Р Е Ш Е Н И Е № 361
гр. Сливен, 08.08.2018 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, пети състав, в публично заседание на единадесети
юли през две хиляди и осемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА Д.
при секретаря ЗЛАТИНКА ХРИСТОВА,
като разгледа докладваното от районния съдия АНД № 522 по описа за
Производството е образувано по повод
жалба от К.Й.М. срещу НП № 11-01-489/28.03.2018
г. на директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което е
наложено административно наказание глоба в размер на 1 000 лв., за нарушение на
чл.126 от Закона за публичните финанси. Моли НП да бъде отменено, като незаконосъобразно.
В с.з.
жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Вместо него се явява процесуален
представител, който поддържа жалбата.
В с.з.
въззиваемата страна, редовно призована, в първото съдебно заседание изпраща
представител, който оспорва жалбата. За второто съдебно заседание не изпраща представител,
като изпраща писмено становище, с което моли съда да потвърди атакуваното НП,
като законосъобразно.
Съдът като
съобрази събраните по делото гласни и писмени доказателства – поотделно и в
тяхната съвкупност, прие за установена следната фактическа обстановка:
Със заповед № ФК-10-850/29.08.2017
г. на директор на Агенцията за държавна финансова инспекция, изменена със
заповед № ФК-10-960/29.09.2017 г. е възложена финансова инспекция на Община
Сливен със задача проверка за законосъобразност при разходването на средствата
предоставени през
Въз основа на тази заповед, актосъставителят
С.И., на длъжност държавен финансов инспектор от АДФИ, на която с цитираната
по-горе заповед било възложено извършването на финансова инспекция, извършила
проверка относно прилагането на ЗДБРБ и в частност за разходваните средства за
зимно поддържане и снегопочистване от страна на
Община - Сливен. Към проверяваният
период кмет на Община Сливен бил жалбоподателя К.Й.М..
При извършената проверка актосъставителя И. установила, че съгласно
ЗДБРБ за
При извършения анализ по време на финансовата инспекция е било
установено, че за
Поради изложеното по-горе, за констатираното при проверката, на К.Й.М. бил съставен АУАН № 11-01-489/09.10.2017
г., с който извършеното нарушение е квалифицирано по чл. 126 от ЗПФ, изразяващо
се в това, че в качеството му на Кмет и първостепенен разпоредител с бюджет на
общината е променил предназначението на 415 158,75 лв. от постъпилите в Община
- Сливен целеви средства по ЗДБРБ за
Жалбоподателят
оспорва фактическите констатации по акта и НП, като твърди, че не е установено
по безспорен начин извършването на нарушение на бюджетната дисциплина, не е
направен пълен анализ на причините за съответните плащания и разходването на
целевите средства от Държавния бюджет. В с.з. пледира за отмяна на НП поради
изтекла абсолютна давност.
Горната
фактическа обстановка се установи по несъмнен начин след преценка на представените
и събрани по делото писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност. Съдът даде вяра на АУАН и НП, кредитира
показанията на разпитания по делото актосъставител, както и на свидетеля
присъствал при съставянето на АУАН.
Въз основа
на така приетото за установено от фактическа страна съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима - подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице, което е санкционирано/. Разгледана по
същество, същата се явява неоснователна.
От
събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се установява, че
е налице извършено нарушение на ЗПФ. На първо място /обстоятелството, което не
се спори по делото/ към проверявания период жалбоподателят М. е изпълнявал
длъжността Кмет на Община - Сливен и съответно първостепенен разпоредител с
бюджет на Общината. На следващо място безспорно установено е, че за
календарната
Отделно от тези доводи в жалбата и писменото становище се
излагат и доводи за процесуална незаконосъобразност
на НП. Съдът намира и тези доводи за неоснователни, тъй като при съставянето на
АУАН и издаването на НП са спазени всички изисквания на ЗАНН. И двата акта
съдържат необходимите по закон реквизити, нарушението е описано точно и ясно,
подведено е под съответната правна норма, не е налице разминаване между АУАН и
НП, АНО е извършил необходимото, като е събрал относимите
доказателства, обсъдил е възраженията на жалбоподателя и е издал НП в
съответните срокове.
Съдът намира,
че в настоящия случай /за разлика от АНД № 521/2018 г. по което също е
докладчик/ са спазени всички срокове по ЗАНН. По отношение на актовете на АДФИ,
ЗАНН е дал възможност да се съставя акт в петгодишен срок от извършване на
нарушението. Нарушението за което е съставен акта е извършено към 31.12.2014 г.
АУАН е съставен на 19.10.2017 г., т.е. в предвидения петгодишен срок. НП е
издадено на 28.03.2018 г., също в законоустановения 6-месечен срок от съставяне
на АУАН. Към настоящият момент не е изтекла и абсолютната погасителна давност
за административно-наказателно преследване съгласно разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН, във вр. чл. 80 и 81 от НК.
Неоснователни са доводите за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена
опасност от останалите нарушения от този вид. Напротив, касае се за
изключително голяма сума нецелево изразходени
средства за други дейности, разпоредено от страна на жалбоподателя в качеството
му на Кмет на Община - Сливен и първостепенен разпоредител с бюджет, поради
което по скоро би могло да се приеме, че става въпрос за нарушение с по-висока,
а не с по-ниска степен на обществена опасност.
Размерът на наложеното наказание е в рамките на
законоустановения и отговаря в максимална степен на деянието и дееца.
Мотивиран от изложеното по-горе
съдът прие, че следва да потвърди атакуваното НП.
С оглед гореизложеното, съдът:
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
НП № 11-01-489/28.03.2018
г. на директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, с което К.Й.М. с ЕГН ********** е наложено
административно наказание глоба в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 126 от Закона за
публичните финанси, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: