МОТИВИ
към Решение № 4 от
05.08.2019г. по АНД № 377/2019г. на СлОС
Съдебното производство
е по реда на гл. ХХVІІІ от НПК – освобождаване от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание.
Образувано е по повод
Постановление от 04.07.2019г. на Окръжна прокуратура гр. Сливен, с което е
внесено досъдебното производство по сл. д. № 60 / 2018г. по описа на ОСО при ОП –
гр.Сливен, вх.№ 3322/18г., пор. № 288/18г. по описа на ОП – Сливен, с
предложение за освобождаване на обв. Ю.П.Й. от наказателна отговорност, за
престъпление по чл. 248а, ал.2 във вр. ал. 1 от НК и налагане на административно
наказание по реда на чл. 78а НК.
В с.з. представителят
на Окръжна прокуратура-Сливен поддържа обвинението. Пледира за освобождаване от
наказателна отговорност на обв. Й. с налагане на административно наказание
глоба в минимален размер.
В с.з. обв. Й.,
редовно призован, се явява лично и с упълномощен защитник. Признава се за виновен.
Защитникът му пледира за административно
наказание глоба в минимален размер.
От извършения анализ
на събраните в хода на досъдебното и съдебното производство доказателства и
доказателствени средства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, съдът
прие за установено от фактическа страна следното:
Обв. Ю.П.Й. е на 35
години, български гражданин, с висше образование, работи, не женен, неосъждан.
Той бил
регистриран като земеделски производител и кандидатствал за субсидии от
Европейските фондове със земеделски площи, които ползвал по силата на договори
за наем и аренда. Обвиняемият бил запознат с изискванията на Схемите и мерките
за подпомагане и знаел, че право да кандидатстват за подпомагане по СЕПП имат
само земеделски стопани, които ползват земеделска земя и то с онази земя, която
действително ползват и обработват, както и това, че земите, с които
кандидатстват за субсидиране следва да се намират и да се поддържат в добро
земеделско и екологично състояние.
След
като през пролетта на 2017г. обв. Й. решил да кандидатства за подпомагане по
СЕПП, на 26.05.2016г. отишъл в ОСЗ - Котел, за да подаде необходимите за това
документи. С помощта на свид. М.М. - старши експерт в ОСЗ - Котел, обв. Й.
депозирал Заявление за подпомагане вх. № 18585774/26.05.2017г., очертал по
картата на блок на земеделското стопанство земеделския парцел, находящ се в
„Котленска планина" с обща площ 17,93 хектара.
Обв.
Й. попълнил лично заявлението за подпомагане за 2017г. и приложенията към него,
в т. ч. и таблицата за използваните от него
парцели за 2017г. . Попълненото и подписано от обв. Й. на 26.05.2017г.
Заявление за подпомагане 2017г. било заведено в Разплащателната агенция на ДФ
„Земеделие" - Сливен с Уникален идентификационен номер (УИН) 20/06061713653
като обвиняемият бил регистриран с уникален регистрационен номер (УРН) 574203 в
Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).
Обв.
Й. лично подписал общото заявление за плащане на площ и приложенията към него,
като в таблицата за използвани парцели за 2017г. декларирал неверните
обстоятелства, че използва, обработва и поддържа парцела с площ 17,93 ха в
добро земеделско и екологично състояние.
На
основание Заповед № 333180/18.07.2017г. на Главен експерт при Технически
инспекторат на ДФ „Земеделие" - Ямбол, била извършена проверка на място на
заявения за подпомагане от обв. Й. парцел. Служители на техническия инспекторат
многократно се опитали да се свържат с обвиняемия на посочения от него телефон
за контакт, но никой не отговарял на телефонните повиквания. Наложило се
проверката да бъде извършена в негово отсъствие.
Проверката
била извършена от свид. И.С. - експерт при РТИ - Ямбол, при което било
установено, че заявения от обв. Й. земеделски парцел е композитен № 39030 154 9
1/45062750, оригинален № 15749870, номер в архив 45062750 - Община Котел -
постоянни или временни пасища за пасища на животни. Според свид. С. парцелът е
бил частично допустим за подпомагане, тъй като на стандарта за „добро
земеделско и екологично състояние" отговаряли 15,63 ха от общо заявената
площ 17,93 ха. Не са признати за допустими за подпомагане части от парцела,
обрасли с гъсти храсти и орлова папрат.
На
31.07.2017г. обв. Й. е било изпратено уведомително писмо за констатациите от
проверката, на което не са получени възражения.
