт отдел „ИСИ“ – инж. Кондев.

Видно от представената Заповед № 925/03.07.2015г. издадена от кмета Иван Лебанов на Община Велинград е, че с нея е наредено на ищцовото дружество “АЙРМЕД-2008” ЕООД да ликвидира щетите нанесени от неблагоприятните атмосферни условия на общински път, намиращ се в с.Грашево и свързващ селото с махала „Мечо Корито“и почистване разклона от пясък и наноси, намиращ се при републикански път за гр.Сърница. С тази заповед е възложено извършване на дейности по товарене, изсипване и разстилане на скален материал в участъците, където пътя е изкопан и преминаването е трудно или невъзможно, като се приведе пътя в нормално за използване положение. Възложено е и извършване на дейности по премахване на свлечени земни и скални маси с багер и прокопаване на отводнителни канавки.

При съпоставянето на възложените на ищеца от ответната община със Заповед № 925/03.07.2015г. дейности с тези установени за извършени и подлежащи на заплащане с Протокол от 09.07.2015г. се установява да е налице пълно съответствие между възложеното по видове дейности и извършените такива.

От представената от ищеца данъчна фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20463,30лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ищцовото дружество, а получател е ответната Община Велинград, като и тя да е издадена за извършване на възстановяване на път с.Бозева и махала „Алан дере“, съгласно Заповед № 926 и Протокол от 09.07.2015г. - без посочени отделни единични цени, а на стойност 17202,75лв. без ДДС. Фактурата е подписана от страна на ищеца, а от страна на Община Велинград е посочен за МОЛ Иван Лебанов, като не подписана от ответното община изобщо.

Към тази фактура № 1318 е представен Протокол от 09.07.2015г. за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация, съгласно Заповед № 926/03.07.2015г. Видно от протокола е, че той се отнася за  установени за заплащане извършени работи по възстановяване на пътища за м.Бозева и махала „Алан дере“. Установени са с протокола извършени СМР по разкопаване, натоварване и пробутване с булдозер на 710 куб.м. пръст, превоз на същото количество на 3км отнасящи се за път м.Бозева. А същото така и за разкопаване, натоварване и пробутване с булдозер на 135 куб.м. пръст, превоз на същото количество на 6км отнасящи се за път махала „Мечо корито“. Остойностени са и дейности по почистване на отводнителни канавки и доставка и полагане на едротрошен камък на път за махала „Мечо корито“. Посочени са единичните цени за всяка от дейностите, както и общата сума за плащане, а именно 17202,75лв. без ДДС  или 20463,30 лв. с ДДС. Протокола е подписан от ищеца и от страна на възложителя - Община Велинград от гл.експерт отдел „ИСИ“ – инж. Кондев.

Видно от представената Заповед № 926/03.07.2015г. издадена от кмета Иван Лебанов на Община Велинград е, че с нея е наредено на ищцовото дружество “АЙРМЕД-2008” ЕООД да ликвидира щетите нанесени от неблагоприятните атмосферни условия на общински черни пътища, а именно: отсечка черен път започващ от асфалтов път пред с.Кръстава до махала „Бозева“ и отсечка от м.“Бозева“ до махала „Алан дере“. С тази заповед е възложено извършване на дейности по изкопаване на отводнителни канавки и подравняване на пътя на отделни участъци, като се използван свлечените заемни маси, а ако са в повече да се извозят. Също така и товарене, изсипване и разстилане на скален материал в участъците, където пътя е изкопан и преминаването е трудно или невъзможно, като се приведе пътя в нормално за използване положение.

При съпоставянето на възложените на ищеца от ответната община със Заповед № 926/03.07.2015г. дейности с тези установени за извършени и подлежащи на заплащане с Протокол от 09.07.2015г. се установява да е налице пълно съответствие между възложеното по видове дейности и извършените такива по черни пътища за м.Бозева и махала „Алан дере“.

От представената от ищеца данъчна фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 21586,50лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ищцовото дружество, а получател е ответната Община Велинград, като и тя да е издадена за извършване на възстановяване на път от м.Кемера до с.Абланица, съгласно Заповед № 989 и Протокол от 24.07.2015г. - без посочени отделни единични цени, а на стойност 17988,75лв. без ДДС. Фактурата е подписана от страна на ищеца, а от страна на Община Велинград е посочен за МОЛ Иван Лебанов, като не подписана от ответното община изобщо.

