Решение по дело №414/2019 на Районен съд - Провадия

Номер на акта: 26
Дата: 12 март 2020 г. (в сила от 23 септември 2020 г.)
Съдия: Димитър Стефанов Михайлов
Дело: 20193130200414
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Провадия, 12.03.2020 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

ПРОВАДИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД - първи състав в публично заседание на тридесети януари, две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ

 

при секретаря: М.М.,

 

като разгледа АНД № 414/2019 г. по описа на ПРС, първи състав и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващи от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № ЗЖ-30/30.10.2019г., издадено от д-р З.Х.Д.– Директор на Областна дирекция по безопасност на храните Варна, с което на М.П.М., ЕГН ********** с адрес: *** е било наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на  чл. 132, ал. 1, т. 10 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ на основание чл. 417, ал. 1 от ЗВМД.

В жалбата се сочи, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и наложеното наказание се явява явно несправедливо, поради което е иска неговата отмяна. Твърди се, че същото е издадено от некомпетентен орган при допуснати множество съществени и груби нарушения на императивните законови разпоредби и при неизяснена фактическа обстановка. Оспорва се изцяло  описаната фактическа обстановка.

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява и се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли за отмяна на обжалваното наказателно постановление.

Въззиваемата страна – Областна дирекция по безопасност на храните - Варна, редовно и своевременно призована, се представлява от юрисконсулт Е.Р.. В пледоарията си заявява, че желае наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Контролиращата страна, РП-Варна, ТО-Провадия, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

На 12.08.2019г. в с.Х. общ.Провадия обл.Варна била извършена физическа проверка на животновъден обект, собственост на М.п.М. ***, при която било установено, че в обекта се отглеждат четири броя свине. Същите се отглеждали в закрити помещения, като отделните категории били разделени с метални прегради в отделни боксове. Свинете били в следните категории: четири подрастващи прасета. Според въззивника, тези прасета били негова собственост.

Установено било, че всички налични прасета в обекта са без индивидуални средства за идентификация, както и, че собственикът на свинете в животновъдния обект не е извършил официална идентификация на животните, на които не са изпълнени мерките по програма за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози.

В следствие на горните констатации св. д-р Р. П.К. приел, че въззивника не е изпълнил задължението си като собственик да извърши официална идентификация и да съдейства за изпълнението на мерките по програмата за официална идентификация и съдействие за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните и зоонозите, за което съставил на собственика на обекта акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 37/12.08.2019 г., който бил връчен и подписан от жалбоподателят на 20.08.2019г. без възражения. Такива не постъпили и в срока по чл. 44 от ЗАНН, като въз основа на така съставения акт било издадено и обжалваното наказателно постановление.

В хода на делото са представени: удостоверение за регистрация на животновъден обект № 101/28116 от 11.09.2019 г. квитанция № 3204 от 13.08.2019 г.; фактура  № **********/13.08.2019 г.; договор за предоставяне на ветеринарномедицински услуги от 17.12.2019 г.; становище с вх. № РД-9400-2510 ОТ 16.08.2019 г.  амбулаторен лист № 9 от 13.01. 2020 г.; разписка № 0400010055108919 от 03.12.2019 г. ведно с фактура; разписка № 0400010244627449 от 07.01.2020 г. ведно с фактура; разписка № 01000009736234680 от 03.10.2019 г. ведно с фактура; разписка № 040009908771683 от 06.11.2019 г. ведно с фактура; разписка № 040009592278276 от 05.09.2019 г. ведно с фактура; приложение към разписка № 0400009427734006 за фактура **********.**********; приложение към разписка № 0400009427734006 за фактура **********.**********; приложение към разписка № 0400009427734006 за фактура **********.**********; извлечение от банка ДСК; отчет по сметка за периода от 01.08.2019  до 09.01.2020 г. длъжностна характеристика на Р.К.актосъставител и длъжностната характеристика на Директора на областна дирекция по безопасност на храните - Варна /ОДБХ/.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от свидетелските показания на актосъставителя Р. П.К. и свидетеля по акта, св.К.Н.С., както и приобщените по делото писмени доказателства – НП, АУАН и представените в съдебно заседание доказателства.

Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл. 313 и чл. 314 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН, настоящият състав на Провадийски районен съд, достигна до следните правни изводи:

Жалбата се преценява като ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в срок от лице, което има правен интерес от това.

Разгледана по същество, жалбата се преценя като ОСНОВАТЕЛНА.

От събраните по делото доказателства категорично се установява, че в проверения на процесната дата обект находящ се в с. Х. общ. Провадия, обл. Варна са били отглеждани 4 броя свине, които са били със съответната официална идентификация.

Установява се от доказателствата по делото и че собственик на проверявания обект е М.П.М.. Последният не се е ангажирал с официалната идентификация на констатираните 4 на брой свине, като по този начин не е съдействал за изпълнение на мерките по програмата за официална идентификация и съдействие за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните и зоонозите, което се потвърждава от разпита на актосъставителя и свидетеля по акта и приложените по делото писмени доказателства.

Констатациите в АУАН и НП се потвърждават и от самият собственик на животните, който не оспорва, че действително същите са били без ушни марки, поради което е очевидно, че М.П.М. е осъществил състава на вмененото му във вина административно нарушение.

Независимо от горното, съдът намира, че много общо и формално са били обсъдени всички обстоятелства имащи значение за административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, така както повеляват разпоредбите на чл. 27 и чл. 53 от ЗАНН. Липсва конкретна мотивировка защо административнонаказващият орган /АНО/ не приел случая за маловажен. При получаване на съставения акт, ведно с преписката към него, както и запознаване със събраните доказателства и направените от нарушителя възражения, наказващият орган е длъжен на първо място на основание чл. 53, ал. 1 ЗАНН, да извърши проверка дали не са налице условията за прилагане на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, и едва след това, ако те не са налице, да издаде наказателното постановление. Съгласно Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. на НК на ВКС преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В този казус, макар и формално да е осъществен съставът на административното нарушение, с оглед невисоката степен на обществена опасност на извършеното административно нарушение, предвид липсата на настъпили вредни последици и останалите установени в хода на производството обстоятелства, случая се явява маловажен и според становището на съда не е следвало М.П.М. да бъде санкциониран, а е трябвало да бъде предупреден писмено или устно, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложена глоба. Касае се за първо нарушение, което се явява изолирано и инцидентно за жалбоподателя, като от него не са настъпили никакви вредни последици. Отделно от това видно от материалите по делото се касае само за четири животни.

Вино е от материалите по делото, че много скоро след извършената проверка обекта е бил регистриран, като животновъден обект, за което е било издадено удостоверение. Заплатени са били съответните такси.

Въззивника е сключил и договор за предоставяне на ветеринарномедицински услуги от 17.12.2019г.

Видно от представените по делото доказателства, въззивника е в недобро здравословно състояние и единствените доходи на него и семейството му се формират от личните им пенсии.

Ето защо настоящата инстанция намира, че със започването на административнонаказателното производство чрез съставяне на АУАН е бил постигнат целения от закона ефект да се въздейства върху нарушителя предупредително в насока спазване императивните изисквания на закона. Жалбоподателят веднага е пристъпил към отстраняване на нарушението, като няма данни да са настъпили други вредни последици, поради което и административната санкция в случая не е била необходима. Съдът е на становище, че в конкретния казус много по-ефективно за индивидуалната превенция спрямо санкционирания собственик на селскостопански животни, би било именно приложението на чл. 28 от ЗАНН. В нарушение на процесуалните правила, без да бъдат съобразени горепосочените обстоятелства, наказващият орган, макар и да е определил административно наказание в минималния размер, е издал на практика един незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ЗЖ-30/30.10.2019г., издадено от д-р З.Х.Д.– Директор на Областна дирекция по безопасност на храните Варна, с което на М.П.М., ЕГН ********** с адрес: *** е било наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на  чл. 132, ал. 1, т. 10 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ на основание чл. 417, ал. 1 от ЗВМД.

 

Решението не е окончателно и подлежи на обжалва пред Административен съд Варна от страните в 14-дневен срок от получаване на съобщението по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: