Решение по дело №377/2020 на Апелативен съд - Варна

Номер на акта: 260051
Дата: 1 април 2021 г.
Съдия: Мария Кръстева Маринова
Дело: 20203000500377
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е

260051

гр.Варна, 01.04.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненски апелативен съд, гражданско отделение, в публично съдебно заседание, проведено на седемнадесети март през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕН СЛАВОВ

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: ПЕТЯ ПЕТРОВА

                                                                                         МАРИЯ МАРИНОВА

при участието на секретаря Виолета Тодорова, като разгледа докладваното от съдия М.Маринова в.гр.д.№377/20г. по описа на ВАпС, гр.о, за да се произнесе, взе предвид следното.

Производството е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.Образувано по подадена въз - зивна жалба от Г.И.К., З.Ж.К. и Ж.Н.Я., тримата чрез процесуалния им представител адв.Д.Д., против решение №194/03.08.2020г., постановено по гр.д.№83/20г. по описа на ДОС, гр.о., с което съответно: 1/ е отхвърлен предявеният от Г.И.К. и З.Ж.К. иск по чл.50 от ЗЗД/допусната е в диспозитива очевидна фактическа грешка при посочване на нормата, видно от мотивната част, където е посочена нормата на чл.59 от ЗЗД/ за осъждането на „Водоснабдяване и канализация“АД, гр.Добрич да им заплати сумата от 31 000лв. обезщетение за лишаване от ползване в периода 29.01.2015г.-28.08.2017г. на собствения им ПИ с идентификатор №40097.112.9 по КККР на с.Крушари, общ.Крушари, обл.Добрич, с площ от 373кв.м., и съществуващото в него водостопанско съоръжение - хидро- глобус със застроена площ от 25кв.м., ведно със законната лихва от датата на исковата молба; 2/ е отхвърлен предявеният от Ж.Н.Я. иск по чл.59 от ЗЗД за осъждането на „Водоснабдяване и канализация“АД, гр.Добрич да му заплати сумата от 29 000 лв. обезщетение за лишаване от ползване в периода 28.08.2017г.-28.01.2020г. на собствения му ПИ с идентификатор №40097.112.9 по КККР на с. Крушари, общ.Крушари, обл.Добрич, с площ от 373кв.м., и съществуващото в него водостопанско съоръжение - хидроглобус със застроена площ от 25кв.м., ведно със законната лихва от датата на исковата молба; 3/ са осъдени Г.И.К. и З.Ж.К. да заплатят на „Водоснабдяване и канализация“АД, гр.Добрич съдебно-деловодни разноски в размер на 1 165лв. адвокатско възнаграждение; 4/ е осъден Ж.Н.Я. да заплати на „Водоснабдяване и канализация“АД, гр.Добрич съдебно-деловодни разноски в размер на 1 165лв. адвокатско възнаграждение.В жалбата се твърди, че решението е неправилно, като постановено в противоречие с материалния закон, при същес -твени нарушения на съдопроизводствените правила и поради необоснованост по изложените в същата подробни съображения.Претендира се да бъде отменено и вместо него постановено друго, с което предявените искове бъдат уважени.Претен -дират се разноски.

Въззиваемата страна „Водоснабдяване и канализация Добрич”АД, гр.Добрич, представлявано от изп.директор Т. И. Г., в депозирания отговор по жалбата в срока по чл.263, ал.1 от ГПК чрез процесуалния представител адв. Д. К. поддържа становище за нейната неоснователност и моли решението на ДОС да бъде потвърдено.Претендира разноски.  

За да се произнесе, съдът взе предвид следното.

В исковата си молба ищците Г.И.К., З.Ж.К. и Ж.Н.Я. излагат, че Г.К. по време на брака си със З.К. с договор за покупко-продажба, обективиран в н.а.№161/08г., е закупил недвижим имот, находящ се в землището на с.Крушари, община Крушари, област Добрич, представляващ ПИ с идентификатор 40097.112.9 по КККР на с. Крушари, с площ от 373 кв.м., с начин на трайно ползване - водостопанско съоръ- жение, ведно със съществуващите в имота водостопанско съоръжение - хидро -глобус, бетонова площадка и основи на водното съоръжение със застроена площ от 25 кв.м.С договор за покупко-продажба, обективиран в н.а.№175/17г. са продали посочения недвижим имот на Ж.Я., съответно след продажбата той се легитимира като негов собственик.В периода от закупуването му от Караиванови и понас -тоящем целият имот /хидроглобус, бетонова площадка и ПИ, който поради пред -назначението си и поради спецификата на това съоръжение го обслужва/ се използва изцяло от ответника „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД, който обслужва с него собствената си стопанска дейност.Третият ищец поканил ответника с писмо от 09.04.2019г. да му заплаща обезщетение за ползването на имота без основание, като отговор не последвал.Установеното от ответника ползване, предвид предназначението му, изключва ползването по това или друго предназначение от което и да било трето лице, вкл. ищците.Предвид изложеното Г.И. К. и З.Ж.К. претендират „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД, да бъде осъдено да им заплати сумата от 31 000лв., представляваща обезщетение за лишаването им от ползване на гореописания недвижим имот за периода от 29.01.2015г. до 28.08.2017г./по 1000лв. за всеки от месеците в периода/, ведно със законната лихва от датата на исковата молба до окончателното изплащане.Ж.Н.Я. претендира „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД, да бъде осъдено да му заплати сумата от 29 000лв., представляваща обезщетение за лишаването му от ползване на гореописания недвижим имот за периода от 28.08.2017г. до 28.01.2020г./по 1000лв. за всеки от месеците в периода/, ведно със законната лихва от датата на исковата молба до окончателното изплащане.

Ответникът „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД, гр.Добрич в депозира -ния отговор в срока по чл.131 от ГПК оспорва предявените искове и моли да бъдат отхвърлени.Излага, че с измененията на ЗВ, обнародвани в ДВ, бр.47/09г., терито -рията на страната за нуждите на управлението, планирането и изграждането на В и К системи и за предоставянето на В и К услуги е разделена на обособени терито -рии.Община Крушари/заедно с още шест общини/ попада в обособената територия, обявена с решение на МРРБ от 22.12.2009г., на осн.§34 от ПЗР на ЗИДЗВ, обн.ДВ, бр.47/09г., за оператора „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД.На осн. чл. 198б, т.2 от ЗВ управлението на В и К системите се осъществява от асоциация по В и К, в която участват държавата и една или повече общини - когато собствеността на В и К системите в границите на обособената територия е разпределена между държавата и общините или между няколко общини.За обособената територия на „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД е учредена Асоциация по В и К - Добрич. Стопанисването, поддържането и експлоатацията на В и К системите и съоръже -нията, както и предоставянето на В и К услуги на потребителите срещу заплащане, се извършват от В и К оператора по възлагане от Асоциация по В и К, което се извършва с договор.Между Асоциация по В и К - Добрич и „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД е сключен договор по чл.198п, ал.1 от ЗВ на 07.03.2016г. за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системи и съоръжения и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги.По силата на договора е сключен окончателен протокол за разпределяне на собствеността върху активите - ВиК системи и съоръжения между държавата и община Крушари съгласно чл.13, чл.15 и чл.19 от ЗВ.С договора ВиК операторът се задължава да поддържа активите с дължима грижа и в съответствие с добрите инженерни практики.В този смисъл „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД е експлоатационно дружество на активи публична държавна и публична общинска собственост.Процесното водостопанско съоръжение, като едно от основните такива, с които се осъществява питейно-битово снабдяване на с.Крушари, и земята около него, която би следвало да бъде пояс I на санитарно-охранителна зона, според изричните разпоредби на чл.13 и чл.19 от ЗВ може да бъде само публична държавна или публична общинска, но не и частна собственост, вкл. да бъдат възстановявани по реда на ЗСПЗЗ.Не се оспорват представените от ищците нотариални актове, съответно обективираните в тях договори за продажба, но се счита, че те не могат да ги легитимират като собственици на процесното водостопанско съоръжение и ПИ поради цитираните разпоредби на ЗВ, предвид което и претенциите им за присъждане на обезщетение за ползването им от „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД са неоснователни.   

Съдът, след като съобрази събраните по делото доказателства и приложимия закон, приема за установено от фактическа и правна страна следното.

Предявени са искове с пр.осн. чл.59 от ЗЗД.

С н.а.№132/28.08.2017г. е сключен договор за покупко-продажба на недвижим имот, находящ се в землището на с.Крушари, община Крушари, област Добрич, представляващ ПИ №111/със стар пл.№468, а по КККР, одобрена 2009г., представляващ имот с идентификатор 40097.112.9/ с площ от 373кв.м. и начин на трайно ползване - водостопанско съоръжение, ведно с построените в него бетонова площадка и основи на водно съоръжение-хидроглобус със застроена площ от 25 кв.м. и водостопанско съоръжение-хидроглобус, между купувача Ж.Н. Ж. и продавачите Г.И.К. и З.Ж.К..

К. са се легитимирали като собственици пред нотариуса с н.а.№167/ 30.12.2008г./вписан под №161, том 42, дело №9834/08г./, съгласно който Д. И. К. и М. В.К. са им продали горепосочения ПИ, едно с изграденото в него водостопанско съоръжение.

Прехвърлителите К. са се легитимирали като собственици пред нотари -уса с к.н.а.№17/15.11.2007г./вписан под №26, том 13, вх.рег. №15585, дело №8624/ 07г./, с който е удостоверено правото на собственост на М. В. К. върху горепосочения ПИ, ведно с изграденото в него водостопанско съоръжение, въз основа на следните писмени доказателства:

 1/ н.а.№56/23.11.2006г./вписан под №163, том 29, вх.рег. №16181, дело №9249/ 06г./, съгласно който „Ракурс“ООД, в ликвидация, с ликвидатор Д. И. К., продава на М. В. К. ПИ №111 по плана на землището на с.Крушари с площ от 373 кв.м., представляващ прилежащ терен към водостопанско съоръжение/праводателят се е легитимирал като собственик с договор за доброволна делба от 23.10.2006г./непредставен по делото/;

 2/ н.а.№107/19.02.2007г./вписан под №183, том 3, вх.рег. №2813, дело №1070/ 07г./, съгласно който „Ракурс“ООД/като правоприемник на СД „Ракурс-Ковачев и син“, прекратено без ликвидация/, в ликвидация, с ликвидатор Д. И. К., продава на М. В. К., хидроглобус, построен в имот пл.№468 по плана на с.Крушари/праводателят се е легитимирал като собственик с н.а.№139/11.02.1997г./;

3/ н.а.№187/02.11.2007г. /вписан под №135, том 9, вх.рег. №14944, дело №8237/ 07г./, с който е удостоверено правото на собственост на М. В. К. върху ПИ №111 по плана на землището на с.Крушари с площ от 373 кв.м., ведно с построените в него бетонова площадка и основи на водно съоръжение-хидроглобус със застроена площ от 25 кв.м., въз основа на писмени доказателства - горецитирания н.а.№56/23.11.2006г./вписан под №163, том 29, вх.рег. №16181, дело №9249/ 06г./.

Съгласно представения н.а.№139, том 2, дело №656/11.02.1997г. /озаглавен нотариален акт за прехвърляне право на собственост на правоимащи по реда на чл.48, ал.8, т.2 от ППЗСПЗЗ/ правоимащите на заличената по ЗСПЗЗ организация - бивше ТКЗС с.Крушари, представлявани от Д. Г. Ж. /пълномощно рег.№9363/07.08.1996г./ прехвърлят на СД „Ракурс-ковачев и син“, с.Крушари следния недвижим имот: хидроглобус - като съоръжение, построено в имот пл.№468 по плана на с.Крушари, срещу талони на правоимащите в брой на стойност 400 000 лв./неденом/, които прехвърлителят е получил напълно и в брой от приобретателя. Според  посоченото в н.а. при съставянето му са били представени и договор за продажба от 25.09.1996г., разпределителен протокол от 25.09.1996г. и фактура №113/25.09.1996г.Според удостовереното от ДА „Архиви“, дирекция „РДА“-Варна, отдел „Държавни архиви“-Добрич на 02.12.2002г. при извършената справка по документите на архивен фонд №1016 - Обединено ТКЗС-с.Крушари, съдържащ документи за периода 1958г.-1996г., не са били открити договор за продажба, разпределителен протокол и фактура от 25.09.1996г. със страни правоимащите на бивше ТКЗС с.Крушари.Според удостовереното от Община Крушари на 01.12.2020г. при извършена справка в архива на Община Крушари не са били открити доку -ментите договор за продажба, разпределителен протокол и фактура от 25.09.1996г. със страни правоимащите на бивше ТКЗС с.Крушари. 

С §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ /ДВ бр.28/92г./ се прекратяват съществуващите ТКЗС. Предвидено е ликвидацията на тези организации да се извърши от Ликвидационни съвети - §13 от ПЗР на ЗСПЗЗ.С последващите изменения на закона - §28, ал. 1 ПЗР към ЗИД ЗСПЗЗ /обн.ДВ бр.45/16.05.95г./ дейността на ликвидационните съвети е прекратена, а с имуществото на организациите по §12 ПЗР на ЗСПЗЗ се разпорежда общото събрание на лицата по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ /собствениците на земите, включени в тези организации/ или определени от него физически или юридически лица - § 29, ал.1 от ПЗР на ЗСПЗЗ.На член-кооператорите, независимо дали са внес- ли земя или са участвали само с труда си, се определя дял от общото имущество по правилата, установени в чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ и чл.48-52 от ППЗСПЗЗ.Съгласно §28, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ /обн.ДВ бр.45/95г./ имуществото на прекратените органи -зации по § 12 от ЗСПЗЗ, а това са и ТКЗС, е съсобствено между лицата по чл.27, ал. 1 от ЗСПЗЗ, т.е. на лицата, притежаващи дял от това имущество.Поради специфи -ката на тази съсобственост, първоначално законодателят е определил специален ред за разпореждане с това имущество - чрез възлагане на лице с право на дял или, ако няма желаещ, чрез търг - чл. 48, ал.8 от ППЗСПЗЗ.С изменението на цитирания §29 от ПЗР ЗИДЗСПЗЗ/обн.ДВ бр.79/17.09.96г./ е дадена възможност, ако лице или група лица по чл.27, ал.1 не желаят да получат определена вещ от имуществото на организациите по § 12, общото събрание на лицата по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ да упъл- номощи писмено лица, които да я продават, като продажбата на МПС и недвижими имоти се извършва с писмен договор с нотариална заверка на подписите на страните, а получената цена се разпределя между лицата по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ съобразно правата им.