Към тази фактура № 1316 е представен Протокол от 24.07.2015г. за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация, съгласно Заповед № 989/13.07.2015г. Видно от протокола е, че той се отнася за  установени за заплащане извършени работи по възстановяване на пътища за с.Абланица и махала „Магерово“. Установени са с протокола извършени СМР по изкопаване, натоварване и пробутване с булдозер на 650 куб.м. пръст, превоз на същото количество на 3км отнасящи се за път с.Абланица. А същото така и за разкопаване, натоварване и превоз на свлечени земни маси 115 куб.м. на 3км отнасящи се за път махала „Магерово“. Остойностени са и дейности по уплътняване на земни маси машинно, почистване на отводнителни канавки и доставка и полагане на едротрошен камък на път за махала „Магерово“  и м.„Мечо корито“. Посочени са единичните цени за всяка от дейностите, както и общата сума за плащане, а именно 17988,75лв. без ДДС  или 21586,50 лв. с ДДС. Протокола е подписан от ищеца и от страна на възложителя - Община Велинград от гл.експерт отдел „ИСИ“ – инж. Кондев.

Видно от представената Заповед № 989/13.07.2015г. издадена от кмета Иван Лебанов на Община Велинград е, че с нея е наредено на ищцовото дружество “АЙРМЕД-2008” ЕООД да ликвидира щетите нанесени от неблагоприятните атмосферни условия на общински черни пътища, а именно: отсечка черен път започващ от асфалтов път м.Кемера до с.Абланица и отсечка от пътя за с.Абланица до махала „Магерово“. С тази заповед е възложено извършване на дейности по изкопаване на отводнителни канавки и подравняване на пътя на отделни участъци, като се използван свлечените заемни маси, а ако са в повече да се извозят. Също така и товарене, изсипване и разстилане на скален материал в участъците, където пътя е изкопан и преминаването е трудно или невъзможно, като се приведе пътя в нормално за използване положение.

При съпоставянето на възложените на ищеца от ответната община със Заповед № 989/13.07.2015г. дейности с тези установени за извършени и подлежащи на заплащане с Протокол от 24.07.2015г. се установява да е налице пълно съответствие между възложеното по видове дейности и извършените такива на отсечка от пътища от м.Кемера до с.Абланица и от с.Абланица до махала „Магерово“.

Ответникът по същество не е и оспорил твърдението на ищеца, досежно това да е имало възлагане от общината за изпълнение на дейности по възстановяване на пътища в населените места от територията на ответната община и за кметствата с.Грашево, с.Бозева и с.Абланица. А и от посочените по горе заповеди №№ 926, 927 и 989 е видно но кметовете на тези населени места да е възложено да присъстват при изпълнение на работите.

Всъщност от представения Приемо-предавателен протокол от 14.08.2015г. /л.18/ е видно, чу 17 членна комисия е установила възложените на ищеца видове работи по ликвидира щетите нанесени от неблагоприятните атмосферни условия на общински пътища от територията на с.Грашево, с.Бозева и с.Абланица да са били извършени, но поради нови неблагоприятни условия да се наложило отново да се отстраняват подобни щети. Тази комисия е предложила възложените от кмета на Община Велинград работи по аварийно възстановяване да смятат за приключили по отношение на населените места, между които  с.Грашево, с.Бозева и с.Абланица, както и да бъде заплатено на фирмите, съгласно представените от тях разходно-оправдателни документи.

До колкото изискване за писмена форма на договор за извършване на услугата по изкопаване, превозване и полагане на земни маси между търговци няма и в този смисъл няма пречки, то и такъв може да бъде сключен и устно между двама търговци, в каквото качество в случая участва Община Велинград в отношенията си с ищеца. И до колкото данни за вида на извършените СМР и услуги с механизация, по количества и единични цени се установяват от подписани от двете страни по сделката 3 бр. Протокол за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация, описани по-горе.

Ето защо и съдът намира за доказано обстоятелството, че между ищцовото и ответната община Велинград са съществували търговски отношения и са изпълнявани договори за извършване на услуги с механизация, сключени устно, след писмено възлагане извършено от ответника със заповеди №№ 926, 927 и 989 от 2015г., чието изпълнение е установено с 3 бр. Протоколи за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация и за заплащането, съответно два от  09.07.2015г. и един от 24.07.20205г. . Въз основа именно на тези протоколи, с които е установено извършването на услугите са издадени процесните данъчни фактури - фактура №**********/29.10.2015г.; фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20463,30лв. с включен ДДС и фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 21586,50лв. с включен ДДС.  В тях не е посочен и срок за заплащането им, а само плащането да стане с платежно нареждане /т.е. по банков път/.

По делото е изготвена и приета ССЕ изготвена от в.л.Д.Т., неоспорена от страните, която съдът кредитира като компетентна и безпристрастна. Видно от него в счетоводството и на ищцовото дружество са намерили отражение фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20942,52лв. с ДДС; фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20463,30лв. с ДДС и фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 21586,50лв. с ДДС, като са осчетоводени в месеца, в който са издадени, като приходи от продажби по сметка 703, начисления в тях ДДС е включен в дневника за продажби и е внесен в бюджета. А вземанията му по тези фактури към момента на проверката съществуват като дебитни салда. В счетоводството на ответника са осчетоводени същите три фактури, като задължението по тях е отразено в сметка „доставчици“, включени са в дневника за покупки и за начисления ДДС и е ползван данъчен кредит.

Видно от т.2, 3 и 4 от заключението по ССЕ, размера на мораторната лихви изчислени на база законова лихва за забава по тези фактури за периодите  30.10.2017г. – 24.09.2020г. е : по  фактура №1317/2015г. лихва 6172,22лв.; по фактура №1318/2015г. – лихва 6029,74лв. и по фактура № 1316/2015г.  – лихва 6360,70лв. Общия размер на лихвите е 18562,66лв.

Въз основа на така установеното от правна и фактическа страна, съдът формира и правните си изводи. Безспорно се установява наличие на договори за извършване на услуги с механизация, извършването на които услуги е възложено на ищеца от ответника с 3 бр. писмени заповеди - Заповед № 925/03.07.2015г.; Заповед № 926/03.07.2015г. и Заповед № 989/13.07.2015г. и трите издадени от кмета Иван Лебанов на Община Велинград. Изпълнението на възложената работа е обективирано в 3 бр. двустранно подписани Протоколи за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация -два Протокол от 09.07.2015г.  и един Протокол от 24.07.2015г.. В резултат на установената извършена работа и  остойностяването й са издадени процесните три фактури - фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20942,52лв. с ДДС; фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 20463,30лв. с ДДС и фактура №**********/29.10.2015г. на стойност 21586,50лв. с ДДС, които съответстват точно на подлежащите за заплащане извършени услуги.   Въпреки това ответната община не е заплатила на ищеца, стойността на извършените услуги с механизация по тез три фактури, които са намерили отражение в нейното счетоводство. А не се установява и стойността на тези фактури да е заплатена до момента.

Неоснователно съдът намира  възраженията на ответника, че не дължи, тъй като издадените от кмета на общината Заповеди за възлагане на работата били нищожни, тъй като противоречали на ЗОП, понеже с тях се заобикаляли изискванията за провеждане на процедура по възлагане на обществена поръчка,   а не била проведена процедура по ЗОП, поради следното: Установи се от въпросните Заповед № 925/03.07.2015г.; Заповед № 926/03.07.2015г. и Заповед № 989/13.07.2015г., че поради настъпила непроходимост на пътища и за да бъдат ликвидирани щетите нанесени от неблагоприятните атмосферни условия на общински пътища е било нужно отстраняване на паднали скални и земни маси и запълване на дупки. Определено дейностите по отстраняване на щетите от неблагоприятни атмосферни условия - проливните дъждове и градушка са възложени на ищеца Айрмед-2008 ЕООД, който и е изпълнил СМР и услуги, които са му възложени. При което и страните са били в договорни правоотношения през календарната 2015г., което говори за дълготрайни търговски отношения. А и претенцията на ищеца има своето правно основание в чл.79 от ЗЗД във вр. с чл.286, ал. 1 от ТЗ и чл.65 от ЗЗБ, тъй като правоотношенията им имат договорен характер и са породени от договор, имащ за предмет изпълнение на задължение на ищеца да извърши възстановяване на щети и на общински пътища, насипване и разстилане на земни маси на конкретни селища от територията на Община Велинград, които съставляват дейност по смисъла на чл. 19, ал. 1, т. 13 от и са му възложени от Кмета на Общината, във връзка с изпълнение на функциите му по същия закон, като орган с правомощията по чл.65, ал. 1, т. 1 във вр. чл.20, ал. 1, т.2 от ЗЗБ, за което не се провежда процедура по ЗОП. В този смисъл именно кмета на общината е оправомощеното лице да възлага извършване на дейности по възстановяване на щети от неблагоприятни атмосферни условия, при което и издадените от него Заповеди №№ 925, 926 и 989 /2015г. не са нищожни, а валидно са породили права и задължения както за изпълнителя Айрмед-2008 ЕООД, но когото са възложени тези дейности –да ги извърши, така и за ответната община – да заплати възложената работа, респективно услуга. Тоест налице е валидно възлагане на дейности от ответника на ищеца.

Неоснователно съдът намира и възражението на ответника, че възложената работа не била извършена от ищцовото дружество, тъй като Протоколите за приемането й били вписани дейности, които не били посочени в съответната заповед. Дори и да е мислимо, че в Заповед № 926/03.07.2015г. и Заповед № 989/13.07.2015г. не посочено изрично и точно какво трябва да ищеца, като изпълнител да извърши и само най-общо са очертани дейностите, а в Протоколите по приемането на извършеното по тези заповеди е записано да е полаган кип в м.“Мечо корито“, каквато дейност е приета и остойностена за заплащане с Протокола по първата  Заповед № 925/03.07.2015г., то по делото няма данни за това дали пътища от въпросната местност не попадат в обхвата и на трите населена места. В тази насока от ответника доказателства изобщо не са ангажирани, а негова е доказателствената тежест да докаже възраженията си. Вместо това от  трите Протокола за установяване извършването и заплащането на услуга с механизация е видно, че работата е била извършена от ищеца, приета от ответника, остойностена и подлежаща на заплащане. Нещо повече и последващата комисия, назначена от кмета на общината да извърши проверка е установила, че работите са извършени и подлежат на заплащане. 

С оглед на събраните доказателства следва да се приеме, че ответната Община Велинград е налице неизпълнено задължение към ищеца “Айрмед-2008” ЕООД в размера на следните суми за главници: 20 942,52лв. с ДДС- главница, представляваща неизплатеното възнаграждение по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.; 20 463,30лв. с ДДС - главница, представляваща неизплатеното възнаграждение по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.; 21586,50лв. с ДДС- главница, представляваща неизплатеното възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални СМР по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.,  ведно със законната лихва върху тези суми считано от момента на завеждане на исковата молба пред съда -24.09.2020г., до окончателното изплащане.

До колкото от датата на данъчното събитие 29.10.2015г., каквато е дата на издаване на ф.№**********/29.10.2015г., ф. №**********/29.10.2015г. и ф. №**********/29.10.2015г., а и на същите дата те са получени от ответната община, се дължи заплащане на стойностите на тези фактури, то и от следващия ден ответника е в забава. При което и дължи законната лихва от дата на забавата от 30.10.2015г. до окончателното плащане. Видно от ССЕ за периодите  30.10.2017г. – 24.09.2020г. на база стойността на тези фактури се дължи лихва съответно: по  фактура №1317/2015г. – лихва 6172,22лв.; по фактура №1318/2015г. – лихва 6029,74лв. и по фактура № 1316/2015г.  – лихва 6360,70лв. Общия размер на лихвите е 18562,66лв.  

Ищецът е претендирал лихви за забава за същите периоди в размери съответно от по 6000лв. по първата и втората фактури и 6300лв. по третата. Тъй като установените в ССЕ размери на лихвите за забава са по-големи от претндираните такива, а ищеца не изменил исковете си за лихви по реда на чл.214 ГПК, то и те ще се уважат в пълните претендирани размери и за размера от общо 18300лв.

Предвид изхода от спора и уважаване на исковете на ищеца на осн. чл.78, ал.1 ГПК , то ответника следва да заплати на ищцовото дружество направените разноски за производството по делото в размер на общо 3451,70лв., в това число 3251,70,0лв. за д.т. и 200лв. за ССЕ, съгласно списък по чл.80 ГПК, като се осъди ответникът да му ги заплати.

 Предвид изхода от спора ответникът няма право на разноски, а направените от него такива остават за негова сметка.

Мотивиран от горното ВлРС, V граждански състав,

Р     Е     Ш     И :

ОСЪЖДА ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Велинград, ул.„Хан Аспарух” №3, да заплати на “АЙРМЕД-2008” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Кръстава, общ.Велинград, ул.„Сютка” № 13, следните  суми: СУМАТА от  20 942,52лв. (двадесет хиляди деветстотин четиридесет и два лева и 52ст.) с ДДС- главница, представляваща неизплатеното възнаграждение по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.; СУМАТА от  20 463,30лв. (двадесет хиляди четиристотин шестдесет и три лева и 30ст.)  с ДДС - главница, представляваща неизплатеното възнаграждение по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.; и СУМАТА от 21 586,50лв. (двадесет и една хиляди петстотин осемдесет и шест лева и 50ст.) с ДДС- главница, представляваща неизплатеното възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални СМР по ФАКТУРА №**********/29.10.2015г.,  ведно със законната лихва върху тези суми считано от момента на завеждане на исковата молба -24.09.2020г., до окончателното изплащане, както и СУМАТА от общо 18300.0 лв. (осемнадесет хиляди и триста лева), представляваща сбор от мораторни лихви върху главниците за периода от 30.10.2015г. до 24.09.2020г., в това число:  6000лв. –лихва по  фактура №1317/2015г.; 6000лв. –лихва по фактура №1318/2015г. и 6300лв. –лихва по фактура № 1316/2015г. 

ОСЪЖДА ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Велинград, ул.„Хан Аспарух” №3, да заплати на “АЙРМЕД-2008” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Кръстава, общ.Велинград, ул.„Сютка” № 13, Сумата от 3451,70лв. (три хиляди четиристотин петдесет и един лева и 70ст.), разноски за настоящото производството

Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред ОС Пазарджик в двуседмичен срок от съобщаването му на страните, а копие от него да се изпрати на страните заедно със съобщението.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:.......................................

                      ( Валентина Иванова)