Със
Заповед № 340345/25.08.2017г. на Началник Сектор „Контролни проверки" в ДФ
„Земеделие" - София на свид. Д.К. - Старши експерт в Технически
инспекторат, Отдел „Контролни проверки" в ДФ „Земеделие"- София е
възложено да извърши контролна проверка на място на посочения парцел, очертан
от обв. Й.. /Задълженията на служителите в Отдел „Контролни проверки" в ДФ
„Земеделие"- София е да осъществяват последващ контрол на съществуващите
общо 11 РТИ в страната както и да проверяват констатациите на инспекторите от
РТИ, които са правили проверка на място, чрез извършване на нова проверка на
място/. За предстоящата проверка обвиняемият бил уведомен по телефона в 10:41
ч. на 29.08.2017г., като самата проверка е извършена в 17:30 часа на същата
дата.
Парцелът
е бил деклариран като „постоянни или временни пасища за паша на животни с
декларирана площ 17,93 ха". Посочени били мерки СЕПП, СПП, ЗДП, Мярка 13 -
плащания в планински райони и Натура 2000. Обв. Й. присъствал на проверката и
се е подписал лично на контролния лист. По-късно писмо с констатациите и копие
от контролния лист са изпратени на посочения от бенефициента адрес за контакти:
гр. Котел, ул. „Ивайло" № 6.
При
извършената от свид. К. контролна проверка е установено, че констатациите на
експерта от РТИ - Ямбол - свид. С., не са коректни. Към датата на контролната
проверка е установено, че не е спазена Наредба № 2 от 17.02.2015г. за
критериите за допустимост на земеделските площи по схеми и мерки за плащане на
площ, Раздел 4 чл. 9 и Раздел 6 чл. 13 за парцел с номер 45062750. При
извършената проверка е категорично установено, че няма абсолютно никакви следи
от ползване на парцела и не е провеждана никаква борба /или други мероприятия/
с агресивния вид папрат. Папратта е разположена на гъсто по периферията на
парцела и е над 25 % от неговата площ, поради което целият парцел се явява 100
% недопустим за подпомагане.
Констатациите
на свид. К. са подкрепени и с множество снимки на парцела, намиращи се на
приложения по делото диск.
В
резултат на извършената проверка, РА при ДФ „Земеделие" е отказала
подпомагането като цялата площ от 17, 93 ха е приета за наддекларирана и
исканата сума за подпомагане по СЕПП в размер на 3 524 лв. не е изплатена на
бенефициента.
Горната фактическа
обстановка е несъмнена. Тя се установява по категоричен начин от анализа на
наличния доказателствен материал, събран на досъдебното производство и предявен
на страните по реда, предвиден в НПК. В хода на съдебното следствие не се
установиха нови фактически положения, различни от изложените в постановлението
на Окръжна прокуратура. Обвинението се
доказа от доказателствения материал, събран на досъдебното производство
и в хода на съдебното следствие, включващ показания на свидетелите К., М. и С.;
много документи, съдържащи данни за изясняване на обстоятелствата по делото -
заверено копие на Заповед № 333180 от 18.07.2017г. за извършване на проверка на
място; заверено копие на доклад за проверка на площи; заверено копие на
Уведомително писмо изх. № 01-282-6500/160 от 2017г. на ДФ „Земеделие"- РТИ
- гр. Ямбол, адресирано до обв. Й.; писмо изх. № 02-282-1100/80 от 27.12.2018г.
на Зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие"; заверено копие на общото
заявление за подпомагане от 26.05.2017г., ведно с приложенията към него; заверено
копие на Заповед№ 340345 / 25.08.2017г. за извършване на проверка на място; заверено
копие на контролен лист за контролна проверка; заверено копие на контролен лист
за проверка на място; заверено копие на доклад за проверка на площи; заверено
копие на уведомително писмо след стандартна контролна проверка; Заповеди № РД
13-65 / 23.02.2017г., № РД 13 – 66 / 23.02.2017г. и № РД 13-67 /
23.02.2017г. на кмета на Община – Котел;
Договор № ЮО - 07-18 / 01.03.2013г. за отдаване под наем на земеделски земи от
държавния поземлен фонд и допълнително споразумение към него за прекратяването
му; Договор № 19 / 18.05.2013г. за наем на земеделска земя от общинския поземлен фонд /публична общинска
собственост/, Договор № 20 /
18.05.2013г. за наем на земеделска земя
от общинския поземлен фонд /публична общинска собственост/, Договор № 17
/ 25.04.2014г. за наем на земеделска земя
от общинския поземлен фонд /публична общинска собственост/; писмо изх.№
СН-2931 / 05.06.2019г. от БАБХ –
Областна дирекция по безопасност на храните – Сливен и справка за наличните
животни в ОЕЗ към 04.06.2019г.; справка
съдимост, декларация за семейно и материално положение и имотно състояние на
обв. Й.. Направен е снимков материал по
време на проверката на място; Обвиняемият не е дал обяснения. В съдебно заседание заяви,
че се признава за виновен.