Според цитирания н.а.№139/11.02.1997г. пълномощникът на правоимащите лица, т.е. на общото събрание на лицата по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ, упълномощен с пълномощно от 07.08.1996г./към която датата не е съществувала нормата на §29 от ПЗР ЗИДЗСПЗЗ в редакция към ДВ бр.79/17.09.96г./ е прехвърлил от тяхно име имущество на прекратената организация по § 12 /бивше ТКЗС с.Крушари/, т.е. съсобствено между тях, представляващо хидроглобус, като съоръжение, построено в имот пл.№468 по плана на с. Крушари, на трето лице - СД „Ракурс-Ковачев и сие“, но не срещу парична сума, а срещу предоставени от дружеството приобретател /което не е правоимащо лице/ талони на правоимащи, които от своя страна са били получени от прехвърлителя, т.е. от правоимащите.Цитирана е нормата на чл.48, ал.8 от ППЗСПЗЗ/която няма т.2/, но не са упоменати документи, свързани с прове -ден търг по реда на посочената норма, т.е. по реда на Наредба за търговете.Съще - временно се цитирани договор за продажба, разпределителен протокол и фактура от 25.09.1996г., каквито документи се установи, че не са съхраняват в ДА „Архиви“ в архивен фонд №1016 - Обединено ТКЗС-с.Крушари, съдържащ документи за периода 1958г.-1996г., нито в община Крушари/съгласно §28, ал.4 от ПЗР на ЗСПЗЗ документите на организацията по § 12 от преходните и заключителните разпоредби се предават по опис и се съхраняват от кмета на населеното място, където е било седалището на организацията/.Независимо от горното към 1996г. не би могло да се проведе търг от ликвидационен съвет, т.к. дейността им е прекратена през 1995г. по силата на закона.От своя страна правоимащите/явно прехвърлители по н.а.№139/ 97г. чрез своя представител/ могат да получат към 1996г. дълготрайните активи срещу полагащите им се дялове, а не срещу заплащане на цена, докато в н.а. се цитира фактура от 25.09.1996г.Предмет на н.а.№139/97г. е само съоръжението без земята.Земята, върху която са разположени сгради на прекратени организации по §12, и прилежащият терен към тези сгради не подлежи на реституция и е със специфичен режим на разпореждане - чл.27, ал.6 от ЗСПЗЗ и чл.45 и следващите от ППЗСПЗЗ, който също няма данни да е бил изпълнен.Извън всичко изложено обаче, дори и да бъде прието, че при прехвърлянето на съоръжението и прилежащата земя са били спазени всички нормативни изисквания по ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ за разпореж -дане със сграда на прекратена организация и прилежащата й земя, то, за да може въззивниците/съответно праводателите им/ да придобият право на собственост с цитираните н.а., с оглед специфичния характер на съоръжението, следва да бъде установено, че това е било имущество на такава организация.

Съгласно заключението на ССЕ от 25.06.2020г., изслушано пред ДОС, водосто -панското съоръжение се състои от подземен резервоар, бетонна площадка и хидро -глобус.Създадено е преди повече от 30 години и понастоящем се експлоатира от „ВиК“АД, гр.Добрич.Съгласно заключението по комплексната СТЕ от 16.10.2020г., изслушана пред настоящата инстанция, едно от в.л. по която е хидроинженер, кредитирано от съда само в частите му с фактическите констатации на в.л./т.е. без правните такива/ процесното водостопанско съоръжение е водонапорна кула с обем от 100 куб.м., застроена площ от 25 кв.м. и височина 30м.Водонапорната кула със -тавлява част от водоснабдителната система на с.Крушари, която система обхваща водоизточник от подземни води - сондажни кладенци, помпена станция „Крушари“, довеждащ и отвеждащ тръбопровод при напорната кула, главни и второстепенни тръбопроводи в населеното място.Кулата служи за регулиране напора и разхода на водата във водопроводната мрежа, създаване на запаси поради неравномерното водопотребление и изравняване на графика на работата на водопомпената станция. Във водонапорната/или водоснабдителната/ кула водата постъпва от помпена стан -ция „Крушари“ и от нея отива във водопроводната мрежа на с.Крушари.Експлоатира се от оператора „ВиК“АД, гр.Добрич.Водостопанското съоръжение е разположено в ПИ с идентификатор 40097.112.9, който е с предназначение водостопанско съоръже- ние и попада изцяло в границите на ПИ с идентификатор 40097.112.8, който е с предназначение пасище/горното показано на скицата на л.46 от делото на ВАпС/.На място ПИ с идентификатор 40097.112.9 с предназначение водостопанско съоръже -ние не е ограден/няма ограда и табела, според обясненията на в.л. в о.с.з./ съгласно изискванията на Наредба №3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около източниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди.В.л. не е установило да има и утвърдена/т.е. учредена с адм.акт/ по реда на тази наредба или предходно действалите преди нея изискуемата се санитарно-охранителна зона около процесното водостопанското съоръжение.

Съгласно разпоредбата на §7, ал.1, т.7 от ПЗР на ЗМСМА, обн. ДВ., бр.77/91г. с влизане в сила на този закон преминават в собственост на общините и следните държавни имоти: мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура на транспортната, енергийната, водоснабдителната, канализационната, съобщителната и инженерно-защитната система, които обслужват само територията на съответната община и не са включени в уставния фонд на търговски дружества.Критерии за отделянето на общинската собственост от тази на държавата е нейното предназ -начение да обслужва общинската инфраструктура.Съгласно чл.2, ал.1, т.7 от ЗОС, обн.ДВ, бр.44/96г. в първоначалната му редакция и до изменението с ДВ, бр.101/04г. общинска собственост са  мрежите и съоръженията на техническата инфраструк -тура на транспортната, водоснабдителната, канализационната, съобщителната и инженерно-защитната система, в частите им, обслужващи територията на съответ -ната община, а след посоченото изменение общинска собственост са имотите и вещите, определени със закон и предоставени в собственост на общината със закон.

Съгласно дадената в §1, т.32 от ДР на Закон за водите, обн.ДВ, бр.67/99г. дефиниция „водоснабдителна система“ е съвкупност от съоръжения за добиване на природни води, пречистването и/или обеззаразяването им до необходимото качество, съхраняването, транспортирането, разпределянето и доставянето им до имотите на потребителите.Според тази дефиниция и техническите характеристики на процесното съоръжение същото съставлява една от основните части/наред с помпената станция/ от водоснабдителната система на с.Крушари.Съгласно чл.19, ал.1, т.4 от ЗВ публична общинска собственост са водностопанските системи и съоръжения на територията на общината с изключение на тези, които са включени в имуществото на търговски дружества, различни от В и К операторите с държавно и/или общинско участие в капитала, или на сдружения за напояване и които се изграждат със средства или с кредити на търговските дружества или на сдруженията за напояване, а съгласно чл.19, ал.1, т.4,  б.“а“ от ЗВ такава собственост са и водоснабдителните системи или части от тях, включващи мрежи и съоръжения за отнемане, пречистване, обеззаразяване, съхраняване и транспортиране на водите, чрез които се доставя вода за потребителите на територията на общината, с изключение на тези по чл.13, ал.1, т.5 и 6/за потребители от повече една община, когато са публична държавна собственост/, както и уличните разпределителни водоснабдителни мрежи в урбанизираните територии и водопроводните отклонения до измервателните уреди в имотите на потребителите.Видно от разпоредбите на чл.24 от ЗВ няма пречка водостопанско съоръжение да бъде частна собственост, но то трябва да е с такова естество, че да е предназначено единствено за обслуж -ването на конкретния потребител, съответно да обслужва само неговия имот, докато процесното съоръжение е такова, с което се осъществява водозахранването на цялото с.Крушари, а не на конкретен потребител.Съгласно чл.19, ал.1, т.5 от ЗВ публична общинска собственост са земите от пояс I на санитарно-охранителните зони на водовземните съоръжения и съоръженията за водоснабдяване на населе -ните места в общината, с изключение на тези по чл.15 и чл. 24, т. 11/тези които са публична държавна собственост и тези, които са самостоятелни съоръжения за питейно-битово обслужване/.Съгласно чл.11, ал.1 и ал.2 от горецитираната Наредба №3/16.10.2000г. публична държавна собственост са земите, заети от най-вътрешния пояс I на СОЗ на водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснаб -дяване, публична държавна собственост, и на водоизточниците на минерални води по чл. 14, т. 2 от Закона за водите, а публична общинска собственост са земите на най-вътрешния пояс I на СОЗ на водоизточниците и съоръженията, с изключение на тези по ал.1.

Видно от цитираните ЗМСМА и ЗОС условие за придобиване на собственост от общината по силата на закона е водостопанските съоръжения да са били преди това държавна собственост.Формирана е съдебна практика-напр. Решение №180/ 28.04.2010г. по гр.д.№372/09г., ВКС, I гр.о. и Решение №468/02.07.2010г. по гр.д. №921/09г., ВКС, I гр.о., поддържана и впоследствие - напр. Определение №127/ 23.03.2015г. и др., че изградените от ТКЗС, върху земя на член кооператори, със средства на ТКЗС и предназначени да обслужват нуждите на ТКЗС водностопански съоръжения са част от имуществото на ТКЗС/част от дълготрайните му активи/, а след прекратяването им по силата на закона съсобствено между лицата по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ и съответно е допустимо разпореждане с тях по реда, предвиден в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ.Това е общата законодателна идея за изключване от собстве -ността, която преминава от държавата към общината, на обектите, построени със сили и средства на кооперативни организации и сдружения с нестопанска цел, както и включените в капитала на търговски дружества.Необходимо е обаче да се установят в производството горните предпоставки, за да се приеме, че водостопан -ският обект /който, ако не е бил изграден от ТКЗС, със средства и за целите на ТКЗС би попаднал под разпоредбите на ЗВО от 1953г. и ЗВ от 1969г., според които тези обекти стават общодържавна собственост, земята под тях, ако не е държавна, се счита за отчуждена с утвърждаването на водостопанския проект/а самото завземане става след изплащане на обезщетение/, и се стопанисват от съответното държавно предприятие/ е придобит в собственост от ТКЗС.Установяването на горните обстоя- телства не е било указано на въззивниците, ищци по предявените искове, при раз -пределяне на доказателствената тежест от първоинстанционния съд, но е изрично указано от настоящата инстанция с протоколно определение от 04.11.2020г., полу -чено на 12.11.2020г.Въпреки горното по делото не са ангажирани доказателства, които да ги установяват.От представянето на горецитираните писма от ДА „Архиви“ и Община Крушари за липсата на посочените в н.а.№139/97г. договор, протокол и фактура от 25.09.1996г. не следва извода, че процесното водостопанско съоръжение е изградено от ТКЗС с.Крушари, върху земя на неговите член кооператори и със средства на ТКЗС.В тази връзка и не би могло да се приеме, че то е било част от дълготрайните активи на прекратената организация по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ - ТКЗС, с.Крушари, които са станали съсобствени между лицата по чл.27, ал.1 от ЗСПЗЗ и съответно собствеността е била транслирана по горецитираните н.а., нито земята би могла да бъде придобита от купувач на този актив, нито пък подлежи на възстано -вяване по реда на ТКЗС, т.к. попада и в хипотезата на чл.10б от ЗСПЗЗ, вр. §1в от ДР на ППЗСПЗЗ  

Според обясненията на в.л. в о.с.з. на 04.11.2020г. при извършване на справка в счетоводството на ответника му е било посочено, че процесното водостопанско съоръжение е било заведено като актив на ВиК, гр.Добрич от 1954г./т.е на държав -ното тогава предприятие/ и е имало балансова стойност, но след договор от 2016г. се счита за публична общинска собственост и не е актив на ВиК, гр.Добрич. 

На 07.03.2016г. по реда на чл.198п от ЗВ е сключен договор между Асоциация по ВиК на обособена територия, обслужвана от „Водоснабдяване и канализация“ООД, гр.Добрич, и „Водоснабдяване и канализация“ООД, гр.Добрич/с променена правна форма и наименование от 24.08.2016г. във „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД/ като оператор на  водоснабдителната и канализационната система на обособе -ната територия, влизащ в сила от 01.05.2016г. за срок от 15 години.Съгласно чл. 198в, ал.4, т.7 от ЗВ при сключване на договора с оператора, АВиК действа от името и за сметка на собствениците на публичните активи.Публични активи според договора са активите, посочени в приложение I, както и всички други активи, намиращи се на обособената територия и необходими за предоставяне на услугите на територията, които съгласно действащото право са или ще станат собственост на държавата или общините, членове на АВиК/напр. водоснабдителни мрежи, отвеждащи канализационни колектори и др./.На оператора се предоставя от АВиК изключителното право да стопанисва, поддържа и експлоатира съществуващите и бъдещите публични активи, като той се задължава да стопанисва, експлоатира и поддържа активите с дължимата грижа и в съответствие с добрите инженерни практики и плана за стопанисване, експлоатация и поддръжка на активите.Страните са потвърдили, че всички публични активи, включени в приложение I към датата на влизане в сила на договора, са предоставени на оператора за ползване.

Представен е окончателен протокол от 29.01.2016г., сключен между МРРБ и кмета на община Крушари, за разпределение на собствеността на активите - ВиК системи и съоръжения публична държавна и публична общинска на територията на Община Крушари между държавата и община Крушари съгласно чл.13, чл.15 и чл.19 от ЗВ, изготвен на осн. §9, ал.5 от ПЗР на ЗИДЗВ, обн.ДВ, бр.103/13г.Неразделна част от окончателния протокол е приложение I Протокол за разпределение на собствеността на активите - ВиК системи и съоръжения между държавата и община Крушари.В приложение I под №63, инвент.№10265, е посочена  кула водоем, с обем 100 куб.м., находяща се в землището на с.Крушари с балансова стойност 179, 65лв., дата на завеждане 01.09.1954г., публична общинска собственост съгласно чл.19 от ЗВ.Видно от гореустановеното процесното съоръжение е заведено като публичен актив, публична общинска собственост, предоставено за стопанисване с договора от 07.03.2016г. на ответника като оператор на  водоснабдителната и канализационната система на обособената територия.След като не се установи, че то е било част от дълготрайните активи на прекратената организация по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ - ТКЗС, с.Крушари, въззивниците не могат да се легитимират като негови собственици с представените н.а., т.к. праводателите им не са били такива, а съоръжението е ста -нало общинска собственост по силата на ЗМСМА, а съгласно ЗВ то е и публична общинска собственост, която по силата на договора от 2016г. въззиваемата страна разполага с правото да използва, т.е. ползването не е без основание.Извън всичко гореизложено следва да бъде посочено и, че според заключенията на двете цитирани експертизи и обясненията на в.л. в о.с.з. фактически на място ВиК операторът използва само съоръжението водоснабдителна кула с постамента от 25 кв.м., а останалата площ на ПИ/след 1-2м. от съоръжението/ независимо, че би следвало да е с характер на СОЗ, не е оградена, достъпът до нея е свободен и се използва/видимо обработвана/ за земеделски нужди-засята с пшеница.Няма доказа- телства горното ползване на ПИ да е осъществявано за процесните периоди от въззиваемото дружество.

По изложените съображения съдът приема, че не са налице предвидените в нормата на чл.59 от ЗЗД предпоставки за уважаване на предявените искове, доколкото ищците не установиха, че са били собственици на процесното водосто -панско съоръжение за процесните периоди, съответно, че то е било използвано без основание през тях от ответното дружество, нито се установи, че последното е ползвало ПИ извън територията, заета от съоръжението.Като неоснователни иско - вете следва да бъдат отхвърлени.   

Предвид съвпадане крайните изводи на настоящата инстанция с тези на първо -инстанционния съд, обжалваното решение следва да бъде потвърдено.На осн. чл.78, ал.3 от ГПК на въззиваемата страна следва да бъдат присъдени сторените пред настоящата инстанция разноски, представляващи адв.възнаграждение в раз - мер на 1 500лв., съгласно договор за правна защита и съдействие от 08.09.2020г., заплатено в брой, и възнаграждение за в.л. в размер на 240лв. или общо сумата от 1740лв., от които според цената на исковете 899лв. дължат ищците Караиванови и 841лв. ищецът Я..

Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА решение №194/03.08.2020г., постановено по гр.д.№83/20г. по описа на ДОС, гр.о.

ОСЪЖДА Г.И.К., ЕГН **********, и З.Ж.К., ЕГН **********, двамата с адрес ***, да заплатят на „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Добрич, бул.“3-ти март“№59, сумата от 899лв., представляваща съдебно-деловодни разноски, сторени пред въззивна инстанция, на осн. чл.78, ал.3 от ГПК.

 ОСЪЖДА Ж.Н.Я., ЕГН **********, адрес ***, да заплати на „Водоснабдяване и канализация Добрич“АД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Добрич, бул.“3-ти март“№59, сумата от 841лв., представляваща съдебно-деловодни разноски, сторени пред въззивна инстанция, на осн. чл.78, ал.3 от ГПК.

 

Решението подлежи на касационно обжалване при условията на чл.280, ал.1 и ал.2 от ГПК в едномесечен срок от връчването му на страните пред Върховен касационен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                            ЧЛЕНОВЕ: