Решение по дело №8593/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5318
Дата: 29 декември 2022 г. (в сила от 29 декември 2022 г.)
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20221110208593
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 5318
гр. София, 29.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Г. Г. ГОСПОДИНОВА С.
при участието на секретаря СИЛВИЯ М. МИЛАНОВА
като разгледа докладваното от Г. Г. ГОСПОДИНОВА С. Административно
наказателно дело № 20221110208593 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на В. В. В., ЕГН: **********
срещу Наказателно постановление (НП) № РД-05-0070/07.06.2022 г издадено
от Директора на СРЗИ, с което на основание чл. 209а, ал. 4 и 209а, ал. 1от
Закона за здравето му е наложена глоба в размер на 500 /петстотин/ лева.
С жалбата се иска отмяна на НП, като се твърди, че е
незаконосъобназно, издадено при съществени процесуални нарушения.
В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, не се явява,
представлява се от адв. Н., която поддържа жалбата на заявените основания и
пледира за присъждане на разноски.
Въззиваемата страна не изпраща представител в открито съдебно
заседание, депозира съпроводително писмо с писмени бележки, в които моли
за потвърждаване на издаденото НП.
Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение
на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното
наказание, прави следните изводи:
От фактическа страна:
1
С Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание е обявено в
страната извънредно положение. На основание чл. 73 АПК, чл. 63, ал. 7 и чл.
63. буква „в“ от 33, Решение № 826 на Министерски съвет от 25 ноември
2021 г. за удължаване на срока на обявената с Решение № 325 на
Министерски съвет от 14 май 2020 г. извънредна епидемиологична
обстановка при достигане на етап III от Националния план за справяне с
пандемията от Sars-Cov-2, както и след съгласуване с държавния здравен
инспектор за въвеждане на временни епидемиологични мерки на територията
на град София, Заповед № РД-01- 973/26.11.2021 г. и Заповед № РД-01-
968/26.11.2021 г. на Министъра на здравеопазването е издадена Заповед №
РД-01 -32/27.01.2022 г. на Директора на СРЗИ за изменение и допълнение на
Заповед № РД-01-21/21.01.2021 г. С цитираната Заповед се изменя т. 2 от
раздел I на Заповед № РД-01-21/21.01.2021 г като се въвежда ограничено
работно време от 06:00 часа до 22:00 часа при спазване на подхода със „Зелен
сертификат“ за игралните зали, казината и заведенията за хранене и
развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, включително и тези
към местата за настаняване, като измененията влизат в сила считано от 00:00
часа на 27.01.2022 г.
На 04.02.2022 г. след 22.00 часа, служители на СРЗИ, сред които св. Г. С.,
псетили заведение Наргиле-бар „Табу“ , находяшо се в София, ул. 8-ми
декември пред бл. 23, във връзка с извършването на проверка по спазване
противоепидемичните мерки, въведени с посочената по-горе заповед. На
място служителите установили, че заведението работи с клиенти след 22.00
часа, с което е нарушена т.2 на Заповед № РД-01 -32/27.01.2022 г. на
Директора на СРЗИ за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-
21/21.01.2021 г. Въз основа на извършените констатации на В. В. В., в
качеството му на управител на Наргиле -бар „Табу „ бил съставен АУАН за
допуснато нарушение на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, във връзка с
неизпълнение на т.2 на Заповед № РД-01 -32/27.01.2022 г. на Директора на
СРЗИ за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-21/21.01.2021 г., вр. чл.
63, ал. 7 от Закона за здравето.
Въз основа на констатациите, направени в АУАН, АНО издал
процесното НП, с което на жалбоподателя било наложено административно
наказание "глоба" в установен размер на 500. 00 лв.
В хода на съдебното производство е разпитана в качеството на
свидетел актосъставителя Г. С., която потвърждава констатациите в АУАН.
Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена въз
2
основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на
свидетеля Г. С., дадени в хода на съдебното следствие, както и от
приложените по делото писмени доказателства, прочетени и приети от съда
по реда на чл. 283 от НПК.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна
страна, спрямо която е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-
дневен срок от връчване на НП, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол,
поради което жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Наказателното постановление е било издадено от компетентен орган-
Директора на СРЗИ, съгласно законоустановените му правомощия в
разпоредбата на чл. 64, ал.7 от Закона за здравето.
Административно-наказателното производство е образувано и
протекло в сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
При проверка на атакуваното НП, настоящият съдебен състав не
констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН - относно описание
на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на
нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата
при които е било извършено. Спазено е от страна на административно
наказващия орган на изискването на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, а именно в
издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на
нарушението по този пункт от НП, на обстоятелствата, при които е
извършено.
Фактите, както в АУАН, така и в НП са ясно и недвусмислено
изложени, което не налага никакво съмнение за какво е наложена санкцията
спрямо жалбоподателя.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в
сила от 01.01.2011 г.; изм., бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.; доп., бр.
23 от 2020 г., в сила от 14.03.2020 г.; доп., бр. 28 от 2020 г., в сила от
13.03.2020 г.; изм. изцяло, бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) при
непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично
разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1 / болни от и
3
заразоносители на антракс, бруцелоза, вариола, вирусни хеморагични трески,
дифтерия, ебола, жълта треска, коремен тиф, малария, полиомиелит, тежък
остър респираторен синдром, туберкулоза с бацилоотделяне, холера, чума и
COVID19/, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се
обявява извънредна епидемична обстановка. Съгласно втората алинея на този
текст извънредна епидемична обстановка се обявява за определен период от
време с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на
здравеопазването въз основа на извършена от главния държавен здравен
инспектор оценка на съществуващия епидемичен риск.
С Решение (Обн. - ДВ, бр. 22 от 13.03.2020 г.) Народното събрание,
по предложение на Министерския съвет и на основание чл. 84, т. 12 от
Конституцията на РБългария и във връзка с разрастващата се пандемия от
COVID-19 е обявило извънредно положение върху цялата територия на
Република България, като съгласно т. 2. е възложено на Министерския съвет
да предприеме всички необходими мерки за овладяване на извънредната
ситуация във връзка с пандемията от COVID-19 и в съответствие с чл. 57, ал.
3 от Конституцията на Р България. Впоследствие извънредното положение е
удължавано няколкократно, а впоследствие и заменено с удължаване на
извънредната епидемична обстановка.
Съгласно чл. 63, ал. 4 от Закона за здравето при обявена извънредна
епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със
заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния
държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна
област. Съгласно чл. 63, ал. 7 от Закона за здравето, временни
противоепидемични мерки по ал. 4 може да се въвеждат и със заповед на
директора на съответната регионална здравна инспекция съгласувано с
главния държавен здравен инспектор за територията на отделна област,
община или населено място.
В съответствие с горната разпоредба на ЗЗ, на основание чл. 73 АПК.
чл. 63, ал. 7 и чл. 63. буква „в“ от 33, Решение № 826 на Министерски съвет
от 25 ноември 2021 г. за удължаване на срока на обявената с Решение № 325
на Министерски съвет от 14 май 2020 г. извънредна епидемиологична
обстановка при достигане на етап III от Националния план за справяне с
пандемията от Sars-Cov-2, както и след съгласуване с държавния здравен
4
инспектор за въвеждане на временни епидемиологични мерки на територията
на град София, на осн. Заповед № РД-01- 973/26.11.2021 г. и Заповед № РД-
01-968/26.11.2021 г. на Министъра на здравеопазването е издадена Заповед №
РД-01 -32/27.01.2022 г. на Директора на СРЗИ за изменение и допълнение на
Заповед № РД-01-21/21.01.2021 г.
В т. 2 от посочената Заповед № РД-01 -32/27.01.2022 г. на Директора
на СРЗИ за изменение и допълнение на Заповед № РД-01-21/21.01.2021 г.е
въведена посочената в АУАН и в НП противоепидемична мярка, а именно –
въвежда се ограничено работно време от 06:00 часа до 22:00 часа при
спазване на подхода със „Зелен сертификат“ за игралните зали, казината и
заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за
туризма, включително и тези към местата за настаняване“, като заповедта
влиза в сила считано от 00:00 часа на 27.01.2022 г.
Към момента на съставяне на АУАН и издаването на НП заповедта е
създала задължения, непосредствено засегнали права, свободи и законни
интереси на неопределен брой лица.
Нормите на чл. 63, ал. 7 и чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето са
бланкетни, а установяването на конкретните противоепидемични мерки е
предоставено в правомощията на заповед на директора на съответната
регионална здравна инспекция. Следователно конкретните прояви,
подлежащи на санкция на основание чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето се
определят съобразно въведените от последния забрани и задължения.
По изложените по-горе съображения съдът приема за безспорно
установено, че на посочените в НП дата и място, по време на действие на
въведеното с процесната заповед ограничено работно време от 06:00 часа до
22:00 часа при спазване на подхода със „Зелен сертификат“ за игралните зали,
казината и заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от
Закона за туризма, включително и тези към местата за настаняване“,
жалбоподателят, в качеството си на уптравител на заведение не е спазил на
установеното със Заповед РД-01-32/27.01.2022 г. работно време на заведения
за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма и е
допуснал заведението да работи с клиенти след 22.00часа, с което е
осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушение по чл.
209а, ал. 1 от Закона за здравето.
5
Не са налице основания случаят да бъде счетен за маловажен по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка
тежест от обичайните нарушения от този вид. Особеностите на случая са
отчетени при квалифицирането му като административно нарушение, а не
като престъпление. Касае се също така за формално нарушение, което, за да
бъде счетено за маловажно, е необходимо наличието на някакви особени
извинителни обстоятелства около извършването му, а такива в случая не са
установени. Предвид изложеното искането за отмяна на наказателното
постановление се явява неоснователно. Наказателното постановление следва
да бъде потвърдено като законосъобразно, а жалбата- да бъде оставена без
уважение.
За посоченото нарушение санкционна разпоредба на чл. 209а, ал. 1 от
Закона за здравето предвижда наказание "глоба" в размер от 300 до 1000 лева
за лице, което наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на
здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или ал. 2, освен ако деяието
съставлява престъпление.
Административно -наказващият орган правилно е издирил и приложил
действащата санкционна разпоредба, действал е законосъобразно, като се е
съобразил и с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН и е наложил наказание към
предвидения за това деяние минимум от 500 лева, като при
индивидуализацията на наказанието е отчетено наличието на друго
нанаказателно постановление спрямо жалбоподателя за нарушение на същата
заповед.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВРЪЖДАВА Наказателно постановление (НП) № РД-05-
0070/07.06.2022 г издадено от Директора на СРЗИ, с което на основание чл.
209а, ал. 4 и 209а, ал. 1 от Закона за здравето на В. В. В., е наложена глоба в
размер на 500 /петстотин/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - София град в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвянето му.

6
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7