Съдът дава вяра на
показанията на разпитаните по делото свидетели, тъй като са последователни,
непротиворечиви, относими съм предмета на доказване и допринасящи за
изясняването на правно релевантните факти.
Съдът цени и всички писмени доказателствени материали, приобщени
чрез прочитането им по реда на чл. 283 от НПК, които не се оспорват от
страните.
Въз
основа на приетото за установено от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Предложението на ОП – гр. Сливен е
основателно, законосъобразно и следва да бъде уважено. С деянието от описаната
фактическа обстановка обв. Й. е осъществил състава
на престъплението по чл. 248а, ал. 2, вр.
ал. 1 от НК, тъй като на 26.05.2017г.
в гр. Котел, пред Общинска служба "Земеделие"- Котел, в Заявление за
подпомагане 2017 г. - вх. № 18585774/26.05.2017 год., форма за физически лица,
УИН № 20/06061713653, УРН 574203, представил неверни сведения относно
ползването на земеделски парцел композитен № 39030 154 9 1/45062750, оригинален
№ 15749870, номер в архив 45062750 - Община Котел, с площ 17,93 хектара,за да
получи средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз, отпуснати по
Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) за 2017г.
Обект на
престъплението по чл. 248а ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК са обществените отношения, които
осигуряват стабилността на паричната система на държавата и ограничават
неправомерното изразходване на средства от фондове, предоставени от Европейския
съюз на българската държава. Престъплението
по чл. 248, ал. 2, вр. ал. 1 от НК е формално и се явява осъществено в момента
на подаване на заявлението за субсидиране, в което обвиняемият посочва неверни
сведения - че парцелът се намира и ще
бъде поддържан в добро земеделско и екологично състояние. При извършената контролна
проверка на място, свид. К. – старши експерт ДТИ – ЦУ е установил, че няма
абсолютно никакви следи от ползване на процесния парцел и не са провеждани
никакви мероприятия за унищожаване на агресивния вид папрат в парцела.
Субект на
престъплението по чл. 248а, ал.2 от НК е всяко наказателно
отговорно лице – обвиняемият е пълнолетно вменяемо лице. От субективна страна
престъплението е извършено от обв. Й. с пряк умисъл. Той е съзнавал
общественоопасния му характер, предвиждал е и е искал настъпването на
общественоопасните последици. Обвиняемият е съзнавал, че представя неверни
сведения пред Разплащателната агенция на ДФ „Земеделие”, за земеделски парцел,
който не е обработвал. Направил е това като е следвал конкретна цел, а именно да получи неправомерно средства от фондовете на Европейския съюз. С
оглед на неговата възраст, житейски и социален опит, образование и съдебно
минало той е разбирал, че действията му са нередни и недопустими от
закона.
При
определяне отговорността на обвиняемия, съдът отчете, че за извършеното
престъпление по отношение на него е задължително приложението на чл. 78а от НК. Разпоредбата на чл. 78а от НК е
императивна и съдът е длъжен да я приложи винаги когато са налице условията за
прилагането й, както е в случая. За престъплението по чл. 248а, ал. 2, вр. ал.
1 от НК се предвижда наказание лишаване от свобода до три години и глоба от хиляда до пет хиляди
лева. Видно от свидетелството за съдимост на обвиняемия, той не е осъждан. Обв. Й.
не е освобождаван от наказателна
отговорност по реда на чл. 78а от НК. С деянието не са причинени имуществени
вреди, които да са предмет на настоящото производство.
При определяне размера на административното наказание
глоба, съдът се съобрази с имотното състояние на обвиняемия, прецени като смекчаващи вината му обстоятелства добросъвестно поведение в процеса и трудовата му
ангажираност. Чистото съдебно минало на обвиняемия съдът
не отчете като смекчаващо вината му обстоятелство, тъй като значението му за обвиняемия
в настоящото производство е отчетено изрично в специална правна норма (чл. 78а,
ал. 1, б. „б” от НК), поради което не може да се отчита повторно.
Не бяха констатирани отегчаващи вината на
обвиняемия обстоятелства.
Съдът съобрази ниската степен на обществена опасност на
обв. Й.,
който не е осъждан, няма противообществени прояви. Обществената опасност на деянието не е по – висока
от характерната за този вид престъпления.
Съдът,
с оглед на всички изложени обстоятелства, имащи значение за индивидуализацията
на наказанието счете, че за извършеното от обвиняемия престъпление следва да му бъде
наложено административно наказание глоба в минималния, предвиден в закона
размер, а именно 1000 лв. и го осъди да заплати тази сума в полза на държавата
по бюджета на съдебната власт.
По
делото няма направени разноски.
Ръководен
от изложените съображения, съдът постанови решението си.
Мотивите
са изготвени на 20.08.2019г.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: